2018-01-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Att det har blivit en "sanning" bland folk att Zlatan är vår överlägset bästa spelare genom tiderna är iaf helt uppåt väggarna.. Håller förstås Z där uppe i konkurrensen, men har väl insett att man själv ser fotboll mycket mer som en lagsport än många andra.. För mig är antal guldbollar och indviduella målrekord rätt oväsentligt..

I det stora hela handlar det för mig om att ta Sverige så långt som möjligt i mästerskapen, på klubblagsnivå är det att vinna Champions League (går att jämföra med ishockeyns Stanley Cup)..

När inte Z varken tagit medaljer för Sverige eller vunnit CL, så har jag väldigt svårt att ens sätta honom högst upp bland Sveriges fotbollsspelare, men med i konkurrensen är han ju ändå (säger ändå rätt mycket om att han har haft en fantastisk klubblagskarriär)..

För att jämföra det med hockeyn, så är det som med Erik Karlsson eller Markus Näslund.. Fantastiska spelare i världsklass förstås, men det är klart att Karlsson behöver vinna något stort, antingen med Sverige eller Stanley Cup för att kunna jämföras på ett rättvist sätt, mot Forsberg (2 OS-guld, 2 VM-guld & 2 Stanley Cup), Lidström 1 OS, 1 VM & 4 SC) eller Sundin (1 OS & 3 VM)..

Nödvändigtvis behöver de inte vinna exakt lika mycket, men att ha vunnit något riktigt stort, tycker jag ändå krävs i den konkurrensen..

I fotboll tycker jag det räcker medalj för Sverige, då det är tuffare konkurrens.. Många kanske tycket det är hårda krav, men Z spelade 15 år i landslaget och vi var en straffläggning från semifinal (och medalj) vid EM 2004.. Under Z landslagskarriär har länder som Turkiet, Tjeckien, Grekland, Ryssland & Wales tagit medalj för att nämna några..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-01-18 kl. 15:59.
Citera
2018-01-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hur ofta har den självutnämnde varit rankad topp tio bland fotbollsspelare?
Inte vidare ofta.
Han är som Jocke Nyström var i tennis på ett ungefär.

Den groteska överreklameringen av den självutnämnde ingår i det massmediala misslyckandet på 2000 talet.Där lögner har saluförts som sanning och där de som luras tillåtits detta.
Den självutnämnde har varit en god bricka i spelet för de som gjort det möjligt,och lurendrejeriet runt den självutnämndes påstådda storhet måste ses i detta sammanhang.

Skärskådas karriären närmare i sömmarna så syns dock sanningen.

Zlatan är en stor spelare, inget snack om saken, men mycket har överdrivits också och kritik mot honom i landslaget har knappt tagits upp i media.. T.ex. är det helt otänkbart att Peter Forsberg eller Nicklas Lidström skulle sitta och jämföra vem som har flest Guldhjälmar, Guldpuckar, eller några andra individuella priser offentligt.. Det har hela tiden handlat om att vinna för Sverige eller sitt klubblag, det andra kommer liksom på köpet och i andra hand..

Varför ifrågasätts aldrig det i media? Vi håller ju på med en lagsport, där vi gentemot de stora fotbollsländerna alltid är lite sämre spelare före spelare, så tummar vi på laget är vi förstås körda på förhand.. Därför helt ointressant med snack om guldbollar och individuella målrekord från lagkaptenen, som inte skapar någon "vi-känsla" öht..

Sedan den där "hypade" Ligue 1, som senast jag kollade inte var högre rankad än Portugisiska Ligan.. Alltså var det en större merit av Lindelöf att vinna den ligan, än att Z vann franska ligan..

Har media varit duktiga på att lyfta fram det? Nej, inte direkt..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-01-18 kl. 17:53.
Citera
2018-01-18, 19:38
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Zlatan är en stor spelare, inget snack om saken, men mycket har överdrivits också och kritik mot honom i landslaget har knappt tagits upp i media.. T.ex. är det helt otänkbart att Peter Forsberg eller Nicklas Lidström skulle sitta och jämföra vem som har flest Guldhjälmar, Guldpuckar, eller några andra individuella priser offentligt.. Det har hela tiden handlat om att vinna för Sverige eller sitt klubblag, det andra kommer liksom på köpet och i andra hand..

Varför ifrågasätts aldrig det i media? Vi håller ju på med en lagsport, där vi gentemot de stora fotbollsländerna alltid är lite sämre spelare före spelare, så tummar vi på laget är vi förstås körda på förhand.. Därför helt ointressant med snack om guldbollar och individuella målrekord från lagkaptenen, som inte skapar någon "vi-känsla" öht..

Sedan den där "hypade" Ligue 1, som senast jag kollade inte var högre rankad än Portugisiska Ligan.. Alltså var det en större merit av Lindelöf att vinna den ligan, än att Z vann franska ligan..

Har media varit duktiga på att lyfta fram det? Nej, inte direkt..
Givetvis kommer landslagsmeriter lättare på tal i hockeydiskussioner då Sverige har ett av världens bästa landslag. Att enskilda spelares prestationer uppmärksammas i Sverige kan väl ändå inte Zlatan lastas för? Du riktar kritiken mot honom i stället för mot Idrottsgalan/Fotbollsgalan som är roten till problemet. Inga individuella priser - inga diskussioner om guldbollar. Det finns väl inte ens någon hockeygala i Sverige som prisar bästa spelare, så det är heller inte jättemärkligt att sådana diskussioner inte förekommer.

Sen är det ju inte så att individuella prestationer inte uppmärksammas, diskuteras och jämförs inom hockey. Men som sagt, klart att media fokuserar på landslaget när det är så bra som det är. I Norge skriver man väl en nyhetsnotis varje gång Zuccarello gör poäng, tvivlar lite på att deras landslag får riktigt lika mycket utrymme jämt och ständigt i och med att de är tämligen dåliga.

Lindelöf var inte ordinarie startspelare i Benfica (i början av säsongen i alla fall) när Zlatan gjorde sin supersäsong sista året i PSG. Det skiljde oerhört lite mellan franska och portugisiska ligan då, och sedan dess har franska gått om och förbi med rätt stor marginal. Så nja, vet inte om ditt argument håller där.

Vet heller inte vilken värld du lever i där du missat den kritik som riktats mot Zlatan genom alla år. Självklart har det blivit mer hyllningar än klagomål, men det är inte som att media enbart visat upp ena sidan. Men fortsätt inbilla dig det du. Hans karriär är snart över, då kan du sova gott om nätterna. Då kommer media aldrig fokusera på enskilda spelare utan bara gotta sig i landslagets framgångar. I stället för Zlatan och hans helt ointressanta framgångar i Europas toppligor kommer sportsidorna prydas av jämförelser mellan Lustig och Granqvists landslagstitlar.
Citera
2018-01-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Givetvis kommer landslagsmeriter lättare på tal i hockeydiskussioner då Sverige har ett av världens bästa landslag. Att enskilda spelares prestationer uppmärksammas i Sverige kan väl ändå inte Zlatan lastas för? Du riktar kritiken mot honom i stället för mot Idrottsgalan/Fotbollsgalan som är roten till problemet. Inga individuella priser - inga diskussioner om guldbollar. Det finns väl inte ens någon hockeygala i Sverige som prisar bästa spelare, så det är heller inte jättemärkligt att sådana diskussioner inte förekommer.

Sen är det ju inte så att individuella prestationer inte uppmärksammas, diskuteras och jämförs inom hockey. Men som sagt, klart att media fokuserar på landslaget när det är så bra som det är. I Norge skriver man väl en nyhetsnotis varje gång Zuccarello gör poäng, tvivlar lite på att deras landslag får riktigt lika mycket utrymme jämt och ständigt i och med att de är tämligen dåliga.

Lindelöf var inte ordinarie startspelare i Benfica (i början av säsongen i alla fall) när Zlatan gjorde sin supersäsong sista året i PSG. Det skiljde oerhört lite mellan franska och portugisiska ligan då, och sedan dess har franska gått om och förbi med rätt stor marginal. Så nja, vet inte om ditt argument håller där.

Vet heller inte vilken värld du lever i där du missat den kritik som riktats mot Zlatan genom alla år. Självklart har det blivit mer hyllningar än klagomål, men det är inte som att media enbart visat upp ena sidan. Men fortsätt inbilla dig det du. Hans karriär är snart över, då kan du sova gott om nätterna. Då kommer media aldrig fokusera på enskilda spelare utan bara gotta sig i landslagets framgångar. I stället för Zlatan och hans helt ointressanta framgångar i Europas toppligor kommer sportsidorna prydas av jämförelser mellan Lustig och Granqvists landslagstitlar.

Men va fanken, Sverige är väl inget pytteland i fotboll heller, utan ligger på 10:e plats i VM:s maratontabell..

Var det Fotbollsgalan/Idrottsgalan som tjötade om att Zlatan hade si och så många mål upp till Sven Rydells målrekord i landslaget också? Och det är inte de som sitter i fransk TV och pratar om att man är bäst någonsin enbart pga. att man tilldelats flest guldbollar, dessutom med faktafel, då man inte kunde få priset fler än 2 ggr förr i tiden..

Sedan håller jag med om att framför allt Fotbollsgalan är skit.. Allt handlar om att få ihop laget och sedan ska spelarna matchas mot varandra, som t.ex. Granqvist & Forsberg om Guldbollen senast och i värsta fall med alltför stora egon inblandade kan det kanske även skapa sprickor i laget..

Idrottsgalan är väl mer att det är nästan omöjligt att jämföra olika sporter, annars tycker jag ändå den är bättre, även om det inte heller är någon personlig favorit..

Det är väl bara under OS och VM man får mycket uppmärksamhet, för de här EHT-turneringarna har väl inget större värde.. Har dock blivit lite mer just i år pga. OS-uttagningen, annars är det väl mest poängrapportering från NHL, precis som för Zuccarello i Norge..

Ja, i början av den här säsongen (när jag senast kollade) var portugiska ligan strax före i UEFA:s ligaranking med knapp marginal, så det kan ju förstås ha ändrats sedan dess.. Handlar inte om att Lindelöf var bättre i Benfica än Zlatan i PSG (det var han ju definitivt inte!), utan att Ligue 1 pumpades upp som en större liga än vad den var, enbart pga. att Z spelade där..

Självklart har det kommit en del negativ kritik mot Z genom åren, han har ju spelat i landslaget under 15 år.. Men tycker du det tagits upp många gånger i media hur den ledande spelarens uppträdande sätter standarden för ett lag? Tror du inte det hade gynnat laget om "Ibra" som superstjärna satt standarden för övriga spelare om han jobbade hårdast av alla där ute på planen.. Tonat ner individuella priser och varit tydlig med att det är laget som gäller, att inte överdriva jakten på sitt individuella målrekord som lagkapten och när han väl slagit det kanske tacka alla sina lagkamrater genom åren som gjort detta möjligt..

Zlatans karriär får gärna fortsätta några år till och för mig får det gärna bli både en framgång i CL och VM-medalj (vid ev. comeback i landslaget) under denna vår och sommar..

Gärna för mig att media skriver om landslagets framgångar, mer än enskilda spelares.. Fotboll är ändå en lagsport och det är svenska landslaget som man håller mest på, sedan om en svensk spelar CL-final så håller man förstås på den spelaren, såvida de inte möter ens egna favoritlag då..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-01-19 kl. 00:18.
Citera
2018-01-19, 09:54
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Men va fanken, Sverige är väl inget pytteland i fotboll heller, utan ligger på 10:e plats i VM:s maratontabell..

Var det Fotbollsgalan/Idrottsgalan som tjötade om att Zlatan hade si och så många mål upp till Sven Rydells målrekord i landslaget också? Och det är inte de som sitter i fransk TV och pratar om att man är bäst någonsin enbart pga. att man tilldelats flest guldbollar, dessutom med faktafel, då man inte kunde få priset fler än 2 ggr förr i tiden..
Nej, historiskt sett är Sverige en suverän fotbollsnation. Tre VM-medaljer och lite annat smått och gott är superbra. Men låtsas inte som att Sverige har haft en gyllene generation spelare sedan senaste VM vi deltog i. Inget ont om spelarna från U21-laget 2009 som gjorde det så bra, men vi har inte fått fram riktigt så bra spelare som man hade önskat. Som vi hade behövt för att vara med och utmana om VM-medaljer igen.

Nej, eller det vet jag inte. Jag har inte så pass bra minne. Givetvis har media uppmärksammat målrekordet mest, både innan och efter. Och jag förstår invändningen mot att individuella rekord och utmärkelser prisas, men kom igen, det var liksom ett 80-årigt rekord som rök. Det finns inget stort fotbollsland där ett målrekord i landslaget inte skulle uppmärksammas och hyllas. Det där med guldbollar håller jag helt med om, det enda det visar på är att Zlatan har varit bäst (ja jag vet att det är subjektivt) under sin karriär, det är inte ett sätt att jämföra rättvist mot tidigare spelare.

Citat:
Det är väl bara under OS och VM man får mycket uppmärksamhet, för de här EHT-turneringarna har väl inget större värde.. Har dock blivit lite mer just i år pga. OS-uttagningen, annars är det väl mest poängrapportering från NHL, precis som för Zuccarello i Norge..
Ja, och vad handlar det om? Media gör sin bedömning av hur stort intresset är för hockey bland läsare och tittare och agerar utifrån det. Fotboll är större och då får man leva med att fler saker rapporteras om fotboll. Klickjakten inom digitala nyhetssajter styr helt, det är framför allt därför media rapporterar så tröttsamt jävla mycket om Zlatan hela tiden. För att intresset finns. Det är sorgligt att det inte blir "rättvisare" (eller vad man nu vill kalla det) rapportering sporter emellan, men det är så det ser ut.

Citat:
Ja, i början av den här säsongen (när jag senast kollade) var portugiska ligan strax före i UEFA:s ligaranking med knapp marginal, så det kan ju förstås ha ändrats sedan dess.. Handlar inte om att Lindelöf var bättre i Benfica än Zlatan i PSG (det var han ju definitivt inte!), utan att Ligue 1 pumpades upp som en större liga än vad den var, enbart pga. att Z spelade där..
Om du säger det så. Är själv inte stensäker på hur rankingen fungerar men Frankrike har en ganska klar ledning över Portugal, och så har det sett ut sedan förra säsongen (så hur Portugal kom ikapp och förbi och sen tappat igen som du hävdar förstår jag då inte). Ryssland klämmer sig in mellan dem.

Återigen, det är inget konstigt att Ligue 1 fick mer fokus i och med att vårt lands överlägset största stjärna gjorde en flytt dit. Kanske var det inte läge att skriva en krönika med rubriken "Zlatan skulle gått till Porto!". Det skiljde då så oerhört lite att det är fånigt att prata om den ena ligan bättre än den andra. Ungefär som att använda FIFA:s världsrankning för att bevisa att 86:e rankade laget X är bättre än 87:e laget Y.

Citat:
Självklart har det kommit en del negativ kritik mot Z genom åren, han har ju spelat i landslaget under 15 år.. Men tycker du det tagits upp många gånger i media hur den ledande spelarens uppträdande sätter standarden för ett lag? Tror du inte det hade gynnat laget om "Ibra" som superstjärna satt standarden för övriga spelare om han jobbade hårdast av alla där ute på planen.. Tonat ner individuella priser och varit tydlig med att det är laget som gäller, att inte överdriva jakten på sitt individuella målrekord som lagkapten och när han väl slagit det kanske tacka alla sina lagkamrater genom åren som gjort detta möjligt..
Det tror jag inte behöver tas upp särskilt ofta med tanke på hur självklart det är. Och det är ett område där Zlatan kritiserats väldigt mycket, att han ofta varit gnällig mot medspelarna och framstår som att han står över samtliga. Olika spelare har olika spelsätt, att Zlatan inte skulle jobba hårt är rent skitsnack enligt mig. Bara för att han inte är ettrig och tar onödigt tunga löpningar hemåt hela tiden är han inte lat. Och visst, kanske att laget skulle prestera bättre om Zlatan inte var lika sugen på målrekord.. själv tycker jag att det låter som att det är dessa övriga spelares problem snarare än Zlatans, om de nu påverkas så mycket av det. Att Hamrén älskade Zlatan och anpassade laget efter honom kan Zlatan lastas för, men inte helt och hållet. Han utnyttjade sin maktposition och fick det han ville. Jag kommer aldrig att kalla Zlatan för Sveriges bästa lagkapten genom tiderna om du tror det. Sitter du förresten med information om vad Zlatan i omklädningsrummet sagt eller inte sagt till sina lagkamrater?
Citera
2018-01-19, 20:17
Medlem
Hur många gånger har den självutnämnde ens kvalat in på topp tio över årets bästa fotbollsspelare?
Kolla facit alla ZlatanZlickare och gråt.
The case is rested.
Citera
2018-01-29, 08:15
Medlem
Tydligen så verkar Zlatan vara påväg till MLS-klubben LaGalaxy enligt Twellman som anses vara den allra mest pålitliga källan när det gäller fotboll i USA.

Citat:
Keep an eye on @LAGalaxy and @Ibra_official as it has gained some serious legs over the last couple of days. I think a deal gets done. #MLS

https://twitter.com/TaylorTwellman/status/957793555187224576

http://www.espnfc.com/story/3363900/zlatan-ibrahimovic-nearing-move-to-major-league-soccers-la-galaxy-sources
Senast redigerad av Hagoromo 2018-01-29 kl. 08:17.
Citera
2018-01-29, 13:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Tydligen så verkar Zlatan vara påväg till MLS-klubben LaGalaxy enligt Twellman som anses vara den allra mest pålitliga källan när det gäller fotboll i USA.

Ja, det var väl vad de flesta tippade redan när han lämnade PSG. Att det blev United var ju något av en skräll. I USA kan han säkert briljera ett par år till och behålla sin stjärnstatus, samtidigt som pressen inte är i närheten av den i Europa. Pirlo, Vieira, Kaká, Drogba, Gerrard och Lampard är bara några exempel från de senaste åren.
Citera
2018-01-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, det var väl vad de flesta tippade redan när han lämnade PSG. Att det blev United var ju något av en skräll. I USA kan han säkert briljera ett par år till och behålla sin stjärnstatus, samtidigt som pressen inte är i närheten av den i Europa. Pirlo, Vieira, Kaká, Drogba, Gerrard och Lampard är bara några exempel från de senaste åren.

Osäker på detta påstående (se feta). Har Pirlo etc briljerat? MLS är väl inte så kass liga ändå?

Vilken typ av fotboll spelas i MLS? Mer åt Pl hållet eller mer åt Italien/Brasse hållet?
Citera
2018-01-29, 16:31
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo

Lejon harvar väl inte i blåbärsligor?
Citera
2018-01-29, 18:54
Medlem
Är det fortfarande aktuellt att forska på Zlatans knä?
Citera
2018-01-30, 12:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Att det har blivit en "sanning" bland folk att Zlatan är vår överlägset bästa spelare genom tiderna är iaf helt uppåt väggarna.. Håller förstås Z där uppe i konkurrensen, men har väl insett att man själv ser fotboll mycket mer som en lagsport än många andra.. För mig är antal guldbollar och indviduella målrekord rätt oväsentligt..

I det stora hela handlar det för mig om att ta Sverige så långt som möjligt i mästerskapen, på klubblagsnivå är det att vinna Champions League (går att jämföra med ishockeyns Stanley Cup)..

När inte Z varken tagit medaljer för Sverige eller vunnit CL, så har jag väldigt svårt att ens sätta honom högst upp bland Sveriges fotbollsspelare, men med i konkurrensen är han ju ändå (säger ändå rätt mycket om att han har haft en fantastisk klubblagskarriär)..

För att få någon rättvisa i detta måste man helt enkelt se sig utomlands.

Här en lista:
https://www.fourfourtwo.com/features/fourfourtwos-100-greatest-footballers-ever
Zlatan 94:e
GUNNAR NORDAHL 54
Citat:
With 210 Serie A goals, Nordahl is the greatest Milan scorer of all time, and nobody – not even Andriy Shevchenko – could ever come close to his achievement. The powerfully built Swede was the top scorer in Italy five times during the six-year period between 1950 and 1955 – also an unprecedented feat.
Totalt 442 mål på 504 matcher i klubblag.
43 mål på 33 matcher i Svenska landslaget.
Citat:
Nordahl's transfer to Milan forced him to retire from the national team, as the rules at the time prevented professionals from the Swedish national team, being not called to 1950 FIFA World Cup along his fellows Gren and Liedholm. In his 33 matches in the national team, he scored a total of 43 goals.[5]
Han spelade alltså bara 6 år i landslaget och blev tvingad att sluta och spelade inte med landslaget när han öste in mål i Serie A och var som allra bäst. Hade han fått spela han han givet haft om inte över 100 landslagmål åtminstone långt över Zlatan. Där kan man givetvis hävda att det var enklare att ösa in mål på 50-talet men det finns otal andra spelare där som fortsätt räknas som bättre än Zlatan. Pelé, Puskás, Di Stéfano för att nämna några. En gissning är att det bara är ett fåtal av de spelare av idag som kommer om 20-30 år vara med där och utmana på listor som detta. Givetvis Messi och Ronaldo och någon mera men knappast Zlatan (mest då för att det kommer saknas att folk sett honom briljera i stora finaler). Om än då givet vara med på en svensk lista men då säkert mer en rättvärdig placering efter inte minst framförallt Nordahl och Liedholm.

När fans idag dock röstar så kommer Zlatan före. Det är ju dock förståeligt att fans av idag ser man till kända namn just idag och om en 10-15 år kommer färre tänka på Zlatan utan istället har de en ny favvo.
https://www.ranker.com/crowdranked-list/the-best-soccer-players-of-all-time

Sedan för svenska fans återstår det att se om Zlatan är med i topp även här om 20-30 år. För även de som fortsatt då har minnen från sommaren 1994 eller om även dessa kommer före Nordahl och Liedholm.

Allt detta kan givetvis förändras om Zlatan väljer att spela VM, blir skyttekung och Sverige tar medalj. Men just detta är det nog rätt höga odds på Får hoppas för hans del att det blir ett avslut som han vill och förtjänar med säg att han kommer över skadan och får spela 1-2 säsonger med LA Galaxy och där om möjligt kunna bygga upp Zlatan varumärket till något liknande Borg.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-01-30 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in