Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag förstår din ståndpunkt helt och hållet. Det är rimligt. Jag vill dock säga ett par saker.
Först och främst, vad finns det mer att kontrollera från rebellernas sida än att faktiskt intervjua de på plats, undersöka platsen för attacken och de skadade? Det verkar inte som att det finns så mycket mer än det att undersöka från rebellernas sida. Regimen däremot har ett flygvapen, som sägs ha varit formen av attack. Det är därför helt naturligt att göra en grundlig undersökning av flygvapnet.
Det beror ju på om man har som målsättning att undersöka vad som hänt över huvud taget, dvs en slags brottsplatsundersökning. I utkastet nämns varken eventuella åtgärder för att undersöka om kemiska vapen förvarades på platsen, eller om de har transporterats dit/avfyrats/spridits på andra sätt.
Om vi
antar att ryssarna inte visste om vad som hände, så kan de ju slänga fram en hypotes om vad som är troligast utifrån vad de känner till, nämligen att ett ammunitionsförråd bombades. Visst är det lite långsökt, men inte helt otänkbart - om syrierna spelar så pass högt att de använder kemiska vapen i världens just nu mest övervakade land, så kan de lika väl spela så pass högt att de inte berättar hela sanningen för ryssarna om hur de tänkt driva ut terrorister i Idlib eller vad det nu har gällt.
("Lös det här men berätta inte för oss hur" kan jag för övrigt tänka mig är en vanlig order från Kreml, inte bara i Syrien.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
För det andra, även om den vore partiskt och endast skulle undersöka flygvapnets alibi och skyldighet, varför skulle ryssarna sätta sig emot det om man är bombsäker på att regimen är oskyldig? I slutändan kommer ju FN-undersökning, givet det resolutionen ger mandat till, att komma fram till en slutsats som ger regimen/ryssarna rätt.
Detta är mycket lättare att svara på: Enligt punkt 5 i utkastet kan utredarna i princip när och var som helst utan begränsningar stoppa pågående stridshandlingar från regimens sida för att de känner för att undersöka någon anläggning. En varken oönskad eller slumpmässig bieffekt sett ur utkastförfattarnas synvinkel.
Jag påstår, utan att ens gå i närheten av konspirationsträsket, att utkastförfattarna
1) visste att Ryssland skulle rösta emot resolutionen som den var formulerad och
2) att detta var meningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Slutligen, allt som allt verkar det finns inget annat än att regimen är skyldig, bland annat på grund av de omständigheter som du nämner. USA hade fel om Irak massförstörelsevapen, men det föreligger inte samma omständigheter.
Det verkar så, tyvärr. Utan att vara insatt i kemisk stridsföring i bebyggelse kan jag tänka mig att det är en lockande effektiv metod att sätta in om man vill driva ut belägrade från tätorter utan att förstöra byggnaderna.