Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-29, 16:33
  #1201
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Att endast ZC och inte männen halshöggs gissar jag var en "försiktighetsåtgärd" för att hindra henne från att återuppstå efter döden och hämnas de oförrätter hon utsatts för. Det finns en utbredd tro på häxor i Kongo: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...aten-them.html

Sen att milismännen bemödade sig att gräva ner offren antyder att de inte var ute efter att varna FN, då hade kropparna dumpats väl synliga. De ville nog bara åt deras plånböcker och motorcyklar samt straffa dem för att de snokade runt.

Catalán må ha varit naiv, men hennes mod kan ingen förneka. Jäkligt tragiskt det hela...
Låter som en möjlig förklaring. (Jag är inte ironisk.)
Citera
2017-03-29, 16:37
  #1202
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag anser att det är fullständigt osannolikt att någon chef inom FN har skickat ut dom i moppetaxi på detta vansinnesuppdrag.
Det mest sannolika är nog att de - precis som många FN-observatörer och dyl - själva gjorde riskbedömningar -- och att tanken knappast var att de skulle röra sig med en stor militärkolonn så fort de stack näsan utanför dörren.

Det är liksom svårt att observera de där oegentligheterna som förekommer och skall granskas om man trumpetar som elefanter och annonserar sin ankomst när man skall granska...

Sannolikt svårt för många svenskar att förstå i sin skyddade verkstad.
Citera
2017-03-29, 16:44
  #1203
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Sen som jag skrivit tidigare så behöver den här typen av krigszoner inte alltid ha en logik bakom händelserna. Det kan ha varit någon som hade en lite dålig dag och inte gillade deras uppsyn men det är mindre troligt än att det var någon halvviktig lokal person som gav det hela tummen upp.

Så tror jag det är, någon lokal befälhavare som hade en dålig dag. Det förklarar varför regeringens talesman inte bara var den förste som visste att de hade försvunnit och var, utan också var irriterad över att de åkte utan att meddela sig och utan eskort. Egentligen var han irriterad på den lokale befälhavaren, men projicerade på Sharp/Catalán, för att de blottlade disciplinproblemen i den kongolesiska armén.

Det har alltså handlat om krishantering för regeringen i Kinshasa, så att tiden hinner gå och man kan skjuta skulden på rebellerna.

Att regeringen skulle gett order om avrättning är orimligt när FN just diskuterar sanktioner mot ledande personer. Joseph Kabila skiter i invånarna i Kasai, men det kan bli lite spänt i sovrummet om kärringen måste ställa in nästa shoppingresa till Paris.

I krishanteringen ingick också att man fått till nån sorts avtal med Ryssland i förra veckan, för att göra det svårare att få igenom sanktioner i säkerhetsrådet.
Citera
2017-03-29, 16:45
  #1204
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, vore det ofarliga "smörjobb" så fyllde de ju knappast någon funktion. FN-uppdrag är ofta förknippade med utsatthet/fara på olika sätt. Däremot har givetvis de länder där FN verkar ingått ett avtal som säger att de som utför uppdragen har särskild status i förhållande till "regimen/staten/myndigheter".


Att somliga av är snoppfixerade har vi alla förstått nu. Dock - nu är det dags att sluta dra i lill-truten och sluta smutsa tråden med er snoppavund.

Hon har sannolikt tagit egna initiativ och åkt in i djungeln. FN:s personal sitter normalt och trycker i diplomatkvarteren i Kinshasa.

Jag spekulerar i motivet till att hon överhuvudtaget var i Kongo. Jag ligger nästan på deras medel så jag är inte avundsjuk.
Citera
2017-03-29, 16:50
  #1205
Medlem
Skaraborg2s avatar
I s f ett totalt vansinnigt beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag anser att det är fullständigt osannolikt att någon chef inom FN har skickat ut dom i moppetaxi på detta vansinnesuppdrag.

Jag tror faktiskt inte det heller. Till en mycket våldsam provins utan back-up låter otroligt.

Skulle det visa sig att motorcykelresan var sanktionerad av någon inom FN så var detta ett totalt vansinnigt beslut.

Undrar om hennes försvinnande blivit omskrivet i chilensk media? Hennes pappa var ju därifrån.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-29 kl. 16:54.
Citera
2017-03-29, 16:53
  #1206
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hon har sannolikt tagit egna initiativ och åkt in i djungeln. FN:s personal sitter normalt och trycker i diplomatkvarteren i Kinshasa.

Jag spekulerar i motivet till att hon överhuvudtaget var i Kongo. Jag ligger nästan på deras medel så jag är inte avundsjuk.

Fast jag har en släkting som verkat inom FN och faktum är att de ganska ofta hamnar i rejält svåra situationer ute på fältet. Min släkting blev bland annat skenavrättad vid ett tillfälle och satt i en bar i Cambodja vid ett annat tillfälle då en (troligen) Khmer Rouge kom in i baren och sköt killen bredvid i huvudet med an kalash. Min släkting fick hjärnsubstans i sitt whiskyglas.

Det är alls inte Ofarligt att vistas i konfliktzoner och ibland är en FN-badge ett skydd men inte alltid.
Citera
2017-03-29, 16:53
  #1207
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Att endast ZC och inte männen halshöggs gissar jag var en "försiktighetsåtgärd" för att hindra henne från att återuppstå efter döden och hämnas de oförrätter hon utsatts för. Det finns en utbredd tro på häxor i Kongo: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...aten-them.html

Sen att milismännen bemödade sig att gräva ner offren antyder att de inte var ute efter att varna FN, då hade kropparna dumpats väl synliga. De ville nog bara åt deras plånböcker och motorcyklar samt straffa dem för att de snokade runt.

Catalán må ha varit naiv, men hennes mod kan ingen förneka. Jäkligt tragiskt det hela...

Det är nog en lågoddsare att hon blev utsatt för sexuella övergrepp gang style innan hon mördades och de vidskepliga babianerna högg av henne huvudet för att hon inte skulle kunna hämnas.
Citera
2017-03-29, 16:57
  #1208
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Du är ju allt korkad, poängen är att såna saker inte ska inträffa med hjälp av observatörer på plats.
Tanken är inte att Zaida ska göra något annat än att göra utredningar.

Läs denna artikel, där står det klart och tydligt om varför de valde att åka själva:

https://www.nytimes.com/2017/03/28/w...52Fafrica&_r=1

Det har funnits observatörer och volontärer sen hur länge som helst i problemområden och inte fan har det hjälp något. Om det finns barbarer som är ute efter att slakta folk så kan inte volontärer stå i vägen.

Jag fattar att Zaida inte ska stå i skottlinjen med en egen AK47a i handen, att hon är där för att göra något annat. Men faktum är ändå att det är otroligt dumt och naivt att röra sig i Kongo utan militärt skydd oberoende av vad hon ska göra. Hon utsätter sig själv för livsfara och nu så - hör och häpna - har hon dött i onödan (halshuggning?). Jag har läst att militär närvaro har varit kontraproduktivt men inte fan är det en anledning till att ge sig ut sådär utan skydd om man nu inte vill bli dödad förstås. Ok om hon kanske skulle ut och hjälpa barnen i närområdet (knappt ens då) genom att dela ut vatten, käk eller liknande men nu befinner hon sig i problemområden och på det ska hon iväg och utreda massmord som har utförts av väldigt farliga människor. Det finns inte en enda anledning till att ge sig ut själv.
__________________
Senast redigerad av C0w 2017-03-29 kl. 16:59.
Citera
2017-03-29, 16:58
  #1209
Medlem
Kan det inte ha varit hungern och strävan efter status som gjorde att de valde att ta en risk?
Citera
2017-03-29, 17:03
  #1210
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hon har sannolikt tagit egna initiativ och åkt in i djungeln. FN:s personal sitter normalt och trycker i diplomatkvarteren i Kinshasa.

Jag spekulerar i motivet till att hon överhuvudtaget var i Kongo. Jag ligger nästan på deras medel så jag är inte avundsjuk.

Läser man hur amerikanen jobbat tidigare i Rwanda är det nog mer han som styrt och att de nu gjort på samma sätt här. Ge sig in utan eskort för att tala på tu man hand med rebeller och civila. Det funkar kanske i vissa områden under vissa förutsättningar men just här är läget nu mer än brukligt blodigt och kaotiskt. Det kanske går helt ok 99 av 100 gånger och om nu arbetssättet är vanligt lär man på FN ge nya riktlinjer om detta snarast. Säkerheten är viktigast även om nu det möjligt ger bättre resultat att färdas utan eskort.
Citera
2017-03-29, 17:05
  #1211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Läser man hur amerikanen jobbat tidigare i Rwanda är det nog mer han som styrt och att de nu gjort på samma sätt här. Ge sig in utan eskort för att tala på tu man hand med rebeller och civila. Det funkar kanske i vissa områden under vissa förutsättningar men just här är läget nu mer än brukligt blodigt och kaotiskt. Det kanske går helt ok 99 av 100 gånger och om nu arbetssättet är vanligt lär man på FN ge nya riktlinjer om detta snarast. Säkerheten är viktigast även om nu det möjligt ger bättre resultat att färdas utan eskort.

Läste i en artikel att amerikanen hade gjort ca 108 liknande uppdrag, så han levde på "övertid" med 99 utav 100 gånger resonemanget.

Människor är olika:
Amerikanen & denna Zaida ville göra världen till ett bättre ställe genom att dokumentera mördandet i Kongo. Det kostade dessa livet.

Själv behöver jag inte åka till Kongo för att inse att landet är ett farligt ställe för både mig som vit medelålders man eller lokalbefolkningen.

Ser jag någon skita/bajsa på Rinkebytorg så behöver jag inte äta upp skiten för att konstatera att det är avföring.

Med andra ord människor är olika, vissa förstår saker & ting bättre än andra.
__________________
Senast redigerad av Azimut68 2017-03-29 kl. 17:13.
Citera
2017-03-29, 17:10
  #1212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Så kolonisatörer ska plundra länder likt det som skedde i Kongo, när det sedan inte passar längre ska man lämna landet i en stor katastrofliknande situation och väl då passar det att inte "blanda sig bland länder och folks angelägenheter".

Men snälla, orka hålla på. Så negroida folk är oförmögna till att själva begå onda och destruktiva handlingar? Allt är istället alltid någon annans fel. Någon som dog för över hundra år sedan likt Leopold II? För bara vita människor kan vara onda på riktigt eller hur? Hm, så praktiskt. Negrer är så snälla så och har alltid tip top impulskontroll i pressade situationer. De stympar heller aldrig varandra och våldtar aldrig minderåriga flickor med sönderslagna glasflaskor och ägnar sig aldrig åt kannibalism och häxutdrivning. Nej inte alls....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback