2017-03-29, 20:43
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Kostnaden beror framför allt på hur intelligent missilen är och hur mycket kommunikation den därför önskar med planet.

Pratar vi "piratkopiering" av äldre Sidewinder så är de nu inga tekniska underverk i förhållande till Meteor. I detta fall är det väl mer en fråga om att "spinna upp" missilen och få sign-off att allt verkar fungera samt att den anser sig se en värmekälla - och sedan beordra avskjutning.

I Meteor-fallet så blir det manår av programmering för att integrera all funktionalitet.
I texten du citerar pratar jag om de ryska IR-robotar som Bulgarien har tillgång till som är modernare än K13, dvs R-60 samt R-73. Jag kanske skrev lite slarvigt men jag trodde det var allmänt känt att dessa inte är besläktade med Sidewinder i någon större utsträckning överhuvudtaget. De är istället betydligt mer avancerade än tidiga Sidewinder, och därmed också mer komplicerade att implementera. Att det skulle vara så enkelt som du försöker få det att låta, speciellt för R-73 som är den mest relevanta för dem båda finner jag högst osannolikt.

I fallet K13 så är det som jag nämnde innan en föråldrad robot utan större relevans i dagens luftstrid.

Om Bulgarien vill ha en lågbudgetlösning så är det nog bättre att de försöker köpa begagnade AIM-9L om de går att finna. Annars är det nog bara att betala för nya robotar som gäller.
Citera
2017-03-29, 23:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Kostnaden beror framför allt på hur intelligent missilen är och hur mycket kommunikation den därför önskar med planet.

Pratar vi "piratkopiering" av äldre Sidewinder så är de nu inga tekniska underverk i förhållande till Meteor. I detta fall är det väl mer en fråga om att "spinna upp" missilen och få sign-off att allt verkar fungera samt att den anser sig se en värmekälla - och sedan beordra avskjutning.

I Meteor-fallet så blir det manår av programmering för att integrera all funktionalitet.

Eftersom utvecklingen av Meteor skedde på Gripen C så är redan det mesta av den programmeringen på såväl interface och gränssnittsnivå klar. Det är ganska enkelt att implementera nya vapen på just Gripen med dess modulära gränssnitt jämfört med andra plan.
Citera
2017-03-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom utvecklingen av Meteor skedde på Gripen C så är redan det mesta av den programmeringen på såväl interface och gränssnittsnivå klar. Det är ganska enkelt att implementera nya vapen på just Gripen med dess modulära gränssnitt jämfört med andra plan.
Support för Meteor gör ingen större skillnad när det gäller support av en annan missil, om vi inte pratar om en Meteor Plus.

Finns en elektrisk + mekanisk standard samt standard för hur meddelanden skall skickas. Men sedan måste man ändå veta vilka meddelanden som skall skickas, och vad de skall innehålla för information. Förväntade respons-tider. Förväntade enumereringar av resultatkoder mm.

Dvs någorlunda enkelt för en "dum" missil. Men ju smartare missil, desto mer informationsutbyte med planet och desto mer jobb att integrera.

Om deras nuvarande missiler har signifikant höjt ribban relativt den första generationen Sidewinder så kan det vara en hel del arbete. Och om det sedan är en rysk missil så har man inte rakt av de rätta kontakterna med tilllverkaren för att få ut protokollspecifikationerna, eller tillgång till missil-simulator att köra mot.
Citera
2017-03-30, 10:00
Medlem
Var har alla JAS 39A Gripen tagit vägen? Står dom i nåt förråd?
Citera
2017-03-30, 10:12
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Förhoppningsvis några av dem, men det är tveksamt, de flesta är ju ganska slaktade så att säga.
Citera
2017-03-30, 11:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Support för Meteor gör ingen större skillnad när det gäller support av en annan missil, om vi inte pratar om en Meteor Plus.

Finns en elektrisk + mekanisk standard samt standard för hur meddelanden skall skickas. Men sedan måste man ändå veta vilka meddelanden som skall skickas, och vad de skall innehålla för information. Förväntade respons-tider. Förväntade enumereringar av resultatkoder mm.

Dvs någorlunda enkelt för en "dum" missil. Men ju smartare missil, desto mer informationsutbyte med planet och desto mer jobb att integrera.

Om deras nuvarande missiler har signifikant höjt ribban relativt den första generationen Sidewinder så kan det vara en hel del arbete. Och om det sedan är en rysk missil så har man inte rakt av de rätta kontakterna med tilllverkaren för att få ut protokollspecifikationerna, eller tillgång till missil-simulator att köra mot.

Nu är ju detta inte mitt område utan snarare min chefs område då han varit iblandad i sådan utveckling. När det gäller äldre missiler så är det ganska begränsat med information som överförs så därför tar det inte lång tid att implementera till skillnad från nya missiler som har stöd för dubbelriktad datalänk (det är inom detta min chef jobbat med). Dessa missiler kan leverera en hel del måldata under deras relativt korta resa och denna data måste analyseras snabbt.

Det finns i regel "övningsmissiler" man använder som i princip är en normal missil men utan motor. De äldre krävde ungefär samma underhåll med byte av freonflaska osv som vanliga missiler och fungerade i praktiken likadant, men saknade då simulatorfunktionen som finns i nyare övningsmissiler som även simulerar datalänken (detta kräver dock stöd i planet eftersom länken också simuleras i planet)

Glidbomber t.ex. har i princip ett och samma interface oavsett storlek vilket gör att det är enkelt att implementera dem. De har också ganska begränsat informationsflöde och programmeringen av koordinater är ganska trivial.
Citera
2017-03-30, 13:05
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu är ju detta inte mitt område utan snarare min chefs område då han varit iblandad i sådan utveckling. När det gäller äldre missiler så är det ganska begränsat med information som överförs så därför tar det inte lång tid att implementera till skillnad från nya missiler som har stöd för dubbelriktad datalänk (det är inom detta min chef jobbat med). Dessa missiler kan leverera en hel del måldata under deras relativt korta resa och denna data måste analyseras snabbt.

Det finns i regel "övningsmissiler" man använder som i princip är en normal missil men utan motor. De äldre krävde ungefär samma underhåll med byte av freonflaska osv som vanliga missiler och fungerade i praktiken likadant, men saknade då simulatorfunktionen som finns i nyare övningsmissiler som även simulerar datalänken (detta kräver dock stöd i planet eftersom länken också simuleras i planet)

Glidbomber t.ex. har i princip ett och samma interface oavsett storlek vilket gör att det är enkelt att implementera dem. De har också ganska begränsat informationsflöde och programmeringen av koordinater är ganska trivial.
Om du har en så pass insatt chef så kan du ju passa på att fråga honom om han tror att det kan vara en rimlig investering att anpassa R-73 robotar till Bulgariens eventuella nya Gripenplan, R-73 är sin ålder till trots ingen simpel robot, och definitivt ingen glidbomb, och för att kunna utnyttja dem något sånär effektivt så vore det nog bra om man även kunde implementera dem i pilotens HMD, så de uppfyller ungefär samma prestanda som i Bulgariens nuvarande MIG29:or.

Det är garanterat möjligt, men till vilket pris? Värt att nämna är att dessa robotar även har en begränsad livslängd och i framtiden kommer Bulgarien behöva investera i nya robotar oavsett.
Citera
2017-03-30, 15:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Att Bulgarien fått Gripen offert nu i Mars hade jag missat:

Nya Gripen C/D eller begagnade F16. Svårt val.

Kan tänka mig att begagnade F16 är väldigt väldigt mycket billigare på alla sätt och vis.
Citera
2017-03-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Et antall av de ble bygget om til C/D fra 2007, og fremover.
Citera
2017-03-30, 17:35
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Et antall av de ble bygget om til C/D fra 2007, og fremover.
Samtliga C/D har nya skrov om jag inte minns fel, dock så slaktades 31st Gripen A för att kannibalisera dem på delar, framförallt vingar, landställ samt motor. Ganska stor del blev med andra ord återanvänt, men tveksamt om man kan kalla det för samma plan.
Citera
2017-03-30, 19:38
Medlem
koppen89s avatar
Finns väl runt 30 gripar som står, allt från helslaktade till halvslaktade. Från dessa FV nu vill ta delar till nya E, då kan man spara in halva kostnaden av vad det kostar att bygga helt nytt och spara några av nuvarande C/D.

Finns också ett lägre antal nybyggda "white-tail" C/D som Saab byggt i väntan på beställning.
Senast redigerad av koppen89 2017-03-30 kl. 19:40.
Citera
2017-03-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Finns väl runt 30 gripar som står, allt från helslaktade till halvslaktade. Från dessa FV nu vill ta delar till nya E, då kan man spara in halva kostnaden av vad det kostar att bygga helt nytt och spara några av nuvarande C/D.

Finns också ett lägre antal nybyggda "white-tail" C/D som Saab byggt i väntan på beställning.

Vilken flottilj står med 30 st helslaktade till halvslaktade C/D enl dig ?
Har du någon källa på det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in