2017-03-30, 00:03
Medlem
Kingahzs avatar
Riktigt illa av FN att skicka dit dessa hjältar utan att uppmärksamma värdlandet om deras närvaro, skulle jag arbeta under FNs flagga hade jag blivit ganska orolig och se till att mina överordnade inte var lika slarviga.

Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Lite som belgarna?

Det var åtminstone ordning som gällde då.
Citera
2017-03-30, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Herregud, visst fattade hon att det var ett riskfyllt jobb, precis lika mycket som brandmän etc. förstår att det de gör är fullt med risker men gör sitt arbete ändå. Tack och lov att det finns sådana människor i den här världen, som är så hängivna och tror på vikten av sitt arbete.
Naiv skulle jag kalla det.

Helt galet att FN tillåter sitt folk att knalla runt utan beskydd. De borde inte tillåta någon FN-anställd att trampa dessa marker utan beskydd från tung beväpning.
Citera
2017-03-30, 00:05
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källa, tack. Jag har läst den rapport dom skrev, men kan inte finna något sådant. Men kan ha missat.

Citat av Zaida Catalán

Citat:
I lidandet är människor och djur jämlika. Det är ingen skillnad. En gris har lika stor intelligens som ett förståndshandikappat barn.”

Sydsvenska dagbladet, 23 augusti 2001.
Citat:
99 procent av våld i när[a] relationer utövas av män mot kvinnor. Den resterande delen är kvinnor som slår män.

Kommentar i diskussion på sin egen blogg Zaidas tankar, 1 maj 2005.

Citat:
Sverige är ju ensamt land i EU med att förbjuda sexköpet. Det vill säga efterfågan. Det som skapar den här fruktansvärda marknaden när man köper människors kroppar. Det vi behöver göra är att göra likadant i övriga Europa. Ingen gör det. EU satsar massor av pengar mot trafficking, mot människohandel. Det är bra, men man går aldrig till kärnan, nämligen dom som skapar den här marknaden och det är köparna. Det är män som köper kvinnor och barns kroppar. Det är dom vi måste komma åt.

"Zaida Catalán mot Hanna Wagenius om sexköpslagen" på YouTube, EU-valet SVT, 2 juli 2009. Sett den 4 maj 2012.

Citat:
Det släpptes en EU-studie för inte så länge sedan som visade... Våldtäkter är ett... Det mest vanliga brottet... Jämfört med alla länder har vi högst våldtäktsstatistik i Sverige. Vi har problem med sexualbrott. Vi har ett jämställdhetsproblem och det här handlar om det. Det här handlar om män som tar sig rätten över kvinnor och barns kroppar och vill köpa dom för en stund. Har du sett bilder från dom här rummen där män går in 30-40 stycken per dag till dom här kvinnorna och köper en halvtimme av dom? Kondomer ligger överallt. Där går dom in och köper deras kropp. Hur kan man som man göra en sån sak? Det är ju fruktansvärt! Det enda vi måste göra är ju att få bort dom. Vi måste säga till män "Det du gör är fel" och det måste vi lagstifta om och det har Sverige gjort. Det måste övriga Europa göra också.

"Zaida Catalán mot Hanna Wagenius om sexköpslagen" på YouTube, EU-valet SVT, 2 juli 2009. Sett den 4 maj 2012.

Citat:
Det är en makthandling. Det handlar om att se... För mig, jag ser strukturerna i det här. Det är det. Ja, det är en strukturell problematik. En maktstruktur. Vissa människor har pengar och dom vill ha makt över andra människors liv och kroppar, för att känna att dom är bättre personer. Och så får vi dom här fenomenen och jag vill inte det som politiker. Jag vill inte att vi har en maktstruktur i vårt samhälle som gör att andra tar sig rätten över människors kroppar och sexualitet. Den strukturen har vi!

"Debatt: Magnus Betnér vs Zaida Catalán (MP) om sexköpslagen" på YouTube, AlmedalenSVT, 2 juli 2009. Sett den 28 april 2012.

Citat:
Kvinnor har en oerhörd fördel i dagens samhälle. Inte nog med att vi är utbildade och gör karriär samtidigt som vi har barn - vi är dessutom befattade med en emotionell kompetens som män avundsjukt betraktar på avstånd.

"SCUM Manifesto som inspiration", Cataláns blog, 24 november 2011. Läst den 4 maj 2012.
Citat:
Kvinnor är uppfostrade till att använda sina empatiska förmågor för att lösa alla möjliga situationer. Män är uppfostrade till att avancera sig fram genom livet genom icke-verbala styrkedemonstrationer.

"SCUM Manifesto som inspiration", Cataláns blog, 24 november 2011. Läst den 4 maj 2012.

Citat:
I dagens samhälle är det inte den fysiskt starkaste som kommer att överleva bäst. Det är den som har den intellektuella kapaciteten i samklang med sin känslor. Ni vet, IQ + EQ = sant. Om kvinnor nu kunde använda den styrkan tillsammans. Tillsammans med andra kvinnor för det första, och sedan även tillsammans med män. Då skulle alla världsförbättrande förändringarna börja hända snabbt.

Citera
2017-03-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingahz
Riktigt illa av FN att skicka dit dessa hjältar utan att uppmärksamma värdlandet om deras närvaro, skulle jag arbeta under FNs flagga hade jag blivit ganska orolig och se till att mina överordnade inte var lika slarviga.

Det var åtminstone ordning som gällde då.

Systematisk tortyr ör alltså ok men inte sporadisk?
Citera
2017-03-30, 00:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det kanske inte är så konstigt och svaret står nog att finna i Michael Sharp.

Han jobbade tidigare som du skrev i ett annat inlägg för en religiös organisation, Mennonite Central Committee (MCC) och hade redan innan han rekryterades till FN:s expertgrupp tre års erfarenhet i Kongo. Utöver det var han djupt religiös och hade en tilltro till icke-våld.

Den här artikeln (länkar sist i inlägget) är intressant. För om jag tolkar denrätt så var det just regionen han mördades som han arbetade för MCC OCH i sitt arbete för MCC kom han i kontakt och slöt avtal med lokal milis i området.

Det kan således vara så att han bedömde att de skulle kunna resa säkert i området dels då han redan hade upparbetade kontakter med väpnade grupper, dels då de undersökte övergrepp som ska ha begåtts mot civila med kopplingar till sagda milis.

Det i sin tur stärker misstankarna att mördarna mycket väl kan ha kopplingar till regimen. Kanske bedömde Sharp att regimen inte skulle våga agera mot FN:s utsända.

http://www.thekansan.com/news/20170314/un-worker-with-hesston-ties-kidnapped-in-congo
Tack för länken!

Sharps pappa verkar inte ha bilden riktigt klar för sig, eller också är journalisten slarvig:

Under sitt arbete för den kristna organisationen jobbade Sharp, såvitt jag kunnat läsa mig till, vid Lake Kivu i östligaste Kongo. Platsen där han mördades ligger nånstans 80-100 mil mot sydväst från Lake Kivu.

Även om Sharp lyckades aldrig så bra med gerillor och generaler vid Kivu, så spelar det nog ingen roll alls för hans uppdrag i Kasai; Kongo är stort och det är som två skilda världar; annat armé-folk, andra gerillor. Troligtvis var han helt okänd i Kasai.
Citera
2017-03-30, 00:28
Medlem
drinkandfuckgoods avatar
Egentligen va de inte kongoleserna som va dumma här är min ärliga åsikt. Zaidas dumhet dödade henne.

Det är ungefär som att gå in i en bur med vargar... Vilket hände ganska nyligen på Kolmården.
Svenken tror att dem kan kontrollera och tämja allt.
Senast redigerad av drinkandfuckgood 2017-03-30 kl. 00:31.
Citera
2017-03-30, 00:32
Medlem
Vad för typ av expert var Catalan? Var det en hitta-på-titel eller finns det någon riktig kompetens?

För mig känns Sharp och Catalan som moderna äventyrare med godhetsvansinne och "alla människor är goda" som motto. Som en vansinnig kombo av feministisk kärlek sittandes på höga hästar och en illavarslande tro på att kunna lösa alla världens problem med floskler.
Citera
2017-03-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Citat av Zaida Catalán

Sydsvenska dagbladet, 23 augusti 2001.

Kommentar i diskussion på sin egen blogg Zaidas tankar, 1 maj 2005.

"Debatt: Magnus Betnér vs Zaida Catalán (MP) om sexköpslagen" på YouTube, AlmedalenSVT, 2 juli 2009. Sett den 28 april 2012.

Ingenstans i det du hänvisar till gäller dock Afrika som detta fall handlar om Sverige, delvis EU och hänför sig framförallt till hennes tid som MP-politiker (2001, 2005, 2009).

De sistnämnda citaten är mer generella och jag har inte läst det manifesten som åberopas.

I princip kan jag inte se några direkta sakfel.

Att hon skulle driva dessa frågor om jämställdhet i Afrika kan jag inte se någon tillstymmelse till. Den plats hon dödades på gällde uppdraget att rapportera om undersökning av massgravar och rekrytering av "barnsoldater" i aktuellt område.
Citera
2017-03-30, 00:38
Medlem
Holdingbreaths avatar
Lite mörk humor är nödvändigt ibland. Om du kan skratta åt Louis CK, det är okej att skratta på Flashback.

Cataláns politiska idéer verged på hat mot män. Den SCUM-manifestet var hennes inspiration.

Det finns nog av henne på YouTube, skidåkning, segling, etc., att man kan få en känsla för vilken typ av person som hon var. Det finns också människor som kände henne i verkliga livet och skrev om henne här i tråden. Några kan allvarligt ta glädje i hennes lidande.

Om ett svenskt bar ägare i Thailand som gjorde pengar från prostitution slogs upp eller mördade, skulle hon ha känt någon empati för honom som människa?

Jag tror att hon var som kände sig obekväm. Hennes önskan till domstol fara var självdestruktiva. Hon hade inte bara gå till Kongo, men Afghanistan och hon mötte livshotande situationer och fortfarande gick tillbaka.

Omkring 80 svenska soldater har dött utomlands efter andra världskriget. De flesta av dem dog i olyckor. Alla av dem verkar ha etniska svenskar. Det finns inte en enda muslimskt namn. Så kan hon vara en av de första icke-etniska svenskar att dö medan du arbetar för FN. En kvinna soldat dog i Libanon (Ylva Åsberg).
Citera
2017-03-30, 00:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Kan det inte ha varit hungern och strävan efter status som gjorde att de valde att ta en risk?
Var liken uppätna?
Citera
2017-03-30, 00:48
Medlem
YoloSwag420s avatar
Folk som spekulerar om våldtäktsaspekten behöver inte göra det, bara onödigt. Självklart vet de flesta redan att hon blev brutalt gruppvåldtagen innan/under tiden hon mördades. Detta är någonting som inte behöver tas upp.
Citera
2017-03-30, 00:49
Medlem
drinkandfuckgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Vad för typ av expert var Catalan? Var det en hitta-på-titel eller finns det någon riktig kompetens?

För mig känns Sharp och Catalan som moderna äventyrare med godhetsvansinne och "alla människor är goda" som motto. Som en vansinnig kombo av feministisk kärlek sittandes på höga hästar och en illavarslande tro på att kunna lösa alla världens problem med floskler.

Hon lydde under svetsminister Löfvens hand så den första typen av expert du nämner är rätt.
Senast redigerad av drinkandfuckgood 2017-03-30 kl. 00:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in