2017-04-15, 21:13
Bannlyst
Paul är ett vittne till den uppståndne Jesus.
Citera
2017-04-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det hade att göra med att jag skrev att varken Paulus eller följeslagarna hade träffat Jesus i livet.

Jo, Paulus träffade Jesus:

"Men när han(Paulus) på sin resa närmade sig Damaskus omgavs han plötsligt av ett bländande ljussken från himlen. Han föll till marken och hörde en röst som sade till honom: ”Saul, Saul, varför förföljer du mig?” Han frågade: ”Vem är du, herre?” – ”Jag är Jesus, den som du förföljer."(Apg 9:3-5 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2017-04-15 kl. 21:39.
Citera
2017-04-15, 22:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, Paulus träffade Jesus:

"Men när han(Paulus) på sin resa närmade sig Damaskus omgavs han plötsligt av ett bländande ljussken från himlen. Han föll till marken och hörde en röst som sade till honom: ”Saul, Saul, varför förföljer du mig?” Han frågade: ”Vem är du, herre?” – ”Jag är Jesus, den som du förföljer."(Apg 9:3-5 Bibel2000)

Läs vad jag skrev, eller menar du att denna händelse inträffade medan Jesus var i livet?
Citera
2017-04-15, 22:29
Medlem
Citat:
Läs vad jag skrev, eller menar du att denna händelse inträffade medan Jesus var i livet?

Jesus var i livet, som en andevarelse

Jesus var bara död i tre dagar.
Citera
2017-04-15, 22:43
Bannlyst
Jesus har en glorifierad kropp. Han är uppstånden och Han är HERREN och är densamma igår som idag och imorgon.
Citera
2017-04-15, 23:33
Medlem
Citat:
Varför envisas du med att inte vilja förstå vad jag skriver i klartext?
Jag skrev inget om någon kunskap om den rörelse i vilken personen verkar. Det är bara vad du vill få det till.
Jag skrev: "Det spelar ingen roll om någon påstår att personen dog 10 år tidigare eller 1000 år tidigare om denne påstår att en redan död person ska ha sagt dem något. Jag avser då inte att de säger att den döde skulle ha sagt dem något medan denne var i livet."

Vad har då vilken rörelse som personen beskriver i övrigt med den frågan att göra?
Alla förstår vad du skriver i klartext. Problemet är att det inte är vad som är relevant. Ingen har i historicitetsdebatten åberopat Paulus påstådda uppenbarelser som belägg. Det relevanta är vad vi kan läsa ut om urkyrkans Bild av Jesus ut hans brev. En bild som bekräftas av de, i princip, samtida evangelierna.
Citera
2017-04-16, 00:16
Medlem
Bibelforskningen har gått framåt de senaste 10-20 åren.
Det finns numera sekulära bibelforskare som hävdar att det äldsta av evangelierna, Markusevangeliet,
KAN vara skriven så tidigt som 5-10 år efter Jesus död. Det ökar sannolikheten för att evangelierna
faktiskt talar sanning. Vidare har det gjorts många arkeologiska fynd som bekräftar att
"persongalleriet" som finns i evangelierna verkar överensstämma med en del fynd man gjort.
Bla ska man ha hittat översteprästen Cajafas grav.
Senast redigerad av pk2 2017-04-16 kl. 00:33.
Citera
2017-04-16, 00:37
Medlem
Citat:

Kan du bevisa det?
Citera
2017-04-16, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Bibelforskningen har gått framåt de senaste 10-20 åren.
Det finns numera sekulära bibelforskare som hävdar att det äldsta av evangelierna, Markusevangeliet,
KAN vara skriven så tidigt som 5-10 år efter Jesus död. Det ökar sannolikheten för att evangelierna
faktiskt talar sanning. Vidare har det gjorts många arkeologiska fynd som bekräftar att
"persongalleriet" som finns i evangelierna verkar överensstämma med en del fynd man gjort.
Bla ska man ha hittat översteprästen Cajafas grav.
Det står även så här om Markusevangeliet:

"Verserna 9-20 i kapitel 16, som handlar om Jesu uppståndelse, saknas i de äldsta kompletta handskrifterna. Språk och stil i denna del skiljer sig från den i det övriga evangeliet och verserna är troligen tillagda under 100-talet. Utan dessa verser blir slutet på evangeliet abrupt. Det är svårt att avgöra om det har funnits ett annat slut som gått förlorat eller om meningen var att evangeliet skulle sluta så tvärt."
Citera
2017-04-16, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det står även så här om Markusevangeliet:

"Verserna 9-20 i kapitel 16, som handlar om Jesu uppståndelse, saknas i de äldsta kompletta handskrifterna. Språk och stil i denna del skiljer sig från den i det övriga evangeliet och verserna är troligen tillagda under 100-talet. Utan dessa verser blir slutet på evangeliet abrupt. Det är svårt att avgöra om det har funnits ett annat slut som gått förlorat eller om meningen var att evangeliet skulle sluta så tvärt."

Det kan ju förstås ha lagts till i evangelierna under årens lopp, men just de verserna som du tar upp
är inte direkt avgörande huruvida Jesus existerat eller inte. Det finns ju en historia i evangelierna
fram till Jesus död och uppståndelse också. Bla har toppforskare vid Israels bästa universitet studerat
debatterna Jesus för med det judiska rådet. Där framträder en Jesus som måste ha varit ytterst
kunnig om de judiska skrifterna. Bilden många har om honom att han bara var en okunnig bråkmakare
stämmer således inte, utan debatterna i sig tyder på att Jesus existerat. Att "hitta på" en debatt
som handlar om rätt komplicerade teologiska frågor, låter sig inte göras hur som helst.

I sånt fall måste ju historieskrivarna Markus, Matteus, Lukas och Johannes själva varit väldigt
drillade i de judiska skrifterna. Nånstans måste de ju ha hört om dessa spörsmål, eller var de
tillräckligt sluga för att själva kunna föra komplicerade teologiska debatter? Nej, det är knappast
troligt, de har ju förstås blivit inspirerade av en verklig person, Dvs Jesus då förstås.
Senast redigerad av pk2 2017-04-16 kl. 02:16.
Citera
2017-04-16, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det kan ju förstås ha lagts till i evangelierna under årens lopp, men just de verserna som du tar upp
är inte direkt avgörande huruvida Jesus existerat eller inte. Det finns ju en historia i evangelierna
fram till Jesus död och uppståndelse också. Bla har toppforskare vid Israels bästa universitet studerat
debatterna Jesus för med det judiska rådet. Där framträder en Jesus som måste ha varit ytterst
kunnig om de judiska skrifterna. Bilden många har om honom att han bara var en okunnig bråkmakare
stämmer således inte, utan debatterna i sig tyder på att Jesus existerat. Att "hitta på" en debatt
som handlar om rätt komplicerade teologiska frågor, låter sig inte göras hur som helst.

I sånt fall måste ju historieskrivarna Markus, Matteus, Lukas och Johannes själva varit väldigt
drillade i de judiska skrifterna. Nånstans måste de ju ha hört om dessa debatter, eller var de
tillräckligt sluga för att själva kunna föra komplicerade teologiska debatter? Nej, det är knappast
troligt, de har ju förstås blivit inspirerade av en verklig person, Dvs Jesus då förstås.
Jag menade inte att dom verserna bevisar något om Jesus existens, bara att saker ändrats, lagts till m.m.
Jag tror också att Jesus kan ha existerat i någon "form". Det som sägs om Jesus mirakel m.m. tror jag däremot inte är sant. Det finns i våran nutid liknande påståenden om flertalet människor, och jag tror inte på det heller.
Citera
2017-04-16, 02:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jo, visserligen påstår många det, men de kan inte räkna. Om Jesus nu dog sent på långfredagen, som det påstås, och uppstod igen tidigt på söndagen, som det påstås, så var han inte död i mer än högst en och en halv dag, eller hur?
Han var inte död i tre dagar enligt bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in