2012-02-22, 16:20
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
1 Vad menar du att hata religion?
2. Är det skillnad på religion och relation? I så fall, vad?
3. Det finns två alternativ hur allt har kommit till, antingen genon en Skapare/Gud, eller genom en slump. Det är större sannolikhet att det är genom en Skapare. Det är bara kolla hur komplexa vi är och det finns en tanke bakom skapelsen. I slumpen finns ingen hjärna, alltså ingen tanke, då i sin tur ingen mening eller mål i livet.

1. Jag hatar religion.
2. Hur kan du ens jämföra dessa?
3. En slump? Allting tyder på att det var just denna "slump" (som du valt att kalla det) som skapade oss. Vad finns det för bevis för att Gud skapades oss egentligen?
Citera
2012-02-22, 16:39
Medlem
anonymess avatar
Gud är Gud man kan tro vad som helst, men det viktigaste är att han gjorde som han gjorde...

håller med död o återfödd
Citera
2012-02-24, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Vad du väljer att tro på intresserar mig inte ett dugg.

1. Vad vi tro påverka vad vi tänker, säger, känner, och gör.
2. Du bestämmer av den fria vilja som du har fått av Gud, att tro eller inte tro.
Citera
2012-02-24, 15:44
Medlem
wootens avatar
Citat:
1. Vad vi tro påverka vad vi tänker, säger, känner, och gör.
.
Säg detta till de som menar att deras tro inte skadar ngn.
Citera
2012-02-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
1. Jag hatar religion.
2. Hur kan du ens jämföra dessa?
3. En slump? Allting tyder på att det var just denna "slump" (som du valt att kalla det) som skapade oss. Vad finns det för bevis för att Gud skapades oss egentligen?

1. Du skriver att du hatar religion: kan du definiera det du hatar: kan du definera religion?
2. En relation odlas med den levande Guden/Jesus Kristus. En religion kan vara död, om man inte har en levande relation med Gud. Denna relation får man bland annat genom bönen.
2. Om du tro på slumpen, finns det då en "objektiv mening och mål i livet? Varför söker vi meningen med livet i så fall?
3. Att Gud har skapat oss visar sig i skapelsen. Ser på dig, hur komplex människa du är. Eller hur komplex skapelsen är. Det finns en tanke bakom skapelsen som vi kan se. Det finns rätt och fel, det finns naturlagar, olika ordningar, bibeln finns för att se vem Gud är och vilka vi är, mirakel har hänt många gånger, helanden, människor som har blivit bönhörda (bland annat jag många gånger).
4. Du kan kolla på youtube och sök efter (Jesus - healing, testimony, near death experince - heaven, hell, eller båda samtidigt)
5. Det finns många böcker skriva om bibeln. Du kan söka på internet om bibeln eller Gud, Jesus Kristus. För att "bevisa" Gud finns måste man först tro att han finns.
6. Jag kan inte göra dig troende. Men, jag kan svara vad jag tror på.
Citera
2012-02-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Säg detta till de som menar att deras tro inte skadar ngn.
1. Tro är mer än tro på Gud. Men tron på Gud är den "högsta graden av tro". Vet inte om man ska gradera tron, antingen tro man eller inte. Sedan kan man tro lite eller mer. Tron kan växa.
2. Tro kan vara att du hör något eller skrivit något och tro på det. Exempelvis: någon kanske säger till dig att din flickvän har varit otrogen. Vad händer i dina tankar, känslor, ord och handlingar?
Citera
2012-02-24, 16:09
Medlem
wootens avatar
Citat:
2. Tro kan vara att du hör något eller skrivit något och tro på det. Exempelvis: någon kanske säger till dig att din flickvän har varit otrogen. Vad händer i dina tankar, känslor, ord och handlingar?
Jag förväntade mig faktiskt inte mycket till svar på min oneliner, men detta är ju absolut inget svar på det jag skrev. Men here we go,
jag skulle ifrågasätta vilka skäl denna person har att ljuga. Om min misstanke var tillräckligt stor kanske jag skulle fråga om det hände ngt mellan min respektive och tredje part. Beroende på respons skulle jag antingen fria eller fälla. Om jag var osäker skulle jag hellre fria. So?

Du inser att din gud har precis lika mycket belägg som tomten, vishnu, Tor, Oden, osv osv. Varför tror du inte på dem? Logisk inkonsekvent. Du tror på "Gud" för att du föddes på rätt (läs fel) ställe, och inte har hjärnkapacitet att ifrågasätta.
Jag gissar att du tror på gud av rent önsketänk, då du inte ser någon objektiv mening med livet utan gud. Men guess what. Verkligheten tar inte hänsyn till vad du önskar.
Citera
2012-02-24, 16:12
Avslutad
Extra ordinary claims demands extra ordinary evidences.

Ergo:Gudar något som är skapad av människans fantasi.
Citera
2012-02-24, 16:54
Medlem
breeze420s avatar
Gud är inte någon 50meter stor gubbe i vit rock, långt skägg och med mörk basröst. Jag ser honom snarare som en varelse, en energi, en kraft. Som en koncentrerad sorts elektricitet kanske. Men definitivt en "person" i sig. Men inte vad vi tror att han är iallafall.
Citera
2012-02-24, 16:58
Medlem
Fangelsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilator
Som icke-troende anser jag att "Gud" är universum.

mer eller mindre stämmer nog detta Gud är ett mysterium säger Bibeln........
Citera
2012-02-25, 03:22
Medlem
lighteneds avatar
Gud är den samlade visdomens kraft. Således är alla människor samlade till en enda enhet, Gud! Detta är också anledningen till varför vi inte kan ha kontakt med Gud för vi har inte kontakt med oss själva.
Citera
2012-02-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag förväntade mig faktiskt inte mycket till svar på min oneliner, men detta är ju absolut inget svar på det jag skrev. Men here we go,
jag skulle ifrågasätta vilka skäl denna person har att ljuga. Om min misstanke var tillräckligt stor kanske jag skulle fråga om det hände ngt mellan min respektive och tredje part. Beroende på respons skulle jag antingen fria eller fälla. Om jag var osäker skulle jag hellre fria. So?

Du inser att din gud har precis lika mycket belägg som tomten, vishnu, Tor, Oden, osv osv. Varför tror du inte på dem? Logisk inkonsekvent. Du tror på "Gud" för att du föddes på rätt (läs fel) ställe, och inte har hjärnkapacitet att ifrågasätta.
Jag gissar att du tror på gud av rent önsketänk, då du inte ser någon objektiv mening med livet utan gud. Men guess what. Verkligheten tar inte hänsyn till vad du önskar.

1. Jag ber om ursäkt om det inte var svar på din fråga.
2.Angående belägg - tomten, vishnu, tor, oden (både tor och oden är förgängliga medan den levande Guden är oförgänglig/evig, alltså Gud kan aldrig dör. Kolla på youtube (sök på dessa om de har sett eller hört dessa, sök gärna på Jesus- heals, testimony, near death experince - heaven, hell eller båda), eller läs böcker om de har sett eller hört dessa. Det finns många vittnesbörd om Gud/Jesus Krisus.
3. Om det inte finns en Skapare/Gud så finns ingen mening i livet, varför söker då människor meningen med livet? Slumpen har ingen hjärna, alltså ingen tanke bakom, alltså ingen mening varför vi är till. Om du tror på slumpen, då får du gärna berätta den meningen. Om du kollar verkligheten så kommer du inse att människor söker efter 1. var kommer vi ifrån, 2. vem är jag/identitet, 3. meningen med livet, 4. var är jag på väg (döden eller liv efter döden), 5, rätt och fel, 6, är jag älskad?. Försök att förklara dessa om man tro på slumpen?
4. Jag tror på Gud eftersom han finns. Jag har blivit bönhörd många gånger och har hört , sett och läst vittnesbörd som talar för att Gud finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in