Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Det är en del av all krigföring... Om folk visste hur ryssarna våldförde sig på de tyska kvinnorna så skulle de flesta tappa hakan.
Jo, disciplinen i de ryska trupperna bröt delvis samman då i de sista månaderna av kriget. Många våldtäkter blev följden. Men inget är känt om att ryssarna skulle ha styckat och halshuggit tyska kvinnor och behållit kroppsdelar som lyckoamuletter, eller syssat med häxerier, eller eldat upp tyska kvinnor, häxbränningar, etc. Man vet också att vid Japans härjningar i Kina och Sydostasien under 1930-talet och WW2 att de japanska soldaterna var synnerligen grymma och vidriga gentemot kvinnorna där. Tex att gravida sprättats upp med svärd osv. Kongos extrema våld emot kvinnor finns det inte så värst många paralleller i modern tid. Rwanda är väl närmast och IS härjningar
Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Ja, Zaida Catalan visste säkert mer om det än du och jag och då skulle det vara att förvänta att FN's fredsbevarande styrkor antingen beskyddade Zaida eller avvisade beskydd beroende på om befälhavaren var inblandad i de sexuella övergreppen eller annan brottslig verksamhet som Zaida kunde vara ett hot mot eller att han upprätthöll sitt ansvar att skydda egen och FN's personal.
Jag har svårt att se att detta skulle vara fallet. Tänk på att Z & S var långt ner i hierarkin, långt långt ner. Så långt ner att FNs ledning inte riktigt visste att Z & S befann sig i det området, av allt att döma av vad de första kommunike'erna ifrån FNs ledning lydde. Inte heller att skyddsbehovet var uppfyllt. Jag antar att Z & S befann sig så långt ner i hierarkin att deras insyn i möjliga oegentligheter var liten. Tänk på att det finns 19000 FN-personal på plats och att då hålla reda på bara två personer (Z & S) som verkar göra sitt arbete i det tysta är väl inte prio ett.
Internt inom Kongo och FN så tror jag inte att de sexuella övergreppen som påstås är en jättestor fråga i Kongo eller i FN, med tanke på all annan galenskap och vansinne som pågår där.
Anders Kompass avslöjanden medförde ju knappast att han hamnade i en grund grav, och huvudet kortare, eller hur ?
Om FN skulle ligga bakom Z & S död så skulle jag tro att FN med alla dess resurser skulle ha både krattat, sopat och putsat banan innan morden. Dvs företagit en mängd åtgärder så att ingen kritk skulle kunna falla på FNs ledning. Och redan ha planerat allt ifrån början, inkl upptäckten av kropparna, och redan ha gärningsmännen uutpekade och i förvar inom kort tid.
Men visst är allt möjligt, tex att Wallström, Fridolin, Schyman, Sahlin och Romson beordrat morden, och hyrt in torpeder - antingen för att Zaida börjat avvika ifrån den feministiska läran, värdegrunden, och råkat skriva neger i något mail, eller att det varit ren avundsjuka.
Men det kan ju vara tradiotionellt maffioso stuk på mordet också tex spelskulder och liknande. Nu minns jag inte vilket land i Afrika där det fanns en liten vit maffia som tydligen förr var rätt så aktiv. Det gällde det väl mest handel med guld och ädelstenar och elfenben vill jag minnas.