2017-04-06, 22:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
[i][b]Hon kunde höra flera män i bakgrunden.
– De är säkert fler än fem. De pratade väldigt vardagligt, säger systern.
I efterhand har hon reflekterat mycket på språket de talade. I Kongo pratar många franska.
De här männen pratade engelska med brytning. Men jag minns inte vad de pratade om. Det lät avslappnat, utan hotfulla bakgrundsljud.

Då kan vi helt utesluta Kamuina Nsapu. Låter mer som befäl i regeringsarmén.

Ed: Inte befäl heller. Engelskakunskaper är inte så utbredda bland banyamulenge (kongolesiska tutsis). Sannolikt tolken och mc-förarna.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-06 kl. 22:33.
Citera
2017-04-06, 22:26
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Hon kunde höra flera män i bakgrunden.
– De är säkert fler än fem. De pratade väldigt vardagligt, säger systern.
I efterhand har hon reflekterat mycket på språket de talade. I Kongo pratar många franska.
– De här männen pratade engelska med brytning. Men jag minns inte vad de pratade om. Det lät avslappnat, utan hotfulla bakgrundsljud.
Elizabeth satte på högtalaren så att mamma också kunde höra. De trodde först att Zaida råkat ringa av misstag och att hon befann sig på ett kafé. Men de lyckas inte få kontakt med henne.
– Sen uppfattade jag en suck i bakgrunden. Jag misstänker att den var från Zaida och att hon försökte ringa oss.
Samtalet bröts efter drygt 20 sekunder.

Kan ju ha varit tolken som talade engelska när han översatte.
Citera
2017-04-06, 22:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Så intressant, kan du berätta om något konkret Zaida gjort på plats? Alltså något som hon uträttat under de åren hon varit i DRC?

Jag tror nog att Zaida levde efter devisen allt åt alla och öppna gränser für alles.
Känner du till namnen på alla som deltagit i FN:s World Food Program? Har inte de gjort någon nytta? Alla som jobbar inom FN (eller massvis med andra organisationer med för den delen) är inte sådana kändisar att deras enskilda insatser är kända för allmänheten men det de deltar i kan vara något nog så viktigt ändå.
Citera
2017-04-06, 22:39
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Känner du till namnen på alla som deltagit i FN:s World Food Program? Har inte de gjort någon nytta? Alla som jobbar inom FN (eller massvis med andra organisationer med för den delen) är inte sådana kändisar att deras enskilda insatser är kända för allmänheten men det de deltar i kan vara något nog så viktigt ändå.
Ok. Men vad gjorde hon under de år hon var där?
Citera
2017-04-06, 22:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ok. Men vad gjorde hon under de år hon var där?
Jag vet inte. Förmodligen mer nytta än någon som sitter här och skriver i alla fall, inklusive mig själv. Eller tycker du att hela FN:s insats i Kongo är till ingen nytta för lokalbefolkningen?
Citera
2017-04-06, 22:50
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag vet inte. Förmodligen mer nytta än någon som sitter här och skriver i alla fall, inklusive mig själv. Eller tycker du att hela FN:s insats i Kongo är till ingen nytta för lokalbefolkningen?
Irrelevant för diskussionen.

Man ska också inte glömma att Zaida Catalan inte volontärarbetade. Hon fick väldigt bra betalt för sina äventyr i DRC.
Citera
2017-04-07, 00:47
Medlem
Utflyttads avatar
http://www.expressen.se/nyheter/fns-svar-om-zaida-catalans-expertteam/

Några intressanta kommentarer från artikeln:

Citat:
Mathias Gillmann är talesperson för FN:s generalsekreterare och berättar att expertgruppen som Zaida Catalán tillhörde arbetade extremt självständigt.
Gruppen har ett mandat att utreda misstänkte brott mot mänskliga rättigheter i landet. Michael Sharp som också mördades var ansvarig koordinator, i övrigt rapporterade de årligen till säkerhetsrådet.
Min fetning.

Citat:
"Har ett mandat"
– Den personen som de har kontakt med inom säkerhetsrådet styr inte över deras arbete och har inte heller insyn i hur de arbetar från dag till dag, säger Mathias Gillmann.
Hur kommer det sig att gruppen arbetar så självständigt?
– De har ett mandat utreda misstänkta brott mot mänskliga rättigheter. De gör ett svårt jobb, men de måste göra det väldigt självständigt och utan påtryckningar utifrån.
Mina fetningar.

Citat:
Vi har personal som arbetar med den fredsbevarande insatsen i Kongo som ger genomgångar i säkerhet dem som kommer för att arbeta i landet, säger Mathias Gillmann.
Han kan dock inte säga exakt vilken typ av utbildning eller information som de fått gällande säkerhetsläget i regionen
.
Fetade rubbet.

Utan tvekan, Herr Gillmann tippar hela ansvaret på FN i DRC.
Eller rättare sagt, han skjuter ansvaret ifrån New York, vilket i och för sig verkar vara korrekt.
Nu får vi se om hugade journalister kan få klarhet i om Sharp och Zaida erhållit information och briefing on säkerhetssituationen och säkerhetsreglerna rörande FN i DRC?
Om så är fallet så startar "blame game", FN i DRC som kommer att hävda att Sharp och Zaida erhållit informationen och brutit mot den. Och mot detta så kommer anhöriga till framför allt Sharp, teamledaren, att hävda att det var FN i DRC's skyldighet, trots information given till teamet, att stoppa Sharp och Zaida om det bröt mot säkerhetsreglerna.

Jag tror att Sharp kommer att få bära ett visst ansvar eftersom han var teamledaren och att så att säga Zaida var underordnad.
Men det tunga ansvaret kommer nog utan tvekan att vila på FN i DRC.
Citera
2017-04-07, 01:11
Medlem
Holdingbreaths avatar
Expressen var först med att rapportera att hennes halshuggning. En försenad scoop. Jag antar att hennes huvud helt enkelt aldrig hittades. Varför det hölls kan vi bara spekulera. Trophy? Vidskepelse? Kannibalism?

Hemsk för hennes familj.

Var hon det onda? Hennes ideologi var missriktade men hon inte förtjänade sådana fruktansvärda öde. Dessutom finns det inga bevis för att ville öppna Sveriges gränser. De människor som öppnade Sverige upp var socialdemokrater och moderaterna.

Uppenbarligen hon inte hade någon bra säkerhets rutin. Man skulle ha trott att någon form av GPS-tracking system med en enda knapp alarm skulle ha varit standardutrustning .

Om den svenska obduktion inte rapporterar våldtäkt, då hennes mor förklaring verkar tillförlitliga.
Citera
2017-04-07, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är vad mamman uppger som pulicerades idag i Expressen

"Mamman och lillasystern väljer att berätta om undersökningen för att skildra det fasansfulla krigsbrottet, ett av många som sker i regionen:
– Hon blev skjuten med två skott i ryggen och ett framme i bröstkorgen. Och sen halshuggen. Det verkar som att hon hade ett brutet revben också, säger hennes syster.
– Hennes huvud är inte med hit. Kan du tänka dig? Det är vidrigt. Jävla svin, säger Maria.
Den rättsmedicinska undersökningen från Uganda visar inga tecken på att hon ska ha blivit våldtagen" (i närvaro av en FN läkare)

Citat:
Det var sjukt snabbt jobbat av den kongolesiske (antar jag) FN-läkaren! Eller ska jag kalla honom för medicinman? Han glömde visst att packa ner huvudet i lådan som skulle till Sverige.

Om det tagits DNA-prov så kan väl dessa inte vara klara redan ? Eller jag vet ju inte hur sargad kroppen var heller, om det syns utanpå. Märk att den redan legat många dagar i jorden och att då anta att bukens organ och underlivet skulle vara intakta är nog helt uteslutet, om inte jorden var väldigt torr, typ sand.

Det lär ska finnas en del tabeller på om hur fort en kropp ruttnar om temperaturen är känd men i och med att det finns insekter och djur med i bilden så vet vi inte så mycket om hur det ser ut där. Kroppsdelar kan ju saknas om djur varit framme och tagit sig en munsbit. Jag har för mig att huvudjägare där har tidigare tex hängt upp skallen ovanför typ en myrstack, Myrorna äter upp all mjuk vävnad och kraniet blir då helt rent, fast man har ju oftast tagit av håret innan, det sparas ofta separat. Och då en prydnad hos den lokala häxdoktorn, eller rebelledaren, eller frihetskämparna som PK-Media brukar kalla dem....

Det här med skjutning plus halshuggning, det går nog inte att se i vilken ordning detta skett. I dessa regioner är andebesvärjelser och rädslan för demoner mycket stor. Mördarna är alltså mycket rädda för att offret ska "gå igen", de kan mycket väl skjutit henne efter halshuggningen bara för att vara säkra på "att hon inte ska gå igen"

Det har ju också förekommit att tex hjärtat tas ut, eller att tungan tas bort, för att den döda inte ska kunna uttala besvärjelser i andevärlden. Ögonen kan också vara viktiga för dessa häxerier. Ibland styckas ju kropparna. Anledningen till att kroppen lades i en grund grav var kanske för att de skulle hämta benen/kroppen senare, det vet vi ju inte.
Benen krossas ju ibland och häxbrygder tillverkas av dem. Rätt så nyligen så greps ju en man i Sydafrika som hade tydligen kvinnokroppsdelar i frysen, och det fanns ganska starka bevis för att kannibalism förekommit

Det är väl lite synd att antropologer och missionärer ofta inte har dokumenterat just sådana saker som häxerier och voodoo, och det kan ju bero på att dessa tyckte det var så vedervärdigt att de helt ignorerade detta. De kunde ju av moraliska skäl inte heller delta i sådana häxriter

Men men, man kan ju se en viss symbolik i denna händelse att huvudet blev kvar i Afrika ?
Risken är väl att PK-folket tycker att brottet var så vedervärdigt att de helst vill glömma det, och att hon likväl därmed blir bortglömd.

http://www.expressen.se/nyheter/familjens-ilska-mot-fn-efter-mordet-pa-zaida/ :
Citat:
Klockan 14.55 på söndagen den 12 mars fick lillasyster Elizabeth Morseby, 29, ett samtal. Hon var i Sverige med mamma Maria och båda blev först glada över det plötsliga samtalet.
– Jag hör inte Zaidas röst. Jag försöker få kontakt med Zaida, men lyckas inte, berättar lillasystern Elizabeth Catalán Morseby.

Man kan ju anta att detta samtalet var en fickringning och det var det möte de hade arrangerat som hördes i bakgrunden. Kidnappningen bör alltså ha skett efter detta möte. Är det någon som har någon koll på om hur lång färdvägen är ifrån den platsen till hemmet ?

Man kan vanligen bara resa på dagen i dessa regioner, så all reseplanering utgår ifrån att man ska klara resan på dygnets ljusa timmar, annars är man tvungen att övernatta. På kvällen blir det fort mörkt, solnedgången tar bara typ 20 minuter, och ibland bildas det tjock dimma precis efter solnedgången. Så tjock dimma att man inte ser något alls.

Först vid 21-22-tiden ibland senare så lättar dimman men det är ändå drygt att köra där nattetid. Mörkret är så kompakt att det slukar allt ljus.
Citera
2017-04-07, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Expressen var först med att rapportera att hennes halshuggning. En försenad scoop.

Nej det fanns redan publicerat i utländska medier för flera dagar sedan så fort kropparna hade hittats
Undrar varför Expressen skriver att tolken är försvunnen - när det i utländska medier har skrivits att han är den ende kongolesen som hittats ?

Dvs Michael Sharp och Zaida Catalan och tolken Betu Tshintela har hittats,
dvs tre kongoleser saknas fortfarande

Det är märkligt att tolken dödades eftersom dessa ofta ses som värdefulla, och kan säljas som "en slags slav" till tex en annan rebelledare/krigsherre.

Hittas huvudet så går det troligen lätt att extrahera DNA ur det och matcha mot kroppen. Om huvudet inte har bränts i en eld förstås, då förstörs DNAet.

Citat:
Varför det hölls kan vi bara spekulera. Trophy? Vidskepelse? Kannibalism?

Ett huvud är väl inte mycket mat för en storväxt stark kannibal inte ? Mest troliga är att det används för häxriter. Det är tydligen brukligt där. Bara ett vanligt rånmord och att de säljer huvudet till närmsta häxmästare.

Citat:
De människor som öppnade Sverige upp var socialdemokrater och moderaterna.
Öppnade upp och öppnade upp, Moderaterna hade som främsta mål i början av sin regeringsperiod att Statens företag skulle privatiseras mera, och utförsäljning av somliga statliga företag. Moderaterna tänkte inte så mycket på invandring just då, mest lägre skatt tex. Gränsen var ju redan vidöppen vid Öresundsbron redan då. Inga ID-kontroller genomfördes på tågen tex, utom ibland då både svensk och dansk polis kunde befinna sig samtidigt i tågvagnarna. Men det gällde då efterlysta personer som man letade efter. Invandringen kom av sig självt av att Turkiet-Grekland gränsen inte var helt blockerad.

Citat:
Uppenbarligen hon inte hade någon bra säkerhets rutin. Man skulle ha trott att någon form av GPS-tracking system med en enda knapp alarm skulle ha varit standardutrustning .

Ja fast då är risken för falsklarm större, och med tanke på att det finns drygt 19000 FN-anställda där, så kan det bli flera falsklarm om dagen. Och det kostar väl typ 1 miljon för varje utryckning med helikoptrar och säkerhetsfolk. Fast i tät djungel så är ju helikoptrar helt värdelösa eftersom det kan vara långt till en passande glänta. Och sådana gläntor kan ju vara lömska om de är rena träsken.

Man har nog tyckt att det räcker med mobiltelefonerna, flera har ju det så att de har förprogrammerade nödsms som sänder position mm - Det går ju att lägga in. Vet ej om de har det i Kongo dock. Man kan ju koppla en nödknapp ihop med bluetooth till tfnen om man nu vill det.

Citat:
Om den svenska obduktion inte rapporterar våldtäkt, då hennes mor förklaring verkar tillförlitliga.

Bukens organ och underlivet lär bli rätt så illa åtgånget av att ligga i en grund grav så länge, men rent teoretiskt borde man kunna hitta främmande DNA även efter en tid. Man måste ju dock ha jämförelse DNA för regionen, och möjliga gärningsmän.

Viktiga spår är ju förstås kulorna om de kan matchas emot de som bör hittas i Sharps och tolkens kroppar

Kopierar ifrån skvallertråden här:
Citat:
Troligen någonstans börjar hon le, nicka vänligt och ta fram en kamera för att fotografera lite negrer samtidigt som hon tänker "Det här blir finfina bilder för min Facebook och Instagram!". Något att prata om när hon sippar kaffelatte med sina kompisar på Södermalm och de tittar på hennes spännande bilder från hennes resa till Kongo. "Sådant här får man bara se om man lämnar massa beväpnade vita män hemma, är man god behöver man ingen militär eller säkerhetspersonal.", kanske hon tänkte.

Osäkert om detta: Alltså i vissa områden så har de ju aldrig sett en vit människa eller typ kamera eller solglasögon i hela sitt liv. Somliga områden lär ju vara omgivna av ogenomträngliga träsk och de urfolk som finns där inne lär ju kanske varit isolerade i decennier antas det. Sedan Livingstone var där i Det Mörka Afrika så har det ju inte blivit lättare att ta sig fram där precis.

Det kan vara farligt att ta fram kameran för fotografering - det kan ses som att man "tar deras själ" En gammal föreställning som verkar finnas hos många urfolk. Fotografering är ibland tabu, Ibland är det bra att ha solglasögon, ibland inte. En del urfolk ska man inte titta i ögonen vid första kontakten, andra ska man titta i ögonen mm.
Citera
2017-04-07, 09:34
Medlem
Citat:
Osäkert om detta: Alltså i vissa områden så har de ju aldrig sett en vit människa eller typ kamera eller solglasögon i hela sitt liv. Somliga områden lär ju vara omgivna av ogenomträngliga träsk och de urfolk som finns där inne lär ju kanske varit isolerade i decennier antas det. Sedan Livingstone var där i Det Mörka Afrika så har det ju inte blivit lättare att ta sig fram där precis.

Det kan vara farligt att ta fram kameran för fotografering - det kan ses som att man "tar deras själ" En gammal föreställning som verkar finnas hos många urfolk. Fotografering är ibland tabu, Ibland är det bra att ha solglasögon, ibland inte. En del urfolk ska man inte titta i ögonen vid första kontakten, andra ska man titta i ögonen mm.

Visst finns det märkliga områden i Afrika men vi snackar inte om den glömda dalen där det springer omkring dinosaurier och stenåldersmänniskor utan om ett område där folk åker fordon, har iphones, facebook och kläder på kroppen även om de bor i hyddor och sitter på golvet. Inte fullt så avskuret från omvärlden som man skulle kunna tro även om det domineras av en stor fattig befolkning med bristande utbildning och en del galna idéer.
Citera
2017-04-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
För mig som har arbetat i mindre utvecklade områden i Afrika så är min erfarenhet att religionen (Islam eller Kristendom) egentligen inte har en större betydelse då samma människor går till shamanen som tyder "tecken", rekommenderar offer, att bränna ärr i huden för att skydda mot HIV, etc.
Jag har sett både Muslimska och Kristna kvinnor med stolthet demonstrera sina ärr över ryggarna då de går på gatorna då ärren inger stor respekt. Samma ärr betyder även att kvinnorna har genomgått kvinnlig omskärelse.

A och O är klantillhörigheten och inte religionen. (I de områden där jag arbetade)

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

https://unvis.it/expressen.se/nyheter/fns-svar-om-zaida-catalans-expertteam/

Några intressanta kommentarer från artikeln:
Citat:
Mathias Gillmann är talesperson för FN:s generalsekreterare och berättar att expertgruppen som Zaida Catalán tillhörde arbetade extremt självständigt.
Gruppen har ett mandat att utreda misstänkte brott mot mänskliga rättigheter i landet. Michael Sharp som också mördades var ansvarig koordinator, i övrigt rapporterade de årligen till säkerhetsrådet.

Citat:
"Har ett mandat"
– Den personen som de har kontakt med inom säkerhetsrådet styr inte över deras arbete och har inte heller insyn i hur de arbetar från dag till dag, säger Mathias Gillmann.
Hur kommer det sig att gruppen arbetar så självständigt?
– De har ett mandat utreda misstänkta brott mot mänskliga rättigheter. De gör ett svårt jobb, men de måste göra det väldigt självständigt och utan påtryckningar utifrån.

Jag hoppas att anledningen till att Catalán var där var att hon arbetade mot kvinnlig omskärelse.

Visst, det är högre status att kunna säga att man är där för att diciplinera männen med gevär.
Det är också könsnormsbrytande.
Kanske är det lättare att äska pengar till, bättre betalt, att ändra på "dom stora pojkarna", än till att ändra på kvinnorna.

Var hon där för att bekämpa kvinnlig omskärelse kommer det mörkas av svensk media, anledningen till att hon själv kanske mörkade var för att Sverige inte öppet skulle gå emot henne.
Jag kan tänka mig att man hellre har Sverige med än emot sig om man jobbar i FN.

"The witches are coming"
Om Catalán kände mig, en sån som jag, skulle jag tolka det meddelandet som att hon inte hade gett upp.
Samtidigt skulle det meddelandet vara att ge Fridolin & co fingret.
En sån som jag bottnar i Elise Ottesen-Jensen, kvinnans sexuella frigörelse från kristendomen.
Jag har noll koll på vad häxor står för i Afrika.
Den svenska häxan, hon som brändes under den epoken, ser jag gärna som hon som hade kontakt med sin egen sexualitet, hon har det symbolvärdet för mig.

Varför är det obekvämt för Sverige om Catalán arbetade mot kvinnlig omskärelse?
För att det inte kan finnas någonstans i hela världen där kvinnlig omskärelse ökat så som i Sverige.
Ingenstans har stympning av kvinnor introducerats, accepterats och normaliserats så som i Sverige.

Jag läste för länge sen, kanske 20 år, del av en forskningsrapport som jämförde stympade (nånstans i Afrika) och ostympade (Vietnamn) kvinnors förmåga att hålla samhälliga funktioner fungerande i krig. Ostympade kvinnor överglänste sina motsystrar.
Så jag tänker att Catalán använde den kunskapen för att äska pengar.

Nu är det Fridolin & co, alla som står för mångkultur, som bränner den svenska häxan.

Vem vet, kanske han, amerikanen, var en Clive Owen i Beyond Borders.
Men då mer hennes verktyg, i filmen var hon hans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in