2017-04-13, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jordens kurva, bevis???

Här har du bevis på Jordens kurva.
https://www.youtube.com/watch?v=qI782OX5buY

Skulle vara mycket intressant med ett svar från din sida på det här.

För övrigt skrattar jag lite åt alla "Globetards" i tråden som inte förstår vad JordenIsPlatt håller på med.
Uppenbarligen ett försök att visa universums subjektiva natur samt visa att man kanske inte har uppbackning eller förståelse, för det mest fundamentala i våran världsbild.
Han försöker helt enkelt få folk att tänka efter och jag håller med han.
Ni verkar extremt trångsynta, inget egenskap som varken en "riktig" vetenskapsman eller uppfinnare besitter- Vad ni än tror om er själva.

Mvh
Citera
2017-04-13, 08:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plong91
För övrigt skrattar jag lite åt alla "Globetards" i tråden som inte förstår vad JordenIsPlatt håller på med.
Jag har inget problem med det när felaktiga påståenden som är obesvarade är i andra vågskålen.
Solen blir inte mindre vid nedgång. Punkt slut.

Citat:
Uppenbarligen ett försök att visa universums subjektiva natur samt visa att man kanske inte har uppbackning eller förståelse, för det mest fundamentala i våran världsbild.
Visst, jorden kan vara platt, om universum fungerar på något för oss okänt sätt, så att alla observationer ger ett resultat som om jorden vore sfärisk.
Men då finns det ju inget som talar för att jorden är platt, den kanske har formen av en falukorv, men universums krökning gör att vi uppfattar den som rund.

Citat:
Han försöker helt enkelt få folk att tänka efter och jag håller med han.
Då kanske metoden, att påstå uppenbara felaktigheter, borde ses över.

Citat:
Ni verkar extremt trångsynta, inget egenskap som varken en "riktig" vetenskapsman eller uppfinnare besitter- Vad ni än tror om er själva.
För min del verkar det mer trångsynt att bara bortse från allt som bevisar att jorden inte är platt. Som att stjärnhimlen ser ut att rotera åt olika håll på norra respektive södra halvklotet. Det går inte att förklara med en platt jord, om nu inte universum har den synvillan som egenskap, men då kan jorden som sagt ha valfri form.
Citera
2017-04-13, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inget problem med det när felaktiga påståenden som är obesvarade är i andra vågskålen.
Solen blir inte mindre vid nedgång. Punkt slut.

Visst, jorden kan vara platt, om universum fungerar på något för oss okänt sätt, så att alla observationer ger ett resultat som om jorden vore sfärisk.
Men då finns det ju inget som talar för att jorden är platt, den kanske har formen av en falukorv, men universums krökning gör att vi uppfattar den som rund.

Då kanske metoden, att påstå uppenbara felaktigheter, borde ses över.

För min del verkar det mer trångsynt att bara bortse från allt som bevisar att jorden inte är platt. Som att stjärnhimlen ser ut att rotera åt olika håll på norra respektive södra halvklotet. Det går inte att förklara med en platt jord, om nu inte universum har den synvillan som egenskap, men då kan jorden som sagt ha valfri form.

Är du dum i huvudet?

Jag presenterade bevis för att jorden är sfärisk. Jag tror inte att jorden är platt.

Jag menar bara, att JordenIsPlatt. Uppenbarligen, försöker få människor att förstå, att dom kanske inte har konkreta bevis, eller förståelse, för att deras mest fundamentala åsikter stämmer.

Jag tror att ungefär 95% av alla som tror att jorden är rund, inte kan backa upp sin teori med konkreta bevis. Du kan det uppenbarligen. Vilket du får hatten av för.
Men själva poängen med Earth-flat rörelsen, är att få människor att tänka efter.
Citera
2017-04-13, 08:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Är du dum i huvudet?

Jag presenterade bevis för att jorden är sfärisk. Jag tror inte att jorden är platt.

Jag menar bara, att JordenIsPlatt. Uppenbarligen, försöker få människor att förstå, att dom kanske inte har konkreta bevis, eller förståelse, för att deras mest fundamentala åsikter stämmer.

Jag tror att ungefär 95% av alla som tror att jorden är rund, inte kan backa upp sin teori med konkreta bevis. Du kan det uppenbarligen. Vilket du får hatten av för.
Men själva poängen med Earth-flat rörelsen, är att få människor att tänka efter.
Ursäkta om jag var otydlig, jag tror inte att du tror att jorden är platt.
Jag ville bara kommentera det du skrev om "universums subjektiva natur".
Citera
2017-04-13, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursäkta om jag var otydlig, jag tror inte att du tror att jorden är platt.
Jag ville bara kommentera det du skrev om "universums subjektiva natur".

Väldigt dåligt formulerat. Det håller jag med dig om.
Citera
2017-04-13, 11:17
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
vi vet hur långt det är till solen.

Nej du tror och gissar i vanlig ordning så länka till ditt visuella experiment som bevisar detta först. Vilken farkost du använde, hur ni mätte, kostnad för projekten och hur lång tid det tog osv.

Citat:
Förklara då vilken kraft som agerar i Cavendish-experimentet.

Bevisa att en kraft överhuvudtaget agerar först, man kan som sagt inte debunka något som aldrig bevisats i verkligheten utan enbart matematiskt så länka till videobevis.
Citat:
Inkorrekt allt blir inte synligt:
https://www.youtube.com/watch?v=i0ObTd7DLMw
https://www.youtube.com/watch?v=NmmFDlErF1M

Jo min videos visade precis att allt blir synligt, är du också en av dom som tror att er boll är selektiv och ibland platt?

Citat:
Förklara då vad du menar med "athmospehric lensing"

Jag menar precis det som vetenskapen säger om fenomenet, ni säger att det är kurvan som skapar fenomenet och det är fel.

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=vWWokHgzxHA
Länk?

Citat:
Haha, Bra experiment som bevisar att jorden är rund!
Davids sol är ju mycket större i början än när den "går ned" (döljs) bakom saker på bänken.
I verkligheten är solen lika stor hela tiden +/- mindre skillnader p.g.a av eventuella ljus-brytningar i atmosfären.

Det är ett experiment för att förklara "bottom first" effekten och hur våra ögon fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men ge dig: solen går ju inte upp med samma vinkel i norr som vid ekvatorn. Vid ekvatorn är dagarna ungefär lika långa som nätterna, vilket inte är fallet i norr. Sen har du inte förklarat exakt hur stor solen är. Är den som en tio-krona eller? Med tanke på att solen har samma relativa storlek när man sitter uppe i ett flygplan som när man står på marken, hur stor är solen i relation till din hjärna?

Nej det påstår inte flat earthers heller så din poäng? Solen ser betydligt större ut vid ballong videos på +60000 feet och skapar dessutom hot spots på molnen under, hade aldrig skett om den vore 93 miljoner miles bort.

Citat:
Hur förklarar du månförmörkelse?
Jorden kan inte kasta skugga på månen om solen cirkulerar "lokalt" över jorden.

Både månen och solen är uppenbarligen alltid över oss så jordens skugga har "ingenting" med månförmörkelser att göra. 52 gånger har månen och solen synts samtidigt på himlen sedan 1500-talet när månförmörkelse har skett.

Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Nej du har länkat till klipp som verkar vara gjort av en 5 åring utan någon relevans till ämnet.

Cirka 18 procent är ibland synligt av månens bortsidat, kunskap som går att ta reda på, samt mars är sfärisk, solen är sfärisk, venus är sfärisk osv.

Nej det kallar man i folkmun att sprida kusnkap!

Det du gör däremot.....

Jag länkade till ett klipp som totalt debunkar all tro på att alla himlakroppar är bollar, är du fattig så spara ett tag så kan du köpa riktig utrustning du med och se för dig själv men dina noll bevis i ämnet håller givetvis inte alls.

Nej "libration" tillåter extra 5 procent och det kan man väl addera på kanterna om man tycker det ger än något men darkside har aldrig synts och kommer aldrig att synas eftersom den inte finns. Presentera videobevis för dom 18% synliga av darkside. Nej Mars är en planeterna jag länkade till som uppenbarligen inte är en boll.

"kusnkap" var ordet trollet.
Citera
2017-04-13, 11:33
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Här har du bevis på Jordens kurva.
https://www.youtube.com/watch?v=qI782OX5buY

Skulle vara mycket intressant med ett svar från din sida på det här.

Ser inga bevis överhuvudtaget så vad tror du att du ser? Ingen kurva syns någonstans i video och inte heller är skorstenarna i någon som helst lutning och har verkar ju ha givit sig fan på att skapa så dålig kvalité som möjligt och bara trolla med tanke på titeln.

Betydligt bättre kvalité och finns massor av videos på samma skyline som vetenskaplig referens: https://www.youtube.com/watch?v=I8WTYQmFx20

Det finns ingen kurva och utan kurva så dör bollen, det är bara ett vetenskapligt faktum. Denna tro att kurvan skulle vara svår att upptäcka är ju mest bara lustig, denna diskussion hade inte uppstått på en boll, total platthet finns inte på en boll, en boll är inte selektiv.
Citera
2017-04-13, 12:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej du tror och gissar i vanlig ordning så länka till ditt visuella experiment som bevisar detta först. Vilken farkost du använde, hur ni mätte, kostnad för projekten och hur lång tid det tog osv.

Jag har räknat ut avståndet till solen mha av parallaxmätning vilket betyder att jag (och många andra) känner till avståndet till solen.

Om du påstår att det inte stämmer måste du förklara varför detta inte stämmer. Förklara varför man inte kan mäta avståndet till solen mha parallax.

För övrigt har du glömt att förklara hur vatten vet vad som är ned och platt.
Senast redigerad av madtop 2017-04-13 kl. 13:19.
Citera
2017-04-13, 15:27
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Återigen...det här verkar JordenIsPlatt ha svårt att svara på:

Hur kommer det sig att det första man ser, är masten på en segelbåt som färdas rakt mot den som observerar? Och att efter en stund så är hela båten synlig.

Varför har en och samma stjärna skenbart olika höjd beroende på var på jorden man gör observationen.

Att detta är ett bevis på att jorden är rund, kunde redan de gamla grekerna konstatera.

Det räcker med att läsa JordenIsPlatts inlägg i andra forumsdelar, för att konstatera den totala avsaknaden av kunskap
Senast redigerad av Wastelandwolfe 2017-04-13 kl. 15:56.
Citera
2017-04-13, 15:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Betydligt bättre kvalité och finns massor av videos på samma skyline som vetenskaplig referens: https://www.youtube.com/watch?v=I8WTYQmFx20.

De räknar inte med refraktionen över vatten.

Men betydligt intressantare är det faktum att de använder Google Maps för att räkna ut avståndet.
En fråga till dig: Kan man lita på Google Maps? Ger Google Maps korrekta avstånd mellan olika platser?
Citera
2017-04-13, 16:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej det påstår inte flat earthers heller så din poäng? Solen ser betydligt större ut vid ballong videos på +60000 feet och skapar dessutom hot spots på molnen under, hade aldrig skett om den vore 93 miljoner miles bort.

1. Nej det gör den inte.
2. Sluta använda "feet" och "miles" i en vetenskaplig diskussion, det gör inte ens amerikanare.
3. Kan du någon jävla gång förklara exakt hur stor solen är eller?
Citera
2017-04-13, 17:11
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Citat:

Bevisa att en kraft överhuvudtaget agerar först, man kan som sagt inte debunka något som aldrig bevisats i verkligheten utan enbart matematiskt så länka till videobevis.

Jo min videos visade precis att allt blir synligt, är du också en av dom som tror att er boll är selektiv och ibland platt?

Jag menar precis det som vetenskapen säger om fenomenet, ni säger att det är kurvan som skapar fenomenet och det är fel.

Det är ett experiment för att förklara "bottom first" effekten och hur våra ögon fungerar.

Både månen och solen är uppenbarligen alltid över oss så jordens skugga har "ingenting" med månförmörkelser att göra. 52 gånger har månen och solen synts samtidigt på himlen sedan 1500-talet när månförmörkelse har skett.

Jag länkade till ett klipp som totalt debunkar all tro på att alla himlakroppar är bollar, är du fattig så spara ett tag så kan du köpa riktig utrustning du med och se för dig själv men dina noll bevis i ämnet håller givetvis inte alls.

Nej "libration" tillåter extra 5 procent och det kan man väl addera på kanterna om man tycker det ger än något men darkside har aldrig synts och kommer aldrig att synas eftersom den inte finns. Presentera videobevis för dom 18% synliga av darkside. Nej Mars är en planeterna jag länkade till som uppenbarligen inte är en boll.

"kusnkap" var ordet trollet.

På tal om solen...om Jorden vore platt så skulle vi aldrig ha natt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in