2017-04-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du väljar selektivt den typ av källa (historieskrivning), som passar bäst till den predeterminerade åsikt.

Det är svårt att se din poäng. Du är selektiv i vilket historisk underlag du använder, och skapar därmed en diskutabell konklusion om någon persons fysiska existens ... menar du att detta skulle ge kredibilitet till mirakel-delen av det?
Nej jag har inte valt någon typ källa. Inte utfört någon selektion därmed så har jag inte heller skapat några konklusioner den vägen. Att jag inte gav någon kredibilitet till mirakeldelen var ju närmast pinsamt övertydligt.
Citera
2017-04-09, 11:28
Medlem
Citat:
Vad "smart" du är.

Men du har ju själv nämnd att det finns annat historisk underlag (som du dock ger sekundär betydelse, eftersom det inte passar in i din efterrationalisering), så din fråga är besynnerlig.
Nej nu brister din läskunnighet. Jag nämnde övrigt materiel för att konstatera att detta givetvis fanns när det gällde en kejsare som Tiberius. Givetvis är det inte sekundärt annat än att det är svårt att nå kunskap om historiska förlopp den vägen. I fallet med den kristna rörelsens tidga historia saknas det däremot så klart.
Senast redigerad av severus 2017-04-09 kl. 11:30.
Citera
2017-04-09, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Nej jag har inte valt någon typ källa. Inte utfört någon selektion

Visst har du det: HistorieSKRIVNING.
Citera
2017-04-09, 11:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men du har ju själv nämnd att det finns annat historisk underlag (som du dock ger sekundär betydelse, eftersom det inte passar in i din efterrationalisering), så din fråga är besynnerlig.

Citat:
Jag nämnde övrigt materiel för att konstatera att detta givetvis fanns när det gällde en kejsare som Tiberius.

Citat:
Givetvis är det inte sekundärt annat än att det är svårt att nå kunskap om historiska förlopp den vägen. I fallet med den kristna rörelsens tidga historia saknas det däremot så klart.

Jag har tidigare frågad dig (utan att få svar) om din hemmasnickrade logik, som insinuerar att brist på en viss typ av historisk underlag skulle kunne räknas som en tillgång för ditt argument.
Citera
2017-04-09, 11:44
Medlem
Citat:
Visst har du det: HistorieSKRIVNING.
Eeeh nej jag har inte valt något där.Bara konstaterat att skriftliga källor obs inte historieskrivning är grunden till vår kunskap om historiska förlopp och personer. Diverse fysiska spår är då mest bekräftande. Självtändigt kan de ge oss kunskaper om större förändringar typ domesticering av djur och även historiska miljöer. Men känner du till någon annan metod kan du ju delge oss den.
Citera
2017-04-09, 11:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eeeh nej jag har inte valt något där.

Jodå. Du har vald historieSKRIVNING.
Citera
2017-04-09, 11:47
Medlem
Citat:
Jag har tidigare frågad dig (utan att få svar) om din hemmasnickrade logik, som insinuerar att brist på en viss typ av historisk underlag skulle kunne räknas som en tillgång för ditt argument.
Jo du har fått svar som du inte begrep. I korthet så grundar det hela sig i att du missförstått allt och att jag aldrig hävdade det du trodde. Försök hitta citaten du bygger din uppfattning till så skall jag försöka lotsa dig till klarhet.
Citera
2017-04-09, 11:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo du har fått svar som du inte begrep. I korthet så grundar det hela sig i att du missförstått allt och att jag aldrig hävdade det du trodde. Försök hitta citaten du bygger din uppfattning till så skall jag försöka lotsa dig till klarhet.

Nix, mitt missförstånd beror på att du är självmotsägande.

Och det behöver jag ingen självgod "lotsning" för att notera.
Citera
2017-04-09, 12:14
Medlem
Citat:
Nix, mitt missförstånd beror på att du är självmotsägande.

Och det behöver jag ingen självgod "lotsning" för att notera.
Nej det är jag inte då jag aldrig påstod det du trodde. Inte heller inte heller lämnar ditt enda citat utrymme för din tolkning. Men då jag som sagt är en hjälpsam person så tillämpar jag barmhärtighetsprincipen och antar att det från din sida handlar om ärliga missförstånd.Så om du bara ser till att ge citat så kan vi räkna ut frågetecknen för dig.
Senast redigerad av severus 2017-04-09 kl. 12:18.
Citera
2017-04-09, 12:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
mitt missförstånd beror på att du är självmotsägande.

Citat:
Nej det är jag inte då jag aldrig påstod det du trodde inte heller inte heller lämnar ditt enda citat utrymme för din tolkning.

Aaah, så du menade inte vad du tydligt skrev?
Citera
2017-04-09, 12:22
Medlem
Citat:
Jodå. Du har vald historieSKRIVNING.
Men här blir det ju riktigt illa. Du postar ju bara samma besvarade fråga på nytt. För att jag ska ha valt något så måste det ju finnas något att välja bort. Vilket skulle ha valts bort menar du?
Citera
2017-04-09, 12:24
Medlem
Citat:
Aaah, så du menade inte vad du tydligt skrev?
Jo men inte vad du lyckades läsa in naturligtvis. Du kan ju återposta ditt citat och resonera kring det så får vi se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in