2017-03-29, 09:46
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon och Sharp deltog i en exportkommission utsända från FN i New York för att utreda de massgravar som upptäcktes i februari i det området. De rapporter som exportkommissionen publicerar har värderats högt och är därför av stor vikt. Detta är första gången som några av de experter som kommissionen utsänt som mördats. Det kommer mest troligt att resultera i en grundlig utredning och få påtagliga konsekvenser.

jag betvivlar inte att FN och möjligen USA kommer försöka utreda det här, men om du betror den kongolesiska polisen med grundlig utredningskompetens är du bra naiv. du kan väl pm:a mig när de påtagliga konsekvenserna av en grundlig undersökning givit sig till känna.
Citera
2017-03-29, 09:48
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfzeit
Ja att hon åkte ut på moped i mordkongo är ju naturligtvis dåraktigt. Självklart. Det har du rätt i.
Men att hon vågade tro på att hon kunde göra världen bättre var inte dåraktigt. Hon kämpade för det hon trodde var rätt!

Jag är den förste att skriva under på att hennes (och andras) död är otroligt sorgligt och jag lider med hennes anhöriga.
Jag är även den förste att skriva under på att hennes död var onödig, helt onödig.

Och det som gnager av irritation är att det har skapats en "humanitär elit" som finansieras direkt eller indirekt av hårt arbetande skattebetalare och denna "humanitära elit" arbetar med projekt som är så förbannat politiserade att man blir mörkrädd.

Och titta nu på Svensk media, är det någon som suktar efter guldspaden? Inte en jävla journalist har börjat att gräva i Zaidas sätt att resa till det aktuella området?
För vem utförde Zaida mopedresan? Vems idé var mopedresan? Hade någon sanktionerat/beordrat mopedresan? Hade Zaida erhållit ngn briefing av FN's säkerhetskoordinator innan mopedresan? Listan kan göras lång.

Jag vet ju inte, men jag har en oerhört stor känsla av att Svenska journalister nu har fokus på att vårda Zaidas minne istället för att utreda vad som verkligen låg bakom hennes mopedresa.

Sverige i ett nötskal!
Citera
2017-03-29, 09:49
Medlem
mahutma_homos avatar
Bara jag som tänker Darwin awards? En miljöpartist som pratar om hur hemskt det är för kvinnor i Sverige. Har en naiv och romantiserad bild av länder vars befolkning inte är i huvudsak vit. Lyckas bli mördad i Kongo på en mopedresa. Inte för att hon får skylla sig själv men att hon verkar haft svårt att skilja på riktiga faror och inbillade, vidtog i sin naivitet inte tillräckliga säkerhetsåtgärder utan försatte sig i en farlig situation. Vilket ledde henne till sin död.
Citera
2017-03-29, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfzeit
Men att hon vågade tro på att hon kunde göra världen bättre var inte dåraktigt. Hon kämpade för det hon trodde var rätt!
Vi har ingen aning om vad som rörde sig i hennes eller hennes kollegas huvud och vilka motivationer som drev dem. Att ens komma med sådana påståenden är en del av tillskrivande av egenskaper och en del i det ideologiska ryggdunkandet.

Men om vi säger att du har rätt så ledde det bara till att få henne dödad tyvärr vilket är ett klart facit på dåraktighet (hos någon inblandad). Nu vet vi dock inte om det var hennes chefer, kollegor eller hon själv som var drivande men resultatet talar för sig självt.

En överdriven "tro" (på olika saker) som leder till att folk dör är en av grundproblemen i många konflikter.
Folk som "kämpar för vad de tror är rätt" inkluderar allt ifrån missionärer, barmhärtiga samariter till IS. När ideologi och samvetsdövande motiv får sätta agendan i humanitära insatser borde de som verkligen är ute efter förbättring inte agera nickedockor och driva spektaklet vidare.
Senast redigerad av Praetori 2017-03-29 kl. 09:52.
Citera
2017-03-29, 09:51
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Problemet är att naiva Sverige har bestämt sig för att arbeta med "demokratisering" och "kvinnokamp" i regioner där klaner fortfarande genomför utrotningskrig i kampen om vattentäkter.

Om naiva Svenskar verkligen vill göra skillnad så borde man istället ta upp kampen mot t.ex. Kineserna som köper upp koppar från DRC och i.o.m. detta skapar strider mellan klaner/stammar över kopparfyndigheter.

Demokratiseringsarbete med människor som tror på byns schaman och som är övertygade om de tar över din styrka om de äter ditt hjärta.....vad mer att säga?

Att kineserna skapar problem i Afrika är dålig reklam för kineserna om någon uppmärksammar afrikanerna på detta.
Citera
2017-03-29, 09:55
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi får väl se, kanske någon filmat som fan genom åren med syfte att göra någon dokumentär för SVT? I så fall kan vi få reda på mer vad som föranledde dödsresan...
Citera
2017-03-29, 09:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Vi vet inte om hon levde som hon ville innerst inne. Hon kanske inte ville jobba eller vad man ska kalla det i farligt land. Hon kanske gjorde det för att bevisa någonting. Uppror mot föräldrarna genom att utsätta sig för fara. Ett sökande. Typ som en upprorsaktig tonåring. Det där livet kanske hon aldrig hade velat ha innerst inne. Hon kanske på senare tid insett det och velat komma hem, leva vanligt liv och skaffa familj, skippa alla den där orealistiska pseudokolonialistiska arbetet. Det får vi aldrig veta. Jag tror dock att för alla vuxna människor som tar såna tjänster så bottnar det i någonting psykologiskt på ett djupare plan. Inte bara "viljan att göra världen god". Hon betalade det högsta priset och ska man hitta ansvariga så är det 1. FN 2. Regeringen som del av FN och i egenskap av att de borde skickat kommandostyrka direkt till området. 3. Kongolesiska aktörer. (Man ska inte bli förvånad om en orm biter en).
Mina fetningar.

I nuläget så vet vi ju inte, men det kan ju vara så att ansvaret vilar helt på Zaidas naivitet? Kanske hon var väl medveten om att en sådan mopedresa var helt emot implementerade säkerhetsregler men hennes naivitet fick henne att ta ett själviskt beslut?

DRC's regering har öppet kritiserat Zaida med kollegor för att inte ha rapporterat in till myndigheterna och för att a genomför resan utan myndigheternas eskort. Om Zaida har genomfört mopedresan på eget initiativ så är det inte helt lätt att kräva att myndigheterna skall skicka en "kommandostyrka"....."bla bla bla".

Sedan mina första inlägg i tråden, återigen, a och o är nu att få klarhet i bakgrunden till hennes mopedresa?
För vem/vilka utfördes resan? Vem/vilka sanktionerade sättet att resa? O.s.v.
Citera
2017-03-29, 10:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Räcker det inte med att ha en snygg kamera för att bli mördad i Kongo? Och så åker damen på genomresa på en moped? Jaja, rest in peace.
Citera
2017-03-29, 10:01
Medlem
kordens avatar
Bara att hoppas att dom avrättade henne fort och inte med utdragen sexlek för alla kidnappare.
Citera
2017-03-29, 10:04
Medlem
Bluebeast72s avatar
Brutalt uppvaknande men rätt väntat. Som vit kvinna på moped i kongo är du lovligt byte, precis som på savannen. Efter år av korruption, kolonisering o strider mellan grupperingar o krigsherrar var nog detta det absolut dummaste av alla val när det gäller att förändra världen.

Dags o sluta drömma sockersött om afrika o att den enkla vägen är på att moped göra en missionsresa o rädda allt o alla.
Citera
2017-03-29, 10:16
Medlem
Tyvärr är det väl så illa i Kongo att det inte alls behöver ligga någon komplott bakom mordet. Det behöver inte ens bero på Zaidas hudfärg. Mängder med bestialiska brott begås dagligen i Kongo som är ett primitivt och våldsamt land helt enkelt.
Citera
2017-03-29, 10:23
Medlem
Hemskt !

Kroppen lär väl obduceras, eller hur?

Om de ser att hon har blivit våldtagen, tror ni att denna info kommer ut i media då?
Senast redigerad av Hingst1 2017-03-29 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in