2018-02-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
NEJ! Länkar du till den där galningen som ljuger om vattnets "optiska" effekt på solen

För det första är hela hans princip bara löjlig. Menar du att du ser plan lika stora hela tiden?
Ser du bergen 10 mil lika nära som 1 km?
Blir inte bilar mindre och mindre ju längre ifrån dom åker?

För du förstår väl att det inte är enbart solen som påverkas av denna påhittade "lins" han pratar om?

Sedan så gör han ju inte experimentet rätt. Han gör ju medvetet fel för att ljuga och luras. För att sådana som du ska svälja allt med hull och hår.

OM experimentet ska vara rätt så ska vi se marken hela vägen fram tills solen försvinner och går ner bakom horisonten. Han kan inte återskapa det i verkligheten för då visar han ju att hans princip (självklart) är rent nonsens.
Hänger du med? Jag vill SE bordet, jag vill se TYDLIGT något han ritat på bordet. Jag vill att han lägger dit några små små hus. Hela vägen tills vi inte kan se några hus längre för hans optik "böjer" ner marken. Sedan så ska han dra solen på det sättet. Tror du det kommer se ut som i verkligheten??? Så klart inte.

Hur kommer det sig att alla som ska göra sina "bevis" för en platt jord aldrig får något som liknar verkligheten helt ut? Varför måste dom alltid göra kompromisser? Varför är det alltid något som inte stämmer?
För att det är väldigt svårt och ha ett hus som är 1 mil långt. Finns väl typ inget hus i hela världen som har det.
Likaså ens tomt, en mil tomt? Vem i helvete har så lång tomt.
Annars hade experiment redan gjorts.

Samtidigt det är inte enbart att allt blir mindre utan andra saker händer också, det är logiskt ju men du verkar ignonera det.
Som att vägen går upp ju mer du kollar t.ex
Citera
2018-02-11, 20:54
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
För att det är väldigt svårt och ha ett hus som är 1 mil långt. Finns väl typ inget hus i hela världen som har det.
Likaså ens tomt, en mil tomt? Vem i helvete har så lång tomt.
Annars hade experiment redan gjorts.

Samtidigt det är inte enbart att allt blir mindre utan andra saker händer också, det är logiskt ju men du verkar ignonera det.
Som att vägen går upp ju mer du kollar t.ex

Och varför måste huset vara en mil lång??
Är bordet en mil långt i filmen???

Vad menar du att vägen går "upp" ju mer du kollar?
Citera
2018-02-11, 21:20
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att alla som ska göra sina "bevis" för en platt jord aldrig får något som liknar verkligheten helt ut? Varför måste dom alltid göra kompromisser? Varför är det alltid något som inte stämmer?
Detta skrev du. Och jag skrev att vi har inte så långa raksträckor nånstans i våra hem t.ex, därför blir det "konsekvenser"
Citera
2018-02-11, 21:26
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Detta skrev du. Och jag skrev att vi har inte så långa raksträckor nånstans i våra hem t.ex, därför blir det "konsekvenser"

Jag kan göra en experiment hur det fungerar i mitt vardagsrum, hur kommer det sig?
Jo, för jag gör efter verkligheten.
Citera
2018-02-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Man ser inte själva kurvan men väl effekterna av den som att horisonten döljer undre delen av solen.
Vi väntar således fortfarande på att få se kurvan.
Citera
2018-02-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nedre delen av solen skyms av kurvan.
Var kan man få se kurvan?
Citera
2018-02-12, 11:35
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg

Här har du kurvan:

http://static3.businessinsider.com/image/5a7a32dbcdab5f33008b4956-1025/starman%20live%20view%20falcon%20heavy%20spacex.jp g
Citera
2018-02-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Här har du kurvan:

http://static3.businessinsider.com/image/5a7a32dbcdab5f33008b4956-1025/starman%20live%20view%20falcon%20heavy%20spacex.jp g
Se mitt inlägg i tråden för Spacex livesändning.

https://www.flashback.org/sp63207041
Citera
2018-02-12, 11:52
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ännu mer fascinerande fakta är att räknar du ut sträckan nordpolen - ekvatorn på samma sätt får vi
1852 * 60 * 90 = 10000 km.

Men sen börjar problemen för den platta jorden. Om en sjömil i nordsydlig riktning är 1,852km så blir ekvatorn 10000 * 2 * 3,14 = 62800 km. Vilket i sin tur betyder att en sjömil i västöstlig riktning vid ekvatorn blir 62800/360/60 = 2,907 km.

Det är onekligen något väldigt fel med den platta jorden.

Vet du hur lång en sjömil är på den platta jorden? Är den verkligen 2907 meter utefter ekvatorn?

Faktiskt svårt att inse hur många idioter det går lösa i vårt samhälle. Jag tänkte skriva lite storcirkelnavigering men inser att det är lönlöst
Citera
2018-02-12, 12:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad skymmer solens nedre del?
För att se kurvan ”från sidan” så måste du upp på flera mils höjd, på grund av jordens storlek. Från ISS syns kurvan tydligt.
Citera
2018-02-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad skymmer solens nedre del?
För att se kurvan ”från sidan” så måste du upp på flera mils höjd, på grund av jordens storlek. Från ISS syns kurvan tydligt.
ISS finns ju inte flera mil upp, det är en TV-studio på jordytan.
Citera
2018-02-12, 12:17
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Se mitt inlägg i tråden för Spacex livesändning.

https://www.flashback.org/sp63207041

Kompressionsartefakter. Följ konturerna på bilens bakdel så ser du att hela bilden är affekterad av samma problem, men Jorden påverkas mest eftersom den utgör bildens högdagrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in