Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Har du redan börjat speca utredningsdirektiv?
Vänta och se om inte det finns någon med insyn som släpper "titbits" av information till journalister. Zaida hade säkert väninnor med god insyn i både FN och högriskområden i Afrika.
Det kommer mera och med dina kunskaper och detaljgranskning av mediauppgifter kan du säkert bilda dig en bättre uppfattning än vi andra.
Den 27 mars hittades hon död, idag är det den 4 april. Skall det släppas något stort om detta så måste det vara många journalister som inte är styrda av västerländsk mediacenter. Ett sådant tillfälle skulle ju ha kunnat vara konventet med 450 journalister som i helgen samlades i S:t Petersburg. Ryssland har ju sina intressen i Kongo också.
När det gäller svenska journalister kanske jag kan bidra med lite kunskap till dig. Alla sådana här artiklar läses av chefredaktören som censurerar utifrån de som har makten i hans tidning eller medieföretag. Som liten fick jag följa med min far till nattredaktionen på Göteborgs posten och förstod redan då hur vinklad och styrd allmänhetens information var.
Kanske vi missförstår varandra?
Som jag ser det så finns det två omständigheter att utreda:
1. Gärningsmännen - vem/vilka mördade mopperesenärerna?
2. Ansvaret - vem/vilka är ansvarig/ansvariga för att mopperesan företogs?
Jag inser att 1. inte är helt lätt och det vore ju suveränt om FBI har fått tag på något intressant, något som kan ge vägledning, då de kommit över Sharp's sms meddelanden.
Men vad det gäller 2. så vill jag mena att det borde vara så mycket lättare - trots FN-tjänstemäns väl invanda ovilja att erkänna misstag.
Baserat på den säkerhetsplan som gäller för landet och kanske även en särskild för området, så kan man snabbt göra klart om mopperesan var förenlig med planen?
Om resan var förenlig med planen, vilket jag inte tror, så är ju den biten avklarad. Men skulle det vara så att den inte var förenlig med planen, vilket jag tror, så finns det en hel del att gräva i, även för journalister med ansvarskänsla.
Någon måste vara ansvarig för beslutet att ta sig till området med moppar. Att säkerhetsrådet beordrade det har jag svårt att tro på. En sådan order, utan att resan var sanktionerad av ansvarig för operationen i DRC, den håller inte.
Jag har även svårt att tro att FN's ansvarige i DRC sanktionerat den, det vore ju nära nog "självmord" som högre FN-tjänsteman.
Själv så tror jag att Sharp och Zaida visat prov på övermod efter tidigare framgångar med mopedåkande.
Men som sagt var, vi vet inte men när det gäller 2. så är det en övertygelse att media kan (och borde) gräva för att bringa klarhet i saken. Om media inte håller luppen på det hela så ökar möjligheten för att ansvariga FN-tjänstemän, om ansvariga, kommer att ha en större chans att sopa ansvaret under mattan.
Om tidningar så vet jag noll och intet så jag går på din information!