Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag pratar om Amnestys rapporter om Assadregimens brott. Hur hör det inte hemma till tråden?
Du hänvisar ofta till rapporter från Amnesty och även från FN och dessa rapporter har ofta varit partiska. Din senaste FN-rapport, som vi diskuterade pekade t ex ut Assad och IS som de enda som hade använt kemvapen, men de presenterade inga som helst bevis. Det finns bevis för att Nusra har använt kemvapen.
Då skall man inte lita på rapporten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag har klargjort mina åsikter om al-Nusra och IS tidigare i tråden. Jag stödjer inte al-Nusra, men jag menar att USA borde, rent geopolitiskt, beväpna al-Nusra, förutsatt att försvaga Ryssland och Iran är målet.
Jag tror bestämt att du underskattar min intelligens. Om du anser att USA bör beväpna Nusra, så stödjer du ju dem. Varför skulle du annars vilja att de skall beväpnas. Du stödjer dem för att de är verktyg för övergripande geopolitiska mål, som du uttrycker det den här gången.
Varför skriver du att USA
borde beväpna Nusra?
Du vet ju mycket väl att det är precis vad de gör och har gjort länge. Nusra liksom IS finansieras och beväpnas av USA, Israel, Saudi, Qatar, Turkiet och EU. Direkt och indirekt.
Det skulle inte vara krig överhuvudtaget i Syrien om inte dessa länder stod för finansiering och beväpning mot den lagliga regeringen.
Att du anger geopolitiska skäl gör ju inte saken bättre. Vad ger USA rätt att stöka om i Mellanöstern?
De har ingen som helst rätt till det. Det var fred där innan staten Israel bildades. Det var fred i Syrien innan USA bestämde sitt 'regime change'.
Jag tycker att folken i Mellanöstern, Ryssland och i alla andra länder för den delen, skall få bestämma i sina egna länder, det är en grundläggande förutsättning för demokrati. Att få leva i fred och kunna välja sina ledare själva utan inblandning från andra länder.
Det är det kriget i Syrien handlar om.
USA och Israel borde inte ha geopolitiska mål för andra länder. De bör hålla sig hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
al-Nusra har en syrisk förankring jämfört med IS. Därutöver är al-Nusras verksamhet begränsade till Syrien, medan IS har helt andra mål. Dessutom är Nusra fokuserade på att bekämpa Assad, vilket IS inte är. IS är mer sugna på att expandera sitt kalifat på bekostnad av alla som inte håller med dom. Av dessa skäl borde IS inte beväpnas eller stöttas.
Det känns som du har fått jobba hårt med att hitta skillnader!

det blev lite kryptiskt.
Ca hälften av Nusras krigare hör hemma i Syrien, resten är utlänningar.
Kämpar inte IS mot Assad? Really?

Har de inte lagt beslag på delar av landet och oljefält, som de tjänat massor på. Och de har ju väldigt effektivt bidragit till att destabilisera landet.
Och det är ju USA:s övergripande mål och det är precis det du också vill.
Syrien skall destabiliseras. För USA:s och Israels räkning. Vad folket i Syrien vill, det struntar de i. Och det är tydligt att du också struntar i vad folket i Syrien vill.
Nu använder du istället uttrycket "geopolitik" för att dölja vad som pågår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Stödja al-Nusra mot IS vore dessutom något mycket effektivt, vilket även David Petraeus har föreslagit. Ideologimässigt är de grannar, men IS är brutalare än al-Nusra. Mig veterligen har al-Nusra inte begått brott i samma skala som IS.
Nej, Nusra är lika hemska som IS. Jag tror dig inte när du säger att kamp mellan IS och Nusra vore bra. Så länge de båda kämpar mot syriens lagliga regering, så gillar du det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
När jag skriver det ovan använder jag ett geopolitiskt synsätt, vilket alla stater gör när de agerar.
Nej, alla länder använder inte geopolitiska synsätt, det är stormakter som gör det. Plus lilla Israel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Så när du anklagar mig för att jag stödjer al-Nusra är det löjligt, låt vara påståenden om att al-Nusra ska sitta vid makten i Damaskus.
Det är ingen idé att fortsätter låtsas, du är avslöjad som sionist här. Du stödjer terroristerna i Syrien för att Syrien skall destabiliseras, enligt dig och USA. Det är den övergripande planen att få bort Assads regering och upprätta ett styre som lyder USA och Israel.
Att du kallar det geopolitik här gör inte saken bättre. Ditt synsätt är motsatsen till fred och demokrati, det är ditt synsätt som skapar kaos och elände för miljoner människor.
Och det skapar en massa terrorister som t om slår till i andra länder, även Sverige.
USAs destabilisering av MÖ har även lett till destabilisering av vår del av världen. Det är så sjukt att det inte finns ord för det. Det är barbarer som vill destabilisera andra länder. Begriper du verkligen inte det?