Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Nej den vanligaste dateringen för evangelierna är första århundradet. Att de skrevs på grekiska innebär inget i det fallet. Det fanns grekiskaspråkiga församlingar redan under Paulus tid och lärda personer kunde grekiska.
Min poäng med Tiberius och jag menar att den var tydlig är att trots att han var kejsare och hans existens därmed är bortom allt tvivel så är det skriftliga källäget jämförbart.
Mirakrlberättelserna påverkar knappas trovärdighet vad gälle Jesus historicitet nämnvärt. Det ligger i sakens natur att man i en religiös tillskriver centralfigurerna mirakler.Det innebär inte att man normalt sett hittar på dem. Fanns den heliga Birgitta Jeane Darc Joseph Smith med fler med flera.
Jo, det visar att det har gått en tid. Har du för övrigt någon källa i så fall, när du nu är så säker på dateringen?
Det finns som sagt en hel del som visar Tiberius existens. Nu är jag inte så kunnig på hur mycket skriftliga källor det finns om honom, men jag finner det ganska naturligt att det finns en hel del indirekta referenser till honom under hans levnad. Jag tror att det kom mera på modet att skriva om kejsarna senare, men direkt efter deras död skrevs det om dem. Boken Jag Claudius är inte rena fantasier.
Heliga Birgitta fanns som bekant, och åtminstone hon själv tillskrev sig några mirakler.
Det som Heliga Birgitta och Tiberius har gemensamt här, är att det finns flera olika källor som visar på att de är historiska personer. Bland dessa mer eller mindre trovärdiga skriftliga källor. Så om vi nuj antar att just de skriftliga källorna för Tiberius är lite dåliga, (jag har faktiskt själv ingen aning), så är de om Jesus definitivt sämre.
Det som nu gör din argumentation så

är, att du tycker att eftersom en del av bevisen för Tiberius historicitet är dåliga, tittar vi bara på dessa och jämföra dem med bevisen för Jesus existens. Då gör du krumbukten att påstå att eftersom den delen är jämförbar, och att eftersom Tiberius existerat, så måste Jesus ha existerat.
Det är som att säga att eftersom min mormor har existerat, men att jag endast har dödsannonsen kvar efter henne, så är det bevis för att Jesus har existerat. Du gör dig löjlig.