Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Det var lite det jag försökte säga. Ingen ville ta sig friheter och direkt kasta sig över Ryssland likt ett rovdjur efter kommunismens fall när man ofta såg vem man skulle förhandla med och i vilket skick han var i. "Trots Jeltsin" kunde lika gärna vara "tack vare Jeltsin".
Varför inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Någon puttade fram Jeltsin redan 1990 när han blev ordförande för "Russian Supreme Soviet". Kan ha varit Gorbatjov själv som såg vad som skulle hända om kommunismens nedmontering gick lite för snabbt. Så Jeltsin kan ha varit en ventil för att dra ner på tempot så att någon som Putin skulle kunna ta över ett årtionde senare. Putin var endast 38 år 1990. Lite väl ung för rollen han fick 1999-2000.
Putin var väl inte känd då och hade inte skaffat sig några vettiga politiska erfarenheter än. Men du menar att Gorbatjov puttade fram Jeltsin för att skapa någon form av stabilitet tills att Putin kom? Var det inte så att Jeltsin ökade tempot? Var inte hans uppgift snarare att ta skulden för att Ryssland kördes i botten? Det kanske saknades frivilliga att bära ett sådant ansvar?
Jag tror själv att Gorbatjov skulle kunna bevara Sovjetunionen med en reformeringsprocess som innebar en sakta övergång till en modern marknadsekonomi. Men tillfälligheter är vad som krävs för att skapa revolutioner och sänka imperier.
Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Jag tänker knappast på några "frizoner". Snarare ekonomiska zoner som dränerar Rysslands tillgångar in på globalisternas bankkonton.
Med ekonomiska frizoner tänker jag mest på den i Shenzhen. Vilka typer av zoner tänker du dig? Kina brukar ju dela upp olika administrativa områden i special economic zones som fokuserar sig på olika saker, dvs tungindustri, gruvdrift osv. Är det sådanna zoner du tänker dig eller är det någon skillnad?
Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Nja, just nu sitter ett dussintals oligarker och sköter sina områden som de är experter på. Gruvdrift, verkstadsindustri, olja/gas, livsmedel, turism m m. Att den anglosaxiska multinationella sfären gärna skulle vilja koppla in sig och samtidigt fasa ut oligarkin är ganska självklart. Tror Ryssland får akta sig för alla lika mycket.
Okej, så oligarki är alltså något bra? Och du förepråkar nationell oligarki framför internationell?
Ser du inga fördelar för Ryssland om man exempelvis släpper in Exxon Mobile för att modernisera och effektivisera oljeutvninningen? Det blir ju fler jobb och ökade skatteintäkter både i USA och Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Det vore intressant att se någon sådan karta i flash/webgl där man kan förstora upp och se förhållandenna mer detaljerat dvs på vilket sätt relationen är uppbyggd. Bara för att man sitter med i styrelsen för något bolag så betyder det inte att man har full kontroll.
Vi kan väl vara överrens om att inflytande generellt bör delas mellan fler människor.