2017-04-05, 13:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att ansvaret för Sharps och Zaidas ignorans kommer att landa på ledningen av FN i DRC.
Det här är ju ett otroligt smash-läge för Svenska (andra) journalister men med tröttmössorna i Sverige så gissar jag att det blir utländsk media som får visa vägen?

BCNUDH började sin verksamhet i RDC första halvåret 2015. Högste ansvarige för FN i RDC var då Martin Kobler.

Det kan vara så att den nuvarande högste chefen Maman Sidikou helt enkelt "ärvde" BCNUDH:s handlingsfrihet och inte hade så mycket att säga till om.

Kobler har ju i tidigare FN-uppdrag i Irak fått mycket kritik. Och under tiden i Kongo verkar han ha satsat hårt på att synas i media.

https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Kobler
Citera
2017-04-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hela pladdret om att det är mineralerna och dess höga värde åstadkommer dessa grymma krig och stamfejder är nog inte sant, bara nonsens. Långt innan man började med gruvverksamheter i Kongo och delar av Afrika så har det varit oroligt och stamkonflikter urartar helt efter en tid, och övergår till lågintensiva inbördeskrig. Det finns mängder av historiska berättelser om dessa småkrig.
-------
Men det normala i sådana här arbeten är att föra en loggbok, eller journal. Det verkar dock som att de var lite för ensamma där. De skulle kanske varit fler i teamet, och det hade gjort dem mera tryggare

Jag är oenig med dig på den punkten. Det handlar om mkt stora pengar och livsförsörjning för hela generationer framåt.

Jag är övertygad om att vi kommer att få se att detta är väl dokumenterat och ingen liten uflykt på helt eget bevåg av Michael och Zaida.
Citera
2017-04-05, 14:10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är oenig med dig på den punkten. Det handlar om mkt stora pengar och livsförsörjning för hela generationer framåt.

Konflikten i just Kasai beror dock inte naturtillgångar, utan på att indelningen i delstater/regioner ändrades härom året. Det var de "traditionella ledarna", hövdingarna i Kasai, inte helt nöjda med.

I Kongo (och i en del andra länder i Afrika?) har traditionella ledare/stamhövdingar inget formellt att säga till om. Men de har visst inflytande över folket, och får därför åtminstone i Kongo nån sorts apanage av staten.

I Kasai blev det lite bråk om det apanaget i samband med de nya gränsdragningarna och stamhövdigen Kamuina Nsapu dog när polisen stormade hans bostad sommaren 2016. Rebellrörelsen med samma namn som den döde hövdingen har knappast någon formell ledning, utan har egentligen sin grund i traditionella värderingar, där hövdingen har ett symbolvärde som man alltså anser att regeringen i Kinshasa kränkt.

Detta med stamhövdingars virtuella makt i Afrika utnyttjade för övrigt general Khaddafi, genom att komma till ett möte i Afrikanska Unionen 2009 omgiven av stamhövdingar från olika delar av Afrika, och med den officiella titeln "ledare för alla traditionella ledare", ungefär "alla hövdings hövding". KIng of kings. Stor skandal och en massiv inblandning i känsliga inre angelägenheter för många afrikanska länder.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7588033.stm
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-05 kl. 14:14.
Citera
2017-04-05, 15:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
BCNUDH började sin verksamhet i RDC första halvåret 2015. Högste ansvarige för FN i RDC var då Martin Kobler.

Det kan vara så att den nuvarande högste chefen Maman Sidikou helt enkelt "ärvde" BCNUDH:s handlingsfrihet och inte hade så mycket att säga till om.

Kobler har ju i tidigare FN-uppdrag i Irak fått mycket kritik. Och under tiden i Kongo verkar han ha satsat hårt på att synas i media.

https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Kobler

Jo, jag noterade själv chefsbytet då jag tittade på MONUSCO's sajt. Och visst kan det vara som du föreslår - antagligen väldigt troligt.
Jag noterade i ett tidigare inlägg några kommentarer om FN's....vad skall man kalla det....."interna psykologi"?
Din ovanstående kommentar drar åt samma håll
Citera
2017-04-05, 15:46
Medlem
Holdingbreaths avatar
"UD vet inte om det kommer att göras en kompletterande rättsmedicinsk undersökning och när begravningen kommer att ske," rapporterar Expressen.
Citera
2017-04-05, 16:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
"UD vet inte om det kommer att göras en kompletterande rättsmedicinsk undersökning och när begravningen kommer att ske," rapporterar Expressen.

Det blir väl för den Svenska åklagaren att besluta om?

Kanske den Afrikanska undersökningen hade adekvata experter som Svenska myndigheter är nöjda med? (Jag kommer inte ihåg till vilket land hennes kropp flyttades till?)
Citera
2017-04-05, 17:11
Medlem
Pengar_s avatar
Har varit väldigt tyst om mordet på Zaida. Detta skulle väl media tjatat om i veckor annars om någon i hennes position hade mördats? Ta t ex bussolyckan som inträffad det tjatas det om än. Bara en tanke.
Citera
2017-04-05, 20:56
Medlem
EarlTurners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengar_
Har varit väldigt tyst om mordet på Zaida. Detta skulle väl media tjatat om i veckor annars om någon i hennes position hade mördats? Ta t ex bussolyckan som inträffad det tjatas det om än. Bara en tanke.

Det beror på att hon (förmodligen)blev gruppvåldtagen, torterad, slaktad och halshuggen av svarta män i Afrika. De som äger media i Västvärlden vill inte att vita västerlänningar ska få ta del av information om hur verkligheten ser ut på riktigt, snarare än hur MSM, Hollywod och MTV har framställt den.

Det är alltid samma visa när det är icke-vita som utsätter vita för brott. Då är fulmedias intresse väldigt ljummet och det hela glöms snabbt bort.

Nu skulle ju något dylikt aldrig hända men tänk om en svensk FN-feminist hade blivit kidnappad, gruppvåldtagen och halshuggen av vita kristna män i något avlägset hörn av Ryssland? Då hade det varit en internationell toppnyhet under flera månader framöver och MSM skulle tjata och hetsa om det i flera olika länder. Det skulle hetsas för krig mot Ryssland och det hade ylats om "fascism", "den vite mannens grymma patriarkat" osv i all evighet.
Senast redigerad av EarlTurner 2017-04-05 kl. 21:01.
Citera
2017-04-06, 03:44
Medlem
wwrs avatar
Ja, det här verkar mörkas rejält. Dels passar det ju, som sagt, inte in den bild av världen som media vill ge oss. Men en del uppgifter i media är så konstiga att man undrar vad som hände och vad FN håller på med.

En grupp tillsatt av FN söker ansvariga för massakrer samt de försöker finna ur hur militanta grupper finansierar vapenhandel. (Och därmed antagligen försöka strypa deras vapenleveranser) Man befinner sig i vad som närmast kan betecknas som en krigszon. Samtliga de få vita i området betraktas förmodligen av de flesta som inkräktare som inte bör vara där och framförallt inte lägga sig i. FN betraktas säkert av många som en part i kriget.

Ser man det så, kan man ju förstå att de utskickade, av vissa grupper, betraktas som tillhörande fiendesidan.

Till den uppgiften skickar man en person med kyrklig bakgrund och en miljöpartist. Miljöpartisten är expert på humanitära frågor. Man ger ingen eskort. De åker moppetaxi ensamma med en tolk i djungeln.

De avrättades och begravdes.

Det fattas många uppgifter för att förstå detta. Tyvärr verkar inte media vilja ge oss dessa.
Senast redigerad av wwr 2017-04-06 kl. 04:11.
Citera
2017-04-06, 06:17
Medlem
Citat:
Hela pladdret om att det är mineralerna och dess höga värde åstadkommer dessa grymma krig och stamfejder är nog inte sant, bara nonsens. Långt innan man började med gruvverksamheter i Kongo och delar av Afrika så har det varit oroligt och stamkonflikter urartar helt efter en tid, och övergår till lågintensiva inbördeskrig. Det finns mängder av historiska berättelser om dessa småkrig.
Självklart är det sant... Vad tor du annars att i princip ALLA konflikter bygger på?
Jo NATURRESURSER. Om det sen gäller jakt, odlingsbar mark eller ädelstenar är skit samma. Konflikterna i kongo kan mycket väl bygga på just inkomster från mineral. Stammarna kommer in i bilden på det sättet att den stam som presidenten tillhör gynnas extra mycket av dessa inkomster därför vill alla stammar besätta just den posten. Att liera sig är inte lika luckerativt - men har man inte möjlighet att avsätta så är en allians det näst bästa. I princip alla konflikter handlar om makten över naturrserurserna. Religioner och stammar är bara förevändningar. Korstågen handlade in om religion i grunden. Det var erövringar av areal, men det lät bra när man sa att det var i guds namn....
Citera
2017-04-06, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är en del av all krigföring... Om folk visste hur ryssarna våldförde sig på de tyska kvinnorna så skulle de flesta tappa hakan.

Jo, disciplinen i de ryska trupperna bröt delvis samman då i de sista månaderna av kriget. Många våldtäkter blev följden. Men inget är känt om att ryssarna skulle ha styckat och halshuggit tyska kvinnor och behållit kroppsdelar som lyckoamuletter, eller syssat med häxerier, eller eldat upp tyska kvinnor, häxbränningar, etc. Man vet också att vid Japans härjningar i Kina och Sydostasien under 1930-talet och WW2 att de japanska soldaterna var synnerligen grymma och vidriga gentemot kvinnorna där. Tex att gravida sprättats upp med svärd osv. Kongos extrema våld emot kvinnor finns det inte så värst många paralleller i modern tid. Rwanda är väl närmast och IS härjningar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, Zaida Catalan visste säkert mer om det än du och jag och då skulle det vara att förvänta att FN's fredsbevarande styrkor antingen beskyddade Zaida eller avvisade beskydd beroende på om befälhavaren var inblandad i de sexuella övergreppen eller annan brottslig verksamhet som Zaida kunde vara ett hot mot eller att han upprätthöll sitt ansvar att skydda egen och FN's personal.

Jag har svårt att se att detta skulle vara fallet. Tänk på att Z & S var långt ner i hierarkin, långt långt ner. Så långt ner att FNs ledning inte riktigt visste att Z & S befann sig i det området, av allt att döma av vad de första kommunike'erna ifrån FNs ledning lydde. Inte heller att skyddsbehovet var uppfyllt. Jag antar att Z & S befann sig så långt ner i hierarkin att deras insyn i möjliga oegentligheter var liten. Tänk på att det finns 19000 FN-personal på plats och att då hålla reda på bara två personer (Z & S) som verkar göra sitt arbete i det tysta är väl inte prio ett.

Internt inom Kongo och FN så tror jag inte att de sexuella övergreppen som påstås är en jättestor fråga i Kongo eller i FN, med tanke på all annan galenskap och vansinne som pågår där.

Anders Kompass avslöjanden medförde ju knappast att han hamnade i en grund grav, och huvudet kortare, eller hur ?

Om FN skulle ligga bakom Z & S död så skulle jag tro att FN med alla dess resurser skulle ha både krattat, sopat och putsat banan innan morden. Dvs företagit en mängd åtgärder så att ingen kritk skulle kunna falla på FNs ledning. Och redan ha planerat allt ifrån början, inkl upptäckten av kropparna, och redan ha gärningsmännen uutpekade och i förvar inom kort tid.

Men visst är allt möjligt, tex att Wallström, Fridolin, Schyman, Sahlin och Romson beordrat morden, och hyrt in torpeder - antingen för att Zaida börjat avvika ifrån den feministiska läran, värdegrunden, och råkat skriva neger i något mail, eller att det varit ren avundsjuka.

Men det kan ju vara tradiotionellt maffioso stuk på mordet också tex spelskulder och liknande. Nu minns jag inte vilket land i Afrika där det fanns en liten vit maffia som tydligen förr var rätt så aktiv. Det gällde det väl mest handel med guld och ädelstenar och elfenben vill jag minnas.
Citera
2017-04-06, 09:18
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se att detta skulle vara fallet. Tänk på att Z & S var långt ner i hierarkin, långt långt ner. Så långt ner att FNs ledning inte riktigt visste att Z & S befann sig i det området, av allt att döma av vad de första kommunike'erna ifrån FNs ledning lydde. Inte heller att skyddsbehovet var uppfyllt. Jag antar att Z & S befann sig så långt ner i hierarkin att deras insyn i möjliga oegentligheter var liten. Tänk på att det finns 19000 FN-personal på plats och att då hålla reda på bara två personer (Z & S) som verkar göra sitt arbete i det tysta är väl inte prio ett.

Internt inom Kongo och FN så tror jag inte att de sexuella övergreppen som påstås är en jättestor fråga i Kongo eller i FN, med tanke på all annan galenskap och vansinne som pågår där.

Anders Kompass avslöjanden medförde ju knappast att han hamnade i en grund grav, och huvudet kortare, eller hur ?

Om FN skulle ligga bakom Z & S död så skulle jag tro att FN med alla dess resurser skulle ha både krattat, sopat och putsat banan innan morden. Dvs företagit en mängd åtgärder så att ingen kritk skulle kunna falla på FNs ledning. Och redan ha planerat allt ifrån början, inkl upptäckten av kropparna, och redan ha gärningsmännen uutpekade och i förvar inom kort tid.

Men visst är allt möjligt, tex att Wallström, Fridolin, Schyman, Sahlin och Romson beordrat morden, och hyrt in torpeder - antingen för att Zaida börjat avvika ifrån den feministiska läran, värdegrunden, och råkat skriva neger i något mail, eller att det varit ren avundsjuka.

Men det kan ju vara tradiotionellt maffioso stuk på mordet också tex spelskulder och liknande. Nu minns jag inte vilket land i Afrika där det fanns en liten vit maffia som tydligen förr var rätt så aktiv. Det gällde det väl mest handel med guld och ädelstenar och elfenben vill jag minnas.

Zaida och Michael var inte någon del av hierarkin. Deras expertgrupp skall vara en fristående granskningsorgan oberoende av den lokale FN befälhavaren och hans hierarki av 19 000 FN anställda.

Zaida skulle rapportera direkt till FN's generalsekreterare och säkerhetsrådet vilket ger henne en status som gör att ingen som helst information får undanhållas henne i hennes granskningsuppdrag.

Det är just därför jag skrev detta inlägg och betraktar henne som ett "High Value Target"

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det formligen vimlar av experter på uppträdande i högriskområden i Afrika när man läser tråden.

En sak som jag funderar över är om Zaida Catalan kan ha varit en så kallad "High Value Target" för någon maktmänniska som känt sig hotad av hennes utredningar. Riskanalyser i all ära men då gäller inte vanliga procedurer och streetsmarthet.

Som en liten överkurs i ämnet kan ni läsa läsa Eeben Barlows tankar om detta i länken jag bifogar.

Om ni inte vet vem Eeben Barlow var så rekommenderar jag er att inte bli ett "High Value Target".

THE NEUTRALISATION OF HIGH-VALUE TARGETS
http://eebenbarlowsmilitaryandsecurityblog.blogspot.se/2010/04/neutralisation-of-high-value-targets.html

Anders Kompass blev väl neutraliserad så det sjöng om det. Hade han propsat på att kämpa vidare hade han varit död nu kan jag tro. Läs och begrunda.

Detta har hänt: FN-skandalen och Anders Kompass

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/detta-har-hant-fn-skandalen-och-anders-kompass?cmpid=deld:ny:20170404:detta-har-hant-fn-skandalen- och-anders-kompass:nyh

Att först Anders Kompass blev neutraliserad och sedan Zaida Catalan mördas är besvärande för FN.

Dina spekulationer med personnamn om vilka som kan varit anstiftare hade säkert gett dig mängder av "gilla"-poäng här på Flashback om dom hade haft en sådan funktion, dock inte från mig. I en rättssal hade du avkrävts bevis och kunnat blivit delgiven misstanke om brott om du inte presterat bevis.

Låt oss invänta utredningen från FBI och rapporten innan vi går så långt i kategoriska slutsatser. Med den tvärsäkra övertygelse du har om din egen kompetens, erfarenhet och kunskap om FN i Kongo kan du också kontakta FBI och erbjuda din expertis. Här får du adressen

https://www.fbi.gov/contact-us/legal-attache-offices/europe/copenhagen-denmark

Copenhagen, Denmark
American Embassy: 011-45-3341-7100
Stockholm, Sweden Suboffice
46-8783-5488
Nations covered: Denmark, Faroe Island, Finland, Greenland, Iceland, Norway, Sweden

Till slut en fråga. Varför försöker du minimera allvaret i sexuella övergrepp?
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-06 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in