Citat:
Det var ett utförligt svar tackar uppskattas 
Så om en stor nyhet kommer och aktien går upp efter denna nyhet, då kan man väl snabbt hinna köpa innan den går upp om man är blixtsnabb?
Jag förstår det du säger om att säljaren och köparen uppfattar värdet samtidigt, men om aktiens värde ändå går upp efter en god nyhet borde man väl kunna tjäna sig en hacka genom att göra det jag sa?
Jag förstår inte riktigt hur aktien kan stiga i värde pga en stor nyhet och man ändå inte kan tjäna på den genom att köpa den väldigt fort. För inte går väl aktien upp omedelbart innan man har chans att köpa?

Så om en stor nyhet kommer och aktien går upp efter denna nyhet, då kan man väl snabbt hinna köpa innan den går upp om man är blixtsnabb?
Jag förstår det du säger om att säljaren och köparen uppfattar värdet samtidigt, men om aktiens värde ändå går upp efter en god nyhet borde man väl kunna tjäna sig en hacka genom att göra det jag sa?
Jag förstår inte riktigt hur aktien kan stiga i värde pga en stor nyhet och man ändå inte kan tjäna på den genom att köpa den väldigt fort. För inte går väl aktien upp omedelbart innan man har chans att köpa?
Föreställ dig den där loppmarknaden igen. Varför skulle säljaren av tavlan sälja den för 20 kronor om ni båda nåtts samtidigt av informationen att den är värd en miljon? När informationen väl nått er båda spelar det absolut ingen som helst roll hur snabb du är, säljaren måste fortfarande acceptera budet. Du kan självklart köpa den för en miljon, i hopp om att den faktiskt är värd ännu mer än så och att du kan sälja den för 1,2 miljoner runt hörnet, men det är inte "automatiskt" så bara för att du var väldigt snabb med att köpa den. Det kan lika gärna vara så att en miljon var i överkant, och att de runt hörnet inte betalar mer än 800 000. Då är det omöjligt för dig att göra en vinst på köpet, trots att tavlan fortfarande stigit enormt i värde från de ursprungliga 20 kronorna.
Om du ska få ett övertag genom att agera snabbt krävs det alltså att du på ett eller annat sätt hinner agera innan övriga marknaden hinner ta hänsyn till informationen, och i dessa fall ger snabbhet i allra högsta grad ett övertag på börsen (som exempel: högfrekvenshandlare jagar millisekunder). Det är dock en annan diskussion, eftersom din ursprungliga fråga gällde hur man agerar efter att informationen är allmänt känd.
Citat:
Om du istället tänker dig att du redan äger aktien som nyheten gäller, och nyheten kommer kl 02.00 som du säger. Hur kommer du agera på morgonen när börsen öppnar, och jag ställer mig på kö för att "BUY BUY BUY"?
du verkar ha lite svårt att ta åt dig av det som skrivs, så jag rekommenderar dig att istället prova din strategi för en mindre summa, så får du se att det inte fungerar som du tror. om en aktie kostar låt säga 100kr och det kommer en positiv nyhet under natten så kommer den aktien säljas för tex 102 kr i callen morgonen därpå. Sen kanske det kommer en negativ nyhet medans börsen är öppen och priset går ner till 98 kr. Då har du gjort en liten förlust istället.