2017-04-05, 23:31
  #553
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Det är kanske inte deras bästa eller mest välskrivna låt - men jäklar vad Does Your Mother Know är svängig!

Ja den blir man på gott humör av!
Hört den första versionen, med annorlunda intro? Spelades visst bara en gång.

https://youtu.be/MWV4__60e_U

Personligen tycker jag det är helt ok, men det är inte lika minnesvärt som det man är van med.
Citera
2017-04-05, 23:48
  #554
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Varför jämföra överhuvudtaget ?Var grupp har ju trots allt sina förtjänster.
ABBA bestod enligt mej till största delen av två låtskrivande grabbar med var sitt instrument. Samt en två sångerskor, varav den ena hade en mer framstående roll.

Egentligen skulle man kunna sej Agnetha med kompband.

Nu har ju Agnetas röst med all rätt förändrats en del. Men visst hade det varit ett kul experiment att låta Björn och Benny skriva ABBA liknande låtar till Agneta ?
Dottern kan väl köra ?

Men okey.
En udda men bra låt med ABBA var Hej, hej Helen.

How dare you?!

Agnetha fungerande bäst i studion, men sök upp valfritt liveframträdande...

Frida sjöng/sjunger alltid klockrent. Hon var dessutom en riktig underhållare och trivdes bäst på scen. Men så hade hon haft Charlie Norman som lärare också.

Nu ska jag inte gå så långt som Stikkan, som under en blöt kväll ska ha skällt ut Agnetha och kallat henne en simpel dansbandssångerska och vore det inte för ABBA skulle hon fortsatt turnera i folkparkerna.

MEN. Att kalla de andra kompband är den värsta förolämpning jag läst. Fyfan.

Frida äger ju de sista åren! Arrival-tiden var hennes också. Agnetha var som bäst när hon fick rynka pannan och sjunga tragiska kärleksballader.

Med det sagt, har de båda, tack vare Björn och Benny, gjort mycket av det bästa i musikhistorien.
Citera
2017-04-05, 23:53
  #555
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vore intressant att se vad Björn och Benny skulle kunna åstadkomma för låtar i dagens pop/house stil.

Skulle de kunna slå sig in på listorna med någon låt för en ung artist.

Eller blir det för cheesy.

Ja tror dock att de har bra låtar inom sig.

Och konkurrensen inom popvärlden är på många sätt lägre än på 70-80 och 90-talet.

Däremot så håller metalmusiken högre klass numera.

Steps ska ju snart göra comeback och iom det släppa en cover på Story of a heart, som BAO med Helen Sjöholm spelade in för några år sedan.
Citera
2017-04-07, 14:57
  #556
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
How dare you?!

Agnetha fungerande bäst i studion, men sök upp valfritt liveframträdande...

Frida sjöng/sjunger alltid klockrent. Hon var dessutom en riktig underhållare och trivdes bäst på scen. Men så hade hon haft Charlie Norman som lärare också.

Nu ska jag inte gå så långt som Stikkan, som under en blöt kväll ska ha skällt ut Agnetha och kallat henne en simpel dansbandssångerska och vore det inte för ABBA skulle hon fortsatt turnera i folkparkerna.

MEN. Att kalla de andra kompband är den värsta förolämpning jag läst. Fyfan.

Frida äger ju de sista åren! Arrival-tiden var hennes också. Agnetha var som bäst när hon fick rynka pannan och sjunga tragiska kärleksballader.

Med det sagt, har de båda, tack vare Björn och Benny, gjort mycket av det bästa i musikhistorien.

Alltid kul att retas lite , speciellt när det gäller ABBA.
Visst hade dom två röst,absolut.
Dock var det Agnetas röst som hördes mest på dom största hitsen, utom möjligen låten Fernando .
Att Frida ville ha fler låtar framkom bl.a. av Björns uttalande.
När det gäller att röra sej på scen så var Frida klart bäst. Ska jag vara helt ärlig så kompletterade dom alla varann enorm bra, som vi alla vet.

Hade inte ABBA funnits så hade båda förmodligen varit dansbandsångerskor.
Och kanske,vad vet jag hade Björn fortsatt skrivit visor och framfört dom med akustisk gitarr.
Men vad är det egentligen som hindrar Björn och Benny från att skriva en eller två duetter för Agnetha och Frida ?
__________________
Senast redigerad av locknloll 2017-04-07 kl. 15:48.
Citera
2017-04-07, 20:49
  #557
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Alltid kul att retas lite , speciellt när det gäller ABBA.
Visst hade dom två röst,absolut.
Dock var det Agnetas röst som hördes mest på dom största hitsen, utom möjligen låten Fernando .
Att Frida ville ha fler låtar framkom bl.a. av Björns uttalande.
När det gäller att röra sej på scen så var Frida klart bäst. Ska jag vara helt ärlig så kompletterade dom alla varann enorm bra, som vi alla vet.

Hade inte ABBA funnits så hade båda förmodligen varit dansbandsångerskor.
Och kanske,vad vet jag hade Björn fortsatt skrivit visor och framfört dom med akustisk gitarr.
Men vad är det egentligen som hindrar Björn och Benny från att skriva en eller två duetter för Agnetha och Frida ?

Hmm inte retas när det gäller ABBA

Hitsen ja, Agnetha hade ett par kanske som idag anses tillhöra hitsen. "Thank you for the music" var först bara en b-sida och släpptes först efter dom splittrats och blev ingen större hit då 1983 heller.

Men Frida hade sina också. "Knowing me", "Money money money", "Super Trouper", "I have a dream" är alla bland deras största hits. "Fernando" är förresten deras mest sålda singel, 12 miljoner.

Men visst kompletterade dom varandra på ett fantastiskt sätt.
Men de flesta hitsen och låtar som gemene man kommer ihåg idag sjöng de väl bägge tillsammans på?

---

Förresten, någon annan nörd än jag som köpt Carl Magnus Palms senaste bok "The Complete Recording Sessions"?
Citera
2017-05-17, 19:15
  #558
Medlem
sitter och lyssnar på en av deras sista singlar, nämligen "The Day Before You Came". När den kom 1982 var det inte många som gillade den, men seriöst hennes röst är så emotionell så man får gåshud. Speciellt mot slutet där hon nästan ylar. Videon till låten är också speciell.

https://www.youtube.com/watch?v=1HnOFwqpLRQ
Citera
2017-05-17, 22:15
  #559
Avslutad
På något sätt är ABBA kanske Sveriges bästa band. Kent är förvisso annars utmanare, vilka jag också föredrar över ABBA och har som ett av mina käraste favoritband. Men, ABBA är bara så jävla briljanta på att skapa omedelbar popmusik som nästan inga andra. Det är väl egentligen bara Lennon och McCartney som tillsammans kan mäta sig med Björn och Benny med avseende på antalet skapade odödliga melodier, melodier som vore de hämtade ur själva Källan från vilken all musik i alla tider har sprungit ur. Kent är ändock som sagt mina favoriter, eftersom de är ett personligt band på ett helt annat sätt, ett band lyssnaren blir intim med. Kent har följt mig in i min själs mest svåråtkomliga och fördolda vrår så att säga.
Citera
2017-05-18, 08:53
  #560
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
sitter och lyssnar på en av deras sista singlar, nämligen "The Day Before You Came". När den kom 1982 var det inte många som gillade den, men seriöst hennes röst är så emotionell så man får gåshud. Speciellt mot slutet där hon nästan ylar. Videon till låten är också speciell.

https://www.youtube.com/watch?v=1HnOFwqpLRQ

Jag älskar den! En melankolisk synthballad av högsta klass. Agnetha sjunger fantastiskt, och partierna där Frida sjunger till Bennys synthmelodi är underbara. Jag håller den kanske som Abbas bästa låt någonsin och det är extra intressant att det var den allra sista låten de spelade in! "Under attack" kom dock ut som deras sista singel.
Citera
2017-05-22, 22:03
  #561
Medlem
ABBA:s bästa låt enligt eget tycke. Deras bästa låtar är inte dom som blev mest kända.

Eagle

https://www.youtube.com/watch?v=dDI7x1nwTUw
Citera
2017-05-27, 07:48
  #562
Medlem
lampross avatar
Abba hade allt: odödliga låtar, snygg lead singer.

Dock saknade de detta: street credibility.

En viss avsaknad av "det där", det mytiska, whatever. En lätt artificiell airbrush vid låder bandnamnet.

- - -

Men för att fokusera på det positiva... Den låt som nyss länkades i tråden, The Day Before You Came, var en trevlig bekantskap. textmässigt en episk vardagsskildring, vardag blir myt, och videon var rätt funkis i sammanhanget. Die grosse Liebe. And so sad.

Eagle som också länkades nyss var toppen alltså. Liksom The Winner Takes It All. Sena perioden, blev storslaget där ibland. Pekar fram till musikaldraget --> Chess.
Citera
2017-05-27, 11:15
  #563
Medlem
Vilken är järnvägsstationen i musikvideon till "The Day Before You Came"?
Citera
2017-05-28, 13:04
  #564
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Vilken är järnvägsstationen i musikvideon till "The Day Before You Came"?
Jag får för mig att det är någon station på Roslagsbanan. Tåget såg ut som "lokaltåg, dock ej pendeltåg av Märsta-Södertäljetyp". Eller kanske Saltsjöbanan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in