Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Det är vad mamman uppger som pulicerades idag i Expressen
"Mamman och lillasystern väljer att berätta om undersökningen för att skildra det fasansfulla krigsbrottet, ett av många som sker i regionen:
– Hon blev skjuten med två skott i ryggen och ett framme i bröstkorgen. Och sen halshuggen. Det verkar som att hon hade ett brutet revben också, säger hennes syster.
– Hennes huvud är inte med hit. Kan du tänka dig? Det är vidrigt. Jävla svin, säger Maria.
Den rättsmedicinska undersökningen från Uganda visar inga tecken på att hon ska ha blivit våldtagen" (i närvaro av en FN läkare)
Citat:
Ursprungligen postat av
AdamBomb
Det var sjukt snabbt jobbat av den kongolesiske (antar jag) FN-läkaren! Eller ska jag kalla honom för
medicinman? Han glömde visst att packa ner huvudet i lådan som skulle till Sverige.

Om det tagits DNA-prov så kan väl dessa inte vara klara redan ? Eller jag vet ju inte hur sargad kroppen var heller, om det syns utanpå. Märk att den redan legat många dagar i jorden och att då anta att bukens organ och underlivet skulle vara intakta är nog helt uteslutet, om inte jorden var väldigt torr, typ sand.
Det lär ska finnas en del tabeller på om hur fort en kropp ruttnar om temperaturen är känd men i och med att det finns insekter och djur med i bilden så vet vi inte så mycket om hur det ser ut där. Kroppsdelar kan ju saknas om djur varit framme och tagit sig en munsbit. Jag har för mig att huvudjägare där har tidigare tex hängt upp skallen ovanför typ en myrstack, Myrorna äter upp all mjuk vävnad och kraniet blir då helt rent, fast man har ju oftast tagit av håret innan, det sparas ofta separat. Och då en prydnad hos den lokala häxdoktorn, eller rebelledaren, eller frihetskämparna som PK-Media brukar kalla dem....
Det här med skjutning plus halshuggning, det går nog inte att se i vilken ordning detta skett. I dessa regioner är andebesvärjelser och rädslan för demoner mycket stor. Mördarna är alltså mycket rädda för att offret ska "gå igen", de kan mycket väl skjutit henne efter halshuggningen bara för att vara säkra på "att hon inte ska gå igen"
Det har ju också förekommit att tex hjärtat tas ut, eller att tungan tas bort, för att den döda inte ska kunna uttala besvärjelser i andevärlden. Ögonen kan också vara viktiga för dessa häxerier. Ibland styckas ju kropparna. Anledningen till att kroppen lades i en grund grav var kanske för att de skulle hämta benen/kroppen senare, det vet vi ju inte.
Benen krossas ju ibland och häxbrygder tillverkas av dem. Rätt så nyligen så greps ju en man i Sydafrika som hade tydligen kvinnokroppsdelar i frysen, och det fanns ganska starka bevis för att kannibalism förekommit
Det är väl lite synd att antropologer och missionärer ofta inte har dokumenterat just sådana saker som häxerier och voodoo, och det kan ju bero på att dessa tyckte det var så vedervärdigt att de helt ignorerade detta. De kunde ju av moraliska skäl inte heller delta i sådana häxriter
Men men, man kan ju se en viss symbolik i denna händelse att huvudet blev kvar i Afrika ?
Risken är väl att PK-folket tycker att brottet var så vedervärdigt att de helst vill glömma det, och att hon likväl därmed blir bortglömd.
http://www.expressen.se/nyheter/familjens-ilska-mot-fn-efter-mordet-pa-zaida/ :
Citat:
Klockan 14.55 på söndagen den 12 mars fick lillasyster Elizabeth Morseby, 29, ett samtal. Hon var i Sverige med mamma Maria och båda blev först glada över det plötsliga samtalet.
– Jag hör inte Zaidas röst. Jag försöker få kontakt med Zaida, men lyckas inte, berättar lillasystern Elizabeth Catalán Morseby.
Man kan ju anta att detta samtalet var en fickringning och det var det möte de hade arrangerat som hördes i bakgrunden. Kidnappningen bör alltså ha skett efter detta möte. Är det någon som har någon koll på om hur lång färdvägen är ifrån den platsen till hemmet ?
Man kan vanligen bara resa på dagen i dessa regioner, så all reseplanering utgår ifrån att man ska klara resan på dygnets ljusa timmar, annars är man tvungen att övernatta. På kvällen blir det fort mörkt, solnedgången tar bara typ 20 minuter, och ibland bildas det tjock dimma precis efter solnedgången. Så tjock dimma att man inte ser något alls.
Först vid 21-22-tiden ibland senare så lättar dimman men det är ändå drygt att köra där nattetid. Mörkret är så kompakt att det slukar allt ljus.