2017-04-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
.Citat "The only two scores with a significant effect are the Raven (d= 0.11, pb 0.01), and the Performance subscore of theSON-R (d=0.12,pb0.01), both in favor of males."
Märkligt, i testen på vuxna hittade de skillnader i deras metastudie men inte i de små grupperna på 50-150 personer, primärt på barn, vilket vi inte heller förväntade oss.
Nej, de hittar alltså väldigt små (men signifikanta) skillnader i två av samtliga delprover.

Citat:
Jupp, tomte på forum mot en review av forskningen publicerad i Nature av en framstående intelligensforskare = )
Mer som ett tiotal oberoende studier mot en forskare med en avvikande uppfattning som citerar sig själv.

Citat:
Ja, testen gynnar ju kvinnor men ändå finns den här skillnaden... korrelationen med intelligens är som bekant hög, frågan är om den är lika hög som ex. SAT som i princip är ett intelligenstest.
SAT är inte ett IQ-test, och således inte relevant för uttalanden om IQ när vi har tillgång till faktiska IQ-test. Om de här 1600 "testerna" inte heller är IQ-test har de alltså inte heller någon relevans i en diskussion om IQ. Gäsp.

Citat:
Och jag har påpekat för dig. Frågan är vem du riktar dig till här.
Rimligtvis riktar jag mig till dig, eftersom du insisterar på att detta beror på någon "riktning" i korrelationen, vilket vi nu åtskilliga gånger fått konstaterat inte existerar.

Citat:
Så hur många kunde besvara frågan vi är intresserade av här? = )
Rimligtvis så kunde 100 % av de tillfrågade besvara frågan. Däremot var det bara 31 % som gjorde det.

Citat:
Nej, jag väntar på att du skall lägga fram någon mer än att 11 stycken delade med sig av sin data där alla använde olika metoder och fick olika resultat eftersom jag hänvisade till den största studien som gjorts på området, som är peer reviewad och där man använde samma metod för alla universitet och gjorde alla kontroller och som kom till motsatt resultat.
Hur fan blev du så jävla trög, måste jag klistra citatet igen för att du ska förstå att det existerar?
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag får dessvärre meddela dig att Disciplina hade rätt angående GPA som bättre prediktor för akademisk framgång.

https://campustechnology.com/articles/2017/03/09/gpa-versus-exam-scores.aspx?m=2

"High school grade point average serves as a better predictor of college success than standardized exam scores among students heading directly into higher ed from high school. But among those who delay their college entry, the same isn't necessarily the case; it depends on the type of test and the subject under consideration."

(Länk till studien)

https://www.insidehighered.com/news/2014/02/19/study-finds-little-difference-academic-success-students-who-do-and-dont-submit-sat

"The study -- involving 123,000 students at 33 colleges and universities of varying types -- found that high school grades do predict student success. And this extends to those who do better or worse than expected on standardized exams. So those students with low high school grades but high test scores generally receive low college grades, while those with high grades in high school, but low test scores, generally receive high grades in college."

(Länk till studien "Defining Promise: Optional Standardized Testing Policies in American College and University Admissions")

Varför är du så angelägen om att SAT, ACT och andra standardiserade tester ska vara bättre prediktorer för akademisk framgång än gymnasiebetyg? Kan det bero på att tjejer i allmänhet får högre betyg än killar medan det är omvända roller i standardiserade tester?

Eller är du bara sur för att över 50 % av studenterna på USA:s femtio elituniversitet är kvinnor?

https://jasonbayz.wordpress.com/2015/09/13/the-gender-ratio-at-elite-universities-2/

För kvinnor med topp-GPA, dvs högsta betyg i alla ämnen, räcker det med lägre resultat på SAT än för män med låga GPA som i princip måste ha alla rätt på SAT för att komma in på Harvard, Princeton, Yale eller annat eftertraktat lärosäte.

Vi vet båda två att kvinnor är både smarta och förutseende. De ser till att få så höga gymnasiepoäng som möjligt och sedan "toppa" dem med hyfsat SAT-resultat för att få en garanterad plats på sitt önskade universitet. Killar som får sämre betyg för att de slöat för mycket måste anstränga sig till max för att få alla rätt på SAT om de överhuvudtaget ska ha en chans att bli antagna. För dem gäller det att vinna eller försvinna.

Citat:
Haha, nej det har det inte. De har ju återigen visat att du hade fel ex. skriver ju den ena "Är det dock två element av samma typ kan vi med säkerhet säga att den ena kommer vara varmare än den andra.

Det är som att du inte fattar att du har fel hur mycket du än försöker misstolka och karakterisera det jag skriver = )
Du är ju verkligen helt hopplös. Nu har jag startat en tråd om hur du inte förstår statistik, så du kan väl gå in där och faktiskt försöka diskutera med de som skriver istället för att försöka omtolka dem i den här tråden?
Citera
2017-04-01, 14:52
Medlem
Citat:
Detta gällde ex. även evolutionsteorin innan vi upptäckte DNA. Det finns ingen annan förklaring som kan förklara alla den mångfald vi ser på jorden och som kan göra testbara prediktioner som visar sig stämma. Detsamma gäller rasskillnader i intelligens, genetik ger en enkel lösning till alla de olika utfall vi ser vilket ingen annan alt. förklaring är i närheten av att göra. Den genetiska förklaringsmodellen gör en rad prediktioner som vi har kunnat kontrollera att det stämmer. Det finns ingenting som heller talar emot den.

Kan du ex. ge en enda alternativ förklaring till att rasskillnaden i intelligens skulle vara 50-80 genetisk i vuxen ålder?
Att anta att en hypotes "måste" vara korrekt på grund av brist på andra förklaringar är ett felslut. Det är lika fel som att påstå att Gud måste finnas för att vi inte vet hur Big Bang gick till. Visste du förresten att teckenspråktränade gorillor får 75 till 95 poäng i IQ tester för människor? IQ-tester mäter överensstämmelse med ett facit och de mäter hastighet. De mäter inte den kritiska intelligens som gör skapande av teknisk civilisation möjlig.

Citat:
Du är med på att intelligensskillnaden varit tämligen konstant i närmare 100 och att det inte är någon part som ifrågasätter att skillnaden finns, bara dess ursprung, right?
Evolutionsargumentet syftar på biologiska orsaker. Förutom egentliga miljöfaktorer kan skevningar av själva testerna förekomma.
Citera
2017-04-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgraderadapa
Att anta att en hypotes "måste" vara korrekt på grund av brist på andra förklaringar är ett felslut.
Det finns inte heller någon som hävdar att förklaringen "måste" vara korrekt, bara att det är den förklaringen som bäst förklarar observationerna och har mest vetenskapligt stöd.

Citat:
Visste du förresten att teckenspråktränade gorillor får 75 till 95 poäng i IQ tester för människor? IQ-tester mäter överensstämmelse med ett facit och de mäter hastighet. De mäter inte den kritiska intelligens som gör skapande av teknisk civilisation möjlig.
Så de löser ex. Ravens Matriser och får 75-96 i IQ? ; )

Jag märker här att du överhuvud taget inte är insatt i vad intelligenstest mäter, här är en kort sammanfattning skriven av 52 ledande experter på området: Länk.
Citera
2017-04-01, 15:17
Medlem
Citat:
Det finns inte heller någon som hävdar att förklaringen "måste" vara korrekt, bara att det är den förklaringen som bäst förklarar observationerna och har mest vetenskapligt stöd.
Felsut igen.

Citat:
Så de löser ex. Ravens Matriser och får 75-96 i IQ? ; )

Jag märker här att du överhuvud taget inte är insatt i vad intelligenstest mäter, här är en kort sammanfattning skriven av 52 ledande experter på området: Länk.
Vanliga IQ-tester av det slag som brukar användas på människor ger gorillorna 75 till 95 i IQ. Det är empiriskt dokumenterat. "Experter" på ett "område" har ofta fel just på grund av "områdets" avgränsning som gör att sådana motbevis glöms bort. Om dagens "expert"-tänkande hade funnits på Newtons tid så hade hans mekanik förlöjligats för att saker som faller på Jorden är i en annan "profession" än omloppsbanor i rymden.

När jag skriver om vad IQ-tester mäter utgår jag från vad de faktiskt gör. Oavsett vilken hänsyn som tas till exempelvis språkskillnader går det aldrig att komma ifrån att det är ett test med ett facit. IQ-tester kan, definitionsmässigt, inte ge poäng för tänkande som bevisar att det som står i facit är fel. Och det är sådant tänkande utanför facit som möjliggör de framsteg som ligger till grund för teknisk civilisation. Lika tydligt är att IQ-testernas tidsgränser gynnar hastighet även i de fall hastigheten saknar samband med annat.

För övrigt är "hispanics" inte en biologisk grupp. Det är en kulturell grupp som visserligen har fått sitt språk från spanjorer (som är medelhavsmänniskor) men där det finns väldiga variationer i genetisk sammansättning. Vissa härstammar uteslutande från medelhavsfolk, vissa har större inslag av amerikansk urbefolkning, vissa av svarta från Afrika, och vissa har större inblandning av nordeuropeiska invandrare. Några härstammar faktiskt uteslutande från östasiater. Hispanic är lika lite en "ras" som USA-medborgare är det, det behöver en inte ens förneka existensen av raser för att inse.
Citera
2017-04-01, 16:43
Medlem
Citat:
Felsut igen.

Vanliga IQ-tester av det slag som brukar användas på människor ger gorillorna 75 till 95 i IQ. Det är empiriskt dokumenterat.
Fast nu är det inte så enkelt.... Den verkliga siffran ligger på 5-25.
Om du orkar leta lite så förklaras varför siffran 75-95 inte är relevant.
https://www.quora.com/Using-human-standards-what-would-be-the-approximate-IQ-of-a-chimpanzee
Citera
2017-04-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast nu är det inte så enkelt.... Den verkliga siffran ligger på 5-25.
Om du orkar leta lite så förklaras varför siffran 75-95 inte är relevant.
https://www.quora.com/Using-human-standards-what-would-be-the-approximate-IQ-of-a-chimpanzee
Det står "IQ should register around 5-25 for a gorilla", alltså ett antagande utan empiriska data. Troligen skapat för att placera gorillor under schimpanser men så lågt går det inte att bortförklara med jämförelse med sjuåringar istället för tjugoettåringar. Den åldersskillnaden var ju bara en dubbling av IQ, vilket inte ökar 5-25 till 75-95.

Artikeln innehåller för övrigt mycket som är märkligt. Bara en sådan sak som att schimpansers intelligens sägs peaka vid sju års ålder när det ändå är känt att åtta år är den ålder då schimpanser med tillgång till speglar i genomsnitt BÖRJAR att klara spegeltester.

Vidare överträffar vissa sälar människor i sådana matematiska uppgifter som endast följer ett facit.
Citera
2017-04-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, de hittar alltså väldigt små (men signifikanta) skillnader i två av samtliga delprover.
Jaha, men de var ju större än de du kritiserade i den andra studien? Vidare var det ju i den studien som undersökte en vuxen befolkning och inte barn d.v.s. på det enda stället vi faktiskt förväntade oss att hitta skillnader.

Citat:
Mer som ett tiotal oberoende studier mot en forskare med en avvikande uppfattning som citerar sig själv.
Haha, nej. Baserat på studier på flera hundratusentals personer från flera länder etc...

Citat:
SAT är inte ett IQ-test, och således inte relevant för uttalanden om IQ när vi har tillgång till faktiska IQ-test. Om de här 1600 "testerna" inte heller är IQ-test har de alltså inte heller någon relevans i en diskussion om IQ. Gäsp.
Ja, du får väl leva i villfarelsen att det kommer leda till någon skillnad, tills dess kommer riktiga forskare använda sig av många icke fullskaliga intelligenstest för att prata om skillnader i generell intelligens eftersom de mäter samma sak.
Citat:
Rimligtvis riktar jag mig till dig, eftersom du insisterar på att detta beror på någon "riktning" i korrelationen, vilket vi nu åtskilliga gånger fått konstaterat inte existerar.
Bedömning kring riktning beror på, som jag redan berättat för dig flera gånger, på teoretiska resonemang i kombination med temporal ordning. Inte korrelationen i sig själv eftersom det är en konstant som inte i sig själv säger om vad som påverkar vad och således inte heller vilken "riktning" korrelationen går.

Citat:
Hur fan blev du så jävla trög, måste jag klistra citatet igen för att du ska förstå att det existerar?
Kul, har vi något att se fram emot = )

Citat:
Du är ju verkligen helt hopplös. Nu har jag startat en tråd om hur du inte förstår statistik, så du kan väl gå in där och faktiskt försöka diskutera med de som skriver istället för att försöka omtolka dem i den här tråden?
Ja, hur går det för det i den egentligen? Än så länge har du ju inte fått stöd för någonting av dina feltolkningar utan det är tvärtom jag, föga förvånande, som fått rätt.
Citera
2017-04-01, 17:14
Medlem
Citat:
Det står "IQ should register around 5-25 for a gorilla", alltså ett antagande utan empiriska data. Troligen skapat för att placera gorillor under schimpanser men så lågt går det inte att bortförklara med jämförelse med sjuåringar istället för tjugoettåringar. Den åldersskillnaden var ju bara en dubbling av IQ, vilket inte ökar 5-25 till 75-95.

Artikeln innehåller för övrigt mycket som är märkligt. Bara en sådan sak som att schimpansers intelligens sägs peaka vid sju års ålder när det ändå är känt att åtta år är den ålder då schimpanser med tillgång till speglar i genomsnitt BÖRJAR att klara spegeltester.

Vidare överträffar vissa sälar människor i sådana matematiska uppgifter som endast följer ett facit.
Du har alltså inte googlat. Det är ju DU som tagit första bästa påstående och hävt ur dig. Men jag ska ge dig en ledtråd. siffran du anger är för tester avsedda för BARN - och har inte någon relevans när vi pratar om generell iq bland vuxna. Där blir siffran omräknat ungefär den som anges, 5-25, baserat på vad andra primater presterat på VUXENTEST.
Senast redigerad av martinator 2017-04-01 kl. 17:23.
Citera
2017-04-01, 17:16
Medlem
Citat:
Felsut igen.
Nej.

Citat:
När jag skriver om vad IQ-tester mäter utgår jag från vad de faktiskt gör.
Ja, det är ju det här du har missuppfattat.

Citat:
IQ-tester kan, definitionsmässigt, inte ge poäng för tänkande som bevisar att det som står i facit är fel. Och det är sådant tänkande utanför facit som möjliggör de framsteg som ligger till grund för teknisk civilisation.
Tror du blandar ihop iq med kreativitet, vilka är starkt korrelerade men är inte samma sak.
Citat:
För övrigt är "hispanics" inte en biologisk grupp.
Det är riktigt, men precis som med svarta varierar den genomsnittliga intelligensen beroende på mängden europeiskt ursprung. Här har du en bra länk för att förstå hur vi använder begreppet ras: Länk
Citera
2017-04-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har alltså inte googlat. Det är ju DU som tagit första bästa påstående och hävt ur dig. Men jag ska ge dig en ledtråd. siffran du anger är för tester avsedda för BARN - och har inte någon relevans när vi pratar om generell iq bland vuxna. Där blir siffran omräknat ungefär den som anges, 5-25, baserat på vad landar primatet presterat på VUXENTEST.
Hur förklarar du att sälar klarar mattetester så bra?
Citera
2017-04-01, 17:19
Medlem
Citat:

Jag är mer intresserad av hur du förklarar det.
Citera
2017-04-01, 17:19
Medlem
Citat:
För att du i din googling troligtvis blandar ihop SEAL (som är ett militärt förband) med Sälar som i Sverige endast avser djuret Pinnipedia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in