2017-04-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja det är bra - du kunde inte försvara dig, och så har vi evidens på rasism bland de som säger sig vilja göra gott.

Du får också ha en bra helg, men du, fundera över vad det är för signaler som skickas.
Försvara mig mot dina icke underbyggda anklagelser om att jag är rasist liksom den intervjuade personen från International Crisis Group? Jag tycker att du bör fundera över vad du menar innan du trycker på Skicka.
Senast redigerad av nantale 2017-04-01 kl. 18:27.
Citera
2017-04-01, 18:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Försvara mig mot dina icke underbyggda anklagelser om att jag är rasist liksom den intervjuade personen från Intenational Crisis Group? Jag tycker att du bör fundera över vad du menar innan du trycker på Skicka.

Precis, för du förstår inte. Låt mig börja med att du önskade god helg, men att du nu något har kommit att förstå vad man tänker.

Nämnande av bra Kongolesisk läkare = typisk rasism. Du tror inte att han skulle fixa det.

Men om vi tittar på de ord du skrev om att hon som svenska inte löpte större risk. Jag skrev en motsatt uppfattning, och jag får då förmoda att du nu håller med, eftersom du inte har reagerat över det.

För att vara polemisk. Egentligen tycker du att hon löpte större risk som vit och kvinna, men du kan inte säga det.

Om inte står det dig fritt att bemöta mina argumnent.
Citera
2017-04-01, 18:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sprider verkligen skräck.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Eller är det bara på modet att halshugga folk just nu för att det är extremt effektivt när det gäller att sprida skräck. Tror mer på det än häxkonster.

Visst kan det vara på det här sättet som skriver. Det sprider verkligen skräck.

Fast varför halshöggs inte också Sharp och den kongolesiske tolken? Varför "endast" ZC?
Citera
2017-04-01, 19:00
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Istället för att använda den kontroversiella författaren Naipauls fiktion som kunskapskälla föreslår jag att du lyssnar på SR från onsdagen den 29 mars. Där intervjuades två verkliga svenska kvinnor med lång erfarenhet av jobb i Kongo. Särskilt intressant var missionären som jobbat på Panzisjukhuset som för övrigt startats av en kongolesisk man. En läkare som vigt sitt liv för att reparera våldtäktsoffer. Han tillhör den gruppen av människor som i denna tråd, pga sin hudfärg och härkomst, tillskrivs med låg intelligens och djuriska instinkter.

Det belyser problemet med Flashback. Du är en del av detta problem genom att du, utifrån din agenda, försöker förklara Zaida Catalans död med Naipauls romaner. Våldtäkter av fiendernas kvinnor har alltid ingått i krigsföring, även vikingarna ägnade sig åt att våldta och döda när de utförde sina plundringsdåd. I andra världskrigets slutskede gruppvåldtogs tyska kvinnor av de allierade styrkorna. I Kongo våldtogs och dödades kvinnor och barn under kung Leopolds styre. I dag i Kongo våldtas och dödas kongolesiska kvinnor i det proxykrig som pågår där nu.

Den svenska missionären berättade dock att lokalbefolkningen i Kongo i allmänhet inte har någonting emot vita biståndsarbetare. Däremot är de misstänksamma mot regeringen. Därför var det, enligt henne, bättre att åka till byarna utan eskort. Jag inser givetvis att missionären inte hade samma uppdrag som Catalan och att hon jobbade i Kivuprovinsen . Men jag tycker ändå att du borde lyssna på programmet.

Sveriges Radio är knappast en nyanserad källa till insikt om mänskliga angelägenheter. Alla har fördomar. Sant. Jag har dem och du också. Man måste undersöka sina argument noggrant för att upprätta en sanningsenlig berättelse om någon historisk händelse. Det finns vissa saker som vi bara kan spekulera om. Vissa källor är bättre än andra. Jag föredrar V.S. Naipaul iakttagelser om samhället till SR: s Tendens, Filosofiska Rummet, Människor och Tro, osv.

Men även om jag anser att Sveriges Radio en dålig kvalitet institution när det gäller journalistik, jag är beredd att anse att det är dumt för person som aldrig har varit i Afrika för att tala med auktoritet om en kontinent.

Men låt oss fundera på det reportage som du nämnde, kirurgisk reparation av kvinnor som skadats av våldsamma våldtäkt. Dessa typer av skador uppstått på grund våldtäktsmännen stoppade främmande föremål som flaskor, pinnar eller vapen i kvinnors underliv. Dessutom är denna typ av traumatisk skada allt för vanligt.

Att sedan vända och säga platsen är ganska ofarligt för denna person eller att beroende på deras ras eller religion tycks naivt för mig. Platsen är bara farlig period. Man behöver inte åka till Brazil för att veta att gatuvåld, stöld och rån är vanligt i Rio de Janeiro vid strandområden.

När SR rapporter om positiva och optimistiska de skapar en falsk bild. De gör detta systematiskt. Jag har gått in och ut ur Radiohuset tillräckligt många gånger för att veta hur intellektuellt bankrutt platsen är. En hel del lögner är noggrant tillverkade med flit och felaktiga antaganden.

Till exempel finns det en rapport om Hannes Sigurjónsson som studerat "klitorisrekonstruktion i Amsterdam. Han Har gjort en Första lyckad operation Vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna".

Citat:
Jag slår vad om att för Första Gången i Sverige Kan nu könsstympade Kvinnor få sitt underliv återskapat. En lyckad operation Har gjorts och tre står nu på tur för drift.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=6071232

Journalisten aldrig frågar vad om 50.000 somaliska kvinnor i Sverige som lider av stympning. Även om detta läkare arbetade natt och dag, skulle han inte komma nära att ändra något i mer än en liten antal. Dessutom är Sverige oförbereddatt för att utbilda och finansiera all kirurgen och sjuksköterskor som skulle vara nödvändigt för att återställa tiotusentals klitoris.

Jag vill påstå att somalier i Sverige hugga klitoris idag på snabbare än läkaren i Solna kan reparera dem. Det här är min gissning. Kanske har jag fel.

Sverige, FN och västvärlden kommer inte att fixa Kongo. Och alla människor och kulturer är inte lika värde.

Förresten: Jag undrar hur länge Zaida Catalan Facebook-sida kommer att förbli åtkomlig.
Senast redigerad av Holdingbreath 2017-04-01 kl. 19:03.
Citera
2017-04-01, 19:05
Medlem
nimbras avatar
Jag läser tråden och finner det märkligt att svenskpolis skall utreda händelsen, här i landet mördas det utländska medborgare varje vecka
får svensk polis hjälp från irakisk polis? från syrisk polis?
Ligger dessa länder på för att utreda mord begånga i sverige.
Citera
2017-04-01, 19:11
Medlem
godhetsapostelns avatar
Svensk polis skall alltså utreda ett brott i ett land man har noll kunskap eller förståelse för, och där man helt saknar befogenheter? Nej, det här handlar naturligtvis om en trevlig utflykt.
FN, med personal på plats gör naturligtvis en utredning. Den svenska polisen skall i princip flyga ner för att fråga dom hur det går?
Citera
2017-04-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst kan det vara på det här sättet som skriver. Det sprider verkligen skräck.

Fast varför halshöggs inte också Sharp och den kongolesiske tolken? Varför "endast" ZC?
Ja du varför halshögg man 40 manliga poliser veckan innan? Var de också häxor?
Det är just därför jag inte tror det har med vidskeplighet att göra... Man tyckte väl att en räckte i det här fallet.
Citera
2017-04-01, 19:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Sveriges Radio är knappast en nyanserad källa till insikt om mänskliga angelägenheter. Alla har fördomar. Sant. Jag har dem och du också. Man måste undersöka sina argument noggrant för att upprätta en sanningsenlig berättelse om någon historisk händelse. Det finns vissa saker som vi bara kan spekulera om. Vissa källor är bättre än andra. Jag föredrar V.S. Naipaul iakttagelser om samhället till SR: s Tendens, Filosofiska Rummet, Människor och Tro, osv.

Men även om jag anser att Sveriges Radio en dålig kvalitet institution när det gäller journalistik, jag är beredd att anse att det är dumt för person som aldrig har varit i Afrika för att tala med auktoritet om en kontinent.

Men låt oss fundera på det reportage som du nämnde, kirurgisk reparation av kvinnor som skadats av våldsamma våldtäkt. Dessa typer av skador uppstått på grund våldtäktsmännen stoppade främmande föremål som flaskor, pinnar eller vapen i kvinnors underliv. Dessutom är denna typ av traumatisk skada allt för vanligt.

Att sedan vända och säga platsen är ganska ofarligt för denna person eller att beroende på deras ras eller religion tycks naivt för mig. Platsen är bara farlig period. Man behöver inte åka till Brazil för att veta att gatuvåld, stöld och rån är vanligt i Rio de Janeiro vid strandområden.

När SR rapporter om positiva och optimistiska de skapar en falsk bild. De gör detta systematiskt. Jag har gått in och ut ur Radiohuset tillräckligt många gånger för att veta hur intellektuellt bankrutt platsen är. En hel del lögner är noggrant tillverkade med flit och felaktiga antaganden.

Till exempel finns det en rapport om Hannes Sigurjónsson som studerat "klitorisrekonstruktion i Amsterdam. Han Har gjort en Första lyckad operation Vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=6071232

Journalisten aldrig frågar vad om 50.000 somaliska kvinnor i Sverige som lider av stympning. Även om detta läkare arbetade natt och dag, skulle han inte komma nära att ändra något i mer än en liten antal. Dessutom är Sverige oförbereddatt för att utbilda och finansiera all kirurgen och sjuksköterskor som skulle vara nödvändigt för att återställa tiotusentals klitoris.

Jag vill påstå att somalier i Sverige hugga klitoris idag på snabbare än läkaren i Solna kan reparera dem. Det här är min gissning. Kanske har jag fel.

Sverige, FN och västvärlden kommer inte att fixa Kongo. Och alla människor och kulturer är inte lika värde.

Förresten: Jag undrar hur länge Zaida Catalan Facebook-sida kommer att förbli åtkomlig.

Var kommer du ifrån? Att det är ett engelskttalande land verkar uppenbart.

Vi har skrivit en del om djungeln där i Kongo. Någon har sagt 90%, men totalt sett verkar det som att regnskogen runt Kongofloden bara är som 4 Sverige eller så. Fyra djävla Sverige där delar ses som mer eller mindre omöjliga att utforska.

Men där hon dog var det ingen översvämmad regnskog, men vad hjälper det henne, eller oss? De kan finna evidens, men hon är lika död för det.
Citera
2017-04-01, 20:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ja du varför halshögg man 40 manliga poliser veckan innan? Var de också häxor?
Det är just därför jag inte tror det har med vidskeplighet att göra... Man tyckte väl att en räckte i det här fallet.

Talar för att man vill få det att se ut som vidskeplighet, med så liten insats som möjligt. Om man normalt tycker 0 räcker, vill man nog ogärna sträcka sig längre än till 1. Och då bara för den goda sakens skull.

Det handlar om kommunikation...
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-01 kl. 20:21.
Citera
2017-04-01, 20:57
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Var kommer du ifrån? Att det är ett engelskttalande land verkar uppenbart.

Vi har skrivit en del om djungeln där i Kongo. Någon har sagt 90%, men totalt sett verkar det som att regnskogen runt Kongofloden bara är som 4 Sverige eller så. Fyra djävla Sverige där delar ses som mer eller mindre omöjliga att utforska.

Men där hon dog var det ingen översvämmad regnskog, men vad hjälper det henne, eller oss? De kan finna evidens, men hon är lika död för det.

Det stämmer att jag har engelska modersmål. Jag kom för sen i livet för att behärska bra svenska.

Jag var redo att göra narr av hennes dumhet men efter att ha sett hennes YouTube klipp, kände jag en sorts sorg för henne. Hon var allvar. Hon menade väl. Även om hon gått vilse i misandry hon hade det goda omdömet att komma ut ur den gröna partiet.

Att beskriva sig själv som en häxa var en form av humor - ett oklokt skoj men ändå hade hon någon uppfattningen att hon tog löjliga risker.

Synd Harry Potter är inte verklig och hon kan inte föras tillbaka till livet med magi.

Catalans öde inte förgäves. Hon lärde politiskt korrekt Sverige något. Som Goseigen konstaterar Kongo är enorm. Inte ens vara meningsfullt för att det ska vara land. Åland är mer av landet än Kongo. Kanske Sverige kommer att sluta hälla humanitärt bistånd till fruktlösa bitar av Afrika.

Jospeph Conrad beskriver galenskap imperialismens när han skrev om den europeiska krigsfartyg skjuter sina kanoner in i djungeln

Citat:
Pop, skulle gå en av de sex-tums kanoner; en liten låga skulle dart och försvinna, en liten vit rök skulle försvinna, skulle en liten projektil ger en svag Screech-och ingenting hände. Ingenting kan hända. Det fanns en touch av galenskap i förfarandet, en känsla av lugubra KOMIK i sikte; och det var inte skingras av någon ombord försäkra mig uppriktigt fanns ett läger av infödda, han kallade dem fiender! -hidden utom synhåll någonstans.
Google Translate for Business:Translator ToolkitWebsite TranslatorGlobal Market Finder

Citat:
Pop, would go one of the six-inch guns; a small flame would dart and vanish, a little white smoke would disappear, a tiny projectile would give a feeble screech—and nothing happened. Nothing could happen. There was a touch of insanity in the proceeding, a sense of lugubrious drollery in the sight; and it was not dissipated by somebody on board assuring me earnestly there was a camp of natives—he called them enemies!—hidden out of sight somewhere.

Conrad var kritiskt mot kvinnors ordning:

Citat:
Det är queer hur i otakt med sannings kvinnor. De lever i en egen värld, och det har aldrig funnits något liknande, och aldrig kan vara. Det är för vacker helt och hållet, och om de skulle ställa upp det skulle gå sönder innan den första solnedgången.
Citera
2017-04-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Talar för att man vill få det att se ut som vidskeplighet, med så liten insats som möjligt. Om man normalt tycker 0 räcker, vill man nog ogärna sträcka sig längre än till 1. Och då bara för den goda sakens skull.

Det handlar om kommunikation...
Eller så hölls de inte tillsammans. Ponera på att männen sköts direkt, och kvinnan hölls för sexulla nöjen. När alla haft sitt med henne så halshöggs hon. tror inte att det ens försökte få det att se ut som något. Det var bara ett smidigt sätt att skrämma civila. Att männen sköts är för att det var enklare, troligtvis gjordes det rätt omgående efter försvinnandet, och för att slippa bråk. Döda är lättare att hantera än levande.
Citera
2017-04-01, 22:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Separerade?

Citat:
Eller så hölls de inte tillsammans. Ponera på att männen sköts direkt, och kvinnan hölls för sexulla nöjen. När alla haft sitt med henne så halshöggs hon. tror inte att det ens försökte få det att se ut som något. Det var bara ett smidigt sätt att skrämma civila. Att männen sköts är för att det var enklare, troligtvis gjordes det rätt omgående efter försvinnandet, och för att slippa bråk. Döda är lättare att hantera än levande.

Kan ha gått till på det sättet.

De kan mycket väl ha blivit separerade. Männen för sig och ZC för sig själv. Man får väl anta att de inte var sexuellt intressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in