Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
finns gott om skäl att ha misstankar, typ att Läkare utan gränser get USA koordinaterna för sjukhuset just för att det inte skulle bli bombat av misstag.
Just den här fabriken var byggd av västerländska företag, hade delvis utländsk personal och visades flitigt upp för utländska besökare. Clinton hävdade att ett jordprov (från en yta som i verkligheten var asfalterad) visade på en förbjuden kemikalie (som i verkligheten inte är förbjuden), att anläggningen var strikt bevakad (den hade som sagt många utländska besökare) osv.
Med reservation om att man ljugit så ofta förut om kemvapen har jag inga speciella skäl att tro att uppgifterna om användning av kemvapen här är fel, men det var inte det mitt tidigare inlägg handlade om.
Attacken skedde på begäran av afghanska militären. Det fråntar USA inte ansvaret, men lämnar utrymme för förståelse att man missade att det var en attack mot en felaktig byggnad, i vart fall vid initialt bemärkelse. Pentagons utredning menar att meddelandet från MSF inte kom fram "According to the report, 12 minutes into the operation, the US military was contacted by MSF, but the faulty electronics on the plane prevented the message from getting through until the attack was over." Detta kan vara en ursäkt från USA:s sida.
Vi vet däremot att USA ha utrett den, även NATO gjorde det, och det visade sig vara ett gravt misstag samt att man ämnade att betala för skador som tillkommit sjukhuset av attacken (även om jag personligen anser att summan är för liten i proportion till den faktiska skadan) och tänkte kompensera familjerna. Jag har svårt att se något vilja från USA:s sida att orsaka skadan på sjukhuset medvetet, eller att man ämnade att attackera sjukhuset, med vetskap att den skulle varit oproportionerlig. Du kan argumentera för att det har varit försiktighetsåtgärder för att verkligen kontrollera att sådant inte sker i framtiden, vilket är rätt kritik. Samtidigt förekommer detta på en systematisk nivå.
Vi kan ta annat som inte direkt eller indirekt berör Syrienkonflikten via PM, om du vill fortsätta.