2017-04-02, 11:33
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja, precis vi kan iallafall vara överens om att morden och halshuggningen bara är en social konstruktion - Så kan vi arkivera detta ärendet - Att detta passar bra in i den feministiska teoribyggnaden kring verkligheten i stort ?

Feministisk teoribyggnad håller alltså - Vi kan alltså sova lugnt...
Feministerna hade rätt hela tiden tydligen

Å jag vet att det är 1a April idag

Undrar om hur hon bodde på för vis om Sharp & Catalan bodde när varandra ? - De flesta mord på vita i Afrika av det här slaget har väl oftast skett i hemmet eller i nära anslutning av hemmet, dvs rånmord i de flesta fall. Inte som nu ute i bushen.

Och det intressanta är att det finns debattörer, även i den här tråden, som för fram idén att den "sociala konstruktionen" kan skyllas på tidigare Europeiska kolonialmakter......bla bla bla

Men med en viss erfarenhet från regionen så inser man väldigt snabbt att klantraditionerna vaccinerat regionen från varje form av Europeisk feminism eller demokratisering. Det går helt enkelt inte.
Dessa klaner, med sina hövdingar, kommer att fortsätta att kriga om resurserna, om det sedan handlar om dricksvatten, land, boskap, koppar, guld eller diamanter, det gör detsamma.

Det finns enbart två lösningar.....att skicka ditt så många soldater, så mycket krigsmaterial, att samtliga stammar kan "kväsas" och tvingas att leva enligt Europeiska normer. Eller, att man lämnar landet åt sitt eget öde.
Ingen kommer att vara redo att finansiera den ockupationsmakt som skulle krävas, och av ideologiska skäl så är det allt för svårt för Europa att inte ha lite gulliga projekt som berör demokratisering och feminism.

Men sanningen är ju att den väg som Europa och andra nu har slagit in på kommer aldrig att fungera. Enbart ett jädrans slöseri med pengar, tyvärr.

Kidnappningar, våldtäkter och stympningar är en del av den traditionella krigföringen i regionen. Att på något sätt försöka att utreda just det här brottet, samtidigt som masslaktande av Afrikaner knappt får Européer att höga på ögonbrynen.....tja, det vore mycket smartare om vi lät folket i DRC att sköta sig själva.

Men men, dessa FN-uppdrag, den humanitära "biståndseliten", de kommer alltid att hävda att de behövs eftersom de är så förbannat välbetalda.
Citera
2017-04-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
På vems uppdrag reste hon?
Här kommenteras den bristande säkerheten med att hon reste på uppdrag av FNs generalsekreterare och att säkerheten då måhända inte är så extensiv. Men tidigare har det stått att hon skulle varit där på uppdrag av FN som organisation. Säkerhetsrådet har specifikt nämnts, vilket förefaller märkligt med tanke på frånvaro av säkerhetsarrangemang vad det verkar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yoAEe/gatan-varfor-reste-hon-utan-skydd

Om man nu spekulerar att de erbjudits livvakter men avvisat detta kan inte detta öka risken mer än bara det att man inte har skydd?

Någon nämde att folk kanske pratar lättare om inte livvaktsskyddet finns där, men kan det inte väcka misstro om någon kommer på moppe och säger sig vara för FNs uppdrag men inte har det arrangemang som brukar finnas med FN involverat? Även om det finns en misstro mot FN så brukar väl inte FN utsända arbeta "hemligt"?

(Förlåt om jag är frågvis men jag blirinteklok på det här, ju mer jag läserdesto obegripligare verkar det).

Margot Wallströms borde veta men är väl inte intresserad av att gräva med tanke på alla de sexuella övergrepp som FN-soldater utsätter befolkningen för som de skall skydda. Hon sitter ju i Säkerhetsrådet. Zaida Catalan kanske visste mer än vad som var hälsosamt och skickades ut på "självmordsuppdrag" utan att själv begripa det. Maktmänniskor inom FN är inga snälla människor.

Vad gjorde Sverige för att skydda en svensk medborgare?
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-02 kl. 11:42.
Citera
2017-04-02, 11:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men nu kanske det inte handlade om att gräva upp liken - just den biten kommer i ett mycket senare skede. Detta handlade om att som en liten grupp åka in, skapa bra relationer med lokalbefolkningen och försöka gräva fram vittnen till händelserna, både avrättningar och sedan jobbet med att begrava kropparna. Först när man fått mer kött på benen, både om huruvida det verkligen hänt och framförallt var kropparna kan tänkas ligga begravas börjar man gräva. Kongo är ett riktigt stort land och du tar inte med en spade och åker runt och gräver lite på måfå....
Så det förefaller inte alls underligt med två experter - det enda som är underligt är att det inte hade ett eget fordon och en grupp vakter.
Men det kan förklaras med att de inte vill skylta med sin närvaro - folk är rädda för precis allt och alla där eftersom alla slåss mot alla. Det är inte smart att prata med FN-utredare, inte smart att prata med fel personer över huvud taget. Och hur du vet att du ska prata med någon är när denna börjar hota, slå och tortera dig - då är det "rätt kille" och kanske läge att snacka.
Kommer det en stor vit Landcruiser med texten UN så lär folk hålla käft. Detta var ett sätt att mer inkognito närma sig folk och få dem att kanske prata.
Det kan vara så att de hade frågat runt efter lokala guider och diskret transport. Någon har skvallrat, någon kan ha fått en direkt fråga någon kan ha hört någon annan få frågan, till någon och detta "ordnades" då av antagonisterna som ville bli av med dem. Förutom att alla är livrädda går alla dessutom att köpa.
Den stora frågan är dock fortfarande huruvida detta var sanktionerat av FN eller egna initiativ.
Med tanke på deras sätt att resa, det är min övertygelse att det inte var enligt de instruktioner som FN har implementerad i regionen.
Det har framkommit, även i media (sparade inte länkarna) att deras sätt att resa ursäktades med att de inte ville provocera med FN's vita bilar, etc.
Men till syvende och sist, de säkerhetsregler som FN's Representative till DRC har skrivit under, de gäller för ALLA FN-tjänstemän samt de som arbetar för organisationer som FN har avtal med och finansierar.

Sedan trådens inledning så har jag noterat att en viktig fråga att få klarhet i är om deras sätt att resa sanktionerades av ansvariga (inom FN i DRC) eller om det var Zaidas (med kollegor) egen idé?

Och det är jädrans märkligt att de jamsande Svenska journalisterna inte gräver i den saken, men å andra sidan så är väl det en form av bekräftelse på att det var Zaida (med kollegor) som själva beslöt att bryta mot rådande säkerhetsregler?

Nu så skall alla spåren sopas igen....."biståndseliten" behöver en hjältinna!
Citera
2017-04-02, 11:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Med tanke på deras sätt att resa, det är min övertygelse att det inte var enligt de instruktioner som FN har implementerad i regionen.
Det har framkommit, även i media (sparade inte länkarna) att deras sätt att resa ursäktades med att de inte ville provocera med FN's vita bilar, etc.
Men till syvende och sist, de säkerhetsregler som FN's Representative till DRC har skrivit under, de gäller för ALLA FN-tjänstemän samt de som arbetar för organisationer som FN har avtal med och finansierar.

Sedan trådens inledning så har jag noterat att en viktig fråga att få klarhet i är om deras sätt att resa sanktionerades av ansvariga (inom FN i DRC) eller om det var Zaidas (med kollegor) egen idé?

Och det är jädrans märkligt att de jamsande Svenska journalisterna inte gräver i den saken, men å andra sidan så är väl det en form av bekräftelse på att det var Zaida (med kollegor) som själva beslöt att bryta mot rådande säkerhetsregler?

I länken jag postade i mitt inlägg grävs det lite i detta, med tesked förvisso men man skrapar lite i det i vart fall.
Citera
2017-04-02, 11:49
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Margot Wallströms borde veta men är väl inte intresserad av att gräva med tanke på alla de sexuella övergrepp som FN-soldater utsätter befolkningen för som de skall skydda. Hon sitter ju i Säkerhetsrådet. Zaida Catalan kanske visste mer än vad som var hälsosamt och skickades ut på "självmordsuppdrag" utan att själv begripa det. Maktmänniskor inom FN är inga snälla människor.

Vad gjorde Sverige för att skydda en svensk medborgare?

De sexuella övergreppen, det är en del av "krigföringen" i allt för många Afrikanska regioner. Om det sedan är soldater under en "krigsherre", ingår i en nationell armé eller är en del av FN's fredsbevarande styrkor......vad är att förvänta?
Citera
2017-04-02, 11:59
Medlem
Citat:
De sexuella övergreppen, det är en del av "krigföringen" i allt för många Afrikanska regioner. Om det sedan är soldater under en "krigsherre", ingår i en nationell armé eller är en del av FN's fredsbevarande styrkor......vad är att förvänta?

Ja, Zaida Catalan visste säkert mer om det än du och jag och då skulle det vara att förvänta att FN's fredsbevarande styrkor antingen beskyddade Zaida eller avvisade beskydd beroende på om befälhavaren var inblandad i de sexuella övergreppen eller annan brottslig verksamhet som Zaida kunde vara ett hot mot eller att han upprätthöll sitt ansvar att skydda egen och FN's personal.
Citera
2017-04-02, 11:59
Medlem
wwrs avatar
Det är svårt att ens gissa vem som var ansvarig för resan.

Jag gissade privatresa. Kanske uttråkade av att tvingas bo i förläggning största delen av tiden (gissning). Med tiden ökar risken för slarv och enstaka felbeslut. Men de hade ju tolk med vilket kan tala för uppdrag.

Men FN skickar ju ingen på riskabelt uppdrag. Det blir dyrt när anhöriga stämmer. De omkomna hade erfarenhet av Afrika och säkert inga förhoppningar om att "göra skillnad" och få fred i Kongo. Får man bara till några sidor av det som chefen förväntar sig, duger det. Inte riskerar man livet för en rapport. Så görs inte karriär inom FN.

Att åka mc-taxi måste väl vara det riskablaste transportmedlet. Utan livvakter! FN har sanktioner mot gerilla, utreder massaker av armén. Alla vita kan ses som inkräktare, speciellt de som vill "kontrollera" landet.

Västerlänningarna och tolken dödades, kanske inte förarna. Västerlänningarna begravdes (talar mot rånmord). Detta kan tala för "politiska" orsaker till morden. Afrikanen med viss anknytning till FN (tolk) hittades död.

Tidningarna inget att hoppas på längre, de trumpetar bara ut ägarnas åsikter numera. Stanley hittade Livingstone. DN skickade team till Irak. De påstod sig ha blivit skjutna i huvudet och kroppen (vilket inte ens våra stridsförband blivit) och for hem igen.

Det kommer kanske inget svar här.

Edit
Citat:
...

Det låter ju tänkbart, förstås.
Senast redigerad av wwr 2017-04-02 kl. 12:16.
Citera
2017-04-02, 12:05
Medlem
Citat:

Oavsett vilket var FN's befälhavare i området skyldig att beskydda Zaida Catalan och skall utredas.

FN's befälhavare kan inte veta vilka instruktioner Zaida har och skall uppriktigt sagt inte lägga sig i det.

Ansvariga inom FN I DRC utreds för sexuella övergrepp. Det är kanske om detta det hela handlar.

UN sexual misconduct investigation in DR Congo finds violations and cases of abuse
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=53609#.WODOVP-5mf3
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-02 kl. 12:13.
Citera
2017-04-02, 12:15
Medlem
Citat:
Det är en del av all krigföring... Om folk visste hur ryssarna våldförde sig på de tyska kvinnorna så skulle de flesta tappa hakan.

Citat:
Oavsett vilket var FN's befälhavare i området skyldig att beskydda Zaida Catalan och skall utredas.

FN's befälhavare kan inte veta vilka instruktioner Zaida har och skall uppriktigt sagt inte lägga sig i det.

Ansvariga inom FN I DRC utreds för sexuella övergrepp. Det är kanske om detta det hela handlar.

UN sexual misconduct investigation in DR Congo finds violations and cases of abuse

Det är en ömsesidig överenskommelse... Han kan inte skydda någon som medvetet bryter mot reglerna.
Citera
2017-04-02, 12:15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
I länken jag postade i mitt inlägg grävs det lite i detta, med tesked förvisso men man skrapar lite i det i vart fall.
Stort tack!
Väldigt intressant....av flera skäl!

Jag noterade att de som kan anses som kritiska till Zaidas beteende ville vara anonyma och de som försökte att ursäkta hennes beteende hade sina namn noterade.

Noteras kan även att artikeln bekräftar vad jag tidigare har skrivit i tråden, att FN har rigorösa säkerhetsregler väl implementerade i regionen.

Att mopedresenärerna inte följde de rådande säkerhetsreglerna borde vara klarlagt. Den återstående frågan är vems beslutet var eller vem som sanktionerade mopedresan?

Klart är att personer under säkerhetsrådet eller vilken FN-struktur det månde vara, kan inte (får inte!) kringgå de säkerhetsregler som råder för ett land/område!

Ur ett "FN-perspektiv" så finns det inte några ursäkter. Det skall bli intressant att se om media gräver vidare eller om det kommer att handla om "damage control"?
Citera
2017-04-02, 12:21
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Läs var jag skriver!

Jag har stor erfarenhet vad det gäller arbete i Afrika (under inbördeskrig). Jag har lite att komma med då jag debatterar i den här frågan.

Vad du skriver är nys. Oavsett vad Zaida utreder eller vem som är hennes uppdragsgivare, då hon befinner sig i Kongo för FN's räkning så är det FN's väl implementerade säkerhetsreglerna i Kongo som gäller för Zaida.
Det var hennes förbannade skyldighet att följa dessa regler. Skulle reglerna försvåra hennes arbeta så blir det att ställa in det, eller att hos FN-ansvarig i DRC att begära tillstånd att frångå reglerna.
Men då jävlar, då sitter någon annans huvud löst om något händer så du kan vara övertygad om att så inte har skett.
Citera
2017-04-02, 12:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är en ömsesidig överenskommelse... Han kan inte skydda någon som medvetet bryter mot reglerna.
Min fetning.

Jepp! Det är nog där som skon klämmer. Hur skall FN kunna skydda någon som medvetet bryter mot reglerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in