2016-02-05, 01:43
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Mitt fel. Schweiziska folket röstade ju ner beslutet om Gripen. Det är väl andra näraliggande länder som Gripen...
Nja, det som Schweiziska folket sade nej till var att utöka budgeten så att de kunde köpa nya stridsflygplan. Alltså inte planet i sig. Resultatet är detsamma dock.

Mycket bra demokratisk ordning, om politikerna vill ha mer pengar så får de fråga folket om den saken. Tycker jag verkar smart.
Citera
2016-02-05, 14:34
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Nja, det som Schweiziska folket sade nej till var att utöka budgeten så att de kunde köpa nya stridsflygplan. Alltså inte planet i sig. Resultatet är detsamma dock.

Mycket bra demokratisk ordning, om politikerna vill ha mer pengar så får de fråga folket om den saken. Tycker jag verkar smart.
Njae, folk är ganska dumma. Ofta är de som klagar över att de måste betala skatt samma människor som klagar på att svenskt förvar är klent, polisen inte har tid att hjälpa, tågen är sena pga dåliga växlar, samt att deras barn är i för stora skolklasser osv.
Citera
2016-02-05, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
De ska börja införas i Flygvapnet som en del av MS20-uppgraderingen*
av Gripen under året, med Sverige som första kund.

Det bör också påpekas att ryssarna i praktiken bara har R-27 som radarjaktrobot**
så redan AMRAAM har ett rejält övertag över det som ryssarna har idag.

Med IRIS-T är situationen snarlik, men inte lika markant.
R-73 är inte bildalstrande och det verkar inte heller som att ersättaren R-74 blir det.

(*) Uppgraderingen inkluderar Meteor, SDB, ny mjukvara till radarn o.s.v.
(**) R-77 började produceras först efter Sovjetunionens sammanbrott
och den tänkta fabriken låg i Ukraina, så ryssarna har extremt få R-77r.
Mig veterligen så har inte ett enda ryskt flygplan synts med R-77r
på balkarna vid ett skarpt uppdrag.

Är inte AMRAAM uråldrig? Fanns ju på dataspel när jag var liten... Säkert finns det nyare versioner? Men hur mycket bättre är de?
Citera
2016-02-05, 19:02
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Är inte AMRAAM uråldrig? Fanns ju på dataspel när jag var liten... Säkert finns det nyare versioner? Men hur mycket bättre är de?

AIM-120D är väl precis precis klar för fältplacering (och har väl egentligen inte särskilt mycket gemensamt med A-varianten) samtidigt som A- resp. B-varianterna går mot slutet av aktiv tjänst?

Vidare håller väl Raytheon som bäst på att titta på en RAM-jet driven uppföljare.
Citera
2016-02-05, 19:19
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Effektiv skottvidd har ungefär fördubblats sedan de första versionerna kom i början av 1990-talet.*

Ryssarnas R-27:or kom f.ö. i tjänst under början av 1980-talet
och under kriget mellan Eritrea och Etiopien under slutet av 1990-talet
(MiG-29 vs. Su-27 med exsovjetiska piloter i cockpit)
så låg träffprocenten under 10% med R-27:orna.

Eventuellt så har ryssarna lyckats skjuta ner en Su-25:a med en R-27:a i Ukraina.
Hur många robotar de har avfyrat för att lyckas träffa är dock oklart.

(*) Som en jämförelse så började Sidewinder att utvecklas 1946.
Med en modulär konstruktion så har man dock bytt ut raketmotor,
målsökare och verkansdel ett otal gånger och skrov och roder har bytts ut,
åtminstone 2-3ggr.
Citera
2016-02-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore

Tveksamt. När jag kollar på hur kunniga och insatta folk i allmänhet är om statens finanser(eller politik) eller försvarsmaktens behov så är inte min första tanke att folket borde ha mer inflytande över budgeten.

Om det fanns någon sorts kompetenskrav för rösträtt så kanske det vore en bra idé men i all ärlighets namn så vette fan om ens en bråkdel av alla röstberättigade är insatta nog för att kunna rösta på ett informerat sätt.
Citera
2016-02-05, 23:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

(*) Som en jämförelse så började Sidewinder att utvecklas 1946.
Med en modulär konstruktion så har man dock bytt ut raketmotor,
målsökare och verkansdel ett otal gånger och skrov och roder har bytts ut,
åtminstone 2-3ggr.

Nja, man höll på med en hel del utvecklingsprojekt redan under andra världskriget, men 1946 så gallrades och konsoliderades dem till ett antal olika specifika projekt, och det projekt som var föregångaren till sidewinder var alltså en ir-sökande robot. Den var dock underljuds och projektet slopades senare till förmån för en överljudsvariant vilket är det som ledde till sidewinder.

Vad som dock är intressant är att ryssarnas ir-robot idag är ungefär lika effektiv som sidewinder på 60-talet.
Citera
2016-02-16, 09:27
Medlem
Citat:
Regeringen har nu inlett en omfattande process för att få till stånd en försäljning av Gripen till Indien.
På måndagen hölls hemliga överläggningar mellan den svenska och indiska regeringen, där även Saabs vd Håkan Buskhe deltog.

http://www.di.se/artiklar/2016/2/15/indienresa-oppnar-for-rekordaffar/

Man måste tyvärr vara plusabbonent, vad tror ni om sanningshalten i detta?
Citera
2016-02-16, 12:22
Medlem
janne3xs avatar
Är det någon som vet när den första provflygningen av E beräknas äga rum?
Citera
2016-02-16, 13:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x

Det beror ju helt på hur det går med testerna nu i vinter och i vår. Är det något viktigt som man anser sig behöva modifiera så kan det dröja. De flesta tester sker ju i virtuell miljö med simulator och det är verifieringsprocessen som måste stämma men annars tillför ju inte provflygningarna så mycket om de virtuella testerna stämmer. Å andra sidan är många komponenter redan testade och utprovade så man behöver inte så mycket flygprover för just dessa.

Tidsmässigt tror jag att man gör rullprover idag men att första take-off sker först till sommaren.
Citera
2016-02-16, 13:36
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Fast i kärnkraftsomröstningen hade det kunnat gå riktigt illa IMHO, så att fatta beslut om saker man inte klarar av att greppa är sällan smart.
Det är möjligt, men opinionsmässigt är en knapp majoritet för kärnkraft. Vad än miljömupparna säger. Strax är det nog det med NATO också.

OnT
Kul att se arbete gå framåt! Smart att ha en demonstrator som innehåller mycket av tekniken så den är beprövad när nästa fas nås. Börja inte tillverka innan milestone c.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2016-02-16 kl. 13:38.
Citera
2016-02-16, 22:28
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x

Under sista kvartalet i år. Kanske någon månad tidigare om allt går riktigt bra, men planen är slutet av året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in