Ett företag är i kris, det riskerar att gå i konkurs och de anställda riskerar att förlora jobben och få gå från hus och hem. Låt oss höra vad de ansvariga har att säga om saken:
-Så här får det inte fungera i mitt företag, punkt slut!
-Det är en utmaning.
-Det är en myt att företaget går dåligt, det har aldrig gått bättre.
-Det här företaget kommer aldrig att gå i konkurs, det är bara foliehattar som säger så.
-Det är olyckligt att den här bilden av företaget sprids utanför företaget.
-Vi har identifierat några av dem som säger att företaget går dåligt och de delar inte vår värdegrund så de har fått sparken.
-Det finns några som har en idé om hur vi skulle kunna bedriva företaget på ett lite annat sätt men hallå, vi har lett företaget på samma sätt i 60 år så vi vet nog bäst hur det här företaget ska styras.
-Dessutom tänker vi sno ett par av deras idéer när det har gått en liten tid så de anställda hunnit glömma bort att det inte var vår idé.
-För att undvika att de ska få något inflytande så har alla övriga chefer kommit överens om att hålla i hop och rösta på samma saker när vi har ledningsgruppsmöten.
-Vi anställda står inte bakom foliehattarna som säger att företaget går dåligt, tvärtom så har vi gemensamt besluta oss för att stå bakom att anställa ytterligare personal för att visa hur solidariska vi är.
-Jag visste inte att det var så här illa, det man kan läsa och se i medierna är ju förskräckligt.
-En halvkändis på dekis uttalar sig dessutom att de anställda har aldrig varit tryggare.
Företaget gick, kanske inte helt oväntat, i konkurs och vi är naturligtvis nyfikna på vad de ansvariga har att säga idag:
-Våra tankar går idag till de anställda som förlorat jobb och hem.
-Vi ska göra allt och tillsätta alla resurser för att utreda vem som är skyldig till att det blev så här (!)
-Nu kryper foliehattarna fram från under sina stenar och säger "vad var det jag sa", kan ni inte bara hålla käften, det har ingenting med dålig arbetsledning att göra och det finns andra företag i världen som också går dåligt.
-Halvkändisen uttalar sig igen, min dotter jobbar i samma bransch så nu är JAG rädd för hon kan ju också mista sitt jobb.
Precis den arbetsledning och de arbetskamrater ni skulle vilja ha på jobbet va?!
Så hur kommer det att påverka, tja det har redan skördat dödsoffer, våldtäktsoffer, misshandelsoffer, skattemiljarder och arbetsledningen och de anställda tycker tydligen att allt är bra så business as usual antar jag.