Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-13, 22:18
  #121
Medlem
SituationReports avatar
Psykoanalys av personen och grupper säger att hon kommer agera som en vänligt inställd fånge till en början, trots våldtäkter. Sen blir hon som en mamma för dessa unga herrar, lagar mat åt dem och erbjuder sig att tvätta och fixa. Sen gifter hon sig med ledaren för gruppen och vi hör om henne först när gruppen blir attackerad och ledaren dödad i strid. Då blir hon tillfångatagen av trupp och får först då möjligheten att kontakta sitt gamla liv.

Hon skriver därefter en mycket populär bok om sitt liv: "Tio år i Kongo". Som blir bästsäljare 2028-2030.
Citera
2017-03-13, 22:24
  #122
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du tror på allvar att det är samma förhållande i Sverige som i Kongo? Hon blir våldtagen till 100% och det säger jag utan fördomar
Nej, jag menar det jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hade du kollat själv så hade du insett att princip alla tidningar skriver om det. Bara att googla "kidnappad Kongo" så ser du att det är mer än 20 medier som skriver om det (jag slutade räkna efter 20).
Sökte bara på hennes namn och där var bara expressen träff. Så ja, du har rätt, de flesta verkar skrivit om det.
Citera
2017-03-13, 22:26
  #123
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Ett citat från Zaida hämtat från Wikiquote.

"I dagens samhälle är det inte den fysiskt starkaste som kommer att överleva bäst. Det är den som har den intellektuella kapaciteten i samklang med sin känslor. Ni vet, IQ + EQ = sant. Om kvinnor nu kunde använda den styrkan tillsammans. Tillsammans med andra kvinnor för det första, och sedan även tillsammans med män. Då skulle alla världsförbättrande förändringarna börja hända snabbt."

Kongo ingår inte i "dagens samhälle" är jag helt övertygad om. Vet dock inte om Catalan och andra som åker till Kongo och liknande platser med den typen av tankar inser det och vilka risker de utsätter sig för.

Detta uttalande av henne var så i linje med att a) vara jurist, b) vara feminist, att jag nästan inte ens tycker synd om henne.

Nå, nu får hon tillfälle att testa sina trossatser, att IQ + EQ räcker.

För min del tror jag på Kalasjnikov + IQ + EQ. Särskilt i RDC.
Citera
2017-03-13, 22:29
  #124
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Åhå, det kanske förklarar varför man får många träffar i många länder om man söker på "Ngome"..

Kan du Swahili!? Det kanske kan komma till nytta i det här fallet?!

Nej, tyvärr...

Vid "din" "nedre" stad (Luebo) går en mycket dålig och liten väg över en flod (bro? vad?) omedelbart väster om staden. Denna väg slingrar sig fram till en annan liten stad/by som heter Mutombo Lamata. Vid denna by ser det ut att finnas ett bushflygfält. Kan det ha varit så de kom dit? Vägen dit lämpar sig i så fall inte för stora fordon utan cykel/motorcykel verkar rimligt.

Den större bron som du angav ligger mittemellan två större byar och inte tar väl gerillan folk där?

Var kommer bro-uppgiften ifrån förresten?
__________________
Senast redigerad av bergsturk 2017-03-13 kl. 22:33.
Citera
2017-03-13, 22:30
  #125
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Varför ska nyheten behandlas diskret i svenska medier ?

Det finns nog olika aspekter till detta. Jag skulle tippa på följande:

1. Givetvis för att UD och regeringen inte vill få sk-t för att de propagerar för en feministisk utrikespolitik som går ut på att skicka kvinnor som Zaida Catalan till konfliktdrabbade länder. De vill inte visa att den misslyckats.

2. För att de som kidnappat henne inte ska få kännedom om att hon är: svensk, feminist, arbetat politiskt i ett svenskt parti kallat miljöpartiet, att hon arbetat i europaparlamentet, FN-anställd lär de redan känna till. Vem vet...det kanske höjer hennes värde för kidnapparna.

3. För att inte avskräcka andra svenska kvinnor till att bege sig ut på andra uppdrag i konfliktländer, vilket skulle leda till att den feministiska utrikespolitiken som regeringen företräder havererar.

Det finns säkert andra skäl även.
Citera
2017-03-13, 22:33
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
"Regeringsmedlem" är man om man sitter i regeringen. Det gör inte hon. Alltså är hon inte "regeringsmedlem". Men det är väl klart att som tidigare prominent ungdomspolitiker tillika trendig feminist och genusexpert så bör det ju väcka svenska mainstreampolitiker att agera.

I övrigt önskar jag givetvis som alla förnuftiga och rättsmedvetna människor att hon släpps oskadd och intakt.

Nej, hon är inte minister, men miljöpartist, och sossarna regerar tillsammans med Miljöpartiet. Hon betyder som sådan kanske mer än en centerpartist. ?
Jag vet inte hur de räknar, men intressant hur skarpt pådrag det blir.
Citera
2017-03-13, 22:35
  #127
Medlem
"I dagens samhälle är det inte den fysiskt starkaste som kommer att överleva bäst. Det är den som har den intellektuella kapaciteten i samklang med sin känslor. Ni vet, IQ + EQ = sant. "

Jävligt komiskt... Årets citat.
Citera
2017-03-13, 22:39
  #128
Medlem
Jag har blandade känslor. Jag gillar ju inte det hon står för. Men eftersom hon är verksam för FN kommer många krafter att verka för henne snara frigivande.

Men det kostar pengar. Se Sverige och andra "utvecklade" nationer föder terrorister och ger dom pengar FY FAN säger jag bara.

Det rätta är att låta dessa länder själva klara upp sina problem. Skicka dit kvinnor, det är ju upprörande idiotiskt.

Har verkligen 87% röstat för detta... ....

Självklart måste UD och FN samverka men kidnapparna släpper ju inte henne utan en saftig penningtransation.

Hur kunde hon vara så dum att sticka huvudet i ett getingbo?
Citera
2017-03-13, 22:46
  #129
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jeune Afrique citerar en vice premiärminister i regionen som menar sig vara säker på att det är unga drogpåverkade som tillhör Kamwina Nsapu-milisen som ligger bakom.

Ett annat citat av en talesman för den kongolesiska centralregeringen är ganska intressant. I min översättning:

Det rör sig om två FN-tjänstemän som vistades i vårt land för en mission som vi inte känner till syftet med. (Min fetning)

Citat:
« Ce sont deux officiels onusiens qui séjournaient dans notre pays pour une mission dont nous ne connaissons pas l’objet », a fait savoir lundi à Jeune Afrique Lambert Mende, porte-parole du gouvernement congolais.

http://www.jeuneafrique.com/412349/p...kasai-central/
Citera
2017-03-13, 22:50
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Här berättar hon om uppdraget ... Bild på henne finns med.

Miljöpartisten och juristen Zaida Catalán lämnar partiet för att jobba åt EUs polisinsats i krigsdrabbade Kongo.
– Jag har kommit till vägs ände i partiet och vill gå vidare där jag kan utvecklas, säger hon till Jusektidningen.
[...]
Du lämnar ditt jobb som jurist i Miljöpartiets riksdagsgrupp. Hur resonerade du?
– Jag vill jobba med saker där jag känner att jag kan göra skillnad och där jag växer, just nu är det den här tjänsten i Kongo. Vad det är om några år vet jag inte, hoppas att det är något annat spännande.


http://www.tidningenkarriar.se/Arkiv...tta-nagot-bra/

Nu blev det kanske för spännande?
Förstår inte folk vad som kan hända i en ostabil plats eller det är inställningen "det händer aldrig mig"?

Ironiskt att hennes titel på jobbet är:"United Nations Security Council Group of Experts on the DRC"
Hoppas hon överlever, hade varit intressant att se om hennes värderingar och åsikter ändrats något.
Tror dock inte att något av de två händer.
__________________
Senast redigerad av randomuser 2017-03-13 kl. 23:25.
Citera
2017-03-13, 22:51
  #131
Medlem
goseigens avatar
Jaha, inlägg borttagna - det var kanske lika så bra det.

För att vara lite seriös.

Tror ni inte att de som åker på jobb som det här är medvetna om riskerna? För mig är det en viktig faktor i frågan om att tycka synd om eller inte. Jämför med svenskar som varit i krig eller annat. Jag tror att det finns åtminstone några som möter sitt öde utan att känna ånger.

Mer precist om detta fall - finns det några exempel på hur det kan gå? Andra som har varit kidnappade tidigare?
Citera
2017-03-13, 22:51
  #132
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Ett uttalanden som Zaida Catalán gjort på sin blogg:

I dagens samhälle är det inte den fysiskt starkaste som kommer att överleva bäst. Det är den som har den intellektuella kapaciteten i samklang med sin känslor. Ni vet, IQ + EQ = sant.


När hon sa detta räknade hon nog inte med att vara fången hos ett gäng kongoleser.

Tragikomiskt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback