2017-04-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelblad
Svar C är fel. HP försöker som vanligt lura in en i en fälla. "Att eleverna är vana vid den ena termen medan läroböckerna använder endast den andra.". Det står ingenstans i texten att läroböckerna ENDAST använder den andra. Står att många gör det men det påstås aldrig att alla gör det.

Svaret hade varit korrekt om det inte stod ENDAST.

Så tänkte jag med när jag valde D) ATT de sällan hittar entydiga förklaringar när de söker sj

de ger ju också 2 exempel vardera på radie/diameter definitioner när eleven söker på internet så det är ju ett problem.

HPA hade alltså fel på den?
Citera
2017-04-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propaman
Så tänkte jag med när jag valde D) ATT de sällan hittar entydiga förklaringar när de söker sj

de ger ju också 2 exempel vardera på radie/diameter definitioner när eleven söker på internet så det är ju ett problem.

HPA hade alltså fel på den?

Har samma svar som er här, man får ju hoppas att dom har fel och vi har rätt!
Ska bli spännande på onsdag!
Citera
2017-04-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloggmastarn
För mig: PP3 version 2 fråga 25 - men HPakademin verkar ha bytt namn från version 2 till version a? Väldigt förvirrande. Ordningen på svaren i just denna fråga är dock samma.
Jag valde "Tillämpades - Kringgå" men enligt HPakademin skulle det vara "Infördes - Avveckla". Får erkänna att "infördes" passar bättre än "tillämpades" i sammanhanget.

Hpakademin hade gjort proven "tvärt om" vid sin rättning på provdagen, därför har facit bytt plats på hemsidan. Eftersom man inte då visste vilken som var vilken så kallade man de 1 och 2, men studera.nu kallar de A och B. Hpakademins 1 heter nu B, så tvärt om bara.
Citera
2017-04-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Mr. Smart kanske kan vara så vänlig att upplysa oss om det rätta svaret då?

Själv svarade jag D, men är inte så snabb som du på att upplysa andra vad som är fel när jag själv inte vet det rätta svaret.

Jag är inte helt säker såg nu att enl mitt häfte har jag svarat B vilket stämmer med HPakademins facit. Däremot är jag rätt säker på att jag valde alternativ A... är förvirrad..
Senast redigerad av virvelblad 2017-04-03 kl. 20:17.
Citera
2017-04-03, 19:59
Medlem
Citat:
Har samma svar som er här, man får ju hoppas att dom har fel och vi har rätt!
Ska bli spännande på onsdag!

repeal
Senast redigerad av Propaman 2017-04-03 kl. 20:05.
Citera
2017-04-03, 20:01
Bannlyst
Är det några fler svar som hpakademin har ändrat på de fyra olika provpassen utöver uppgift 22 på provpass 1a?
Citera
2017-04-03, 20:04
Medlem
Svarade A på den frågan med grund på:

Citat:
I årskurs 7 möter många elever återigen begreppen
omkrets och area, och nyheten för flera är att beräkna
omkrets och area på cirklar.

Nu i efterhand känns det som en svag förklaring, men hoppas kan man.
Citera
2017-04-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE

hmmmmm jag som svarade D läste nyss texten och tycker att

"I årskurs 7 möter många elever återigen begreppen
omkrets och area på cirklar"

låter väldigt mkt som att A är rätt. Att det ej finns entydiga definitioner var inte själva grejen

omkrets och area på cirklar."

".. Är det den eller den som är diameter? Eleven pekar
i en figur men har svårigheter..."

DE har alltså problem med att koppla begreppen som de redan kan, med cirklar. alltså A) att använda kunskap på nya sätt-.
Senast redigerad av Propaman 2017-04-03 kl. 20:12.
Citera
2017-04-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE

Tror du missade uhrs hint i rubriken också. D som i Diameter!
Citera
2017-04-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelblad
Svar C är fel. HP försöker som vanligt lura in en i en fälla. "Att eleverna är vana vid den ena termen medan läroböckerna använder endast den andra.". Det står ingenstans i texten att läroböckerna ENDAST använder den andra. Står att många gör det men det påstås aldrig att alla gör det.

Svaret hade varit korrekt om det inte stod ENDAST.

"Många läroböcker använder numera bara termen radie, och i beräkningar av omkrets används då 2r." Dunno, låter som om "endast" är faktiskt med i texten.
Citera
2017-04-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propaman
omkrets och area på cirklar."

".. Är det den eller den som är diameter? Eleven pekar
i en figur men har svårigheter..."

DE har alltså problem med att koppla begreppen som de redan kan, med cirklar. alltså A) att använda kunskap på nya sätt-.

Tror inte det är begreppen som de redan kan de har svårt med (dvs "area" och "omkrets", t.ex. omkrets/area av en triangel), utan de nya begreppen "radie" och "diameter". Man använder ju inte "radie" och "diameter" innan man börjar räkna på cirklar.
Citera
2017-04-03, 20:28
Medlem
HuQs avatar
Citat:
Äh misströsta inte! Med förra årets normering har du ju 1.65, ett skitgrymt resultat!
Tänk också på att det är bland den svåraste normeringen och chansen att du får 1.7 skulle jag säga är stor!
Annars är det bara som du säger att ta nya tag till höst igen, lycka till!

Tack så mycket för peppen. Får hålla tummarna! Kan eventuellt kamma hem en poäng extra på PP1a då jag på fråga 13, om medelhastighet, enligt mitt kontrollpapper valt alternativ B fast jag vet att jag på provet direkt kom fram till att C var korrekt. Får hoppas att jag skrivit av fel från provhäfte till kontrollpapper och inte gjort samma miss från provhäfte till svarshäfte... Jaja, det märker jag i maj.

Lite off topic: någon som vet vad som händer i antagningen om flera kandidater ligger på samma HP-poäng? Kollar de in betygen då? Jag har liksom 21.25 i snitt och behöver 21.50 och så får jag antagligen 1.65 i HP och behöver minst 1.65.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in