Citat:
Ursprungligen postat av
HadrianBondsiscus
Nej herregud! Beatles är och förblir ett av de allra största banden någonsin. Abba var ett ganska stort band på 70-80-talen och (vissa) här i Sverige vill ju hävda deras storhet men de spelar i en annan division.
Ett ganska stort band? Abba är en av de mest säljande grupperna genom tiderna
De flesta verkar glömma att stora delar av Beatles katalog är ren albumutfyllnad. För varje Blackbird eller Norwegian Wood finns det 10 stycken bagateller till låtar som få kommer ihåg idag. Abba hade en högre nivå generellt på sina album. Sedan var Beatles begränsade av dåtidens radioformat att låtarna inte fick överstiga 2 minuter och 30 sekunder, och produktionsmässigt har de flesta av Beatles plattor åldrats dåligt.
Arrangemangs- och produktionsmässigt är Abba bättre, med otroligt bra melodier och avancerad instrumentering och vokalisering. Den nivån av låtskrivande har inom popmusiken enbart matchats av Michael Jackson enligt min åsikt. Många Beatles-låtar låter i jämförelse som de släpptes på demo-stadiet. Inte ens den största Beatles-fan kan ju heller hävda att Beatles hade några större vokalister, sångmässigt vinner Abba.
Dock sett till popularitet och försäljningssiffror är Beatles troligen det största bandet genom tiderna. TS fråga är dock om ABBA är i samma liga som Beatles, och då antar jag att man i första hand menar musikaliskt, och där är ABBA bättre än Beatles överlag. Sedan vad musikpressen anser om saken ger jag blanka fanders i, jag sätter lika stor vikt vid deras åsikt som vid slumpmässiga personers.