2017-03-30, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macdres
Läste någonstans att "Miss Zahida Catalan had been raped by a “cohort” of Rwandese soldiers wearing FARDC's uniforms before being"

Definition of cohort = A group of warriors or soldiers
FARDC = Armed Forces of the Democratic Republic of the Congo

Så hon blev alltså brutalt gruppvåldtagen av militären i princip. Och sedan halshuggen på det.
Jag tror inte dom var så himla försiktiga under våldtäkten heller om dom ändå tänkte döda henne.

Lägger in en länk till källan: http://www.info-apareco.com/2017/03/28/un-experts-murdered-in-drc-apareco-was-right/

Jävligt låg trovärdighet. Dessutom var ju Zaida ful som stryk och förmodligen lesbisk av rent biologiska skäl m.a.p. sönder- och felknullad. Möjligen att hon blev oralt våldtagen; med tanke på all skit som kom ur hennes käft så var det hålet förmodligen trångast och tillräckligt likt en anal för att väcka negrernas sexlust.
Citera
2017-03-30, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Välkommen till Flashback, där Sveriges ledande framtidshopp radar upp sig och tävlar om inbördes beundran för vems åsikt som är hämtad från det största djupet i träskmarken.
Tackar tackar allra ödmjukast känner mig synnerligen hedrad, efter att ha läst den här tråden känner jag att mina djungelnegergener äntligen vaknat och vibrerar i hela kroppen. Som den träskbabian jag är så känner man sig hemma här - - Det finns ju hopp för mänskligheten ännu !

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den plats hon dödades på gällde uppdraget att rapportera om undersökning av massgravar och rekrytering av "barnsoldater" i aktuellt område.
Men det vet vi inte med säkerhet att det var så, de kan ju blivit inbjudna till gangbangeri, kannibalmåltid och häxseanser och allt gick snett ?

Intressant att veta var de andra kongoleserna tog vägen ? Ligger de också i en grund grav så verkar det ju handla om en viss planering och systematik i mördandet, inget random tjuvpack alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Lite som belgarna?

Ja, men vi bör komma ihåg att Kongo är ett mycket svårt område med dels hopplös djungel, mängder av stammar som i många generationer har hållit på att slakta varandra på alla upptänkliga sätt. Hade belgarna haft många fler soldater att pacificera området hade det kanske gått bättre. De belgiska soldaterna tyckte nog själva att det var helvetet självt att vara där, med malaria och allsköns konstiga tropiska sjukdomar. Det är antagligen ingen av dem som kände sig som en kolonisationshjälte.

Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Herregud, visst fattade hon att det var ett riskfyllt jobb, precis lika mycket som brandmän etc. förstår att det de gör är fullt med risker men gör sitt arbete ändå. Tack och lov att det finns sådana människor i den här världen, som är så hängivna och tror på vikten av sitt arbete.

#DarwinAwards får väl bli en ny hashtag ?

Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Är det Eliasson som beordrar poliserna att åka ner till Kongo? Dom får inte glömma armbanden med texten: "Don´t kill me"

Äh, det blir som vanligt att detta är ett oskyldigt pojkstreck orsakat av socioekonomiska faktorer

Citat:
Ursprungligen postat av Kampfzeit
När man ser det sinnessjuka hatet, och precis samma bestialiska sadistmentalitet som kongoleserna som mördade Zaida, här hos de svenskar som spyr ut sitt vidriga hat i den här tråden och i skämttråden om henne, då hoppas man verkligen att anonymiteten på internet en vacker dag ska komma till sitt slut.

Men hallå, verkligheten ser ut så här, I Kongo så tros 6 miljoner ha mist livet, hur många halshuggningar och bestialiska dåd som begåtts där vet ingen. Verkligheten är mycket grymmare än vad genomsnittsvensken någonsin kommer att inse. Skämt och sarkasm och cynism kan möjligen väcka de som bara tror att vildarna sitter vid lägerelden och sjunger Kumbaya, och ägnar sig åt normkritik, diskuterar "På Spåret", RUT/ROT-avdrag, sina pensionsfonder osv...

Citat:
Ursprungligen postat av Kampfzeit
OnT: Hon utredde alltså en regeringsmassaker. Det talar för att regeringen ligger bakom. Det som inte talar för att regeringen ligger bakom är att kropparna var slarvigt gömda. Men det ju dock vara så att dem (regeringen) försökte få det att se ut som en ett rövarband hade varit framme, vem vet.

Jo, det ligger någonting i detta, man tycker att det borde varit ett snyggt försvinnande istället om regimen varit inblandad

Men det kan ju hända att regimen ändå är inblandad på så vis att man avskräcker enskilda från att gräva i vad som hänt. Om man i regimen är orolig för att någon snokar i en massaker så är det bara att fixa en massaker till, så blir alla skrämda att snoka vidare...

Ungefär som maffia- eller gängkriminalitet.

Den här händelsen är måhända bara en tillfällighet ungefär som den svenske reportern Nils Horner som sköts till döds i Kabul, Afghanistan, 2014, troligen också det en ren tillfällighet

https://www.theguardian.com/world/2014/mar/11/journalist-shot-dead-afghanistan-kabul

Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Zaida Catalan var en person som trodde på den goda och lilla utsatta människan
Det ska hon ha heder av.
Ni är många här inne som inte vart värdiga knyta skosnören på ZC

Ja riktigt. Men kongoleserna har ju nu visat vad de tycker om oss "vita" och "vita ide'er" genom att brutalt ha ihjäl Zaida som förmodligen aldrig någonsin varit en elak figur. De vill inte ha vitingar där, det är ju den tydliga signalen. Antagligen inte heller vitas ide'er om "IQ + EQ", "strukturerna", "allas lika värde", "feminism", "värdegrund"...
Krig och död och sanslösa grymheter och häxerier är vardagsmat för dessa, ja troligen så känner de detta som ett naturligt tillstånd, en naturlig realitet antagligen
Lika bra att låta Kongo leva sitt rövarliv bäst de vill. Vad fan ska vi dit och göra ? Skit i Kongo och låt de sköta sin skit själva... (*)

Det var väl bara likaså bra att vildarna visade upp sitt rätta ansikte. Rätt som det är så återgår vildarna till att klättra tillbaks upp i träden och käka bananer hela dagen lång, det kanske blir lugnare då ?

Äh, det blir som vanligt att detta är ett oskyldigt pojkstreck orsakat av socioekonomiska faktorer

(*) Vill man pacificera området så får man väl skicka dit tillräckligt med soldater för att banka skiten ur våldsverkarna. Avskräckning fungerar tydligen för det har fungerat förut - Man begränsar galningarnas handlingsutrymme helt enkelt.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-03-30 kl. 01:26.
Citera
2017-03-30, 01:21
Medlem
drinkandfuckgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Samtidigt skulle de utreda övergrepp som eventuellt begåtts av regimen, så att de underlät att informera kanske inte är så konstigt.
Det är väl en definitionsfråga "konstigt", fast väldigt hjärtlöst att inte informera.
Det är ungefär som att jag skulle ha en konflikt med en granne. Säger jag "Du är inte välkommen hem till mig och in hit kommer du kanske, men inte ut." Och den personen skickar nån annan...är det inte jävligt hjärtlöst?
Citera
2017-03-30, 01:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Finns det ens några belägg för det där? Det finns ju flera "spår" i tråden, bl.a. att det var tjuvjägare som tog dem.
De skulle utreda övergrepp i Kasaiprovinsen där det varit oroligt sedan milisledaren Kamwina Nsapu dödades i augusti 2016. I februari skedde en sannolik massaker vilken regeringssoldater ska ha utfört:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yo6Ee/skrackfilmen-fran-kongo-manniskor-dodas-som-djur

Nyligen återfanns tre massgravar i området.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4312944/American-official-kidnapped-Congo.html

Så de var där för att utreda människorättsbrott och det fanns nog mer än en part i konflikten med intressen av att tysta dem.
Citera
2017-03-30, 01:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinkandfuckgood
Det är väl en definitionsfråga "konstigt", fast väldigt hjärtlöst att inte informera.
Det är ungefär som att jag skulle ha en konflikt med en granne. Säger jag "Du är inte välkommen hem till mig och in hit kommer du kanske, men inte ut." Och den personen skickar nån annan...är det inte jävligt hjärtlöst?
Fast om det rör sig om brott mot mänskligheten begångna av regimen så kanske och detta ska utredas av FN så vill kanske de utsända tala med vittnen utan att dessa tystas först?
Senast redigerad av Tinuviel 2017-03-30 kl. 01:27.
Citera
2017-03-30, 01:27
Medlem
Citat:
De skulle utreda övergrepp i Kasaiprovinsen där det varit oroligt sedan milisledaren Kamwina Nsapu dödades i augusti 2016. I februari skedde en sannolik massaker vilken regeringssoldater ska ha utfört:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yo6Ee/skrackfilmen-fran-kongo-manniskor-dodas-som-djur

Nyligen återfanns tre massgravar i området.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4312944/American-official-kidnapped-Congo.html

Så de var där för att utreda människorättsbrott och det fanns nog mer än en part i konflikten med intressen av att tysta dem.

Bakgrunden är redan känd, däremot finns det inga belägg för att de var på ett sådant uppdrag. Däremot vet vi (och det kan jag väl länka till, men det finns alltså redan i tråden) att de inte hade tillåtelse att ge sig ut på nåt sånt. De agerade alltså i så fall inte inom ramarna för sina officiella uppdrag. Det är därför jag undrar hur du blivit så övertygad om vad exakt de höll på med.
Citera
2017-03-30, 01:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Bakgrunden är redan känd, däremot finns det inga belägg för att de var på ett sådant uppdrag. Däremot vet vi (och det kan jag väl länka till, men det finns alltså redan i tråden) att de inte hade tillåtelse att ge sig ut på nåt sånt. De agerade alltså i så fall inte inom ramarna för sina officiella uppdrag. Det är därför jag undrar hur du blivit så övertygad om vad exakt de höll på med.
Jag vet inte om vi talar förbi varandra men deras uppdrag var att utreda övergrepp i Kasaiprovinsen:
Citat:
The two experts, along with four Congolese colleagues, were travelling in Kasaï after they were instructed by the UN Security Council to investigate reports of human rights violations committed by Congolese security forces against civilians in the south-central province.
http://www.ibtimes.co.uk/bodies-abducted-michael-sharp-zaida-catalan-discovered-drc-shallow-grave-1614173

Det är också belagt att detta inte var förankrat med regimen:

I ovan artikel uppger även den kongolesiska informationsministern att gruppen träffade en hög FN-representant på söndagen innan avresan. Det senare får en ändå att tror att de agerade med FN:s vetskap.

Vad får dig att tro annat?
Citera
2017-03-30, 01:44
Medlem
Citat:
Jag vet inte om vi talar förbi varandra men deras uppdrag var att utreda övergrepp i Kasaiprovinsen:

Hon själv kallar sig för genusexpert och att hon var där för att utreda sexuellt våld. Hennes senaste rapport har länkats tidigare i tråden. Det var inte meningen att de skulle försöka smyga sig på massgravar i hemlighet.

Citat:
Det är också belagt att detta inte var förankrat med regimen:

I ovan artikel uppger även den kongolesiska informationsministern att gruppen träffade en hög FN-representant på söndagen innan avresan. Det senare får en ändå att tror att de agerade med FN:s vetskap.

Vad får dig att tro annat?

Jag trodde att Kongoregeringen fördömt resan och sagt att de skulle ha anmält den så att de kunde erbjuda skydd. Detta har alltså länkats tidigare i tråden, ca en vecka sen.
Citera
2017-03-30, 01:45
Medlem
Angående att Zaidas huvud kanske var avskilt från hennes kropp p.g.a någon häxritual:

Så är hennes sista Wallpaper på Facebook inte något som vore positivt att se om några kidnappare gick ut på internet vilket de garanterat har gjort.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154063161131431&set=a.10150431163 986431.352960.685151430&type=3

Klicka på "2 delningar" så ser ni vad advokat Juvénal Munubo Mubi i Goma Kongo skriver.

"Juvénal Munubo Mubi har delat Zaida Cataláns foto.
16 tim ·

Dernière publication de l'experte ONU Zaida Catalan tuée avec son collègue Michael Scharp au Kasai (RDC). Triste!!
Senaste offentliggörandet av fn: s expert zaida katalanska dödade med sin kollega michael linje i kasai (demokratiska republiken kongo). Sorgligt!!"
Citera
2017-03-30, 01:47
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Angående att Zaidas huvud kanske var avskilt från hennes kropp p.g.a någon häxritual:

Så är hennes sista Wallpaper på Facebook inte något som vore positivt att se om några kidnappare gick ut på internet vilket de garanterat har gjort.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154063161131431&set=a.10150431163 986431.352960.685151430&type=3

Klicka på "2 delningar" så ser ni vad advokat Juvénal Munubo Mubi i Goma Kongo skriver.

"Juvénal Munubo Mubi har delat Zaida Cataláns foto.
16 tim ·

Dernière publication de l'experte ONU Zaida Catalan tuée avec son collègue Michael Scharp au Kasai (RDC). Triste!!
Senaste offentliggörandet av fn: s expert zaida katalanska dödade med sin kollega michael linje i kasai (demokratiska republiken kongo). Sorgligt!!"

Ja, häxstämpeln dödade henne förmodligen.
Citera
2017-03-30, 01:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Men svensk polis kan väl mer eller mindre bara åka ner och hälsa på sina kongolesiska kollegor?

Låter som ett visst hopp om uppklarande av fallet väckts just för att svensk polis åker ner och fikar och kanske får se lite av hur utredningens gång fortlöper.
Bara det inte slutar med även dessa rövas bort och blir ett huvud kortare.
Häromdagen rapporterades det om 40 kongolesiska poliser som halshuggits.
Har man inte någon respekt för landets egen poliskår så har man det knappast heller
för några fåtaliga utsända snutar från en liten obetydlig nation uppe i kalla norden.
Ifall de nu till äventyrs skulle våga sig ut i farliga bushen och inte begränsar sig till att enbart
hålla till på nåt poliskontor och informera sig om utvecklingen i fallet.

Britten Ross Kemp reser till det allt annat än trygga och stabila Kongo i sin serie
Extreme World: https://www.youtube.com/watch?v=vSSgxLfQggQ
Senast redigerad av Grandioso 2017-03-30 kl. 01:56.
Citera
2017-03-30, 02:13
Medlem
wwrs avatar
En västerländsk, kvinnlig politiker får i uppdrag av FN att utreda krigsförbrytelser. I området finns en stark hotbild mot alla vita, speciellt de som jobbar för FN.

I krigszonen åker hon då moppetaxi utan väpnat beskydd! Jag tror inte FN jobbar så.

Anhöriga lär i så fall stämma FN, även om hon skrivit på att hon känner riskerna

Jag har inte läst allt så jag kan ha missat något. Men det verkar fattas pusselbitar.

Någon tidigare anställd har sagt att man jobbade och reste så. Men han vill kanske hjälpa till och försvara hennes agerande?

Hon hade varit där länge och kanske började göra privata ärenden i strid med reglementet. Det är naturligt. Var mannen hennes pojkvän? Det blir ju så ibland med få vita i främmande miljö.

Fast det är ju gissningar från mig. Tragiskt, verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in