2017-04-11, 15:05
Medlem
LucNNs avatar
Kan tilläggas att under den nya konstitutionen så garanteras endast mycket svaga rättigheter, idet konstitutionen endast säkrar politisk, social, kulturell osv. representation och samvetesfrihet i henhåll till lagen, som då kan vara restriktiv. Men annars är den nya konstitutionen mer liberal än den gamla, så mycket beror på om de artikler som får Syrien att uppfylla de minimala kriterierna på ett demokrati också är aktiva och respekteras efter kriget, eller om det finns provisioner i lagen som tillsidosätter dem, jf. hur det var Innan kriget.
Citera
2017-04-11, 15:11
Medlem
US preparing military air strikes on southern Damascus suburbs, says Russia President Putin

LOL Aliens are coming.

Någon börjar bli Paranoid.
Citera
2017-04-11, 15:26
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jo, det är skillnad i attityd. Länder som Ryssland och Syrien tar den enkla vägen och blånekar, medan Västländer som USA eller Israel tillsätter utredningar som kommer fram till att om det händelsevis finns någon skuld är det någon underlydande som gjort ett misstag, detta dock bara om det hela får internationell uppmärksamhet så de känner sig tvungna att göra något, annars blånekar de också. Detta är dock bara skillnader i PR-taktik. Om du verkligen tror på att dessa utredningar räcker är du naiv.

Sen finns det även där undantag, när USA t ex bombade Sudans största läkemedelsfabrik insisterade regimen på en internationell utredning vilket blockerades av USA, som fortsatte att hävda att fabriken tillverkat kemvapen, men vägrade lämna ut några som helst bevis. Där ansågs uppenbarligen Sudan som så perifert att man inte ens behövde låtsas sätta in någon utredning utan man lät bara hela affären glömmas bort.
Jag tror så länge jag inte får misstankar om annat föreligger. Det är inte naivt, det är förnuftigt.

Nu är jag inte insatt i den specifika händelsen som du nämner, men om jag utgår från det du skriver låter det som att det är befogat att hysa misstankar om annat än det USA gått ut med i det specifika fallet. Du ska dock ha klart för dig att Sudan länge hade verkat för att hysa internationellt efterlysta terrorister, bland annat Osama Bin Laden. Kopplingar till terrorism var redan styrkt, mer eller mindre.

Jag vill även tillägga att när det kommer till Syrien har västvärlden aldrig varit så enig om skulden som detta. Irak, trots de problem Saddam ställde till med, både internt och externt, verkade flera västländer ändå vara ovilliga att ingripa för att avsätta honom. Enighet tyder på, antingen en väldigt stor konspiration (om man nu är lagd åt det hållet), eller att en händelse faktiskt har skett som det sagts.
Citera
2017-04-11, 15:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Innan kriget så var Ba'athpartiet konstitutionelt sett statens regering, och, oaktad evt. lagar, så var staten sedan typ 60talet i ett undantagstillstånd som gav Bashar al-Assad fullkomlig makt. Sedan så har vi fortfarande ett tilstånd där Assad har dessa befogenheter, även fast han har liberaliserad grundlagen angående representation av andra politiska grupper än Ba'athpartiet. men det återstår för eftertiden, under en eventuell politisk process efter kriget har upphört, att avgöra huruvida Assad till den tiden kommer avge någon makt i en grad som gör att man kan kalla honom annat än diktator. Just nu sitter han som befäl för armen, han har total kontroll med statsapparaten, och han har i praxis varit diktator sedan han fick makten, och Innan dess var hans far diktator av Syrien. På papret är han kanske inte diktator, fast i praxis har inget ändrats. Så jag anser inte att det finns skäl att inte se honom som diktator. När förhandlingar påbörjas, då kan det visa sig att Assad antingen behåller makten som legitim diktator, att han behåller makten demokratiskt som president eller så, eller att han avsätts som demokratisk president, eller så är han illegitim diktator, och då kommer han avsättas militärt någon gång i framtiden, eller avfinna sig med ett mindre område befolket av trogna ba'athister. Jag lägger ingen värdering i saken, utan jag syftar endast på att i min optik är Assad sedan tidigare diktator, och givet kriget så har han inte haft möjligheten att visa att detta har förändrats. Så jag gör den konservativa värderingen, att status quo är samma som Innan, oavsett hans legitimitet eller illegitimitet.

Edit: Jag tror inte vi är oeniga i sak, utan kanske mest i hur vi värderar sakförhållanden i relation till frågan om han just nu kan kallas diktator eller inte. Ovan har du mina skäl för min åsikt, sen kan du vara oenig eller enig. Jag kanske är för konservativ i min värdering. Jag är alltså inte avvisande överför att han uppriktigt har tänkt sig avge sina privilegier som installerades av pappa-Assad. Jag säger endast att vi inte som utomstående kan bedöma den saken än, och att det inte finns något robust som indikerar att vi bör vara övertygade om att hans status har förändrats. Sen är frågan om hans legitimitet, Syriens framtid osv. helt andra frågor, där jag inte har en klar åsikt som det ser ut nu.
Det finns många makthavare som är mer eller mindre maktfullkomliga och kör över både opposition och egna partimedlemmar. Trots att de är demokratiskt valda.

Inte har t ex folket i USA, UK, Frankrike m fl länder röstat för att deras regeringar skall bomba i Syrien. Det är beslut som de har tagit helt över huvud på folken och ofta utan ens några diskussioner i deras parlament. Det är ofta ett fåtal personer i regeringen som tagit sådana beslut. I USA har Trump tagit beslut om att avveckla alla åtgärder och satsningar mot klimatförändringarna. Han satsar på olja istället. Hur demokratisk var den beslutsprocessen?

Sverige exporterar en stor mängd vapen till diktaturen Saudi, trots att svenska folket ogillar det.

Inte sjutton kommer någon på tanken att beväpna kriminella i syfte att åstadkomma "regime change" i sådana lägen! Det skulle ju vara helt främmande för våra länder, eller hur. Men i länder utanför Västvärlden går det bra, för gentemot dessa länder finns den gamla koloniala mentaliteten kvar, vi vet bäst. Det är våra värderingar och vår livsstil som skall spridas där också.

Vi klarar inte av att se att det finns andra sätt än våra, som fungerar. Jag tror att vi behöver se andra länder och kulturer som de är, utan att genast fördöma dem. USA och andra som vill kriga mot och bestämma i dessa länder, utnyttjar vår okunskap och våra fördomar.
Världen skulle bli betydligt fredligare om vi bättre respekterade våra olikheter.
Och Väst skulle bli mindre hatat i resten av världen.

Och det är ju inte heller av det skälet som USA & co har beslutat sig för att avsätta Assad, för de har inga problem med diktatorer, egentligen. USA har problem med regeringar som inte går i deras ledband. Sådana som tycker att amerikanska företag skall följa deras lagar t ex.
Det är sådana de gör statskupper mot och krigar mot.

Vad gäller Syrien tror jag att Israel är drivande, de vill till vilket pris som helst bli av med en granne som ogillar behandlingen av palestinierna. Saudis engagemang handlar om att sprida islam. USA:s intresse är förstås olja och makt.

Det är många som vill se USA:s president som beslutsam och handlingskraftig, men ingen skulle kalla honom diktator för det.
Senast redigerad av humanlife 2017-04-11 kl. 15:44.
Citera
2017-04-11, 15:42
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
US preparing military air strikes on southern Damascus suburbs, says Russia President Putin

LOL Aliens are coming.

Någon börjar bli Paranoid.

Vi tar mer av uttalandet:
Citat:
BEIRUT, LEBANON (4:00 P.M.) – The President of the Russian Federation, Vladimir Putin, told reporters on Tuesday that his military has intelligence reports citing future chemical attacks in rural Damascus.

“We have reports from multiple sources that false flags like this one – and I cannot call it otherwise – are being prepared in other parts of Syria, including the southern suburbs of Damascus,” Putin said at a joint press conference with Italian President Sergio Mattarella in Moscow, as reported by Russia Today.

“They plan to plant some chemical there and accuse the Syrian government of an attack,” Putin added.
The Russian President also believes the U.S.’ actions resemble those of the Bush regime in 2003, when they launched attacks on Iraq.

“President Mattarella and I discussed it, and I told him that this reminds me strongly of the events in 2003, when the US representatives demonstrated at the UN Security Council session the presumed chemical weapons found in Iraq. The military campaign was subsequently launched in Iraq and it ended with the devastation of the country, the growth of the terrorist threat and the appearance of Islamic State [IS, formerly ISIS] on the world stage,” he concluded.

https://www.almasdarnews.com/article/putin-warns-future-chemical-attacks-rebel-forces/

Viss skillnad.
Citera
2017-04-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tror så länge jag inte får misstankar om annat föreligger. Det är inte naivt, det är förnuftigt.

Nu är jag inte insatt i den specifika händelsen som du nämner, men om jag utgår från det du skriver låter det som att det är befogat att hysa misstankar om annat än det USA gått ut med i det specifika fallet. Du ska dock ha klart för dig att Sudan länge hade verkat för att hysa internationellt efterlysta terrorister, bland annat Osama Bin Laden. Kopplingar till terrorism var redan styrkt, mer eller mindre.

Jag vill även tillägga att när det kommer till Syrien har västvärlden aldrig varit så enig om skulden som detta. Irak, trots de problem Saddam ställde till med, både internt och externt, verkade flera västländer ändå vara ovilliga att ingripa för att avsätta honom. Enighet tyder på, antingen en väldigt stor konspiration (om man nu är lagd åt det hållet), eller att en händelse faktiskt har skett som det sagts.

Sverige fördömde ju bla det riktiga i att attackera Syrien och i övrigt så är det väl ungefär samma lama invändningar från de andra västmakterna som då.
Citera
2017-04-11, 15:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
Sverige fördömde ju bla det riktiga i att attackera Syrien och i övrigt så är det väl ungefär samma lama invändningar från de andra västmakterna som då.
De fördömde inte attacken, utan Margot Wallström sa att det "agerandet väcker frågor". Annars har jag missat om hon uttryckligen fördömde det.
Citera
2017-04-11, 15:50
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

https://www.almasdarnews.com/article/putin-warns-future-chemical-attacks-rebel-forces/

Viss skillnad.
Det låter mer som att Assadregimen kommer att fortsätta utföra kemattacker för att sedan beskylla väst för false-flags.

Jag väntar fortfarande på drönarbilder från Ryssland om att det var kemvapendepå som attackerades.
Citera
2017-04-11, 15:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Viss skillnad.
Japp, som väntat! Nu vet de att det funkar och att USA kommer att hjälpa dem i det islamistiska övertagandet. Undrar vilkas stackars barn de kommer att använda som props den här gången? Och stackars alla kristna grupper.
Citera
2017-04-11, 15:54
Medlem
Citat:

Viss skillnad.

Säger väl tillståndet på Ryska presidenten när han ser attacken med kemiska vapen som någon konspirationsteori.

Inte undra på att de har Iran och Nordkorea som allierade.
Citera
2017-04-11, 15:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det låter mer som att Assadregimen kommer att fortsätta utföra kemattacker för att sedan beskylla väst för false-flags.

Jag väntar fortfarande på drönarbilder från Ryssland om att det var kemvapendepå som attackerades.
Ja, det var ju verkligen en logisk och väl uttänkt analys. Assad må vara den värsta tyrannen men att han är genomkorkad när det gäller strategi och att behålla makten de tror jag mindre på.
Citera
2017-04-11, 15:58
Medlem
Citat:
De fördömde inte attacken, utan Margot Wallström sa att det "agerandet väcker frågor". Annars har jag missat om hon uttryckligen fördömde det.

Alltså samma lama invändningar som innan/under Irak-kriget.
Senast redigerad av Zarfiot 2017-04-11 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in