Citat:
Ursprungligen postat av
526
Vi behöver empiri för att kunna tänka. Genom att dra slutsatser genom att jämföra empiriska observationer.
Och hur demonstreras validiteten av "tänkandet"? Genom mera tänkning? (1)
Induktion är en mycket osäker konklusions-metodologi, som alltför lätt kan skena ut i svaga korrelanser av subjektiv karaktär och ledar följaktligen till låg sannolikhets-grad i konklusionen.
Desutom är det ... som jag har nämnd tidigare ... tämligen inkonsekvent, att du som förespråker absoluthet förlitar dig på något så icke-absolut som induktion.
Citat:
När empirism/materialism används som filosofi blir det fel.
Men nu ÄR materialism en filosofisk modell, och om du vill förkasta den blir du tvungen till att förkasta filosofisk idealism också. Dessa två använder samma typ av epistemisk självbekräftande.
Citat:
Att vi ska validera saker fysiskt innebär inte att vi ska sluta tänka på sånt som inte är validerat.
Se (1)
Citat:
Men framförallt skenar det logiska och abstrakta tänkandet iväg.
Japp, det är min poäng. Långtifrån all logisk och abstrakt tänkande ledar till validerade konklusioner.
Citat:
Ett materialistiskt synsätt reducerar allt till död mekanik.
Det kan jag hålla med dig om ... när det rör sig om absolut materialism. Men den är jag nästen lika kritisk till som jag är till absolut idealism, och "väderkvanskriget" mellan dessa två absoluta metafysiska modeller är en återvändsgränd.
Citat:
Ja i den bemärkelsen att det finns saker människan inte kan observera.
Tror inte du det?
Om du refererar till människans empiri så finns det självklart gränser för det empirisk observerbara.
Citat:
Tror du grodan i brunnen ser hela världen?
Nej, men låt inte denna allegori förleda dig till smyg-accepterande av "arguments from ignorance".
Citat:
Det finns inga filosofier som är "validerade".
Jodå, på en sannolikhets-skala. Men naturligvis inte i absoluta perspektiv.
Citat:
Det är återigen ditt enda försök till motargument.
Nix, det mitt förkastande av att låta filosofisk relativism valideras av ett absolut perspektiv.
Citat:
Men du måste fatta att det inte är absolut bevisning som är frågan.
Varför är du då så pigg på att marknadsföra absolut idealism som den mest överlägsna metafysiska modellen?
Citat:
Det handlar om att hitta spår som pekar på, talar för och indikerar att vi är något på spåret.
Och i sista hand validera dom hypoteser, som konstrueras på vägen.
Citat:
Bevismeyoter får man utforma eftersom. Som tex att definiera Gud.
Vilket är ren efterrationalisering.