Citat:
Det är långt ifrån komplett, du "glömmer av" att det finns mer som påverkar
Allt klarar att bromsa, även betong. Betong må vara sprött det är inte som glas (interna spänningar som gör att allt bara spricker). När betongen går sönder så går den sönder i bitar och det ger också en broms.
Ja om vi tar dina säkerhetsiffror på 5, då kommer ett objekt att bromsas med den styrkan. Endast i undantagsfall går balkar eller annat sönder på ett sätt så faktorn minskar eller sätts ur spel, säkerhetsfaktorn "jobbar för fullt" då om du förstår vad jag menar. Men stål är elastiskt, det svajar exempelvis när det blåser. Kommer inte ihåg exakt men har för mig att WTC kunde svaja flera meter
Allt klarar att bromsa, även betong. Betong må vara sprött det är inte som glas (interna spänningar som gör att allt bara spricker). När betongen går sönder så går den sönder i bitar och det ger också en broms.
Ja om vi tar dina säkerhetsiffror på 5, då kommer ett objekt att bromsas med den styrkan. Endast i undantagsfall går balkar eller annat sönder på ett sätt så faktorn minskar eller sätts ur spel, säkerhetsfaktorn "jobbar för fullt" då om du förstår vad jag menar. Men stål är elastiskt, det svajar exempelvis när det blåser. Kommer inte ihåg exakt men har för mig att WTC kunde svaja flera meter
Det är på intet sätt "bortgglömt". Låt säga såhär, utan att det behöver vara ett bevis i sig, men en rätt god indicie. Det var en beräkning jag såg som tog hänsyn till just energin för att pulverisera betongen. För att denna kraft skulle påtagligt påverka förloppet så skulle all, precis all betong ha behövt komma ner till, om jag minns rätt 10-50mikrometer diameter. Dvs fruktansvärt många bindningar som skall brytas jämfört med om bitarna var i storlek med rutorna i ett armeringsjärn. Typ 10cm. Det är blir några tiopotenser mindre energi för att sprickbildningen skall vara nära vad som krävs för en signifikant skillnad, varav storheten blir negligerbar. (just för betongen)
Glas är skört för att det inte klarar dragspänningar, inte pga inre spänningar.
Visst är stål elastiskt, men om vi säger att vi har 5meter svaj åt vardera håll, dvs en pendling om 10m mellan ytterlägena. Så medför det "bara" ca 1% av längden, dvs en liten skjuvning.
När den övre delen nu är satt i rörelse och träffar bottendelen så skulle jag tro att vi har en situation som är betydligt mer "off center" än någon procent.
Ska säkerhetsfaktorn gälla så det ju när vi har ett snudd på perfekt lastfall, där så gott som all kraft är i gravitationsriktningen. Kommer vi bara lite från det idealfallet (10-15grader) så är bärigheten långt därifrån och stora skjuvkrafter som följd.
Men visst, jag håller med dig om att man behöver ställa upp ett samband för bromskraften. Däremot så är det inte trivialt givet alla olinjäriteter. Men det jag försöker säga är att det finns många aspekter som snabbt eller enskilt gör att säkerhetsfaktorn snabbt blir liten i storlek jämfört andra begränsande faktorer.