Citat:
Ursprungligen postat av
Elohir
Ja vem är det som filosoferar egentligen. Jag bara konstaterar hur bräcklig grund man har när man drar slutsatser.
Aha. Modellen är fantastiskt välanpassad och har än så länge inte gjort en enda felaktig prediktion på verkligheten, fast det är bräckligt ändå tycker du? Säger mer om "tyckande" än om modellen, från mitt perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elohir
"Modellen" den att vi skall svälja att ljuset på något sätt "förändras" så att den skall klara sista hindret/gallret annars så hade den inte klarat sista gallret. Det är ett antagande så länge som man inte kan bevisa just hur det går till.
Jag antar att du inte har några förhållningar om
att det faktiskt är så verkligheten beter sig? Jag har själv varit med på experimentet, starkt rekommenderat ifall du har minsta tvivel.
Att modellen också fungerar är det ingen tvekan om alls. Förstår inte riktigt var problemet dyker upp? Du förstår inte, eller har inte tagit dig tid att lära dig om modellen, och då tycker du modellen är skit?
Citat:
Ursprungligen postat av
Elohir
Du känner inte till andra experiment inom ljusläran, du kanske är doktor filosofie inom ljus, då vet du ju att vad gäller dubbelspaltexperimentet så finns det experiment med fördröjt val. Alltså i princip mycket grovt "ljuset bestämmer inte sitt öde förrän sista mätningen är gjord" historien skrivs då om för fotonen, innan dess kan man inte ens tala om vad som "finns" eller inte. Alltså, detta är inte flum eller eh filosofi, det är iskalla dokumenterade experimentella bevis.
Jag är inte doktor inom nåt ämne, men jag råkar ändå ha koll på att delayed choices inte är något konstigt alls, om man bortser från alla misstolkningar som florerar. Om du inte vill att det ska vara mystiskt så kan du läsa följande artikel, den är ganska förståelig även om man inte läst kvantmekanik—skulle jag tro:
https://arxiv.org/pdf/1112.4522.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Elohir
Därför tycker
jag att man kan få lov att förhålla sig en smula skeptisk/försiktig till vad man antar, just antar även vad gäller detta polariationsfilteruppställnings "experiment". För även om du vill kalla det för "modelltolkningsproblem" så är det ändå ett antagande om att något ändå är där som förändrar ljuset men att vi inte känner till/dolt/hur för oss. Vi kan inte ens utgå från det.
Det är det som är grejen, eftersom det är ett modelltolkningsproblem så
är det inte ett sånt antagande någonstans. Inom elläran så använder man komplexa tal för att enkelt beskriva fenomen i verkligheten. Det betyder
inte att vi kan vänta oss att se komplexa tal ifall vi tittar nog länge på en strömkabel. På samma sätt så finns det ingenting som säger att fotoner faktiskt är fältkvanta som har en polariseringsegenskap bara för att våra modeller ser ut som dom gör.