2017-03-30, 19:23
Medlem
Argh123s avatar
Två sporter i Sverige som vi vet att båda älskar och vet om hur det krockar i slut respektive start.
Vad kan man då göra för att motverka detta eller är detta något man vill ha med?
Förändringar sker väldigt ofta o hockey och jag vill försöka fortsätta med det.
Vad vore det om man krympte antalet möten till 3 per säsong? Det laget som spelar bäst över de två första mötena (fairplay om de ej kan skiljas) får därmed spela tredje mötet på hemmaplan. Dvs viktigt att spela bra i returmötena för att få fördel i tredje i form av hemmaplan. Vidare tycker jag att slutspelet kan spelas BA5 för att göra varje match mer betydelsefull och dessutom slippa få lika slitna spelare. Vidare tycker jag att man kan öppna upp för Fotbollsallsvenskan ska testa ett slutspel.
Kvartsfinaler i dubbelmöte för att avsluta med en final i ett enda möte.
Det jag gillar med hockey är deras sätt att få serien att vara spännande för de flesta lagen under hela serien, vilket lätt ebbas ur i fotbollsallsvenskan för de lagen som hamnar i ingenmansland, samtidigt som de är för många lag i en serie som inte håller vidare hög nivå.

Egentligen så skulle jag vilja höra vad ni tycker om att slopa fotbollsallsvenskan och spela Nordic League där de 4 bästa lagen från Sverige, Norge och Finland (här kan upplägget ändras) spelar i högsta ligan och ska på så sätt höja nivån i serien vilket på sikt ska få upp ögonen för EL och CL platser. Skulle dock tvinga flera omställningar i seriesystemet. Danmark har redan en fungerande serie samt spelar vår/höst.

Slutord: Svenska cupen tycks bara vara "hyfsat" intressant inför finalen. I övrigt ger den mest besvikelse över de förväntade topplagen trilla ur. Måste finnas ett sätt att höja intresset. Att spela matcher inför säsongen visar bara på hur mycket sämre kvalité cupen är jämfört med serien.
Citera
2017-03-30, 20:24
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arazal

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/KJJV5/sa-ska-fyllan-bort-fran-arenorna

vad tror ni om detta? kommer det att fungera?
Länka precis IQ-videon i supportertråden men varför, varför jämför man fotbollsmatcher med restauranger, skolor och biografer? Ställen där det förväntas hållas en lugn nivå? Logiken brister bara i och med att känslorna fotbollen väcker inte är å jämföra med dessa ställen, exempelvis: Vem fan skriker på en biograf om en karaktär tar ett omotiverat beslut?

Sen upplever jag som många andra att fylla inte är nåt problem på matcher, visst finns det nån enstaka överförfriskad här och där men bara för att denne är vinglig och skriker lite otydligt (i vissa fall är det bara komiskt) är det inte passande att han är på en fotbollsmatch?

Hela grejen är bara fjantig. Man gör en höna av en fjäder (igen) och målar upp det som nåt stort.

Man kan ställa sig frågan varför man inte jämför med fyllor på konserter där det förekommer glåpord mm?
Citera
2017-03-30, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Två sporter i Sverige som vi vet att båda älskar och vet om hur det krockar i slut respektive start.
Vad kan man då göra för att motverka detta eller är detta något man vill ha med?
Vad vore det om man krympte antalet möten till 3 per säsong? Det laget som spelar bäst över de två första mötena (fairplay om de ej kan skiljas) får därmed spela tredje mötet på hemmaplan. Dvs viktigt att spela bra i returmötena för att få fördel i tredje i form av hemmaplan. Vidare tycker jag att slutspelet kan spelas BA5 för att göra varje match mer betydelsefull och dessutom slippa få lika slitna spelare. Vidare tycker jag att man kan öppna upp för Fotbollsallsvenskan ska testa ett slutspel.
Det jag gillar med hockey är deras sätt att få serien att vara spännande för de flesta lagen under hela serien, vilket lätt ebbas ur i fotbollsallsvenskan för de lagen som hamnar i ingenmansland, samtidigt som de är för många lag i en serie som inte håller vidare hög nivå.

Egentligen så skulle jag vilja höra vad ni tycker om att slopa fotbollsallsvenskan och spela Nordic League där de 4 bästa lagen från Sverige, Norge och Finland (här kan upplägget ändras) spelar i högsta ligan och ska på så sätt höja nivån i serien vilket på sikt ska få upp ögonen för EL och CL platser. Skulle dock tvinga flera omställningar i seriesystemet. Danmark har redan en fungerande serie samt spelar vår/höst.

Slutord: Svenska cupen tycks bara vara "hyfsat" intressant inför finalen. I övrigt ger den mest besvikelse över de förväntade topplagen trilla ur. Måste finnas ett sätt att höja intresset. Att spela matcher inför säsongen visar bara på hur mycket sämre kvalité cupen är jämfört med serien.

Hockeyn spännande under hela serien? Det är ju så urvattnat så att t o m schack känns upphetsande. Spela 55 matcher och sedan går dom flesta till slutspel, som gick från bäst av 3 till bäst av 5 till bäst av 7 (ännu så länge). Om några år kommer väl alla lag spela två matcher om dagen under hela säsongen för att alla matcher överhuvudtaget skall hinnas spelas.
Citera
2017-03-30, 21:15
Medlem
Citat:

Tycker att alla dina idéer är helt värdelösa. Får jag fråga vilket allsvenskt lag du håller på?
Citera
2017-03-30, 22:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Firma Fjäll, Bachner, Johnson och Hofmann hade premiär idag med en ny podcast om Allsvenskan:

https://www.acast.com/3-5-2/

Grymt kul med ett nytillskott på den fronten. Jag hoppas bara att de inte fastnar i att tjafsa om stockholmsfotbollen för mycket.

Jag önskar en svensk fotbollspodd i samma stuk som Guardians Football Weekly, mycket initierat och kunnigt men aldrig torrt. De kan prata lika intressant om Sunderland som om United. Och om fotboll. Inget tråkigt snack om supporterkultur eller populistisk kritik av den moderna fotbollen.

Bachner är okej men Fjäll kommer från supportermedia. De andra två vet jag inte vilka de är. Är hela gänget från Stockholm?
Citera
2017-03-30, 22:42
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag önskar en svensk fotbollspodd i samma stuk som Guardians Football Weekly, mycket initierat och kunnigt men aldrig torrt. De kan prata lika intressant om Sunderland som om United. Och om fotboll. Inget tråkigt snack om supporterkultur eller populistisk kritik av den moderna fotbollen.

Bachner är okej men Fjäll kommer från supportermedia. De andra två vet jag inte vilka de är. Är hela gänget från Stockholm?
Ja. Dessvärre. Inget ont om dom personligen. Säkert trevliga killar. Men perspektivet blir medvetet och omedvetet snävt.
Citera
2017-03-30, 22:50
Medlem
snillet_1s avatar
Det första avsnittet var det bästa jag har hört om svensk fotboll på podcast. Aftonbladet och Expressen har haft en del varianter som har varit okej men som lidit av dålig regelbundenhet och ojämn nivå på de deltagande. Typ att tvingas höra på Sjögren/Brenning även prata om svensk fotboll blir lite påfrestande.
Citera
2017-03-30, 22:52
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Dessvärre. Inget ont om dom personligen. Säkert trevliga killar. Men perspektivet blir medvetet och omedvetet snävt.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Alla från svenskafans (Bachner Newcastle, Johnson Dif, Fjäll och Hofmann AIK).

Det är fritt fram att starta något liknande. De driver sina egna projekt så har själv svårt att kritisera det på något vis.
Citera
2017-03-30, 23:50
Medlem
Steff83s avatar
[quote=Tlagnoj|60303727]Alla från svenskafans (Bachner Newcastle, Johnson Dif, Fjäll och Hofmann AIK).

Det är fritt fram att starta något liknande. De driver sina egna projekt så har själv svårt att kritisera det på något vis.[/QUOTE
Har lyssnat. Det var riktigt bra!
Citera
2017-03-31, 06:42
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Alla från svenskafans (Bachner Newcastle, Johnson Dif, Fjäll och Hofmann AIK).

Det är fritt fram att starta något liknande. De driver sina egna projekt så har själv svårt att kritisera det på något vis.

Får väl ge det chansen. Men jag har rätt låga förväntvingar. Jag har aldrig riktigt gillat dessa supporterprogram.
Citera
2017-03-31, 07:56
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Slutspel i fotbollen testades, förvisso vann vi en del då men slutspel vill inge ha tillbaka. Då kan man ju glida med i serien utan att det gör något för att sedan växla upp i slutspelet. Så som vi gjorde när det begav sig eftersom det enda som räknades var slutspelet. Rak serie är det enda rätta.

Hockey är ju knappast spännande hela vägen, nu bryr jag mig otroligt lite om det (än mindre efter VFs idiotiska firande på Gamla ifjol) men vem i helvete bryr sig hur det går i omgång 21 av 60 eller vad det nu är? Man kan alltså sluta tia i en serie med 14 lag och ändå ta guld?

Inget Royal League tack.

Cupen har förövrigt fått ett mycket större intresse senaste åren sedan omläggningen, tyvärr förstör cmore mycket med sina starttider i slutspelet men annars är det helt klart på rätt väg. Sedan är det ju alltid så att en cup tappar intresse om alla stora lag åkt ur. Fast det gäller ju alla cuper oavsett land. En fa-cupfinal mellan typ Brighton&Hove Albion-Crewe lockar ju mindre intresse än Chelsea-Utd.
Citera
2017-03-31, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Firma Fjäll, Bachner, Johnson och Hofmann hade premiär idag med en ny podcast om Allsvenskan:

https://www.acast.com/3-5-2/

Grymt kul med ett nytillskott på den fronten. Jag hoppas bara att de inte fastnar i att tjafsa om stockholmsfotbollen för mycket.

Lyssnade på det i morse medan jag tränade och måste säga att jag blev positivt överraskad. Kommer definitivt fortsätta lyssna på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in