2017-04-09, 16:55
Medlem
526s avatar
Nu har jag svarat på dina frågor (igen)

Du duckar fortfarande för denna:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har jag redan svarat på.
Kan man få besvära om svaret igen?
Är matematik och logik empiriskt beroende?
Citera
2017-04-09, 20:26
Medlem
Gud är ett hittepå-begrepp för att avleda fokus från viktigare frågor och från kritiskt tänkande. En slags önskedröm likt hemligt förälskade ungdomar har, som av blygsel inte vågar göra något. Hittepå-begreppet Gud leder till passivitet, där det behövs aktivitet, och till aktivitet där det behövs eftertanke och reflektion. När hittepå-begreppet gud ramas in en helig skrift förstärker det ovanstående destruktiva.
Citera
2017-04-09, 22:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vi behöver empiri för att kunna tänka. Genom att dra slutsatser genom att jämföra empiriska observationer.

Och hur demonstreras validiteten av "tänkandet"? Genom mera tänkning? (1)

Citat:
(induktion)

Induktion är en mycket osäker konklusions-metodologi, som alltför lätt kan skena ut i svaga korrelanser av subjektiv karaktär och ledar följaktligen till låg sannolikhets-grad i konklusionen.

Desutom är det ... som jag har nämnd tidigare ... tämligen inkonsekvent, att du som förespråker absoluthet förlitar dig på något så icke-absolut som induktion.

Citat:
När empirism/materialism används som filosofi blir det fel.

Men nu ÄR materialism en filosofisk modell, och om du vill förkasta den blir du tvungen till att förkasta filosofisk idealism också. Dessa två använder samma typ av epistemisk självbekräftande.

Citat:
Att vi ska validera saker fysiskt innebär inte att vi ska sluta tänka på sånt som inte är validerat.

Se (1)

Citat:
Men framförallt skenar det logiska och abstrakta tänkandet iväg.

Japp, det är min poäng. Långtifrån all logisk och abstrakt tänkande ledar till validerade konklusioner.

Citat:
Ett materialistiskt synsätt reducerar allt till död mekanik.

Det kan jag hålla med dig om ... när det rör sig om absolut materialism. Men den är jag nästen lika kritisk till som jag är till absolut idealism, och "väderkvanskriget" mellan dessa två absoluta metafysiska modeller är en återvändsgränd.

Citat:
Ja i den bemärkelsen att det finns saker människan inte kan observera.
Tror inte du det?

Om du refererar till människans empiri så finns det självklart gränser för det empirisk observerbara.

Citat:
Tror du grodan i brunnen ser hela världen?

Nej, men låt inte denna allegori förleda dig till smyg-accepterande av "arguments from ignorance".

Citat:
Det finns inga filosofier som är "validerade".

Jodå, på en sannolikhets-skala. Men naturligvis inte i absoluta perspektiv.

Citat:
Det är återigen ditt enda försök till motargument.

Nix, det mitt förkastande av att låta filosofisk relativism valideras av ett absolut perspektiv.

Citat:
Men du måste fatta att det inte är absolut bevisning som är frågan.

Varför är du då så pigg på att marknadsföra absolut idealism som den mest överlägsna metafysiska modellen?

Citat:
Det handlar om att hitta spår som pekar på, talar för och indikerar att vi är något på spåret.

Och i sista hand validera dom hypoteser, som konstrueras på vägen.

Citat:
Bevismeyoter får man utforma eftersom. Som tex att definiera Gud.

Vilket är ren efterrationalisering.
Citera
2017-04-09, 22:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är matematik och logik empiriskt beroende?

Nej, inte helt eller alltid. Vissa delar av matematiken och logiken beror fortfarande på empiri.
Citera
2017-04-09, 22:28
Bannlyst
Citat:
Naturligvis inte. Vilket är det jag förespråkar angående empiri och rationalism: Dom jobbar "tandem".

Jag har inte sagt att det är en dikotomi. Det är du som sagt det.
Jag säger bara som det är.
Man kan bara förstå med förnuftet, punkt.
Empiricism ställer materien över förnuftet, det borde vara tvärtom.
Citera
2017-04-09, 22:31
Bannlyst
Citat:
Nej, inte helt eller alltid. Vissa delar av matematiken och logiken beror fortfarande på empiri.

näe. Du kan ligga på soffan och räkna och lösa problem, behöver inte göra något annat alls.
Citera
2017-04-09, 22:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag har inte sagt att det är en dikotomi.

Men nu är det inte heller nödvändigt att du talat om vad som är dikotomier (falska eller sanna).

Det kan en normalbegåvat 18-åring konstatera själv.

Citat:
Man kan bara förstå med förnuftet, punkt.
Empiricism ställer materien över förnuftet, det borde vara tvärtom.

Visst, men det borde käbblas med en filosofisk materialist om. Inte använde det som ett argument till mig, som inte är detta.
Citera
2017-04-09, 22:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vissa delar av matematiken och logiken beror fortfarande på empiri.

Citat:
näe. Du kan ligga på soffan och räkna och lösa problem, behöver inte göra något annat alls.

Och hur validerar du i så fall konklusionerna?
Citera
2017-04-09, 22:36
Bannlyst
Citat:
Och hur validerar du i så fall konklusionerna?
Hur jag vet att 1+1 är 2? För att det är logiskt riktigt.
Det är sant i sig själv. Ingen vidare validation krävs.
Citera
2017-04-09, 22:40
Bannlyst
Citat:
Men nu är det inte heller nödvändigt att du talat om vad som är dikotomier (falska eller sanna).

Jamen det är ju du som målar upp en dikotomi i ditt huvud och sen menar att jag predikar den.
Anser du att uttalandet "kan förnuftet förklara materien eller kan materien förklara förnuftet?" är en icke sann fråga?
Citera
2017-04-09, 22:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur jag vet att 1+1 är 2? För att det är logiskt riktigt.

Och hur vet du vad "1" och "2" är?

Citat:
Ingen vidare validation krävs.

Nix, inte numera. Valideringen har redan utförds tidigare, och behövs inte längre.
Citera
2017-04-09, 22:41
Medlem
526s avatar
Det är rena goddag yxslkaft svar.

Citat:
Och hur demonstreras validiteten av "tänkandet"? Genom mera tänkning? (1)
Matematisk bevisning validerar att tänkande inte är empiriskt beroende.

Jag vill fråga dig hur du "validerar" dina teser?
Du säger
Citat:
Jodå, på en sannolikhets-skala. Men naturligvis inte i absoluta perspektiv.
Hur fungerar den skalan? Och svara inte med "logisk metologi" eller annan varmluft. Förklara exakt hur du validerar olika filosofiska resonemang med sannolikhetsbedömning.
Om du inte svarar på detta utförligt kommer jag för alltid avfärda dig som ett troll och aldrig svara dig mer.

Citat:
Induktion är en mycket osäker konklusions-metodologi, som alltför lätt kan skena ut i svaga korrelanser av subjektiv karaktär och ledar följaktligen till låg sannolikhets-grad i konklusionen.

Desutom är det ... som jag har nämnd tidigare ... tämligen inkonsekvent, att du som förespråker absoluthet förlitar dig på något så icke-absolut som induktion.

Du menar att absolutism är dikotomi med idealism? (du vet vad svaret är på detta)

Citat:
Men nu ÄR materialism en filosofisk modell, och om du vill förkasta den blir du tvungen till att förkasta filosofisk idealism också. Dessa två använder samma typ av epistemisk självbekräftande.
Se ovan

Citat:
Japp, det är min poäng. Långtifrån all logisk och abstrakt tänkande ledar till validerade konklusioner.
Här är ett tydligt exempel på din oförmåga att förestå.
Det är matematik och logik. Rationalism. Att tanken går längre än sinnet menas att det blir matematiskt som inte står i proportion eller relation till sinnet.
Du vet inte ens vad du försöker motsäga dig.

Citat:
Det kan jag hålla med dig om ... när det rör sig om absolut materialism. Men den är jag nästen lika kritisk till som jag är till absolut idealism, och "väderkvanskriget" mellan dessa två absoluta metafysiska modeller är en återvändsgränd.

Mmm . . . återigen ducka och dubbelgardera.

Citat:
Varför är du då så pigg på att marknadsföra absolut idealism som den mest överlägsna metafysiska modellen?

Och i sista hand validera dom hypoteser, som konstrueras på vägen.

Vilket är ren efterrationalisering.
Yxskaft. Du undviker att svaraa och delar upp en menig i ord och tramsar. Jag orkar inte. Du är inte intressant att diskutera med. Ledsen.
Senast redigerad av 526 2017-04-09 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in