2017-04-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det är långt ifrån komplett, du "glömmer av" att det finns mer som påverkar

Allt klarar att bromsa, även betong. Betong må vara sprött det är inte som glas (interna spänningar som gör att allt bara spricker). När betongen går sönder så går den sönder i bitar och det ger också en broms.

Ja om vi tar dina säkerhetsiffror på 5, då kommer ett objekt att bromsas med den styrkan. Endast i undantagsfall går balkar eller annat sönder på ett sätt så faktorn minskar eller sätts ur spel, säkerhetsfaktorn "jobbar för fullt" då om du förstår vad jag menar. Men stål är elastiskt, det svajar exempelvis när det blåser. Kommer inte ihåg exakt men har för mig att WTC kunde svaja flera meter

Det är på intet sätt "bortgglömt". Låt säga såhär, utan att det behöver vara ett bevis i sig, men en rätt god indicie. Det var en beräkning jag såg som tog hänsyn till just energin för att pulverisera betongen. För att denna kraft skulle påtagligt påverka förloppet så skulle all, precis all betong ha behövt komma ner till, om jag minns rätt 10-50mikrometer diameter. Dvs fruktansvärt många bindningar som skall brytas jämfört med om bitarna var i storlek med rutorna i ett armeringsjärn. Typ 10cm. Det är blir några tiopotenser mindre energi för att sprickbildningen skall vara nära vad som krävs för en signifikant skillnad, varav storheten blir negligerbar. (just för betongen)

Glas är skört för att det inte klarar dragspänningar, inte pga inre spänningar.

Visst är stål elastiskt, men om vi säger att vi har 5meter svaj åt vardera håll, dvs en pendling om 10m mellan ytterlägena. Så medför det "bara" ca 1% av längden, dvs en liten skjuvning.

När den övre delen nu är satt i rörelse och träffar bottendelen så skulle jag tro att vi har en situation som är betydligt mer "off center" än någon procent.

Ska säkerhetsfaktorn gälla så det ju när vi har ett snudd på perfekt lastfall, där så gott som all kraft är i gravitationsriktningen. Kommer vi bara lite från det idealfallet (10-15grader) så är bärigheten långt därifrån och stora skjuvkrafter som följd.

Men visst, jag håller med dig om att man behöver ställa upp ett samband för bromskraften. Däremot så är det inte trivialt givet alla olinjäriteter. Men det jag försöker säga är att det finns många aspekter som snabbt eller enskilt gör att säkerhetsfaktorn snabbt blir liten i storlek jämfört andra begränsande faktorer.
Citera
2017-04-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
Men det jag försöker säga är att det finns många aspekter som snabbt eller enskilt gör att säkerhetsfaktorn snabbt blir liten i storlek jämfört andra begränsande faktorer.
Det stämmer inte, säkerhetsfaktorn går inte att slå ut annat än att spränga sönder den bärande strukturen innan. Det går också att se på kollapsen att din berärkning inte stämmer för skulle det vara så att det du beskriver stämmer så innebär det att den svampliknanden form man ser blir omöjlig. Att delar kastas åt sidan. Möter man inget motstånd på nervägen så faller det bara rätt ner
Citera
2017-04-05, 15:56
Medlem
Citat:
Det stämmer inte, säkerhetsfaktorn går inte att slå ut annat än att spränga sönder den bärande strukturen innan. Det går också att se på kollapsen att din berärkning inte stämmer för skulle det vara så att det du beskriver stämmer så innebär det att den svampliknanden form man ser blir omöjlig. Att delar kastas åt sidan. Möter man inget motstånd på nervägen så faller det bara rätt ner

Det är inte det jag skriver.

Jag säger att säkerhetsfaktorn gäller bara inom givna gränser. Går man utanför det så kan kollaps ske av mindre krafter.

Det jag skriver utesluter inget. OM du läser vad jag skriver så säger jag att kraften är tillräcklig för strukturell kollaps, varav kan slutledas till ett möjligt scenario. Även utan inräknade försvagningar. Därmed inte sagt att det kan vara annorlunda någonstans, men du kan inte på något sätt avskriva det som orimligt.

Hur kan du läsa ut det där i min beräkning? Men att saker flyger åt sidan kan väl inte uteslutas när vi har alla tänkbara krafter som verkar. Du påtalade ju själv mycket riktigt stålets fjädrande egenskaper.
Citera
2017-04-05, 16:09
Medlem
Citat:
Hur kan du läsa ut det där i min beräkning? Men att saker flyger åt sidan kan väl inte uteslutas när vi har alla tänkbara krafter som verkar. Du påtalade ju själv mycket riktigt stålets fjädrande egenskaper.

Här:
Citat:
I samband med impulsförlopp och vågor så blir "fördelning" bara missvisande.

I överföringsmomentet kommer betongen spricka och därmed tappa all bärighet. Detta då betong inte klarar deformation utan att spricka. Stålet kommer deformeras, då det är duktilt, men intressantare är huruvida bultförbanden klarar stötvågen.

Så någon egentlig fördelning sker inte, annat än att stötvågen hinner propagera ca 20m i stålet under impulsförloppet.

Så om du anser att byggnaden gav motstånd, hur stort var motståndet?
Citera
2017-04-05, 16:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Våningsplanen var konstruerade med en säkerhetsmarginal att klara av att statiskt bära upp 1.300 ton utöver själva våningsplanets vikt i sig.

Överdelarna som kraschade ner var ca 10 våningsplan och vägde ungefär 45.000 ton.

Då ska man dessutom lägga till i beräkningarna att "överdelarna" hade rörelseenergi.
Överbelastningen var helt enkelt massiv när rörelsen väl kommit igång...

http://www.tms.org/pubs/journals/jom/0112/eagar/eagar-0112.html
Citera
2017-04-05, 17:10
Medlem
Citat:
Här:

Så om du anser att byggnaden gav motstånd, hur stort var motståndet?

Vad är logiken i ditt citerande?

För att citera mig själv.

Citat:
Ska säkerhetsfaktorn gälla så det ju när vi har ett snudd på perfekt lastfall, där så gott som all kraft är i gravitationsriktningen. Kommer vi bara lite från det idealfallet (10-15grader) så är bärigheten långt därifrån och stora skjuvkrafter som följd.

Men visst, jag håller med dig om att man behöver ställa upp ett samband för bromskraften. Däremot så är det inte trivialt givet alla olinjäriteter. Men det jag försöker säga är att det finns många aspekter som snabbt eller enskilt gör att säkerhetsfaktorn snabbt blir liten i storlek jämfört andra begränsande faktorer.
Citera
2017-04-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Våningsplanen var konstruerade med en säkerhetsmarginal att klara av att statiskt bära upp 1.300 ton utöver själva våningsplanets vikt i sig.

Överdelarna som kraschade ner var ca 10 våningsplan och vägde ungefär 45.000 ton.

Det innebär att ett fall bromsas upp, våningarna klarar att "lyfta" mer än vad de själva väger
Citera
2017-04-05, 17:19
Medlem
Citat:
Vad är logiken i ditt citerande?

Om du menar att lyftkrafter plötsligt trollas bort, då stämmer det med att fallet accelerera ner. Men om byggnades lyftkrafter inte trollas bort, då bromsas ett fall

Och detta är högstadiefysik, gör man experiment så fungerar det så här
Citera
2017-04-05, 17:39
Medlem
Citat:
Om du menar att lyftkrafter plötsligt trollas bort, då stämmer det med att fallet accelerera ner. Men om byggnades lyftkrafter inte trollas bort, då bromsas ett fall

Och detta är högstadiefysik, gör man experiment så fungerar det så här

Nu är du ju dummare än tåget. Hur menar du att momentpunkten inte har betydelse för dimensioneringen?

Sluta tramsa om vilken nivån fysiken är på, fysiken är vad den är.
Citera
2017-04-05, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Man hade räknat på en 707 på väg in för landning.
Man hade INTE räknat på ett större, tyngre, bredare plan (767) i väsentligt högre hastighet.
Och man hade INTE räknat på efterföljande bränder av flygbränslet..

och

http://scott-juris.blogspot.se/The%20Height%20of%20Ambition%20Part%20Four.pdf

Någon random källa? Njae det där tror jag inte på. Varför tror du Bush C:O ville ha nåt att skylla på för att gå ut i kig och destabilisera hela mellanöstern?
Citera
2017-04-05, 18:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det innebär att ett fall bromsas upp, våningarna klarar att "lyfta" mer än vad de själva väger

Läs igen, våningarna vägde inte 1300 ton - de var byggda för att klara en belastning på 1300 ton. och utsattes för 45000 ton...
Citera
2017-04-05, 18:18
Bannlyst
Klokochsnygg har helt rätt.
Våningarna under skapar stor friktion och därmed bromskraft.
Enda sättet för en byggnad att kollapsa som t ex building 7 gjorde är om man spränger bort motståndet.
End of story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in