Citat:
Ursprungligen postat av
zerxez
Min poäng är att fotboll är en lagsport, en forward är en nyckelspelare för att lyfta laget, detta har inte Zlatan lyckats med, varken i klubben eller i landslaget. Men om vi trots det enbart kollar på individuell prestation så är en 5e plats i skytteligan, som ensam forward i världens rikaste klubb, inte så exceptionellt, då menar jag att Lukakus prestation är större. Du påstår att Man U hade placerat sig längre ner utan Zlatan men har inga som helst belägg för detta. Statistiskt sett hade de placerat sig bättre, 6a är som sagt näst sämsta placering för Man U på 27 år.
Sen är ekonomiska förutsättningar för olika klubbar alltid relevant, hade Zlatan varit 10 år yngre hade man kanske haft mer tålamod med honom, men vid den här höga åldern måste han prestera mer, världens rikaste klubb kräver detta, annars är det finito. Precis som varken ägarna eller fansen skulle acceptera en 6e plats för Barcelona eller Real Madrid utan förändringar så gör man det inte heller för United. Därför fick Van Gaal sparken efter en 4e och 5e placering i ligan, trots att de vann FA-cupen.
Everton har givetvis helt andra förutsättningar, och man måste se Lukakus prestation utifrån detta. För en Everton är en 7e placering godkänt historiskt sett och utifrån ekonomiska förutsättningar, och en förbättring med 4 placeringar jämfört med föregående 2 säsonger.
Det första är ju helt subjektivt, jag anser att Zlatan lyft lagkamrater i både klubbar och landslag genom hela karriären. Sen är det alldeles för mycket begärt att en spelare ska lyfta ett helt lag, som anfallare kan du inte hjälpa att målvakten står och sover eller att en försvarare tappar sin markering. Inte heller att mittfältarna passar i sidled istället för framåt, eller att andra anfallare missar sina chanser. Taktiken strular i laget, där har tränaren och spelarna något att jobba på tillsammans. Men för att Manchester United är en av världens rikaste klubbar ska Zlatan (...av någon anledning) fixa allt detta själv. Rimligt!
Jag tycker också att Lukakus prestation är bättre, det har jag inte sagt emot en enda gång. I min värld kan det dock finnas mer än en spelare som gör en bra säsong. Sedan måste du ju kunna utläsa varför jag tror att laget hade gått sämre utan Zlatan. Men för att vara extra tydlig: han är lagets solklart bästa målskytt. Utan honom krävs en annan stark målskytt, men där är bara spekulationer om hur denne hade axlat rollen. Av vad jag sett av t.ex. Rashford tror jag inte att han hade gjort det lika bra. Eller någon annan i laget för den delen. Nyckelordet här är fortfarande
tror.
Hade Zlatan varit 10 år yngre hade de flesta nog snarare förväntat sig ännu mer. Många hade låga förväntningar på en 35-årig Zlatan, förväntningar han sedan har motsvarat och överträffat.
Van Gaal fick sparken, alltså kommer Zlatan få sparken om det blir en dålig ligaplacering. Eller vad är det du försöker säga? Självklart är det ett enormt misslyckande om det blir en sjätteplacering, men det är fullständigt orimligt att skylla det på Zlatan. Du har helt enkelt en väldigt skev bild av hur mycket en ynka spelare ska kunna åstadkomma. Resten av laget spelar ingen roll i din värld.
Som vanligt med er som vill jämna Zlatan med marken, gör han mål är det en medspelare som har gjort något bra, gör han inte mål är det bara hans fel. Men i ditt fall är ett mål för Zlatan fel av både honom och laget.