Citat:
Ursprungligen postat av
Företagarsvinet
Jag läser som sagt var nästan bara Ed McBain - har snart läst allihop, tror jag. Min absoluta favorit.
Bland utländska författare har jag läst en del Minette Walters och Elizabeth George, men inte fastnat helt. Har även läst en hel del Morse, men inte heller fastnat.
Av svenska är det givetvis Sjöwall Wahlöö (jävligt bra) och Mankell och Nesser.
Men nu är det dags att vidga vyerna lite. Vilka författare/deckare måste jag bara läsa för att bli en hel människa? Tilläggas bör är att jag gillar bara snutromaner - pallar inte med privadeckare, advokater, maffiagubbar eller obducenter som ska lösa brott. Det känns inte trovärdigt.
Ge mig en måste-ha lista, tack.
Inom deckarfacket måste detta läsas:
. Grunderna I -- brittisk whodunnit -- Conan Doyles första Sherlock Holmes-roman A Study in Scarlet. Priceless med Watsons inledande knix om hur han varit läkare i Afghanistankriget och sedan kommer hem till London och möter Holmes.
. Grunderna II -- amerikansk privatdeckare -- Raymond Chandlers första roman, The Big Sleep, möjligen även The Little Sister och The Long Goodbye, där är han i LA, undvik dock The Lady in the Lake som utspelas på någon turistort. Los Angeles är grejen här liksom, Chandlers Philip Marlowe är en iofs sentimental emo ibland men oftast kall. -- I genren amerikansk PI bör även nämnas Hammetts The Maltese Falcon, detta är personskildringsmässigt motsatsen mot Chandler, här ges ingen introspektion alls, kan bli lite svårtläst i längden. Tuff bok emellertid, stram: "Spade's thick fingers made a cigarette with deliberate care...". -- New York som Private Investigator-värld får man i Mickey Spillanes I, the Jury, hård sak, lite titanisk, lite väl kärv. Jargong i jagform, man saknar detaljer.
. Så en amerikansk deckare av mer dämpat slag, Frederic Brown, Kanske en mördare, om en journalist som undersöker ett brott i 50-tals-USA. Märklig pga sin omärklighet.
Detta måste läsas. Plus Folke Mellvig, Jan-Åke Arvastsson och Stieg Trenter; av sistnämnde, börja med första Harry Friberg-romanen Farlig fåfänga. Stuns i 40-talsvärlden, Stockholmsskildring av OK slag.