2017-03-30, 21:10
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Vilken flottilj står med 30 st helslaktade till halvslaktade C/D enl dig ?
Har du någon källa på det ?

Det är A/B-plan, inte C/D.
Citera
2017-03-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Det är A/B-plan, inte C/D.

Och vad har A kärrorna (eftersom B är slaktade till förmån för D sedan länge) att erbjuda Gripen E förutom raketstol ?
Citera
2017-03-30, 21:45
Medlem
Citat:
Och vad har A kärrorna (eftersom B är slaktade till förmån för D sedan länge) att erbjuda Gripen E förutom raketstol ?

Nei, det var 2 stk A som ble 1 stk D i følge Wieseman.
En 39D görs inte av en 39B utan istället 2 39A varvid betydligt fler äldre flygplan går åt än vad som blir resultatet.
Citera
2017-03-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nei, det var 2 stk A som ble 1 stk D i følge Wieseman.
En 39D görs inte av en 39B utan istället 2 39A varvid betydligt fler äldre flygplan går åt än vad som blir resultatet.

Nej man slaktade både A och B till att börja med men eftersom tillgången av B var väldigt
låg så blev det naturligt att det var A som fick släppa till fler stolar för att fylla upp behovet
till de extra D kärror som byggdes.

För övrigt så var min fråga vad A kärror ska släppa till E kärror som som "Koppen" framförde
Senast redigerad av Hansol 2017-03-30 kl. 21:50.
Citera
2017-03-30, 21:52
Medlem
Citat:
Nej man slaktade både A och B till att börja med men eftersom tillgången av B var väldigt
låg så blev det naturligt att det var A som fick släppa till fler stolar för att fylla upp behovet
till de extra D kärror som byggdes.

Jeg tillater meg å stole på at Wiseman vet dette bedre enn deg.

Han har en grundig gjennomgang av hva som er bygget, og hva de har blitt av her.

http://wisemanswisdoms.blogspot.no/2012/09/vart-tar-alla-jasar-vagen-och-vad-blir.html
Citera
2017-03-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Jeg tillater meg å stole på at Wiseman vet dette bedre enn deg.

Han har en grundig gjennomgang av hva som er bygget, og hva de har blitt av her.

http://wisemanswisdoms.blogspot.no/2012/09/vart-tar-alla-jasar-vagen-och-vad-blir.html

Du får citerar vem och hur många du vill , x antal B kärror strök med i svängen
"skrovmål" när de gick från B till D och efter att dessa tog slut vilket de gjorde tämligen
fort beroende på de få B som fanns så började man återvinna även från A för att få till ett flertal D.
Citera
2017-03-30, 22:02
Medlem
koppen89s avatar
Med tanke på att det är saker som raketstol och pitotrör som ska flyttas över så finns det massor av komponenter det kan röra sig om.
Citera
2017-03-30, 22:08
Medlem
Citat:
Med tanke på att det är saker som raketstol och pitotrör som ska flyttas över så finns det massor av komponenter det kan röra sig om.

Då ett pitårör är en tämligen "billig" komponent så har jag svårt att se att den på något sätt
skulle hjälpa till att hålla kostnaden nere . Kan du specificera något mer från alla massor som
du nämner?

(Ps f ö kan jag meddela dig att kosntaden för Gripen E kommer skena för pitårören kommer
vara sprillans nya )
Citera
2017-03-30, 22:11
Medlem
koppen89s avatar
Mannen på flashback säger nya pitotrör, Lars Jäderblom säger begagnade...

Om du är intresserad på riktigt rekommenderar jag dig att kontakta honom. Han är trevlig och svarar på vad han kan svara på.
Citera
2017-03-30, 22:16
Medlem
Citat:
Mannen på flashback säger nya pitotrör, Lars Jäderblom säger begagnade...

Om du är intresserad på riktigt rekommenderar jag dig att kontakta honom. Han är trevlig och svarar på vad han kan svara på.

Behöver inte kontakta någon , och han är säkerligen precis så trevlig som du säger
i den frågan tänker jag inte ifrågasätta dig.

Fast jag hoppas att även du inser att pitårör inte är "raketforskning" och således
inte är något som sänker kostnaden drastiskt för Gripen E

Så hade du någon mer info ang återvunnet material ?
Senast redigerad av Hansol 2017-03-30 kl. 22:18.
Citera
2017-03-30, 22:57
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Behöver inte kontakta någon , och han är säkerligen precis så trevlig som du säger
i den frågan tänker jag inte ifrågasätta dig.

Fast jag hoppas att även du inser att pitårör inte är "raketforskning" och således
inte är något som sänker kostnaden drastiskt för Gripen E

Så hade du någon mer info ang återvunnet material ?

nej det är snarare ett väldigt billigt instrument i sammanhanget
Citera
2017-03-31, 12:37
Avslutad
Välkänt att man vill plocka delar från C/D för att spara 6 miljarder. Flygvapnet vill nu även ta delar från flygen som redan står för att hålla kvar så många som möjligt av dagens flyg i drift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in