2016-11-02, 00:04
  #541
Medlem
Samizdats avatar
Det är kanske inte deras bästa eller mest välskrivna låt - men jäklar vad Does Your Mother Know är svängig!
Citera
2016-11-02, 14:44
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Det är kanske inte deras bästa eller mest välskrivna låt - men jäklar vad Does Your Mother Know är svängig!


Håller med. That's Me är också en favorit - det snyggt flödande arret, mixen av olika stildrag och tjejernas soulfärgade röster gör att den känns oerhört spontan, som en varm sommarvind.
Citera
2016-12-16, 15:40
  #543
Bannlyst
I dag, 16 december 2016, gratulerar vi Benny Andersson på 70-årsdagen!

https://www.facebook.com/ABBA/photos/a.320764431282609.95890.124611394231248/1710514925640879/?type=3&pnref=story
Citera
2016-12-17, 03:17
  #544
Medlem
Barbara Anns avatar
Skål, Benny! (i alkoholfritt såklart)

Har ägnat en liten stund åt att lyssna på geniets musik.
"Sound of Eve" från 1966 är ett tidigt mästerverk.

Enligt Carl Magnus Palm skrevs melodin den 25 oktober i studion när resten av bandet var på konsert med The Who (och texten skrevs en månad senare).

Pdf: http://www.carlmagnuspalm.com/Upload/abbabooks/images/262-263.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwjD7oTcjfrQAhVdOMAKHRIjC2QQ FggUMAE&usg=AFQjCNF9mRJ6VfzcyPgv-uDXHcrg13GDxw

En inte allt för knasig gissning är att Benny lät sig bli kraftigt inspirerad av Beach Boys "Pet Sounds" och i kombination med sitt eget fågelintresse.., tja. Men att som 19-åring skriva den! *jaw dropping*


Bara en slump att en av världens andra största genier är född samma dag??
(Beethoven)

Förresten, ni musiknördar måste ju bara kolla in alla dessa "oops", "filtered", "vocal mix" och "stripped" versioner på YouTube. Vissa bättre än andra.

Jag har redan länkat till flertalet i tråden, men "Happy Hawaii" är bara så skön. (Föredrar den alla gånger framför studioversionen av "Why did it have to be me?".)

HH är ytterligare en låt där Beach Boys-influenserna starkt hörs.

https://youtu.be/Z_DjlWPX1zs

ABBA är fan det bästa som hänt i modern musikhistoria.

Benny håller förresten på med två nya projekt:

http://www.icethesite.com/2016/11/benny-andersson-to-compose-music-for-new-swedish-play/

http://www.icethesite.com/2016/09/benny-andersson-solo-album/
Citera
2017-03-04, 00:38
  #545
Medlem
freeriderXIIs avatar
En hel del av ABBA:s hits är bra melodier men lite cheesy denna (Under Attack) tycker jag dock är både bra melodi och inte allt för cheesy.






Denna (Does your mother know) är i rätt sammanhang upplyftande och utmärkt

När en komiker dansar till låten så blir den plötsligt bättre och mindre cheesy.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-03-04 kl. 00:44.
Citera
2017-03-04, 15:22
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Här i sverige är det många som jämför Abba med bla The beatles,Beach boys m.m

Men skall sanningen fram så är dem väldigt långt ifrån den riktist stora banden i världen. Roxette är väl större.......

Utan två skön sjungade kvinnor så hade inte Benny och Björn sålt någon skiva alls...och särar man på dessa båda herrar vad åstakommer dem då?

Den ena kan inte skriva musik den andra kan inte skriva text..och ändå jämför man dem med tex Jaggar/Richards när det gäller låtskrivandet.


Att jämföra Abba med Beatles är som att jämföra Prince med Michael Jackson.
Citera
2017-03-23, 22:41
  #547
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejkono
Att jämföra Abba med Beatles är som att jämföra Prince med Michael Jackson.
Varför jämföra överhuvudtaget ?Var grupp har ju trots allt sina förtjänster.
ABBA bestod enligt mej till största delen av två låtskrivande grabbar med var sitt instrument. Samt en två sångerskor, varav den ena hade en mer framstående roll.

Egentligen skulle man kunna sej Agnetha med kompband.

Nu har ju Agnetas röst med all rätt förändrats en del. Men visst hade det varit ett kul experiment att låta Björn och Benny skriva ABBA liknande låtar till Agneta ?
Dottern kan väl köra ?

Men okey.
En udda men bra låt med ABBA var Hej, hej Helen.
__________________
Senast redigerad av locknloll 2017-03-23 kl. 22:51.
Citera
2017-03-23, 22:59
  #548
Medlem
Gnomegirls avatar
De måtte ju iallfall varit jäkligt poppis i Australien då det begav sig.
Har en äldre (50+) bekant där som lärt sig hyfsad svenska enbart på grund av dem.
Det är ganska fett tycker jag. Lära sig ett språk från andra sidan jorden bara för att lyssna på skivor med originalspråk.


MVH/Gnomegirl
Citera
2017-03-28, 11:21
  #549
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
En udda men bra låt med ABBA var Hej, hej Helen.

Jag älskar trumljudet i den - lyssna på introt! Om jag var producent skulle jag försöka få trummorna att låta så!
Citera
2017-03-29, 18:29
  #550
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag älskar trumljudet i den - lyssna på introt! Om jag var producent skulle jag försöka få trummorna att låta så!
Vi får väl skicka med en länk på låten ,även om videon rent bildmässigt inte är den bästa.
Men ljudet duger.

http://www.dailymotion.com/video/x1qyz9_abba-hey-hey-helen_music
Citera
2017-03-30, 23:18
  #551
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vore intressant att se vad Björn och Benny skulle kunna åstadkomma för låtar i dagens pop/house stil.

Skulle de kunna slå sig in på listorna med någon låt för en ung artist.

Eller blir det för cheesy.

Ja tror dock att de har bra låtar inom sig.

Och konkurrensen inom popvärlden är på många sätt lägre än på 70-80 och 90-talet.

Däremot så håller metalmusiken högre klass numera.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-03-30 kl. 23:24.
Citera
2017-04-01, 19:55
  #552
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vore intressant att se vad Björn och Benny skulle kunna åstadkomma för låtar i dagens pop/house stil.
Jag tror det är helt skilda väsen.
Det är kanske som att fråga muraren om han kan dra en norsk två-fas till köket
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ja tror dock att de har bra låtar inom sig.
För dom som gillar kvintcirkelpop med många farliga felsteg!?
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Och konkurrensen inom popvärlden är på många sätt lägre än på 70-80 och 90-talet.
Skämtar du?
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Däremot så håller metalmusiken högre klass numera.
Japp, det är här vi hittar dagens B&B...

Och, ja, jag gillar enklare melodier med vågade avsnitt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in