2005-09-21, 01:19
Medlem
Företagarsvinets avatar
Jag läser som sagt var nästan bara Ed McBain - har snart läst allihop, tror jag. Min absoluta favorit.

Bland utländska författare har jag läst en del Minette Walters och Elizabeth George, men inte fastnat helt. Har även läst en hel del Morse, men inte heller fastnat.

Av svenska är det givetvis Sjöwall Wahlöö (jävligt bra) och Mankell och Nesser.

Men nu är det dags att vidga vyerna lite. Vilka författare/deckare måste jag bara läsa för att bli en hel människa? Tilläggas bör är att jag gillar bara snutromaner - pallar inte med privadeckare, advokater, maffiagubbar eller obducenter som ska lösa brott. Det känns inte trovärdigt.

Ge mig en måste-ha lista, tack.
Citera
2005-09-21, 08:49
Medlem
Arne Dahl

Arne Dahl (Jan Arnald) är ett ett måste. Svensk författare som har ett mycket bra språk i sina böcker. Läs de första 5 böckerna, de är bättre än de senaste böckerna. Finns totalt 8. De handlar om en grupp poliser i Stockholm som kallas A-gruppen.

Leif GW Persson är också en mycket bra deckarförfattare. Hans nya bok "Linda som i Lindamordet" påminner mycket om Sjöwall-Wahlöös klassiska polisromaner.
Citera
2005-09-21, 11:25
Medlem
Cohibas avatar
Har aldrig hunnit läsa den själv, men den första kriminalromanen The Moonstone av Wilkie Collins rankas av många fortfarande som den bästa deckaren genom tiderna.
Citera
2005-09-21, 13:04
Medlem
vagators avatar
Svenska deckar bokförlaget Minotaur, har en genomgående hög klass på sina släpp. Det rör sig om i huvudsak översättningar från brittiska böcker, allt från kalla, hårdkokta snutromaner till lite mer "trevliga" varianter( om mord nu kan vara trevligt). Kolla särskilt upp Peter Robinson, Reginald Hill och Stephen Booth.
Citera
2005-09-21, 14:19
Medlem
GreenManalishis avatar
Åke Edwardson.

Främst de tidiga om privatdeckaren Jonatan Wide som samarbetar med ett gäng göteborgspoliser. Blir snutroman av det ändå

Även de senare som handlar om kommisarie Winter och ett annat gäng göteborgspoliser är bra

Av de utländska kan kanske Ian Rankin vara nåt?
Citera
2005-09-26, 20:39
Medlem
toxictearss avatar
James Patterson, alla hans böcker är lättlästa och spännande.
Bör helst läsas på engelska.

Man ska även läsa Dennis Lehane's - Patient 67.
Citera
2005-09-26, 21:24
Medlem
Har iofs redan tipsat om Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor"
i en annan tråd men den är bland det bästa svenska deckare som
skrivits.
Citera
2005-09-26, 21:30
Avslutad
BRITTISKA:

Val McDermid- Mermaids singing (Sjöjungfrun sjöng sin sång), samt resten av hennes Tony Hill/Carol Jordan-serie. UNDVIK Kate Brannigandeckarna hon har skrivit.

Ian Rankin- vad som, tror jag. Sjukt bra.

Reginald Hill- britt, sjukt rolig, alltid engagerande och spännande som satan. Läs allt du kan komma över.

AMERIKANSKA:
Michael Connelly- testa de fristående Blodspår och Poeten- de är lite mer genomarbetade än Harry Bosch-serien (LA-baserade, lite grinig whiskeysnut över det hela).

Och lyssna på vagator- Minotaur är extremt bra.

Jeffery Deaver's böcker om Lincoln Rhyme (ignorera Bone collector-filmen, de är rasande bra, så börja med Bone Collector/I samlarens spår) Du kommer bli intresserad av så sjuka saker saom underlaget på New Yorks gator och du kommer absolut vilja skaffa ett mikroskop.
Citera
2005-09-27, 00:32
Medlem
S.t.a.l.k.e.rs avatar
Jag kan starkt rekommendera James Ellroys hårdkokta deckare. Anväder sitt intensivt mörka och hårda skrivsätt på samma sätt som mästarna Raymond Chandler och Dashiell Hammett. Ellroy har en otroligt effektiv berättarstil: lätt, snabb och hård. Det kan skrivas mycket om denna författare, helt klart värd att kolla upp iaf. Speciellt hans s. k. Los Angeles-kvartett. Den är helt :shoot2: :shoot2: :shoot2:
Citera
2005-09-27, 01:47
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.t.a.l.k.e.r
Jag kan starkt rekommendera James Ellroys hårdkokta deckare. Anväder sitt intensivt mörka och hårda skrivsätt på samma sätt som mästarna Raymond Chandler och Dashiell Hammett. Ellroy har en otroligt effektiv berättarstil: lätt, snabb och hård. Det kan skrivas mycket om denna författare, helt klart värd att kolla upp iaf. Speciellt hans s. k. Los Angeles-kvartett. Den är helt :shoot2: :shoot2: :shoot2:

Kan bara instämma, helt och fullt.

Glöm inte heller Ellroys "moderna" romaner: "American Tabloid" och "The Cold Six Thousand"! Svårslaget...
Citera
2005-09-28, 11:15
Medlem
Oskarhs avatar
Dennis Lehanes Gone Baby Gone. bör läsas på engelska då den svenska översättningen inte är något vidare.
Citera
2005-09-29, 14:28
Medlem
Chigarans avatar
Åke Edwardsson som tidigare nämnd är riktigt bra. Fast kan man verkligen klassa "Segel av Sten" som en riktig deckare?

Sen så måste jag personligen rekommendera Bodil Mårtensson och hennes böcker om Joakim Hill (en snut). Otroligt bra böcker,enligt mig iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in