2017-04-08, 18:38
  #1669
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Rationalism menar att allt kan förklaras med förnuft.
Empiricism ställer materien över förnuftet.
Rationalism är en form av idealism.
Empiricism är en form av materialism.

Citat:
Så frågan blir: Kan förnuftet förklara materien eller kan materien förklara förnuftet.

Vilket fortfarande är en falsk dikotomi.
Citera
2017-04-08, 19:58
  #1670
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Universum är en process. Att vi har medvetande måste betyda att potentialen för medvetande funnit i existensen redan från big-bang. Det är energi som blir medvetande. Levande matematik. Vi är intelligenta. Varför skulle potentialen för intelligens finnas i existensen? Vad är förverkligandet av potentialen? Den är Brahma-Vishnu-Shiva-Brahma-Vishnu-Shiva-Brahma-Vishnu-Shiva...
Bra ord.

Pythagoras sa att "allt är tal". Han pratade också om Sfärernas musik - att allt är frekvenser. Föregångaren till strängteorin.
Citera
2017-04-08, 20:38
  #1671
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket fortfarande är en falsk dikotomi.
På vilket sätt?
Citera
2017-04-09, 10:57
  #1672
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket fortfarande är en falsk dikotomi.

Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
På vilket sätt?

Du presenterar en antingen/eller dikotomi, där båda/och har större legitimitet.

Lär dig elementär, nutidig, västlig, akademisk logik.
Citera
2017-04-09, 11:04
  #1673
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Pythagoras sa att "allt är tal". Han pratade också om Sfärernas musik - att allt är frekvenser. Föregångaren till strängteorin.

Och det skulle legitimera absolut idealism?

I så fall: Hur?
Citera
2017-04-09, 11:05
  #1674
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Sanningen är bara för de med visdom.
Inte för patrasket som springer omkring utan en aning
Bara de med visdom är invigda

Manifestationer av megalomani är inget argument.
Citera
2017-04-09, 12:44
  #1675
Medlem
526s avatar
Jag vill säga till de här som eventuellt tror på vad Bogomil säger om falsk dikotomi.
Han använder det uttrycket på nästan alla frågor där det handlar om att väga två saker mot varandra
Det är ofta detta används fel i argumentation.

Dikotomi menas att två saker står i motsats och utesluter varandra. Om det ena finns - kan det andra inte finnas.
Falsk dikotomi är när det påstås att det bara kan vara på två sätt, och att de inte kan existera samtidigt. Vanligt exempel är kreationism vs. evolution.

Det betyder inte att det aldrig går att ställa två saker mot varandra. Det räcker med att vara öppen för att båda fenomen kan existera samtidigt, eller att det kan finnas andra faktorer än två för att det inte ska vara falsk dikotomi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi

Dvs det går att diskutera saker som rationalism vs. empirism utan att är argumentationsfel.
Det är däremot ett argumentationsfel att påstå att det inte går att sätta saker i relation mot varandra utan att det blir falskt.

Saker behöver inte utesluta varandra för att de ska kunna vara en motsats. Ta tex höger vs vänsterpolitik. Ingen säger att det är falsk dikotomi. Alla vet att det är en blandning, men det finns två olika värderingar i botten. Dessa går att kombinera men de utesluter inte varandra.
Citera
2017-04-09, 12:57
  #1676
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag vill säga till de här som eventuellt tror på vad Bogomil säger om falsk dikotomi.
Han använder det uttrycket på nästan alla frågor där det handlar om att väga två saker mot varandra
Det är ofta detta används fel i argumentation.

Dikotomi menas att två saker står i motsats och utesluter varandra. Om det ena finns - kan det andra inte finnas.
Falsk dikotomi är när det påstås att det bara kan vara på två sätt, och att de inte kan existera samtidigt. Vanligt exempel är kreationism vs. evolution.


Citat:
Det betyder inte att det aldrig går att ställa två saker mot varandra.

Visst finns det legitima dikotomier. Men det jag här senast refererade till var inte en legitim dikotomi, det var en falsk dikotomi. (1)

Citat:
Dvs det går att diskutera saker som rationalism vs. empirism utan att är argumentationsfel.
Det är däremot ett argumentationsfel att påstå att det inte går att sätta saker i relation mot varandra utan att det blir falskt.

Se (1)

Citat:
Saker behöver inte utesluta varandra för att de ska kunna vara en motsats. Ta tex höger vs vänsterpolitik. Ingen säger att det är falsk dikotomi. Alla vet att det är en blandning, men det finns två olika värderingar i botten. Dessa går att kombinera men de utesluter inte varandra.

Om jag nu skall använda din egen svaga analogi, så är det precis det jag själv gör, när jag förespråkar båda/och omkring empiri och filosofisk rationalism.

Har du inte förstått det ännu?
Citera
2017-04-09, 13:01
  #1677
Medlem
pungluders avatar
Gud är definitionen av nånting som är sjukt.

En slags sjuka som fått fäste i människors nervbanor.
Citera
2017-04-09, 13:11
  #1678
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst finns det legitima dikotomier. Men det jag här senast refererade till var inte en legitim dikotomi, det var en falsk dikotomi.

Det behöver inte vara dikotomier överhuvudet taget
Det är det du alltid påstår – att det är absoluta motsatspar. Det är ingen som sagt att det behöver vara det.

Tex rationalism vs. empirism är inte en dikotomi. Och att ställa dem mot varandra är INTE en falsk dikotomi.
Citera
2017-04-09, 13:15
  #1679
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det behöver inte vara dikotomier överhuvudet taget

Naturligvis inte. Vilket är det jag förespråkar angående empiri och rationalism: Dom jobbar "tandem".
Citera
2017-04-09, 13:17
  #1680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det behöver inte vara dikotomier överhuvudet taget
Det är det du alltid påstår – att det är absoluta motsatspar. Det är ingen som sagt att det behöver vara det.

Tex rationalism vs. empirism är inte en dikotomi. Och att ställa dem mot varandra är INTE en falsk dikotomi.
Beror på hur frågan ställs.
"Skapade Gud universum, eller var det Big Bang"? Man kan ju naturligtvis svara "jag vet inte" på sådana frågor, men oftast är frågeställaren ute efter ett "antingen-eller-svar".
Eller menade du ett speciellt exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in