2017-03-26, 06:33
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Klart du kan. Men för att lära sig trejding tror jag det är bra att börja med ett demokonto, annars lär du bränna pengar snabbt. Tror inte Avanza erbjuder något demokonto att lära sig via.
Genom att använda sig av gaps trading då eller?

Tack för tipsen alla, det ska jag göra!
Citera
2017-03-26, 19:42
Medlem
Killer-queens avatar
Då har jag lite nybörjarfrågor:
1. Jag har ett kapital på ungefär 300k som jag vill investera efter en bostadsförsäljning. Vad jag förstår så är det riskfyllt att investera allt på en gång, och säkrare att istället "månadsspara" och sprida ut köpen. Hur mycket är lämpligt att köpa för åt gången? 300k/12 eller bör jag sprida ut det än mer?
2. Jag har som sagt dålig koll så tänkte börja med att köpa typ Avanza Zero till att börja med. Är det dumt att bara ha denna, eller bör jag ha flera olika aktier av samma typ som bara följer index?
3. Jag tänkte sätta över pengarna på ett sparkonto (Nordax) med fria uttag och var fjärde vecka eller så flytta över pengarna till aktier. Några invändningar mot det?
Citera
2017-03-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
1. Jag har ett kapital på ungefär 300k som jag vill investera efter en bostadsförsäljning. Vad jag förstår så är det riskfyllt att investera allt på en gång, och säkrare att istället "månadsspara" och sprida ut köpen. Hur mycket är lämpligt att köpa för åt gången? 300k/12 eller bör jag sprida ut det än mer?
2. Jag har som sagt dålig koll så tänkte börja med att köpa typ Avanza Zero till att börja med. Är det dumt att bara ha denna, eller bör jag ha flera olika aktier av samma typ som bara följer index?
3. Jag tänkte sätta över pengarna på ett sparkonto (Nordax) med fria uttag och var fjärde vecka eller så flytta över pengarna till aktier. Några invändningar mot det?

1. Det finns olika teorier om vad som är mest riskfyllt, finns studier som visar att det ger mer avkastning att gå "all in" än att sprida ut köpen, och det finns säkert studier som visar det motsatta också. Så gör som du själv känner för, finns inget rätt eller fel. Men att ligga med pengar på ett sparkonto och gå miste om avkastning är ju också en risk värd att ha i åtanke

2. Avanza zero är nog klokt att börja med som nybörjare. Om än lite tråkigt. du kan ju komplettera med någon globalfond också om du vill sprida riskerna ännu mer. kan ju dock vara mer lärorikt och intressant att köpa enskilda aktier på largecap och få tänka lite själv och fundera vilka aktier man ska välja och varför.

3. Det låter väl rimligt.
Citera
2017-03-26, 23:27
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen

1. Det finns olika tankar kring det där. Låt oss säga att du köper 300/12 närmsta året, men att börsen faller månad 13, då har du egentligen inte vunnit någonting på att sprida köpen. Men överlag uppfattas det säkrare att sprida sina köp. Jag bjuder på en graf för att illustrera hur det ser ut och att man kan ha både tur och otur.
http://imgur.com/tqBzLYk

2. Avanza Zero tycker jag personligen är lite smalt i och med att fonden enbart äger svenska aktier. Inget dumt köp, men personligen skulle jag ha lite pengar globalt också.

3. Det finns inte särskilt många olika alternativ för att hantera likvider. Så nej, inga invändningar.

I övrigt, var noga med att öppna och handla i ett investeringssparkonto.
Citera
2017-03-27, 04:04
Medlem
MaxDLs avatar
Sorry om det frågats tidigare

Min fråga är låt säga man håller sig uppdaterad på de stora dealsen(eller något av liknande betydelse) för företag och låt säga ett företag gör en riktigt stor deal som förutspås ge en stor vins för företaget. Då kommer aktien gå upp i nästan alla fall, eller har jag fel där?
Jag tänkte då att man går in med en anständing summa och sen säljer av inom 1-3 dagar. Sen upprepar man bara processen.
Alltså man kollar så det inte finns några negativa nyheter innan, scannar efter de stora nyheterna och går in och ut på runt 2 dagar.
Är detta svårare än det låter eller?
Citera
2017-03-27, 07:58
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Sorry om det frågats tidigare

Min fråga är låt säga man håller sig uppdaterad på de stora dealsen(eller något av liknande betydelse) för företag och låt säga ett företag gör en riktigt stor deal som förutspås ge en stor vins för företaget. Då kommer aktien gå upp i nästan alla fall, eller har jag fel där?
Jag tänkte då att man går in med en anständing summa och sen säljer av inom 1-3 dagar. Sen upprepar man bara processen.
Alltså man kollar så det inte finns några negativa nyheter innan, scannar efter de stora nyheterna och går in och ut på runt 2 dagar.
Är detta svårare än det låter eller?

Aktien behöver inte gå upp ifall förväntningarna var att dom skulle få in motsvarande deal. Men visst, låt säga att det kommer en nyhet om en oförväntat ny deal.

Varför tror du att det kommer ta just 2dagar för kursen att korrigera efter nyheten? Vilken investerare (som ju också läst nyheterna och vet att kursen ska upp), kommer sälja sina aktier till dig till det lägre/gamla priset? Han kommer såklart ta ett högre pris på en gång. mao, om du planerar att köpa när du redan fått hära nyheten så är det för sent.
Citera
2017-03-27, 11:48
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Aktien behöver inte gå upp ifall förväntningarna var att dom skulle få in motsvarande deal. Men visst, låt säga att det kommer en nyhet om en oförväntat ny deal.

Varför tror du att det kommer ta just 2dagar för kursen att korrigera efter nyheten? Vilken investerare (som ju också läst nyheterna och vet att kursen ska upp), kommer sälja sina aktier till dig till det lägre/gamla priset? Han kommer såklart ta ett högre pris på en gång. mao, om du planerar att köpa när du redan fått hära nyheten så är det för sent.
Jo förväntningen på dealen är jag med på. Men är det inte så den går upp efter publiceringen av en positiv nyhet om beslutet var lite avigt innan?
Exempelvis ett beslut om stor samarbetspartner som företaget gjorde en deal med, men som kunde gå åt pipan eller gå igenom.
Citera
2017-03-27, 12:34
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Jo förväntningen på dealen är jag med på. Men är det inte så den går upp efter publiceringen av en positiv nyhet om beslutet var lite avigt innan?
Exempelvis ett beslut om stor samarbetspartner som företaget gjorde en deal med, men som kunde gå åt pipan eller gå igenom.

Du får tänka dig in i skorna på den som står på andra sidan, det vill säga den som ska sälja aktierna till dig när du vill köpa dem. En akties pris förändras inte automatiskt beroende på vad som händer i bolaget, utan styrs hela tiden av vad de som säljer vill ha betalt, och vad de som köper vill betala.

Om nyheten i bolaget är oväntat positiv så går priset på aktien förmodligen upp ja, men du kan inte köpa med facit i hand innan det händer. Om dealen gick igenom och du nu har fått det bekräftat av en nyhetspublicering så har ju den som säljer aktierna till dig också fått den informationen. Varför skulle den personen sälja aktierna utan att ta med den informationen i priset?

Varje gång du vill köpa en aktie måste någon sälja den till dig, och ni kommer tillsammans överens om priset. Om du utgår ifrån att den personen också läst nyheten så förstår du vad problemet är.
Självklart kan priset ändå fortsätta stiga över en tidsperiod när nyheten är känd, och det kan du såklart spekulera i att den ska göra, men du har inget "övertag" genom att använda dig av den strategin du pratar om. För att få ett sådant "övertag" måste du få reda på informationen innan den som säljer aktierna får reda på den. Samma information som du tar hänsyn till när du bestämmer dig för att du vill köpa, tar säljaren hänsyn till när han bestämmer vilket pris han vill sälja för.

Tänk dig att du går på en loppmarknad och ser en tavla du gillar. Du och säljaren diskuterar ett pris på 100 kronor, men innan ni har bestämt er går en konstexpert förbi och säger: "Det där är en äkta Rembrandt. Den är värd miljoner". Tror du fortfarande säljaren nöjer sig med 100 kronor? Aktiemarknaden fungerar precis likadant.
Senast redigerad av DeMysteriis 2017-03-27 kl. 12:39.
Citera
2017-03-28, 03:15
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Du får tänka dig in i skorna på den som står på andra sidan, det vill säga den som ska sälja aktierna till dig när du vill köpa dem. En akties pris förändras inte automatiskt beroende på vad som händer i bolaget, utan styrs hela tiden av vad de som säljer vill ha betalt, och vad de som köper vill betala.

Om nyheten i bolaget är oväntat positiv så går priset på aktien förmodligen upp ja, men du kan inte köpa med facit i hand innan det händer. Om dealen gick igenom och du nu har fått det bekräftat av en nyhetspublicering så har ju den som säljer aktierna till dig också fått den informationen. Varför skulle den personen sälja aktierna utan att ta med den informationen i priset?

Varje gång du vill köpa en aktie måste någon sälja den till dig, och ni kommer tillsammans överens om priset. Om du utgår ifrån att den personen också läst nyheten så förstår du vad problemet är.
Självklart kan priset ändå fortsätta stiga över en tidsperiod när nyheten är känd, och det kan du såklart spekulera i att den ska göra, men du har inget "övertag" genom att använda dig av den strategin du pratar om. För att få ett sådant "övertag" måste du få reda på informationen innan den som säljer aktierna får reda på den. Samma information som du tar hänsyn till när du bestämmer dig för att du vill köpa, tar säljaren hänsyn till när han bestämmer vilket pris han vill sälja för.

Tänk dig att du går på en loppmarknad och ser en tavla du gillar. Du och säljaren diskuterar ett pris på 100 kronor, men innan ni har bestämt er går en konstexpert förbi och säger: "Det där är en äkta Rembrandt. Den är värd miljoner". Tror du fortfarande säljaren nöjer sig med 100 kronor? Aktiemarknaden fungerar precis likadant.
Det var ett utförligt svar tackar uppskattas

Så om en stor nyhet kommer och aktien går upp efter denna nyhet, då kan man väl snabbt hinna köpa innan den går upp om man är blixtsnabb?
Jag förstår det du säger om att säljaren och köparen uppfattar värdet samtidigt, men om aktiens värde ändå går upp efter en god nyhet borde man väl kunna tjäna sig en hacka genom att göra det jag sa?
Jag förstår inte riktigt hur aktien kan stiga i värde pga en stor nyhet och man ändå inte kan tjäna på den genom att köpa den väldigt fort. För inte går väl aktien upp omedelbart innan man har chans att köpa?
Om vi tar ett exempel att nyheten kommer kl 02.00 på natten. När börsen öppnar så blir det BUY BUY BUY och sen stiger aktien. Eller funkar inte detta menar du?
Citera
2017-03-28, 07:43
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det var ett utförligt svar tackar uppskattas

Så om en stor nyhet kommer och aktien går upp efter denna nyhet, då kan man väl snabbt hinna köpa innan den går upp om man är blixtsnabb?
Jag förstår det du säger om att säljaren och köparen uppfattar värdet samtidigt, men om aktiens värde ändå går upp efter en god nyhet borde man väl kunna tjäna sig en hacka genom att göra det jag sa?
Jag förstår inte riktigt hur aktien kan stiga i värde pga en stor nyhet och man ändå inte kan tjäna på den genom att köpa den väldigt fort. För inte går väl aktien upp omedelbart innan man har chans att köpa?
Om vi tar ett exempel att nyheten kommer kl 02.00 på natten. När börsen öppnar så blir det BUY BUY BUY och sen stiger aktien. Eller funkar inte detta menar du?
Kursdrivande nyheter brukar komma när börsen är stängd, oftast tidigt på morgonen. När börsen sedan öppnar för orderläggning 8:45 så stiger i allmänhet kursen redan där så vid själva öppningen 9:00 så går ordrar till avslut en bit ovanför gårdagens stängning. Man har alltså i allmänhet inte en chans att köpa billigt genom att hänga på låset. Vad som sedan händer under dagen varierar med storlek på bolaget och ifall aktien är populär bland småsparare eller inte. Är bolaget litet och populärt kan kursen rusa iväg långt bortom all sans. Kan man identifiera just dessa aktier så kan man göra en ordentlig hacka trots kraftig uppgång redan i öppningen.
Citera
2017-03-28, 09:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
För inte går väl aktien upp omedelbart innan man har chans att köpa?
Inte nog med att du måste hitta en säljare som fortfarande är villig att släppa aktien billigt, det är det lätta. Du måste dessutom lägga din order högt, för annars kommer de som fått samma information och som bjuder över dig att få köpa aktien, inte du.

Alltså kommer aktien att stiga omedelbart såvida du inte är den ENDA med den nya informationen. Och det är i så fall i princip olagligt att handla på den.
Citera
2017-03-28, 09:15
Medlem
Tips på aktie

Önskar tips på Svensk aktie för långtidsägande då jag ligger rätt tungt i dollar. Har letat till absurdum utan framgång. Kan tänka mig hela Norden då Sverige känns knepigt.

Investor är ett alternativ men kursen känns lite hög just nu...?

Krav:
P/E under 20
Direktavkastning på 3% eller mer.
Stabil utdelare, dvs har inte sänkt utdelningen senaste 5 åren, får gärna ha höjt utdelningen årligen.
Inget krav på börsvärde, alla listor duger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in