Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Kanske blev de aldrig dödade av någon anledning?
Det har väl aldrig framkommit från vilken del av Kongo dessa kom ifrån? Jag har sett namnet på en av chaufförerna medans två av dem är namnen okända.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Det är väl tolkens namn som har publicerats?, tror inte att någon av chaufförernas namn har kommit ut.
Edit: o kanske förblir namnen okända; de vinkade in några åkare som råkade finnas tillgängliga för stunden o gav sig av, o de som vet vilka det var väljer kanske att hålla tyst..
Tolken och två andra kongoleser var namngivna om jag inte minns fel alldeles i början av nyhetsrapporteringen.
Den fjärde kongolesen var nog inte namngiven som jag förstår.
Tre kongoleser är alltså fortfarande saknade.
De var totalt sex stycken - Michael Sharp, Zaida Catalan , tolken + tre kongoleser.
Tolkens namn är Betu Tshintela, ena förarens namn är Isaac Kabuayi
http://www.hesston.edu/2017/03/body-found-democratic-republic-congo-confirmed-son-instructor/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4312944/American-official-kidnapped-Congo.html
Citat:
'He and a colleague, another member of a group of experts, and four Congolese people were together,' he said. 'Three were drivers, one a translator and they were going on a mission, we don't know what that mission was.'
He and a colleague = Michael Sharp och Zaida Catalan
Alltså man kan ju anta att Sharp & Catalan bägge var vana vid att vara i Afrika och förmodligen aldrig skulle ge sig iväg i ett ressällskap som de inte kände till och litade på.
Sharp har ju tidigare träffat barnsoldater ifrån Rwanda och få dem att intressera sig för annat än att fortsätta vara rövarbanditer
En kollega ger i intervju till BBC den uppfattningen att Sharp var mycket väl medveten om riskerna att vistas där.
Tre kongoleser saknas ju alltså fortfarande, och de sitter nog på lösningen, om de nu är i livet
Jag tycker det verkar vara en orimlig uppgift att bara vara två utredare som ska undersöka massgravar, som jag skrivit tidigare så behövs det ett stort antal utredare, några ska gräva, andra katalogisera kropparna osv. Minst ett 50-tal skulle behövas, plus minst ett fordon med enbart skaffning så att utredarna kan stanna där i flera dagar som det tar att öppna en sådan massgrav.
Åkte de med mopedtaxi så kunde de ju inte ha med sig så mycket grävutrustning etc.
Kongo är ju bland världens värsta rövhål man kan tänka sig och är på fjärde plats ifrån absoluta bottnen, många hjälparbetare har tydligen lämnat det sjunkande skeppet, flera år sedan, efter många hot, kidnappningar och försök till kidnappningar mm:
http://www.news24.com/Africa/News/drc-disappearances-raise-alarm-as-political-tensions-grow-20170319
Citat:
While the UN experts aren't humanitarian workers, DRC is the fourth worst country in the world in terms of security incidents targeting aid workers, according to Elodie Sabau, advocacy officer with the local UN humanitarian office. Some aid groups have suspended work in the insecure east after multiple kidnappings.
Halshuggningar och grunda gravar (marken är antagligen hård att gräva i som det brukar vara där i tropikerna) är tydligen vanligt i området, Kamwina Nsapu - milisens område.
De flesta som anklagas för att vara häxor brukar däremot råka mer illa ut än så, de eldas upp levande, så även i tex Kenya osv
Så antagligen har de inte sett Zaida som häxa eftersom det brukliga verkar vara att elda upp häxorna.
Boko Haram som jag skrev om tidigare har ju hotat med att sprida sig i hela Afrika, och det är ju för dem bara en resursfråga om fordon och vapen och pengar. Det finns inga riktigt "hårda gränser" i Afrika utom Sahara, utan de kan ju ta sig runt bäst de vill. Dock så har ju Boko Haram arbetat någorlunda smart med att först etablera ett fotfäste som de känner sig trygga i. Men jag kan ju anta rätt med ryggmärgen om att även Boko Haram skulle dra sig för djungelområden, eftersom man alltid är underlägsen när man färdas i ett fordon längs med en djungelväg.
Nej, detta är nog inte ett verk av Boko Haram, de hade nog viljat dra ut på eländet så länge som möjligt, vilket är deras brukliga och enda talang.
Svart magi är mycket utbrett i Afrika, utom i de mera ortodoxa Islamiska länderna i NordAfrika.
Men i den svarta magin så finns många vansinniga föreställningar, tex att de vita människorna alltid är rika, för tur med sig, är "gudar" och till och med att de vita blivit vita genom en magisk trollformel, eller häxdryck. Och att svartingarna brukar tortera vitingarna för att få dem att avslöja om hur de blivit vita. Många obildade svartingar tror att alla människor är svarta och intresserade av magi, och begriper inte tex att Europa har många vita europe'er.
Man kan tycka vad man vill om regimen i Kongo, men de har ju säkert tillgång till kunniga rådgivare och legosoldater, som vet om hur man fixar ett "försvinnande", eller en annan lämplig hantering. Regimen måste ju också ta hänsyn till att det finns åtminstone ca 19000 FN-personal i Kongo och att då bli osams med alla, det blir synnerligen bekymmersamt för den sittande regimen.
Flera stavningar förekommer i nyhetsrapporteringen tex Zahida Catalan, Zahida Katalan, Saida Catalan
Om ni vill läsa de artiklar som är indexerade på Sharp så skriv in Michael Sharp, Congo elr DRC i sökfönstret..
Eller "Michael J Sharp"