2016-12-15, 22:37
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Jag rekommenderar den skotske författaren Peter May och hans Isle of Lewis-trilogi.Den består av
Svarthuset del 1
Lewismannen del 2
Lewispjäserna del 3

De utspelas på ön Ile of Lewis i Yttre Hebriderna, en ögrupp utanför den skotska kusten.
Man får veta en hel del om kulturen och språket på Yttre Hebriderna.
Har lästa ca halva första boken nu och jag gillar den, och då speciellt hur författaren beskriver hur det var att växa upp på Isle of Lewis på 70-talet med havsfågeljakt och annat. Bra grejer!
Citera
2016-12-15, 22:50
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Har lästa ca halva första boken nu och jag gillar den, och då speciellt hur författaren beskriver hur det var att växa upp på Isle of Lewis på 70-talet med havsfågeljakt och annat. Bra grejer!

Är ungefär lika långt, tänkt plöja alla 3 under julen. Och som ö-bo själv med många timmar i vättaskåran under vårjakten på guding (ejderhane) så får man verkligen en romantisk sentimental känsla över bokens atmosfär. Även synnerligen välskrivet trots svenska, del 2 tar jag på engelska för att sedan avgöra hur jag tacklar sista delen..
Citera
2016-12-15, 23:09
Medlem
appletimes avatar
Typ allt av Jens Lapidus är klockrent om du gillar spänning och svängigt!
Citera
2016-12-19, 18:37
Medlem
Enydrions avatar
Klar med Peter Mays tre böcker, de var bra och även att man fick med lite historia utan att det blev tråkigt, har nu börjat med Kvinnan i rummet, verkar bra så långt...
Citera
2016-12-19, 20:15
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Klar med Peter Mays tre böcker, de var bra och även att man fick med lite historia utan att det blev tråkigt, har nu börjat med Kvinnan i rummet, verkar bra så långt...

Assad har kommit med nu, blir lite Ture sventon och Omar... har blivit lite pk skadad, men det ska nog gå ändå . Edit: han (författaren) är ju dansk, och de är lu långt ifrån så pk som vi, så det går nog bra, tex hade nog inte sättet Assad fick jobbet på, nog inte skrivits här.
Senast redigerad av Enydrion 2016-12-19 kl. 20:20.
Citera
2016-12-30, 13:39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
jag vill rekomendera en Dansk, Jussi Adler-Olsen.
Kriminalinspektör Carl Mørc hamnar i källare i polishuset och
får motvilligt i uppdrag (avd Q) att lösa kalla fall.
Han får en hjälpreda med en lika obegriplig som hemlighetsfull bakgrund,
Assad....

Läser man dess böcker i rätt ordning får man en trevlig läsupplevelse.

Stefan Sauk läser in ljudböckerna, och gör det BRA.

1. Kvinnan i rummet

2. Fasanjägarna

3. Flaskpost från P

4. Journal 64

5. Marcoeffekten

6. Den gränslöse (maj 2015)

Har läst nr 1,2 och håller på med nr 4, det jag undrar:. Författaren verkar vara nån sorts Jan guillou typ, fast betydligt mer vänster stämmer detta in på resten av böckerna också?

Mellan raderna läser jag också in en ganska kraftig pk människa, vilket jag inte väntat mig från en dansk?

Så skulle gärna vilja ha er bild av alla böckerna?
Citera
2016-12-30, 18:42
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Har läst nr 1,2 och håller på med nr 4, det jag undrar:. Författaren verkar vara nån sorts Jan guillou typ, fast betydligt mer vänster stämmer detta in på resten av böckerna också?

Mellan raderna läser jag också in en ganska kraftig pk människa, vilket jag inte väntat mig från en dansk?

Så skulle gärna vilja ha er bild av alla böckerna?

läst alla böcker och älskar dem, (gillar även filmatiseringarna). inte nån gång har min pk-radar tjutit så vetifan vad du yrar om
Citera
2016-12-30, 20:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
läst alla böcker och älskar dem, (gillar även filmatiseringarna). inte nån gång har min pk-radar tjutit så vetifan vad du yrar om

Ok, jag har kanske bara haft otur, första boken var ju ok...
Citera
2016-12-30, 21:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ok, jag har kanske bara haft otur, första boken var ju ok...

Utveckla annars ditt resonemang. Här på flashback har ju de flesta en extremt känslig pk-radar
Citera
2016-12-30, 21:53
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Utveckla annars ditt resonemang. Här på flashback har ju de flesta en extremt känslig pk-radar

Jag vill ju inte skriva några spoiler, väntar med bedömningen tills jag hunnit några fler böcker, jag har mer än halva livet bakom mig, så det var inte pk i skolan etc när jag växte upp, och tv slängde jag ut för 15 år sen, så jag är inte van att höra pk indoktrinering dagarna i ända, fick nyligen sluta med p1 tex, jag har läst mycket böcker sen skolbiblioteket och sen biblioteket, numera blir det mest ljudböcker... Jag har märkt att jag har svårt att läsa nyare böcker ibland då de ofta är för pk, så jag har då läst om gamla böcker, det tröttnar man på så småningom...

läste nån recention av washingtonmonumentet och där verkar det ju vara en demokrat som typ spårar ur... Så han kanske varierar sig.
Citera
2016-12-30, 22:24
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag vill ju inte skriva några spoiler, väntar med bedömningen tills jag hunnit några fler böcker, jag har mer än halva livet bakom mig, så det var inte pk i skolan etc när jag växte upp, och tv slängde jag ut för 15 år sen, så jag är inte van att höra pk indoktrinering dagarna i ända, fick nyligen sluta med p1 tex, jag har läst mycket böcker sen skolbiblioteket och sen biblioteket, numera blir det mest ljudböcker... Jag har märkt att jag har svårt att läsa nyare böcker ibland då de ofta är för pk, så jag har då läst om gamla böcker, det tröttnar man på så småningom...

läste nån recention av washingtonmonumentet och där verkar det ju vara en demokrat som typ spårar ur... Så han kanske varierar sig.

Använd spoiler tag då. Jag är ålänning, bosatt i stockholm, röstar på kristdemokraterna. Så väldigt anti-vänster således. Gammal nog att ha upplevt aga och tramporgel i skola så du och jag har förmodligen en del att diskutera 😉
Citera
2016-12-30, 22:42
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Är ungefär lika långt, tänkt plöja alla 3 under julen. Och som ö-bo själv med många timmar i vättaskåran under vårjakten på guding (ejderhane) så får man verkligen en romantisk sentimental känsla över bokens atmosfär. Även synnerligen välskrivet trots svenska, del 2 tar jag på engelska för att sedan avgöra hur jag tacklar sista delen..

Citat:
Har också plöjt alla tre nu. Riktigt bra böcker! Tredje delen är snäppet sämre än de två första men fortfarande bra. Kan varmt rekommendera serien till alla, även de som liksom jag själv inte direkt är galna i deckare. Mycket intressant om livet på yttre Hebriderna och väldigt mycket (manliga) känslor. Absolut ingen billig kiosklitteratur a la Liza Marklund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in