2017-04-13, 12:38
Medlem
Continental Ops avatar
Jag tror Trump och Tillerson sandbaggar ang relationen till Ryssland nu för att kunna säga att de förbättrat den sen.
2017-04-13, 12:44
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ja men läs om och läs rätt, släktnamnen är viktiga vilket är varför man säger hela namnet då du annars endast säger en släkt och inte en individ.
Ditt problem är snarare att jag läser rätt och tolkar dig rätt.

1. Användare A skriver Xi
2. Du hävdar att man ska inkludera med hela namnet.
3. Stödargument: "Just för att det är släktnamnet som är viktigast i deras kultur".
4. Släktnamnet är Xi.
5. Det viktigaste namnet var alltså inkluderat i Användare A:s kommentar.
6. Du förde då inte fram något argument för varför Jinping var viktigt att inkludera.
7. Slutsats: Du trodde att Jinping var det "viktiga" släktnamnet!
2017-04-13, 13:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Ditt problem är snarare att jag läser rätt och tolkar dig rätt.

1. Användare A skriver Xi
2. Du hävdar att man ska inkludera med hela namnet.
3. Stödargument: "Just för att det är släktnamnet som är viktigast i deras kultur".
4. Släktnamnet är Xi.
5. Det viktigaste namnet var alltså inkluderat i Användare A:s kommentar.
6. Du förde då inte fram något argument för varför Jinping var viktigt att inkludera.
7. Slutsats: Du trodde att Jinping var det "viktiga" släktnamnet!

Eller så antog jag att folk var tillräckligt normalbegåvade för att förstå att i kinesisk tradition så skrive rman släktnamnet först och det är därför man måste få med hela namnet när man nämner någon av kinesiskt ursprung men jag ber om ursäkt för att du är så pass lågbegåvad att du inte förstod det resonmanget och jag lovar att vara extra tydligare så att någon som är så pass lågbegåvad som du och Tom.of.Finland kan förstå vad man menar.
2017-04-13, 13:34
Medlem
Citat:
För det första så uttalar man hela det kinesiska namnet: Xi Jinping (Just för att det är släktnamnet som är viktigast i deras kultur) för det andra så har Xi Jinping redan gått ut med att Trumps bombning var fel av Trump.

Så bästisar skulle jag nog inte säga, Xi Jinping har bara bevisat att Trump är en urusel förhandlare.

Vad som är viktigt i deras kultur skiter jag fullständigt i Xi får det bli.

1) Kina har gått med på att ge vika åt handelsavtalen.

2) Kina har för första gången på många år inlett en pinsam handling mot sin granne Nordkorea.

Xi vek ner sig totalt mot Trump och verkar behöva ringa honom 24/7 för att rapportera till sin nya ledare.

Som vi alla trodde från början hota med handelsavtalen och hela Kina börjar skaka av rädsla.
2017-04-13, 13:38
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det var lite det jag försökte säga. Ingen ville ta sig friheter och direkt kasta sig över Ryssland likt ett rovdjur efter kommunismens fall när man ofta såg vem man skulle förhandla med och i vilket skick han var i. "Trots Jeltsin" kunde lika gärna vara "tack vare Jeltsin".
Varför inte?

Citat:
Någon puttade fram Jeltsin redan 1990 när han blev ordförande för "Russian Supreme Soviet". Kan ha varit Gorbatjov själv som såg vad som skulle hända om kommunismens nedmontering gick lite för snabbt. Så Jeltsin kan ha varit en ventil för att dra ner på tempot så att någon som Putin skulle kunna ta över ett årtionde senare. Putin var endast 38 år 1990. Lite väl ung för rollen han fick 1999-2000.
Putin var väl inte känd då och hade inte skaffat sig några vettiga politiska erfarenheter än. Men du menar att Gorbatjov puttade fram Jeltsin för att skapa någon form av stabilitet tills att Putin kom? Var det inte så att Jeltsin ökade tempot? Var inte hans uppgift snarare att ta skulden för att Ryssland kördes i botten? Det kanske saknades frivilliga att bära ett sådant ansvar?

Jag tror själv att Gorbatjov skulle kunna bevara Sovjetunionen med en reformeringsprocess som innebar en sakta övergång till en modern marknadsekonomi. Men tillfälligheter är vad som krävs för att skapa revolutioner och sänka imperier.

Citat:
Jag tänker knappast på några "frizoner". Snarare ekonomiska zoner som dränerar Rysslands tillgångar in på globalisternas bankkonton.
Med ekonomiska frizoner tänker jag mest på den i Shenzhen. Vilka typer av zoner tänker du dig? Kina brukar ju dela upp olika administrativa områden i special economic zones som fokuserar sig på olika saker, dvs tungindustri, gruvdrift osv. Är det sådanna zoner du tänker dig eller är det någon skillnad?

Citat:
Nja, just nu sitter ett dussintals oligarker och sköter sina områden som de är experter på. Gruvdrift, verkstadsindustri, olja/gas, livsmedel, turism m m. Att den anglosaxiska multinationella sfären gärna skulle vilja koppla in sig och samtidigt fasa ut oligarkin är ganska självklart. Tror Ryssland får akta sig för alla lika mycket.
Okej, så oligarki är alltså något bra? Och du förepråkar nationell oligarki framför internationell?

Ser du inga fördelar för Ryssland om man exempelvis släpper in Exxon Mobile för att modernisera och effektivisera oljeutvninningen? Det blir ju fler jobb och ökade skatteintäkter både i USA och Ryssland.

Citat:
Det här kartan är väl ganska bra och den visar enbart på livsmedelsindustrin.
http://www.huffingtonpost.com/2012/04/27/consumer-brands-owned-ten-companies-graphic_n_1458812.html

Den här visar lite mer...
https://stopsyjonizmowi.files.wordpress.com/2012/03/bilderberg.jpg
Det vore intressant att se någon sådan karta i flash/webgl där man kan förstora upp och se förhållandenna mer detaljerat dvs på vilket sätt relationen är uppbyggd. Bara för att man sitter med i styrelsen för något bolag så betyder det inte att man har full kontroll.

Vi kan väl vara överrens om att inflytande generellt bör delas mellan fler människor.
2017-04-13, 13:49
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej. Trump är inte bra. Han borde ställa sig på Putin sida istället för kommunismens sida.
Har han ställt sig på kommunismens sida?
2017-04-13, 13:51
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Eller så antog jag att folk var tillräckligt normalbegåvade för att förstå att i kinesisk tradition så skrive rman släktnamnet först och det är därför man måste få med hela namnet när man nämner någon av kinesiskt ursprung men jag ber om ursäkt för att du är så pass lågbegåvad att du inte förstod det resonmanget och jag lovar att vara extra tydligare så att någon som är så pass lågbegåvad som du och Tom.of.Finland kan förstå vad man menar.
Det jag förstod var att du inte förstod hur det fungerade, annars hade du inte uttryckt dig på det sätt som du gjorde. Du behöver inte be om ursäkt för din egen inkompetens.
2017-04-13, 14:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Vad som är viktigt i deras kultur skiter jag fullständigt i Xi får det bli.

1) Kina har gått med på att ge vika åt handelsavtalen.

2) Kina har för första gången på många år inlett en pinsam handling mot sin granne Nordkorea.

Xi vek ner sig totalt mot Trump och verkar behöva ringa honom 24/7 för att rapportera till sin nya ledare.

Som vi alla trodde från början hota med handelsavtalen och hela Kina börjar skaka av rädsla.

Vi har inte sett Kina vika sig utan det är en önskedröm från din sida, Kina har däremot gått ut och fördömt det illegala anfallet mot Syrien precis som Ryssland.
2017-04-13, 14:32
Medlem
Citat:
Vi har inte sett Kina vika sig utan det är en önskedröm från din sida, Kina har däremot gått ut och fördömt det illegala anfallet mot Syrien precis som Ryssland.

China will offer the Trump administration better market access for financial sector investments and US beef exports to help avert a trade war, according to Chinese and US

Att Kina ens vrider några millimeter på handelsavtalet säger vilken press bonden Xi är under.

Trump ska också ha sagt fixa Nordkorea så får ni ett bättre handelsavtal.

Vips nästa dag så stoppas kol från Nordkorea och soldater skickas vid gränsen.

Måste göra ont att din store ledare Xi vek ner sig för Trump, sånt gillar inte Kineserna väntar mig att kommunismen faller snart.

China's abstention from a United Nations resolution condemning the chemical attack in Syria is the most significant sign yet of warmer ties between Xi Jinping and Donald Trump after they met last week.

hahah Kineserna lyder Trump som en hund.
Senast redigerad av seeeg321 2017-04-13 kl. 14:35.
2017-04-13, 14:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
China will offer the Trump administration better market access for financial sector investments and US beef exports to help avert a trade war, according to Chinese and US

Att Kina ens vrider några millimeter på handelsavtalet säger vilken press bonden Xi är under.

Trump ska också ha sagt fixa Nordkorea så får ni ett bättre handelsavtal.

Vips nästa dag så stoppas kol från Nordkorea och soldater skickas vid gränsen.

Måste göra ont att din store ledare Xi vek ner sig för Trump, sånt gillar inte Kineserna väntar mig att kommunismen faller snart.

China's abstention from a United Nations resolution condemning the chemical attack in Syria is the most significant sign yet of warmer ties between Xi Jinping and Donald Trump after they met last week.

hahah Kineserna lyder Trump som en hund.

Gulligt men som sagt, du vet väl att Kina håller på och monterar ner sina kolfabriker med ett slutmål att 2077 så ska alla kolfabriker vara borta?

Så det är inte så mycket av en vinst rent långsiktigt, att Usa kommer in på den kinesiska marknaden har inte Trump med att göra då Kina öppnade upp 2014 och desutom fick Trump att erkänna att Taiwan tillhör Kina.
2017-04-13, 15:06
Medlem
Citat:
Gulligt men som sagt, du vet väl att Kina håller på och monterar ner sina kolfabriker med ett slutmål att 2077 så ska alla kolfabriker vara borta?
Citat:
Så det är inte så mycket av en vinst rent långsiktigt, att Usa kommer in på den kinesiska marknaden har inte Trump med att göra då Kina öppnade upp 2014 och desutom fick Trump att erkänna att Taiwan tillhör Kina.

Kina följer säkert Parisavtalet för klimat. går inte att se sig själv på morgonen i Peking.

Utan kol stoppas fabrikerna i Kina, utan fabrikerna stoppas Kina och man är tillbaka på 60-talet när landets befolkning inte hade någon mat för befolkningen.

Kina måste lyda Trump så enkelt är det.
2017-04-13, 15:35
Medlem
baggebo1s avatar
Vad menar han med detta nu då, Trumpenstein?
Citat:
Things will work out fine between the U.S.A. and Russia. At the right time everyone will come to their senses & there will be lasting peace!
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/852510810287075329

Frågan är inte retorisk. Jag vill ha spekulationer kring vad han menar med detta. Vad menar han med "everyone", t.ex.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in