Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Jo det kan den mycket väl vara. Det är helt enkelt två helt olika saker. Att en religiös ledare förses med övernaturliga drag är ingenting märkligt. Inte i vår tid och ännu mindre då. Däremot vet jag inte hur vanligt det är att man under ett eller ett par decennier fantiserar fram en ledare ur i princip ingenting.
Ja, att en religiös ledare tillskrivs övernaturliga krafter är inget märkligt, vare sig nu eller då.
Och, att fantisera ihop en ledare med gudomliga egenskaper är heller inte särskilt ovanligt, särskilt inte i Mellanöstern. Praktiskt taget alla mytologier har ju mer eller mindre uppkommit på det viset.
Tanken med det är ju att det är betydligt enklare att få andra att följa ens uppmaningar och befallningar om man säger att det egentligen är någon annan högre makt som befaller och man själv bara är ett språkrör. Den metoden fungerade ju dessutom bevisligen för både Muhammed och Joseph Smith.
Och ett exempel på en liknande rörelse under samma tid som kristendomen uppstod är Mithraskulten, och dess uppkomst och spridning har vissa likheter med kristendomens. Och hur många andra liknande rörelser det funnits som någon försökt göra populära men misslyckats med vet man inte, men de var säkerligen ett flertal.
Det finns naturligtvis även gott om exempel på personkulter som definitivt baserats på en faktisk fysisk person, men så behöver inte vara fallet. Jag ville bara klargöra att det inte ens skulle vara ovanligt om Jesus bara vore en myt.
Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Närheten till Paulus är viktig för att det har betydelse för hur vi skall tolka det denne säger om Jesus.
Nej. Paulus är inte själv något vittne till något annat än en redan etablerad kristenhet. Han var bara en opportunist som vände kappan efter vinden eftersom han ansåg att han enklare skulle få en ledande position inom kristendomen än att han skulle bli en stor man genom att fortsätta att förfölja kristna. (Det är min personliga tolkning som jag baserar på egna erfarenheter av flera personer som gjort på det viset inom en ny religion.)