Citat:
Ursprungligen postat av
Sotern
Ok, jag kan ha fel men så fattade jag länken jag hade med. Men du får gärna utveckla hur dessa projektionsoperator funkar. Gärna så enkelt det nu bara går.
Här är en bild av projicering:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skal%C3%A4rprodukt#/media/File:Scalar-dot-product-1.png
Tänk dig att den diagonala vektorn är hur ljuset svänger (och dess amplitud) efter ett diagonalpolariserande glas och att den horisontella vektorn är ett horisontalpolariserande glas. Efter det senare glaset kommer ljuset svänga horisontellt och dess amplitud vara |a| cos(theta).
Om vi först har ett vertikalpolariserande glas och sedan ett horisontalpolariserande glas så är theta = 90 grader i formeln och amplituden efter det andra glaset är |a| cos(90 grader) = 0, dvs inget ljus kommer genom.
Har vi i stället följden vertikalpolariserande glas > diagonalpolariserande > horisontalpolariserande så har vi två övergångar där theta = 45 grader. Varje övergång minskar amplituden med en faktor cos(45 grader) = 1/sqrt(2), så amplituden efter alla glasen är 1/2 av amplituden efter första glaset, dvs ljus kommer genom.