2017-04-13, 20:43
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Nej det påstår inte flat earthers heller så din poäng? Solen ser betydligt större ut vid ballong videos på +60000 feet och skapar dessutom hot spots på molnen under, hade aldrig skett om den vore 93 miljoner miles bort.

Både månen och solen är uppenbarligen alltid över oss så jordens skugga har "ingenting" med månförmörkelser att göra. 52 gånger har månen och solen synts samtidigt på himlen sedan 1500-talet när månförmörkelse har skett.

"kusnkap" var ordet trollet.
Kan du som vet allt förklara tidvattnet för oss när du ändå nämner månen?

Undrar också varför du anger alla avstånd i feet och miles? Jag anar men bara anar att du lusläser amerikanska FE-sidor och bara återger vad de indoktrinerar dig med. Kan du tänka själv? Lätt att använda sig av andras "kunskap" och kopiera och lägga ut här sen har du inte svarat på mina påståenden om att du vet att jorden är en sfär som framkommit i flera av dina inlägg, kan leta upp dom om så behövs. Det gäller att komma ihåg vad man ljuger om annars spricker det förr eller senare.
Citera
2017-04-14, 08:20
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Nej du tror och gissar i vanlig ordning så länka till ditt visuella experiment som bevisar detta först. Vilken farkost du använde, hur ni mätte, kostnad för projekten och hur lång tid det tog osv.

Bevisa att en kraft överhuvudtaget agerar först, man kan som sagt inte debunka något som aldrig bevisats i verkligheten utan enbart matematiskt så länka till videobevis.

Jo min videos visade precis att allt blir synligt, är du också en av dom som tror att er boll är selektiv och ibland platt?

Jag menar precis det som vetenskapen säger om fenomenet, ni säger att det är kurvan som skapar fenomenet och det är fel.

https://www.youtube.com/watch?v=vWWokHgzxHA

Det är ett experiment för att förklara "bottom first" effekten och hur våra ögon fungerar.

Nej det påstår inte flat earthers heller så din poäng? Solen ser betydligt större ut vid ballong videos på +60000 feet och skapar dessutom hot spots på molnen under, hade aldrig skett om den vore 93 miljoner miles bort.

Både månen och solen är uppenbarligen alltid över oss så jordens skugga har "ingenting" med månförmörkelser att göra. 52 gånger har månen och solen synts samtidigt på himlen sedan 1500-talet när månförmörkelse har skett.

Jag länkade till ett klipp som totalt debunkar all tro på att alla himlakroppar är bollar, är du fattig så spara ett tag så kan du köpa riktig utrustning du med och se för dig själv men dina noll bevis i ämnet håller givetvis inte alls.

Nej "libration" tillåter extra 5 procent och det kan man väl addera på kanterna om man tycker det ger än något men darkside har aldrig synts och kommer aldrig att synas eftersom den inte finns. Presentera videobevis för dom 18% synliga av darkside. Nej Mars är en planeterna jag länkade till som uppenbarligen inte är en boll.

Ingen av de videoklipp du länkar till debunkar något utan visar en parkinsondrabbad person filmar mars, i alla fall är det intrycket man får.

Om du vore seriös skulle du med egna ord förklarat hur man kan se att mars är platt. Jag har tittat på ett antal himlakroppar via teleskop, fotat dem också och de är sfäriska.

Månens oexakta rotation som gör att vi ser en del av det vi kallar bortsidan är väldokumenterad och du kan ju alltid fråga astronomer eller amatörastronomer.
Citera
2017-04-14, 08:28
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Det finns ingen kurva och utan kurva så dör bollen, det är bara ett vetenskapligt faktum. Denna tro att kurvan skulle vara svår att upptäcka är ju mest bara lustig, denna diskussion hade inte uppstått på en boll, total platthet finns inte på en boll, en boll är inte selektiv.

Här har du jordens kurva igen i form av dess runda skugga:
Jordens skugga
Bilden/bilderna tagna av en iranier och fiende till USA. Antar att de också är med i konspirationen bara för att förvirra dig...
Citera
2017-04-14, 09:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bevisa att en kraft överhuvudtaget agerar först, man kan som sagt inte debunka något som aldrig bevisats i verkligheten utan enbart matematiskt så länka till videobevis.
Prova att kasta en sten, är det en kraft som agerar när den vänder nedåt?

Citat:
Jo min videos visade precis att allt blir synligt, är du också en av dom som tror att er boll är selektiv och ibland platt?
Nej, "dina" båtar var inte tillräckligt långt bort.
Några av dem åkte i sidled, därför ser man inte om den nedre delen är skymd.

Citat:
Jag menar precis det som vetenskapen säger om fenomenet, ni säger att det är kurvan som skapar fenomenet och det är fel.
Du menar samma vetenskap som du tror har fel om jordens form?

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=vWWokHgzxHA
Det där visar ju att de nedre delarna av staden döljs av horisonten.

Citat:
Det är ett experiment för att förklara "bottom first" effekten och hur våra ögon fungerar.
Bevisa det.

Citat:
Källa?
Citera
2017-04-14, 10:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Orsaken till att det kan bli så är refraktion. Det är inte som att man ser båda högt upp på himlen, utan det är alltid vid gryning eller skymning, och man ser de båda himlakropparna i motsatta väderstreck vid horisonten.
Citera
2017-04-14, 11:09
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jag länkade till ett klipp som totalt debunkar all tro på att alla himlakroppar är bollar, är du fattig så spara ett tag så kan du köpa riktig utrustning du med och se för dig själv men dina noll bevis i ämnet håller givetvis inte alls.

Nej "libration" tillåter extra 5 procent och det kan man väl addera på kanterna om man tycker det ger än något men darkside har aldrig synts och kommer aldrig att synas eftersom den inte finns. Presentera videobevis för dom 18% synliga av darkside. Nej Mars är en planeterna jag länkade till som uppenbarligen inte är en boll.

Dina klipp är värdelösa, tagna av värdelösa människor med en värdelös kamera. Sämsta kamerasensorn nånsin... Här är en animation gjord av bilder tagna av månen genom teleskop med en bra kamera. Man kan tydligt se att månen är en sfär och att den roterar runt sin egen axel. Månens rotation är låst till jordens men månens elliptiska omloppsbana gör att vi ser mer än halva månen ändå.

Månens faser
Citera
2017-04-14, 11:30
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Dina klipp är värdelösa, tagna av värdelösa människor med en värdelös kamera. Sämsta kamerasensorn nånsin.

Månens faser

Jag tror att PlattHjärnan just nu febrilt letar efter flera "suveräna" YT klipp
Citera
2017-04-14, 11:42
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Och hur högt upp är solen? Hur högt upp är molnen? Vi kan flyga lika högt som molnen, och t.om över, med flygplan så molnen kan inte vara så väldigt högt upp. 1000 meter? 5000 meter? 10000 meter? Med tanke på att vi kan se moln belysta underifrån av solen så måste solen vara väldigt nära jorden.

Så hur högt upp är solen? Ska vi räkna på det? Använda såndära läskig matematik som motbevisar alla tankar i din sjuka hjärna? Vi kan ta Erastosthenes exemplet som länkats till tidigare i ett klipp med Carl Sagan.

Sagan och Erastosthenes gjorde antagandet att solens strålar är parallella och att vinkeln som uppmättes i Alexandria och Assuan (Sienna på Erastosthenes tid) måste bero på jordens krökning. Men om vi leker med tanken att jorden istället är platt och att solens strålar inte är parallella så kan vi istället enkelt räkna ut avståndet till solen. Så låt oss göra det.

Avståndet Alexandria och Assuan är känt. Det mätte Erastosthenes upp genom att låta en snubbe helt enkelt stega upp avståndet. Jag har använt en punkt rakt söder om Alexandria i linje med Assuan. Detta för att få mest korrekt linje. Man kan bara mäta vinkeln på båda platserna vid exakt samma tidpunkt när solen är som högst upp på himlen också men då måste man tro på tidszoner och vissa här gör inte det...

Avståndet blir 740 km i alla fall. Vinkeln som mättes upp i båda platserna blev 90 grader, där solen är i zenit, och 82,9 grader 740 km norrut. Det ger två punkter i en triangel. Den tredje punkten är då solen som skulle "se" Assuan och Alexandria med en vinkel på 7,1 grader mellan varandra. Detta för att summan av vinklarna i en triangel alltid blir 180 grader. 90+82,9+7,1=180 grader. Hänger vi med? Addition. För komplicerat?

Vet vi vinklarna i en rätvinklig triangel och längden på en sida så kan vi räkna ut längden på alla sidor. Katet, katet, hypotenusa. Enkel trigonometri. Vi får sambandet 740km=x tan7,1 grader.

x=740/(tan 7,1)

x= 5941

Svaret blir att, på en platt jord så måste solen befinna sig på 5941 km eller 5 941 000 meter ovanför jorden. Så hur högt upp är molnen igen? Kan vi människor flyga över moln som befinner sig högre upp än solen? Kan vi flyga upp till 5941 kms höjd? För det måste man göra om man ska kunna se moln solbelysta underifrån från ett flygplan:

Sug på denna

Du är välkommen att försöka motbevisa min matematik. Jag vill gärna se dig bevisa att summan av vinklarna i en triangel inte är 180 grader...
Senast redigerad av Sadoman 2017-04-14 kl. 11:44.
Citera
2017-04-14, 11:52
Bannlyst
Citat:
Och hur högt upp är solen? Hur högt upp är molnen? Vi kan flyga lika högt som molnen, och t.om över, med flygplan så molnen kan inte vara så väldigt högt upp. 1000 meter? 5000 meter? 10000 meter? Med tanke på att vi kan se moln belysta underifrån av solen så måste solen vara väldigt nära jorden.

Så hur högt upp är solen? Ska vi räkna på det? Använda såndära läskig matematik som motbevisar alla tankar i din sjuka hjärna? Vi kan ta Erastosthenes exemplet som länkats till tidigare i ett klipp med Carl Sagan.

Sagan och Erastosthenes gjorde antagandet att solens strålar är parallella och att vinkeln som uppmättes i Alexandria och Assuan (Sienna på Erastosthenes tid) måste bero på jordens krökning. Men om vi leker med tanken att jorden istället är platt och att solens strålar inte är parallella så kan vi istället enkelt räkna ut avståndet till solen. Så låt oss göra det.

Avståndet Alexandria och Assuan är känt. Det mätte Erastosthenes upp genom att låta en snubbe helt enkelt stega upp avståndet. Jag har använt en punkt rakt söder om Alexandria i linje med Assuan. Detta för att få mest korrekt linje. Man kan bara mäta vinkeln på båda platserna vid exakt samma tidpunkt när solen är som högst upp på himlen också men då måste man tro på tidszoner och vissa här gör inte det...

Avståndet blir 740 km i alla fall. Vinkeln som mättes upp i båda platserna blev 90 grader, där solen är i zenit, och 82,9 grader 740 km norrut. Det ger två punkter i en triangel. Den tredje punkten är då solen som skulle "se" Assuan och Alexandria med en vinkel på 7,1 grader mellan varandra. Detta för att summan av vinklarna i en triangel alltid blir 180 grader. 90+82,9+7,1=180 grader. Hänger vi med? Addition. För komplicerat?

Vet vi vinklarna i en rätvinklig triangel och längden på en sida så kan vi räkna ut längden på alla sidor. Katet, katet, hypotenusa. Enkel trigonometri. Vi får sambandet 740km=x tan7,1 grader.

x=740/(tan 7,1)

x= 5941

Svaret blir att, på en platt jord så måste solen befinna sig på 5941 km eller 5 941 000 meter ovanför jorden. Så hur högt upp är molnen igen? Kan vi människor flyga över moln som befinner sig högre upp än solen? Kan vi flyga upp till 5941 kms höjd? För det måste man göra om man ska kunna se moln solbelysta underifrån från ett flygplan:

Sug på denna

Du är välkommen att försöka motbevisa min matematik. Jag vill gärna se dig bevisa att summan av vinklarna i en triangel inte är 180 grader...
Om vinkelsumman i en triangel är 180 grader så lever vi ju i en platt värld!
Citera
2017-04-14, 17:02
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastelandwolfe
På tal om solen...om Jorden vore platt så skulle vi aldrig ha natt

Nä då. Det är inga problem alls. Solen rör ju sig i en cirkel liksom. Och samtidigt rör sig solen bort och blir så ljussvag att den inte syns. Hur enkelt som helst! Några problem med den teorin bara: vi vet hur ljusstark solen är. Och jag demonstrerade nyss ovan hur nära solen måste vara jorden. Vi inkluderar flattard #1 i detta lilla räkneexempel:

Citat:
Nej inte om solen är otroligt mycket mer lokal, då är det så simpelt som att det som är dina ögons väg varesig det är en skog, ett berg eller ett molntäcke är det som till slut skymmer solen, vi kallar effekten för "bottom first" effekten. Här återskapar David Weiss effekten med ett litet experiment i sitt eget kök: https://www.youtube.com/watch?v=U7ud3QCTbwI
Ser du en solnedgång över hav tex så är det sista du ser av solen en reflektion i vattnet och inte själva solens kropp så det är viktigt att hålla isär solens kropp och solens ljus dessutom.

Då så. Ska vi se hur otroligt mycket mer lokal solen är? Det närmaste solen kan komma är 5941 km. Då är solen i zenith, rakt över huvudet på dig om du är i nordafrika eller calcutta kl 12:00. Har ännu att höra från något flattard hur långt bort solen är men ingen av er har ens vågat hitta på en siffra. Ni har tydligen inga vänner som kan hjälpa till och återupprepa Erastosthenes experiment. Eller så klarar ni helt enkelt inte av att hantera pinnar. Jag vet inte. Men jag har räknat ut att solen är 5941 km ovanför jorden om jorden är platt.

Nästa problem är att vi alla vet hur j*vla ljusstark solen är. Det kan ni flattards också bestrida genom att bevisa att solceller inte fungerar. Kan ni? Men jag ska fortsätta med att påvisa problemet. För då solen aldrig kan gå under horisonten på en platt jord, vilket skulle innebära att det antingen var dag eller natt på hela jorden samtidigt, så försöker ni hävda att solen helt enkelt rör sig bort så pass långt att den inte är synlig. Så låt oss räkna på hur långt bort det skulle vara.

Först får vi räkna om solens absoluta magnitud. Den kan ju inte vara så ljusstark som det påstås om den bara är 5941 km borta. Vi använder den skenbara magnituden, som vi kan mäta här nere på jorden. Jordens skenbara magnitud är -26,7. Vi skulle kunna använda en astronomisk siffra uttryckt i joule men vi kan lika gärna använda denna. Du kommer ändå inte förstå några siffror. Men ju lägre siffra desto ljusstarkare är föremålet. Med en negativ siffra kan man förstå att solen är ljusstark. Omräknat till absolut magnitud blir solen dock ganska ljussvag med en magnitud på taniga +4,83. Solen är en ganska vanlig och ganska liten stjärna. Men solen kanske inte är en stjärna alls. I din fantasi är den tydligen något helt annat. Så låt oss räkna om solens absoluta magnitud med avståndet 5941 km.
Det gör vi med denna lilla ekvation:

M=m - 5 log d/10

där M är absolut magnitud, m är skenbar magnitud och d är avståndet. Solen absoluta magnitud blir då plötsligt + 26,8778. Inte så spännande än men låt oss fortsätta:
Senast redigerad av Sadoman 2017-04-14 kl. 17:46.
Citera
2017-04-14, 17:35
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
låt oss fortsätta:

Nu ska vi bara räkna ut hur långt bort solen måste vara för att inte vara synlig. Vi vet hur ljussvag den måste vara. Våra ögon kan bara uppfatta objekt ljusstarkare än magnitud +6,0 ungefär. Så nu har vi en absolut magnitud, + 26,8778, en skenbar magnitud, + 6,0, och en fin liten ekvation att räkna med. Vi löser bara ut d ur ekvationen M = m - 5 log d/10.
Då får man att solen måste vara minst 20 577 656 897 932 meter bort för att inte vara synlig för ögat. Så om vi säger att vi befinner oss i Calcutta där solen är i zenith kl 12.00 så här års och att solen går ner 17:57 där så måste solen röra sig med en hastighet på
952 669 300 m/s, vilket är 3 ggr ljushastigheten, för att det ska finnas en chans att det blir natt på den platta jorden... Upp med en hand alla som tycker det är troligt att jorden är platt.

Din tur, pucko.
Senast redigerad av Sadoman 2017-04-14 kl. 18:18.
Citera
2017-04-14, 18:45
Bannlyst
Men om vinkelsumman i en triangel är 180 grader så lever vi faktiskt i en platt värld...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in