2017-04-15, 13:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag har försökt förstå "Er" sida av konflikten, d.v.s de som tror att rebellerna låg bakom det. Hittils har jag endast sett önsketänkande från Er sida. Om det är någon som "inkapabel att se saker för vad de är" så är de ni. Detta jag hör från den andra sidan är "han hade inget motiv". Sedan när var det avgörande för att bestämma någons skuld?
Det brukar vara en mycket viktig pusselbit. Vem begår brott som man inte har någon vinning av?
Citera
2017-04-15, 13:58
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Nej. Pliktskyldigt och vagt i punkt 2, annars är den helt ämnad att kontrollera om den huvudmisstänkte (syriska regimen) har något alibi eller är skyldig, i synnerhet de två "Recalling" i mitten på första sidan och punkt 5 på andra sidan tydliggör detta.

Nu tror jag, tyvärr, att regimen ÄR skyldig till denna attack, främst på grund av den otroligt svaga förklaringen från ryskt håll efteråt (bombning av ammunitionslager som inte kunnat verifieras av vittnen), men också på grund av att Kina "bara" lade ner sin röst trots en så ensidig text. Hade kineserna varit tveksamma om skuld hade de röstat mot, som jag ser det.

Men det betyder alltså inte att den här resolutionen är i närheten av opartisk, eller ens att de som författat resolutionen vill det syriska folket väl eller stoppa kriget/lidandet.
Jag förstår din ståndpunkt helt och hållet. Det är rimligt. Jag vill dock säga ett par saker.

Först och främst, vad finns det mer att kontrollera från rebellernas sida än att faktiskt intervjua de på plats, undersöka platsen för attacken och de skadade? Det verkar inte som att det finns så mycket mer än det att undersöka från rebellernas sida. Regimen däremot har ett flygvapen, som sägs ha varit formen av attack. Det är därför helt naturligt att göra en grundlig undersökning av flygvapnet.

För det andra, även om den vore partiskt och endast skulle undersöka flygvapnets alibi och skyldighet, varför skulle ryssarna sätta sig emot det om man är bombsäker på att regimen är oskyldig? I slutändan kommer ju FN-undersökning, givet det resolutionen ger mandat till, att komma fram till en slutsats som ger regimen/ryssarna rätt.

Slutligen, allt som allt verkar det finns inget annat än att regimen är skyldig, bland annat på grund av de omständigheter som du nämner. USA hade fel om Irak massförstörelsevapen, men det föreligger inte samma omständigheter.
Citera
2017-04-15, 14:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det brukar vara en mycket viktig pusselbit. Vem begår brott som man inte har någon vinning av?
Du kan inte klamra dig fast vid en "pusselbit" när resten av pusselbitarna talar emot din teori.

Vill du läsa mer om "motiv" kan jag rekommendera
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/14/bashar-al-assad-still-has-hundreds-tonnes-chemical-weapons-former/?WT.mc_id=tmg_share_tw
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-04-15 kl. 14:03.
Citera
2017-04-15, 14:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du kan inte klamra dig fast vid en "pusselbit" när resten av pusselbitarna talar emot din teori.

Vill du läsa mer om "motiv" kan jag rekommendera
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/14/bashar-al-assad-still-has-hundreds-tonnes-chemical-weapons-former/?WT.mc_id=tmg_share_tw
Dessutom är det ju inte bara så att Assad och SAA inte vinner något på att använda kemvapen.
De vet ju att de förlorar på det.
De vet ju att det vore en direkt inbjudan till USA att bomba mera. Tror du att de är korkade?

De som kokar ihop sådana här anklagelser mot Assad har nog inte tänkt så mycket, befarar jag.
Citera
2017-04-15, 14:35
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Jag har försökt förstå "Er" sida av konflikten, d.v.s de som tror att rebellerna låg bakom det. Hittils har jag endast sett önsketänkande från Er sida. Om det är någon som "inkapabel att se saker för vad de är" så är de ni. Detta jag hör från den andra sidan är "han hade inget motiv". Sedan när var det avgörande för att bestämma någons skuld?
Liten parentes men jag kan inte hålla mig, är inte "rebellerna" och drömmen om ett enat "FSA" ett önsketänkande?

Du m.fl. talar ofta om "rebeller". Vilka är dessa "rebeller"? Vad kallar sig dessa "rebellgrupper"? Vilka områden håller de idag? Är HTS rebeller? Har du någon fin bild där dessa rebeller står på rad och poserar med sina vapenbröder framför sin flagga? Likt alla andra väpnade grupper i konflikten?
Citera
2017-04-15, 15:36
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Jag förstår din ståndpunkt helt och hållet. Det är rimligt. Jag vill dock säga ett par saker.

Först och främst, vad finns det mer att kontrollera från rebellernas sida än att faktiskt intervjua de på plats, undersöka platsen för attacken och de skadade? Det verkar inte som att det finns så mycket mer än det att undersöka från rebellernas sida. Regimen däremot har ett flygvapen, som sägs ha varit formen av attack. Det är därför helt naturligt att göra en grundlig undersökning av flygvapnet.

Det beror ju på om man har som målsättning att undersöka vad som hänt över huvud taget, dvs en slags brottsplatsundersökning. I utkastet nämns varken eventuella åtgärder för att undersöka om kemiska vapen förvarades på platsen, eller om de har transporterats dit/avfyrats/spridits på andra sätt.
Om vi antar att ryssarna inte visste om vad som hände, så kan de ju slänga fram en hypotes om vad som är troligast utifrån vad de känner till, nämligen att ett ammunitionsförråd bombades. Visst är det lite långsökt, men inte helt otänkbart - om syrierna spelar så pass högt att de använder kemiska vapen i världens just nu mest övervakade land, så kan de lika väl spela så pass högt att de inte berättar hela sanningen för ryssarna om hur de tänkt driva ut terrorister i Idlib eller vad det nu har gällt.

("Lös det här men berätta inte för oss hur" kan jag för övrigt tänka mig är en vanlig order från Kreml, inte bara i Syrien.)

Citat:
För det andra, även om den vore partiskt och endast skulle undersöka flygvapnets alibi och skyldighet, varför skulle ryssarna sätta sig emot det om man är bombsäker på att regimen är oskyldig? I slutändan kommer ju FN-undersökning, givet det resolutionen ger mandat till, att komma fram till en slutsats som ger regimen/ryssarna rätt.

Detta är mycket lättare att svara på: Enligt punkt 5 i utkastet kan utredarna i princip när och var som helst utan begränsningar stoppa pågående stridshandlingar från regimens sida för att de känner för att undersöka någon anläggning. En varken oönskad eller slumpmässig bieffekt sett ur utkastförfattarnas synvinkel.
Jag påstår, utan att ens gå i närheten av konspirationsträsket, att utkastförfattarna
1) visste att Ryssland skulle rösta emot resolutionen som den var formulerad och
2) att detta var meningen.

Citat:
Slutligen, allt som allt verkar det finns inget annat än att regimen är skyldig, bland annat på grund av de omständigheter som du nämner. USA hade fel om Irak massförstörelsevapen, men det föreligger inte samma omständigheter.

Det verkar så, tyvärr. Utan att vara insatt i kemisk stridsföring i bebyggelse kan jag tänka mig att det är en lockande effektiv metod att sätta in om man vill driva ut belägrade från tätorter utan att förstöra byggnaderna.
Citera
2017-04-15, 15:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Dessutom är det ju inte bara så att Assad och SAA inte vinner något på att använda kemvapen.
De vet ju att de förlorar på det.
De vet ju att det vore en direkt inbjudan till USA att bomba mera. Tror du att de är korkade?

De som kokar ihop sådana här anklagelser mot Assad har nog inte tänkt så mycket, befarar jag
Du säger samma sak som de femtio andra i tråden. Kan du säga något nytt än att ”Assad hade inget motiv”?

Du förutsätter att Assad utgår från att bli attackerad ifall han använder kemvapen. Faktum är att även efter Ghouta attacken har FN fastställt att Assad använt kloringas vid minst tre tillfällen.
Citat:
All we have to do is to identify – and in that sense we have identified those perpetrators; basically two actors: one, the Syrian Armed Forces – particularly the Airforce – and the other one, ISIS- in the case of Marea, which was one of the three cases that proved positive, on positive identification. This information is now with the Security Council, and it is up to them to follow up on accountability process- what they are going to do with this, is something that they must now engage in.

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=54795#.WPIdwIiLSUk
Det medförde ingen intervention från USA. Även Aleppo, vars sjukhus blev bombade av ryssarna och Assadregimen, samt flera rapporter om kloringas i Aleppo (även HRW har skrivit en rapport om just detta). Även då fick rebellerna inget stöd av USA i form av direkt konfrontation med Assadregimen.
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=YkLDZRUSnXA

Videoklipp som direkt visar hur regimen släpper tunnbomber med kloringas. Det framgår av färgen av röken.

Det är rimligt att för Assad att utgå ifrån att USA inte kommer att agera eftersom man inte gjort det tidigare. Trump hade ju till och med uttryckt stöd för Assad, varför det såg ännu mer osannolikare att administrationen skulle agera. Däremot verkar Trumps oberäknelighet även gå åt andra hållet och gjorde en helomvändning i Syrienfrågan.

Motiv

Kemvapen kan användas för att medföra en psykologisk effekt. -
https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_warfare#Methods

Genom att släppa kemvapen över en viktig stad som Khan Sheikoun, kan man demoralisera rebellerna för deras offensiv i Hama och därigenom försvaga dem militärt. Kemgasattacker medför också att folk flyr från området av rädsla för framtida kemattacker då bilderna som vi ser är grafiska nog att sätta skräck hos vem som helst, även rebellerna.

Assadregimen försökte undvika skuld genom att peka på att man bombat ett kemvapendepå tillhörande rebellerna i tron att det skulle lätta på misstankarna. Det blev inte så.
Citera
2017-04-15, 15:49
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det beror ju på om man har som målsättning att undersöka vad som hänt över huvud taget, dvs en slags brottsplatsundersökning. I utkastet nämns varken eventuella åtgärder för att undersöka om kemiska vapen förvarades på platsen, eller om de har transporterats dit/avfyrats/spridits på andra sätt.
Det står i punkt 2 att man ska tillåta OPCW ha tillgång till alla områden som anses vara relevanta, även platsen där attacken inträffade.
Citat:
Expresses its full support to the OPCW FFM, demands that all parties
provide delay-free and safe access to any sites deemed relevant by the OPCW
FFM,
and, as applicable, by the OPCW-United Nations Joint Investigative Mechanism
(JIM), to the reported incident in Khan Shaykhun, including the site of the reported
incident on 4 April
, in accordance with resolution 2118 (2013), and requests that the
FFM report the results of its investigation as soon as possible;
Citat:
Detta är mycket lättare att svara på: Enligt punkt 5 i utkastet kan utredarna i princip när och var som helst utan begränsningar stoppa pågående stridshandlingar från regimens sida för att de känner för att undersöka någon anläggning. En varken oönskad eller slumpmässig bieffekt sett ur utkastförfattarnas synvinkel.
Jag påstår, utan att ens gå i närheten av konspirationsträsket, att utkastförfattarna
1) visste att Ryssland skulle rösta emot resolutionen som den var formulerad och
2) att detta var meningen.
Jag håller med om att det är en oönskad begäran att få stridshandlingarna upphörda från Rysslands sida. Men vad väljer du, om du var Ryssland, att avslöja USA:s och västs lögner och därmed skada deras trovärdighet rejält och hårt, eller fortsätta med de futtiga stridshandlingarna som pågått i sex år?
Citat:
Om vi antar att ryssarna inte visste om vad som hände, så kan de ju slänga fram en hypotes om vad som är troligast utifrån vad de känner till, nämligen att ett ammunitionsförråd bombades. Visst är det lite långsökt, men inte helt otänkbart - om syrierna spelar så pass högt att de använder kemiska vapen i världens just nu mest övervakade land, så kan de lika väl spela så pass högt att de inte berättar hela sanningen för ryssarna om hur de tänkt driva ut terrorister i Idlib eller vad det nu har gällt.
Jag kan tycka att man borde ha insett, från båda parterna av konflikten, att USA inte skulle agera, i vart fall inte någon storskalig attack, även om regimen använde kemvapen. Kemvapen har använts tiotals gånger av regimen utan att västs lyckats driva igenom militära åtgärder. Jag menar, även hard-core republikaner som McCain var starkt kritiskt mot Trumps Syrienpolitik för att man valde att åsidosätta Assads avgång. Om självaste republikanerna trodde det, kan man nästan förstå att även Assad förstod det. Det blev dock annorlunda, något ingen förväntade sig. Minst sagt Ryssland och Assadregimen.

Citera
2017-04-15, 15:55
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
http://www.aljazeera.com/news/2017/04/explosion-hits-syrian-evacuation-convoy-aleppo-170415132111011.html
Citat:
An explosion near a bus convoy waiting to enter the Syrian city of Aleppo killed or wounded several people on Saturday, pro-government media outlets, pro-opposition activists and a monitor reported.

A military media unit run by Damascus ally Hezbollah said a suicide attacker had detonated a car bomb near the convoy.

Pictures posted on state media showed what appeared to be the aftermath of the explosion, with bodies lying on the ground and fires belching out thick black plumes of smoke.
Verkar som att HTS valde att svara med hämnd för kemgasattacken genom att slå till mot civila från Foua och Kafraya.

Vem var det som sa att media inte rapporterar om rebellernas brott?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PboXJ/16-doda-i-attack-i-aleppo
http://www.aljazeera.com/news/2017/04/explosion-hits-syrian-evacuation-convoy-aleppo-170415132111011.html
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syria-bombing-explosion-attack-buses-convoy-aleppo-rebels-assad-regime-madaya-kefraya-foua-a7685186. html
http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-idUSKBN17H04Y?il=0
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-04-15 kl. 16:04.
Citera
2017-04-15, 15:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du säger samma sak som de femtio andra i tråden. Kan du säga något nytt än att ”Assad hade inget motiv”?

Du förutsätter att Assad utgår från att bli attackerad ifall han använder kemvapen. Faktum är att även efter Ghouta attacken har FN fastställt att Assad använt kloringas vid minst tre tillfällen. Det medförde ingen intervention från USA. Även Aleppo, vars sjukhus blev bombade av ryssarna och Assadregimen, samt flera rapporter om kloringas i Aleppo (även HRW har skrivit en rapport om just detta). Även då fick rebellerna inget stöd av USA i form av direkt konfrontation med Assadregimen.

Det är rimligt att för Assad att utgå ifrån att USA inte kommer att agera eftersom man inte gjort det tidigare. Trump hade ju till och med uttryckt stöd för Assad, varför det såg ännu mer osannolikare att administrationen skulle agera. Däremot verkar Trumps oberäknelighet även gå åt andra hållet och gjorde en helomvändning i Syrienfrågan.

Motiv

Kemvapen kan användas för att medföra en psykologisk effekt. -
https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_warfare#Methods

Genom att släppa kemvapen över en viktig stad som Khan Sheikoun, kan man demoralisera rebellerna för deras offensiv i Hama och därigenom försvaga dem militärt. Kemgasattacker medför också att folk flyr från området av rädsla för framtida kemattacker då bilderna som vi ser är grafiska nog att sätta skräck hos vem som helst, även rebellerna.

Assadregimen försökte undvika skuld genom att peka på att man bombat ett kemvapendepå tillhörande rebellerna i tron att det skulle lätta på misstankarna. Det blev inte så.
Har du inte varit tillräckligt oförskämd i den här tråden redan? Vad vill du med ditt trams? Du är överbevisad flera gånger om. Av en massa personer och länkar. Du kan ju inte bara avfärda allt detta! Det är oförskämt! Det är inte seriöst.

Fakta visar att Assad är oskyldig och han har inga motiv att använda kemvapen. Alla tidigare beskyllningar mot honom har saknat grund och så är det högst sannolikt även nu.
Att du inte kan förstå det så många andra här förstår, det kan nog inte hjälpas.

Nu borde i alla fall dina terroristvänner ha fått klart för sig att sånt här slår tillbaka på dem själva.
Citera
2017-04-15, 16:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Har du inte varit tillräckligt oförskämd i den här tråden redan? Vad vill du med ditt trams? Du är överbevisad flera gånger om. Av en massa personer och länkar. Du kan ju inte bara avfärda allt detta! Det är oförskämt! Det är inte seriöst.

Fakta visar att Assad är oskyldig och han har inga motiv att använda kemvapen. Alla tidigare beskyllningar mot honom har saknat grund och så är det högst sannolikt även nu.
Att du inte kan förstå det så många andra här förstår, det kan nog inte hjälpas.

Nu borde i alla fall dina terroristvänner ha fått klart för sig att sånt här slår tillbaka på dem själva.
Tack för att du bemötte mitt inlägg med saklighet och fakta.

Du motbevisade mig på varje punkt och angav trovärdiga källor som stöd för dina argument. Jag är mållös och du har övertygat mig.

En seriös diskussion med dig är omöjlig.
Citera
2017-04-15, 16:03
Medlem
Citat:
Verkar som att HTS valde att svara med hämnd för kemgasattacken genom att slå till mot civila från Foua och Kafraya.

Då väntar vi på att de länder och personer som fördömde kemattacken även gör det för detta dåd.

Bevisar återigen att det tyvärr ej går att lite på HTS och dess allierade i dessa situationer(om det nu verkligen var HTS).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in