Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-03, 23:13
  #289
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Snubblade över Elly Griffiths böcker om rättsarkeologen Ruth Galloway. Gillar böckerna skarpt , påminner lite om P. Cornwalls böcker men en helt annan ton och omgivningen kring Norwich saltängar är fantastiskt utmålade. Tempot är lågt, personligheterna grundligt byggda och humorn är subtil så målgruppen är nog 30+ , själv har jag snart sträckläst fjärde boken och ämnar fortsätta

Ska testa Janusstenen som ljudbok
Citera
2017-04-22, 22:33
  #290
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Beträffande Chandler måste jag inflika ännu ett måste: Farewell, My Lovely
Av många kännare ansedd som hans allra bästa. Kärleksfullt filmad 1975 i retro-stil med en skönt luggsliten Robert Mitchum i huvudrollen.
Finns på Youtube. Kolla åtminstone in den suveräna upptakten:

https://www.youtube.com/watch?v=s7tfQVsxC3Y
Har inte sett filmen men boken är ju guld! Sällan har en författare lyckats skapa en sådan älskvärd karaktär som Phil Marlowe. Hårdkokt men samtidigt mänsklig. Sköna miljöbeskrivningar dessutom.

"I gobbled a dry martini and hurried back through the reed curtain to the dining room. The eighty-five-cent dinner tasted like a discarded mail bag and was served to me by a waiter who looked as if he would slug me for a quarter, cut my throat for six bits, and bury me in sea in a barrel of concrete for a dollar and half, plus sales tax."
Citera
2017-04-24, 18:42
  #291
Medlem
Är väl antagligen redan nämnt i tråden:

Patricia Highsmith.
Citera
2017-05-13, 21:59
  #292
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
The Long Goodbye av Raymond Chandler..

Kanske inte hans bästa deckare, det är nog The Big Sleep eller Farewell my Lovely.

Men det här är hans mästerverk, som egentligen bara låtsas vara en deckare. Det är lika mycket en vemodig betraktelse om vänskap, heder och svek, full av kärva formuleringar och bitter galghumor.
Visst har den svackor. Kvinnosynen är bitvis pinsamt gubbig och den kan bli mångordig och lite fyllesentimental ibland. Chandler var svårt alkoholiserad vid den här tiden. Men den är obotligt fascinerande och går att läsa hur många gånger som helst.

Just nu är det dags igen för min del. Smuttar lite whisky och har Long Gone Blues med Billie Holiday på repeat i bakgrunden som soundtrack. Bättre kan det inte bli.
Ja The Long Goodbye är helt klart en riktigt bra bok. Visst skulle den totalsågas av dagens genusmedvetna litteraturkritiker, men vi får inte glömma att den utgavs på det tidiga 50-talet. Då var det acceptabelt med kärva alkoholiserade misogyna detektiver som antagonister. Håller med om att boken hade varit ännu bättre om Chandler hade utelämnat vissa passager och komprimerat innehållet lite mer, men det råder en underbar stämning boken igenom.

Tycker inte att den den når upp till "Farewell my lovely" (min favorit hittills av Chandler) i nivå men jag kan ändå rekommendera den varmt till alla som gillar hårdkokta detektiver och svart humor. Bra skit!
Citera
2017-05-14, 15:16
  #293
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
The Big Sleep är en riktigt bra bok. Underbara miljöbeskrivningar och en iskall, whiskeydrickande antagonist som inte backar för något. Köpte utgåvan från Black Lizard/Vintage Crime och ska försöka få tag på fler böcker från Chandler från detta förlag då jag tycker att de är snygga. Har även några Willeford därifrån ståendes i bokhyllan.

Det finns en film från 1946, som bygger på boken. Humphrey Bogart och Lauren Bacall spelar huvudrollerna.Enligt en artikel i filmtidskriften Chaplin var manuskriptet så rörigt, att ingen av de imblandade kunde redogöra för handlingen.
Citera
2017-05-14, 16:11
  #294
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Det finns en film från 1946, som bygger på boken. Humphrey Bogart och Lauren Bacall spelar huvudrollerna.Enligt en artikel i filmtidskriften Chaplin var manuskriptet så rörigt, att ingen av de imblandade kunde redogöra för handlingen.

Det stämmer. Chandler var inte inblandad i filmmanuset, men regissören Howard Hawks lär ha ringt till honom för att få klarhet i "vem som sköt chauffören".
Chandler svarade att han inte hade en aning.
Han var aldrig särskilt petnoga med intrigen. Det var stilen och atmosfären som intresserade honom. Och där var han mästaren.
Citera
2017-05-14, 20:22
  #295
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Det stämmer. Chandler var inte inblandad i filmmanuset, men regissören Howard Hawks lär ha ringt till honom för att få klarhet i "vem som sköt chauffören".
Chandler svarade att han inte hade en aning.
Han var aldrig särskilt petnoga med intrigen. Det var stilen och atmosfären som intresserade honom. Och där var han mästaren.

Har hört den där historien i varianten att manusförfattaren Faulkner ringde upp Chandler för att rå reda på vem som begått det mord som aldrig får sin förklaring. Chandler lär ha varit rejält påstruken och bara fräst: How the hell should I know? varpå han ska ha slängt på luren.
Citera
2017-05-14, 22:57
  #296
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Har hört den där historien i varianten att manusförfattaren Faulkner ringde upp Chandler för att rå reda på vem som begått det mord som aldrig får sin förklaring. Chandler lär ha varit rejält påstruken och bara fräst: How the hell should I know? varpå han ska ha slängt på luren.

Ja, det där är naturligtvis den rätta versionen.

Mitt minne av anekdoten var lite dimmigt.
Citera
2017-05-16, 19:38
  #297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Snubblade över Elly Griffiths böcker om rättsarkeologen Ruth Galloway. Gillar böckerna skarpt , påminner lite om P. Cornwalls böcker men en helt annan ton och omgivningen kring Norwich saltängar är fantastiskt utmålade. Tempot är lågt, personligheterna grundligt byggda och humorn är subtil så målgruppen är nog 30+ , själv har jag snart sträckläst fjärde boken och ämnar fortsätta
Dom funkar, helt klart. Länge sen jag läste någon nu, skall ta upp den tråden igen.
Citera
2017-05-17, 16:16
  #298
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Dom funkar, helt klart. Länge sen jag läste någon nu, skall ta upp den tråden igen.

Inne på del fem nu "En orolig grav", trevlig läsning helt enkelt. Intressanta karaktärer och en hel del fascinerande historia lär man sig på vägen
Citera
2017-10-27, 08:40
  #299
Medlem
Ellery Queen rekommenderas. Amerikansk pusseldeckare från den tiden då det skrevs bra deckarböcker.

Annat bra är t.ex. deckare av engelsmannen John Dickson Carr. Den ihålige mannen, Det krökta gångjärnet och Bruden i Newgate rekommenderas till den som gillar bra deckarklassiker.
Citera
2017-10-27, 13:59
  #300
Medlem
Swan65s avatar
Har nu hittar tillbaka Charlie Parker serien av John Connolly, sinnessjukt bra! Mörkt, brutalt av bibliska proportioner och synnerligen välskrivet. Svårt att hitta på svenska men desto bättre på engelska! Gillar man Thomas Harris så älskar man Connolly!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback