2016-12-31, 13:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Har också plöjt alla tre nu. Riktigt bra böcker! Tredje delen är snäppet sämre än de två första men fortfarande bra. Kan varmt rekommendera serien till alla, även de som liksom jag själv inte direkt är galna i deckare. Mycket intressant om livet på yttre Hebriderna och väldigt mycket (manliga) känslor. Absolut ingen billig kiosklitteratur a la Liza Marklund.

så är det, precis klar med tredje Lewispjäserna och kan ju bara konstatera att det inte är en alldaglig deckarförfattare som vi hittar i Peter May. Han har en särdeles känsla vad gäller okronologiskt berättande. jag brukar störa mig på det, även hur han hanterar jag-form är imponerande. och att få en inblick i yttre Hebridernas natur och kultur är ju bara fantastiskt.
Citera
2016-12-31, 21:35
Medlem
Enydrions avatar
Jag kan rekommendera deckarna från Tony Hillerman, har två indianer som är poliser i huvudrollen, bäst gillar jag de som har Jim Chee i huvudrollen, ger bra inblick i indianernas kultur, handlingen är mestadels i indianreservat.

Han skrev böckerna från 70 talet tills för 10 år sedan.

Jag har läst om hela serien flera gånger.
Citera
2017-01-04, 04:54
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
Jag läser som sagt var nästan bara Ed McBain - har snart läst allihop, tror jag. Min absoluta favorit.

Bland utländska författare har jag läst en del Minette Walters och Elizabeth George, men inte fastnat helt. Har även läst en hel del Morse, men inte heller fastnat.

Av svenska är det givetvis Sjöwall Wahlöö (jävligt bra) och Mankell och Nesser.

Men nu är det dags att vidga vyerna lite. Vilka författare/deckare måste jag bara läsa för att bli en hel människa? Tilläggas bör är att jag gillar bara snutromaner - pallar inte med privadeckare, advokater, maffiagubbar eller obducenter som ska lösa brott. Det känns inte trovärdigt.

Ge mig en måste-ha lista, tack.
Inom deckarfacket måste detta läsas:

. Grunderna I -- brittisk whodunnit -- Conan Doyles första Sherlock Holmes-roman A Study in Scarlet. Priceless med Watsons inledande knix om hur han varit läkare i Afghanistankriget och sedan kommer hem till London och möter Holmes.

. Grunderna II -- amerikansk privatdeckare -- Raymond Chandlers första roman, The Big Sleep, möjligen även The Little Sister och The Long Goodbye, där är han i LA, undvik dock The Lady in the Lake som utspelas på någon turistort. Los Angeles är grejen här liksom, Chandlers Philip Marlowe är en iofs sentimental emo ibland men oftast kall. -- I genren amerikansk PI bör även nämnas Hammetts The Maltese Falcon, detta är personskildringsmässigt motsatsen mot Chandler, här ges ingen introspektion alls, kan bli lite svårtläst i längden. Tuff bok emellertid, stram: "Spade's thick fingers made a cigarette with deliberate care...". -- New York som Private Investigator-värld får man i Mickey Spillanes I, the Jury, hård sak, lite titanisk, lite väl kärv. Jargong i jagform, man saknar detaljer.

. Så en amerikansk deckare av mer dämpat slag, Frederic Brown, Kanske en mördare, om en journalist som undersöker ett brott i 50-tals-USA. Märklig pga sin omärklighet.

Detta måste läsas. Plus Folke Mellvig, Jan-Åke Arvastsson och Stieg Trenter; av sistnämnde, börja med första Harry Friberg-romanen Farlig fåfänga. Stuns i 40-talsvärlden, Stockholmsskildring av OK slag.
Senast redigerad av lampros 2017-01-04 kl. 05:01.
Citera
2017-01-04, 11:04
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Inom deckarfacket måste detta läsas:

. Grunderna I -- brittisk whodunnit -- Conan Doyles första Sherlock Holmes-roman A Study in Scarlet. Priceless med Watsons inledande knix om hur han varit läkare i Afghanistankriget och sedan kommer hem till London och möter Holmes.

. Grunderna II -- amerikansk privatdeckare -- Raymond Chandlers första roman, The Big Sleep, möjligen även The Little Sister och The Long Goodbye, där är han i LA, undvik dock The Lady in the Lake som utspelas på någon turistort. Los Angeles är grejen här liksom, Chandlers Philip Marlowe är en iofs sentimental emo ibland men oftast kall. -- I genren amerikansk PI bör även nämnas Hammetts The Maltese Falcon, detta är personskildringsmässigt motsatsen mot Chandler, här ges ingen introspektion alls, kan bli lite svårtläst i längden. Tuff bok emellertid, stram: "Spade's thick fingers made a cigarette with deliberate care...". -- New York som Private Investigator-värld får man i Mickey Spillanes I, the Jury, hård sak, lite titanisk, lite väl kärv. Jargong i jagform, man saknar detaljer.

. Så en amerikansk deckare av mer dämpat slag, Frederic Brown, Kanske en mördare, om en journalist som undersöker ett brott i 50-tals-USA. Märklig pga sin omärklighet.

Detta måste läsas. Plus Folke Mellvig, Jan-Åke Arvastsson och Stieg Trenter; av sistnämnde, börja med första Harry Friberg-romanen Farlig fåfänga. Stuns i 40-talsvärlden, Stockholmsskildring av OK slag.

Beträffande Chandler måste jag inflika ännu ett måste: Farewell, My Lovely
Av många kännare ansedd som hans allra bästa. Kärleksfullt filmad 1975 i retro-stil med en skönt luggsliten Robert Mitchum i huvudrollen.
Finns på Youtube. Kolla åtminstone in den suveräna upptakten:

https://www.youtube.com/watch?v=s7tfQVsxC3Y
Citera
2017-01-27, 14:31
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e
mina favoriter är i deckar genren är:

james patterson
jeffrey deaver
lee child
JD Robb (nora roberts)
donna leon
och sist men inte minst Janet evanovich
Robb... tansnuskdeckare med en tunn tunn fernissa av sci-fi. Nej tack´. Läste Rapture in Death och det var nog.
Citera
2017-02-07, 21:19
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
så är det, precis klar med tredje Lewispjäserna och kan ju bara konstatera att det inte är en alldaglig deckarförfattare som vi hittar i Peter May. Han har en särdeles känsla vad gäller okronologiskt berättande. jag brukar störa mig på det, även hur han hanterar jag-form är imponerande. och att få en inblick i yttre Hebridernas natur och kultur är ju bara fantastiskt.
Kan då varmt rekommendera dig den fristående boken Entry Island som utspelar sig i nutida Kanada samt 1800-talets yttre Hebriderna. Ett liknande upplägg med en "splittad" historia alltså. Lite mörkare än Lewistriologin och riktigt bra tycker jag.
Citera
2017-02-07, 21:34
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Kan då varmt rekommendera dig den fristående boken Entry Island som utspelar sig i nutida Kanada samt 1800-talets yttre Hebriderna. Ett liknande upplägg med en "splittad" historia alltså. Lite mörkare än Lewistriologin och riktigt bra tycker jag.

Ska absolut läsas inom kort! Måste bara avsluta en pågående biografi om Mannerheim först
Citera
2017-02-14, 22:15
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Beträffande Chandler måste jag inflika ännu ett måste: Farewell, My Lovely
Av många kännare ansedd som hans allra bästa. Kärleksfullt filmad 1975 i retro-stil med en skönt luggsliten Robert Mitchum i huvudrollen.
Finns på Youtube. Kolla åtminstone in den suveräna upptakten:

https://www.youtube.com/watch?v=s7tfQVsxC3Y

Hjärtligt tack för tipsen!
Citera
2017-02-20, 21:15
Medlem
Enydrions avatar
Har plöjt alla av Jussi Adler Olsen nu, även washingtonmonumentet, alla i ordning utom flaskpost från P, som blev den sista, det är nog bäst att läsa dem i ordning. De rekommenderas!
Senast redigerad av Enydrion 2017-02-20 kl. 21:19.
Citera
2017-03-26, 16:23
Medlem
CarolynHaxs avatar
Måste rekommendera Håkan Östlundhs deckarserie om polisen Fredrik Broman på Gotland. Jag har läst de två första, Släke (kom 2004) och Dykaren (2005), och håller nu på med den tredje, Terror (2006).

Tycker han är snäppet bättre än både Anna Jansson och Mari Jungstedt, som bägge skriver om poliser på Gotland.
Citera
2017-03-31, 22:58
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros

. Grunderna II -- amerikansk privatdeckare -- Raymond Chandlers första roman, The Big Sleep, möjligen även The Little Sister och The Long Goodbye, där är han i LA, undvik dock The Lady in the Lake som utspelas på någon turistort. Los Angeles är grejen här liksom, Chandlers Philip Marlowe är en iofs sentimental emo ibland men oftast kall.
The Big Sleep är en riktigt bra bok. Underbara miljöbeskrivningar och en iskall, whiskeydrickande antagonist som inte backar för något. Köpte utgåvan från Black Lizard/Vintage Crime och ska försöka få tag på fler böcker från Chandler från detta förlag då jag tycker att de är snygga. Har även några Willeford därifrån ståendes i bokhyllan.
Citera
2017-04-01, 08:41
Medlem
Swan65s avatar
Snubblade över Elly Griffiths böcker om rättsarkeologen Ruth Galloway. Gillar böckerna skarpt , påminner lite om P. Cornwalls böcker men en helt annan ton och omgivningen kring Norwich saltängar är fantastiskt utmålade. Tempot är lågt, personligheterna grundligt byggda och humorn är subtil så målgruppen är nog 30+ , själv har jag snart sträckläst fjärde boken och ämnar fortsätta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in