2017-04-03, 19:04
Medlem
HuQs avatar
Gjorde mitt första HP i lördags. Hade ändå övat en hel del och brukar vanligtvis prestera bra under provtillfällen. När jag gjort proven hemma under riktig tidspress etc har jag hamnat på 1.9-2.0 på KVA och runt 1.7-1.8 på VERB. Behöver 1.7 för min utbildning och gick till provlokalen och kände mig ganska trygg men nervös inför dagen. Dålig sömn iof.

Nu när jag får resultatet känns det så jävla pissigt. Har gått igenom provet precis och visst, det var några saker jag på riktigt inte kunde men hade jag inte slarvat bort en massa mattepoäng och gått på magkänslan mer på VERB så hade jag haft 78/80 på KVA och i alla fall 70/80 på VERB. Men pressen tog mer än jag trodde. Landade på 66/80 på KVA tack vare en jävla massa småmissar och på 67/80 på VERB. Kände att jag var riktigt trött innan lunch och ser på ELF på PP3 att jag har tryckt in 4 fel medan jag på PP5 bara fick 1. Nu hoppas jag på riktigt snäll normering men på 1.7 hamnar jag nog inte oavsett. Får blir till att göra det i höst igen....
Citera
2017-04-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE
Funkar inte, får bara upp en felaktig länk. Gör detta på mobilen så kanske fuckar med mig. Skulle du kunna testa att länka mig delprov 1B? Skulle uppskattas!

Länkar alla så att andra som letar kan få sina.

PP1A
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2017-04-01/provpass-1-kvant-a.pdf

PP1B
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2017-04-01/provpass-1-kvant-b.pdf

PP3A
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2017-04-01/provpass-3-verbal-a.pdf

PP3B
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2017-04-01/provpass-3-verbal-b.pdf

Varsågod.
Citera
2017-04-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernilks
Länkar alla så att andra som letar kan få sina.

PP1A
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2017-04-01/provpass-1-kvant-a.pdf

PP1B
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2017-04-01/provpass-1-kvant-b.pdf

PP3A
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2017-04-01/provpass-3-verbal-a.pdf

PP3B
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2017-04-01/provpass-3-verbal-b.pdf

Varsågod.

Schysst! Många tack.
Citera
2017-04-03, 19:10
Medlem
Nu i eftermiddags lades ju alla frågor upp på studera.se. Man hittade sina frågor genom att välja kommun, provsal m.m.

HPakademins facit för PP3 ger mig 33/40 (a) alternativt 9/40 (b). Svaren i version b är det som stämmer överens med frågorna jag blev tilldelade idag.

Så kanske fick jag 9/40 på PP3. Men jag är rejält förvirrad.

När jag jämför mina svar på PP3 med de frågor som Studera.se påstår att jag skrev är det helt knasigt. Först och främst får jag inga rätt på den löjligt enkla ordförståelsen. Men jag VET att jag inte valde abrupt = onormal, kurage = disciplin, preferenser = förhoppningar osv (valde rätt, jag testade mig själv på SvDs ordtest). Ändå är det det mina svar säger på frågorna jag fått.

Detta fortsätter genom hela provpasset och jag påstås ha valt helt tokiga svar.

(Jag vet, det hör ju inte till ovanligheterna att man hamnar i "osynk" i sina svar och sabbar för sig själv. Men det verkar inte troligt då detta inte bör ske redan i svar 1-5, samt att det ena facit ger mig 33/40).

Någon annan som upplevt något liknande? Eller är jag bara för naiv för att inse mitt misstag? Blev rejält orolig och hoppas innerligt att jag fått fel frågor. Möjligtvis fanns samma ord i en annan ordning i en annan version, vilket skulle förklara saken. Idk.
Citera
2017-04-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikardholmqvist
Nu i eftermiddags lades ju alla frågor upp på studera.se. Man hittade sina frågor genom att välja kommun, provsal m.m.

HPakademins facit för PP3 ger mig 33/40 (a) alternativt 9/40 (b). Svaren i version b är det som stämmer överens med frågorna jag blev tilldelade idag.

När jag jämför mina svar på PP3 med de frågor som Studera.se påstår att jag skrev är det helt knasigt. Först och främst får jag inga rätt på den löjligt enkla ordförståelsen. Men jag VET att jag inte valde abrupt = onormal, kurage = disciplin, preferenser = förhoppningar osv (valde rätt, jag testade mig själv på SvDs ordtest). Ändå är det det mina svar säger på frågorna jag fått.

(Jag vet, det hör ju inte till ovanligheterna att man hamnar i "osynk" i sina svar och sabbar för sig själv. Men det verkar inte troligt då detta inte bör ske redan i svar 1-5, samt att det ena facit ger mig 33/40).

Någon annan som upplevt något liknande? Eller är jag bara för naiv för att inse mitt misstag? Blev rejält orolig och hoppas innerligt att jag fått fel frågor. Möjligtvis fanns samma ord i en annan ordning i en annan version, vilket skulle förklara saken. Idk.

Du är inte ensam. Studera.nu påstår att jag skrev PP1A men jag skrev PP1B. Finns gott om andra på hpguiden.se som har liknande bekymmer med att studera.nu tror att de skrivit andra prov än de faktiskt har.
Citera
2017-04-03, 19:17
Medlem
Citat:

Du har naturligtvis 33 rätt och inte 5 rätt HPakademin skriver på sin sida att några av deras coacher blir dirigerade till fel provhäfte också! Hoppas att UHR inte rättar fel nu!
Citera
2017-04-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernilks
Talar du om 19( värde 1: 2208 vs värde 2: 47^2) och 28 (frågan om siffrorna 3, 4 och 9 i en rad) så är det PP1A som gäller. Fast du kanske har någon ytterligare annan version?

länk till pp1A

HPA svarar iaf 19: B och 28: E på frågorna och det stämmer också
Okej, jag tänkte fel på 28:an. Men det provet du länkade är inte det jag hade.
Men när jag går inte på studera.nu och och väljer län och stad, så kan man inte välja mer, så jag antar då att alla i min stad hade samma prov. Dock så är jag övertygad om att det provet jag fick fram genom studera.nu inte är det provet jag skrev. Någonting är fel, vi får se hur det går.
Citera
2017-04-03, 19:18
Medlem
Vad tror ni att normeringen ligger på den här gången? Lite hårdare på verbala och lite snällare på kvantitativa, så det blir kanske ingen större skillnad?
Citera
2017-04-03, 19:19
Medlem
Citat:

"Vissa av våra coacher får för övrigt fram fel prov när de väljer sin lokal så var inte helt förvirrade om ni får fel uppgiftshäfte som inte matchar med erat."

Detta står på hpakademins hemsida.
Citera
2017-04-03, 19:21
Medlem
2. Vad av följande tycks enligt textförfattaren
bidra till elevernas problem med termerna
diameter och radie?

A Att eleverna förväntas använda termerna på helt
nya sätt.
B Att eleverna oftast har svårt att växla mellan två
termer som betyder samma sak.
C Att eleverna är vana vid den ena termen medan
läroböckerna använder endast den andra.
D Att eleverna sällan hittar entydiga förklaringar till
termerna när de själva söker efter dem.

VAD SVARADE NI PÅ DENNA? jag svarade D)
Citera
2017-04-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Vad tror ni att normeringen ligger på den här gången? Lite hårdare på verbala och lite snällare på kvantitativa, så det blir kanske ingen större skillnad?

Av vad jag har hört så verkar många tycka tvärt om. Att verbala borde få snällare och kvantitativa hårdare. Fast jag kanske frågat ut och lyssnat på fel sorts människor.
Citera
2017-04-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuQ
Gjorde mitt första HP i lördags. Hade ändå övat en hel del och brukar vanligtvis prestera bra under provtillfällen. När jag gjort proven hemma under riktig tidspress etc har jag hamnat på 1.9-2.0 på KVA och runt 1.7-1.8 på VERB. Behöver 1.7 för min utbildning och gick till provlokalen och kände mig ganska trygg men nervös inför dagen. Dålig sömn iof.

Nu när jag får resultatet känns det så jävla pissigt. Har gått igenom provet precis och visst, det var några saker jag på riktigt inte kunde men hade jag inte slarvat bort en massa mattepoäng och gått på magkänslan mer på VERB så hade jag haft 78/80 på KVA och i alla fall 70/80 på VERB. Men pressen tog mer än jag trodde. Landade på 66/80 på KVA tack vare en jävla massa småmissar och på 67/80 på VERB. Kände att jag var riktigt trött innan lunch och ser på ELF på PP3 att jag har tryckt in 4 fel medan jag på PP5 bara fick 1. Nu hoppas jag på riktigt snäll normering men på 1.7 hamnar jag nog inte oavsett. Får blir till att göra det i höst igen....

Äh misströsta inte! Med förra årets normering har du ju 1.65, ett skitgrymt resultat!
Tänk också på att det är bland den svåraste normeringen och chansen att du får 1.7 skulle jag säga är stor!
Annars är det bara som du säger att ta nya tag till höst igen, lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in